Jump to content
Tuesday 11 August 2020

bjorn_o

Medlemmar
  • Content Count

    251
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About bjorn_o

  • Rank
    Kommendörkapten
  1. Vi hade en 470 S när jag var liten. Båten är helt okej, men stampig när det är lite sjö pga ganska platt botten. Å andra sidan blir det hyfsat bränslesnålt. Finns lite info här: http://www.flipperbat.se/5a5bf28b-3561-4609-9dde-d6bb72468b44-29.html
  2. Stämmer bra det. Jag fick min premie höjd med liknande nivå i samband med förlängningen i våras. Det har lagt om hela beräkningen för premien. De själva säger att många klagat på för hög självrisk i vissa typer av ärenden. Själv vill jag ha hög självrisk och låg premie, det var därför jag valde så. Jag håller givetvis med dig att en höjning på närmar 100% är orimligt, men vad ska man göra. Ja byta bolag kan man såklart göra.
  3. Propellern är en Revolution 4. Jag ska ner på onsdag och testköra och jag har även den gamla propellern, så jag ska se om något ändras efter byte.
  4. Jag får återkomma efter att testat att märka propeller och muttern. Den är en Mercury Verado.
  5. 4-bladig stål propeller, men den har jag haft i 4 år... Ja problemet är nytt. Jag har dock inte gjort någon ändring i hissning eller propeller.
  6. Visst den kanske kaviterar, men varför? Den har aldrig grundstött... Senast ändrad av bjorn_o | 01 juni 2012 | 19:15
  7. Tackar, jag ska testa det. Fast märkligt ändå, när den väl fått fäste så går det att gasa på hur bra som helst. Om den slirar borde den väl göra det i högre farter också. hmm men det kanske är mest belastning när man går upp i planing.
  8. Hej har ett problem med motorn till och från. Det är en Mercury Verado. Det känns som ibland att den varvar utan att det är riktigt drag på propellern. Den varvar upp men det händer inte så mycket med farten. Senast varvade den upp i ett varv då den brukar hålla 30 knop, men vi kom inte upp i mer än 20. Det händer allt mer ofta så nånting kanske är glapp. Eller så kan det vara för mycket luft i vattnet vid propellern, men jag trimmar ju ner ordentligt.. I låga farter inträffar det inte, det inträffar bara när jag ska gå upp i planing och efter ett tag känns det som propellern får grepp varvet går ner och farten ökar till det som brukar vara normalt. Nån som varit med om något liknande? Idéer?
  9. bjorn_o

    optimera verado

    200 -> 275hk. Hur mycket kostade det?
  10. Man måste bo i ett område som har egna bryggor.
  11. Hos oss är det bredden som är avgör. Min är 2,6m bred (och 26 fot lång)
  12. Jag har ingen r u men jag hade en rib förut med soffa och har nu en med jockeysäten. Den jag hade så hade ryggstödet en tendens att lossna från sitt framåtfällda läge, men det är iof lätt fixat om man är lite händig. När jag åkte själv så hittade jag ställen att placera fötterna för att få sidostöd, men när vi var fler i båten var det svårare. Kör man länge så kände jag efteråt att jag stått och spännt mig så det kändes i musklerna. Med jockey är det lättare att vila (fast även där får man spjärna med knäna mot sätet ibland..) Det finns ju öglor man kan montera som man kan ha fötterna i. Det tillsammans med soffa borde räcka tycker jag (om du kan fälla fram ryggstödet)
  13. Tur man bor i Stockholm. Jag betalar 1000:- och ingen inträdesavgift har y-bommar, bojplats aningen billigare.
  14. bjorn_o

    Båtval

    Tja visst kan man köra på taket om man kör i 7 knop... Själv brukar jag stå upp och ha huvudet genom takluckan... P66:an får jag kolla vidare på. Gick inte Askeladden i konkurs? De kanske har gjort en rekonstruering...
  15. bjorn_o

    Båtval

    Hej! Annu en av dessa frågor om val av båt. Jag har sett en Bella 8100 Combi och gillar skarpt att det finns ratt både inne och ute dörrar till hytten. (jag slipper gärna kapell). Hade den båten varit lite mindre så hade det varit perfekt. Finns det någon båt som är övernattningsbar, ca 6-7 meter, vikt under säg 1600kg (ska kunna traila upp den till tomten). Kommer den upp i planande fart är det bra, men inte nödvändigt. Ratt inne och ute (vill kunna köra inne på hösten och ute vid bra väder).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy