Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Stan

0,2 Promille

Rekommendera Poster

Ja, det blir det ju, Peter. Många tänk om och ifall.

Kan ju vara intressant att diskutera ämnet ändå?

 

 Minns du rattfylleristen som i rätten hävdade att det var Mållgan (sagofiguren Alfons Åbergs låtsaskompis heter Mållgan) som hade kört bilen?

 

Och blev friad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dig i övrigt vad det gäller 0.2-lagen, men här håller jag faktiskt med dig lite... Vem bär ansvaret för framfarten? Nyktra fadern? Fulla modern (som i normala fall är befälhavare över båtarna)? Intressant att diskutera, håller jag med om... Jag själv vet inte vad jag tycker om det än, men tar mig en funderare på vad jag anser om detta... Knepigt är det i alla fall...

Vände medvetet på könsordningen då jag inte gärna vill generalisera med full man som är båtförare - Kan lika gärna vara kvinna, med maken som nykter medåkare i detta fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Seahunter.  Ett bra exempel på det gamla talesättet En bild säger mer än tusen ord!

 

Rattfylleristen friades alltså från rattfyllerianklagelsen eftersom rimligt tvivel om hans skuld fanns, Mållgan KUNDE ju faktiskt ha kört bilen...(Herrejösses!).

 

Men när det gällde hans krav på skadestånd fanns det inget rimligt tvivel om att han faktiskt kört rattfull längre?

 

Hörde jag någon säga Skönt att veta att rättsystemet fungerar?  wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt Kenneth......PK ända in i kaklet! :-)

 

Men visst, har du en poäng! Vi kan väl för den goda sakens skull ponera att den onyktra ölstinna föräldern på bryggan är en kvinna, och hennes man som sitter bredvid är nykter. Inte på något vis otänkbart. Varför jag skrev man var egentligen eftersom hela diskussionen började med den man som satt med sin son i knät, och använde sonen som en slags sköld mot rättvisan....

 

Edit: Rättar ett slarvfel....

post-22515-1394237414,5281_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror knappast att man kan betecknas som befälhavare på distans, men det fråntar ju knappast att man åtminstone har något form av ansvar som förälder, men hur det blir rent rättsligt om situationen skulle uppstå kan man bara spekulera om, situationen kan ju finnas precis överallt, barn som cyklar, barn i skidbacken o.s.v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar din uppfattning om ansvarsfrågan. Det MÅSTE vara någon av föräldrarna som blir ansvarig om barnet ställer till det, oavsett om det är i skidbacken eller till sjöss. Det är väl ändå rätt logiskt?

 

Och då återkommer vi till den intressanta frågan om onykterheten hos den bryggseglande föräldern.....skall den ses som försvårande omständighet, och kan den bryggseglande ölstinna föräldern alltså dömas för sjöfylla?

 

Jag tror att svaret på frågan blir ja.  eftersom det i lagen står:

För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297).

 

 

(Edit: lägger till min åsikt och stycket ur sjölagen.)..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tål att tänkas på...man skall väl inte behöva tejpa fast ungarna med silvertejp så fort man skall ta en bira, olycksrisken ökar ju inte för ungarna som kör båten för att du har tagit en bira.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

labbibia hänvisar till;

För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297).

Det står på ett fartyg, inte vid ett fartyg.

Jag tor att svaret är nej, man kan inte bli dömd för sjöfylla om ungarna gör något otyg med båten när man i lugn och ro tagit en öl eller två på bryggan. Jag tror däremot att man som förälder kan förväntas ta någon form av ansvar enligt någon annan lagstiftning. Detta ansvar gäller var man än befinner sig och hur nykter man än är.

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kanske, eller också inte!?!?!

Det borde vara ok så länge ingen på fartyget fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

Det borde innebära att så länge ingen har koll vindkantingar och draggning så kan man inte fällas för sjöfylleri. Varning för ankarlarm när man tagit en öl alltså!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite luddigt det här med lagar,men intressant.

Att se till alla system typ,gas, batteriladdning och inte minst brinnande ljus kan kanske anses som betydelse för säkerheten.

Yrkesfartyg  är vel alltid bemannade med vakthavande befäl även vid ankring,kanske till och med när man ligger i hamn.

Så hårddrar vi denna 0,2 lag kanske det aldrig går att var utan en som  är nykter så länge båten ligger i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror ju åtminstone jag att våran statsminister är lite smartare än så......samma namn som dyker upp i varje skrivelse, samma bluff hela tiden där inte en medlem i en båtklubb är tillfrågad, nivån är skrämmande låg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någonstans i din länk står det vad Flipper Marin tycker..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Peter, det borde man förstå för då någon gör ett upprop mot något man anser behöver förändras så tycker man nog så. Men jag kan givetvis ha fel.

 

Upprop mot promillegräns citat från Flipper Marins hemsida.

vi tar källan igen

http://www.flippermarin.se/upprop-mot-promillegrans-flipper-marin-stockholm

 

och så tar vi pdf:en 

http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.flippermarin.se/Documents/2013/batsverige-ber-regeringen-om-en-oversyn-av-2010-ars-sjopromillelag-flipper-marin-stockholm.pdf

 

Nej det står inte heller att man vill förändra men även det borde de flesta förstå.

Däremot så står det att man vill ha en översyn.

 

och ett litet citat från de som skrivit brev till Statsministern

Bengt Gärde, Ordförande Svenska Båtunionen, representerade c:a 90% av landets båtklubbar

Gustav Andersson, Miljö och Skärgårdslandstingsråd, Stockholms Läns Landsting

Jim Huzell, Organisationen Båtfolket.se

Hugo Tiberg, Professor i Sjörätt. Sjörättsinstitutet vid Stockholms Universitet.

Ulf Hallström – F.d. chef för Sjöfartsverkets sjöräddnings och beredskapsenhet.

 

Tack för att du hjälper till att hålla tråden aktuell, även om de flesta här vet vad du tycker om ämnet. Men precis lika kämpande som jag är för en förändring av denna felaktiga lag (mitt tyckande) så är du kämpande att märka ord.

 

Ha en bra dag om du tycker det kan vara trevligt. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är medlem i en båtklubb ansluten till båtunionen och jag och någon annan i klubben har INTE blivit tillfrågad om vilken åsikt jag som medlem i en båtklubb ansluten till båtunionen har när det gäller 0,2 lagen och det är verkligen SKAMLIGT

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, bara för att man förmedlar en nyhet betyder inte att man tycker så..? Ingenstans står det att Flipper Marin ställer sig bakom uppropet vad jag kan se?

Nej - jag är inte ute efter att märka ord. Men att vara frikostig med sanningen och hävda att Flipper Marin tycker en sak som man faktiskt ingenstans har påstått tycker jag är ett jävligt fult knep. Hade det någonstans stått att man faktiskt stödjer uppropet mot lagen hade jag inte brytt mig - men det gör det inte. Detta är bara en av många nyheter man valt att förmedla på sin hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen Harry, men inte heller jag kan se någonstans att Flipper Marin ställer sig bakom och stödjer uppropet... Vare sig i länken eller PDF:en... De förmedlar bara vidare en nyhet  med denna PDF, inte att de själva stödjer uppropet...

Ha en riktigt trevlig dag, i vilket fall som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper Marin är medlem i Interboat som vad jag förstår erbjuder sina medlemmar (flera handlare runt om i landet) marknadstjänster, t.ex. en web-lösning som sedan anpassas till den enskilda medlemmen. Interboat läggar upp nyheter som saxas från olika källor, antar sedan att medlemmen väljer vilka nyheter som syns på den egna hemsidan.

Detta nyhetsscoop har nog väldigt lite med Flipper Marin att göra, utan de förmedlar en nyhet som interboat.se lagt upp.

Sen (lite OT kanske) hittade jag en annan artikel som inte handlar om lagen, men som ändå ger lite info kring omständigheterna vid 2012 års dödsolyckor till sjöss.

http://www.dagensbatliv.se/sakerhet/2012-ars-drunkningar-fran-fritidsbatar-oppen-gylf-ofta-en-myt

Man (50+), liten båt, ingen flytväst, alkohol i kroppen tycks vara en farlig kombo. Enligt kartbilden får man uppfattningen att olyckor främst sker på insjöar.

Ni som debatterat detta livligt i en hel del trådar kanske redan har koll på dessa siffror. Om nu över hälften av de drunknade har alkohol i kroppen så är väl inte en höjd promillegräns ett steg i rätt riktning? Snarare flytvästtvång i kombination med 0,2-begränsning även för roddbåtar o liknande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. ska man gå efter statistiken så kan man ju vända på det och säga att det är de som idag är befriade från 0,2 lagen som borde klämmas åt medans de som idag är drabbade av lagen borde slippa..

Att sedan hälften av de onkomna hade alkohol i kroppen säger ingenting om det var alkoholen som var den primära eller bidragande orsak till dödsfallet. Det fanns heller ingen statistik om majoriteten hade väldigt lite alkohol i kroppen eller om de var påtagligt berusade.

Jag är för en gräns på 0,5 promille gällande alla båtar. Just 0,5 eftersom det är där som alkoholen möjligtvis börjar påverka omdömme mm märkbart. Så för min del skulle det vara väldigt intressant att se hur många av dessa onkomna som hade mindre än 0,5 promille vid dödsfallet. Får jag komma med en gissning så tror jag inte det var spec många..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

thundergod - du kan ju inte ha en gräns där man redan är full? Dvs, vid då helt lagliga 0,49 så börjar det ju också märkas..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du anser på fullt allvar att man är full vid 0,5 promille? Då kan vi ju lägga ned diskussionen direkt.

Dessutom omyndigförklarar du alla de länder som har 0,5 eller tom högre vid bilkörning. Robert Collin hade en mycket bra artikel i aftonbladet häromåret om promillegränserna. Den verkligen anledningen till att det tjatas om 0,2 i Sverige hela tiden är ett resultat av ren lobbyism och en stark nykterhetsrörelse, snarare än vetenskapliga fakta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju du som skrev just 0,5 eftersom det är där som alkoholen möjligtvis börjar påverka omdömme mm märkbart

Dvs, om alkoholen påverkar omdömet märkbart, är du inte full då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade att från ca 0,5 och uppåt så börjar alkoholen påverka enligt flera studier. Personligen så anser jag inte att man är full så snart alkoholen börjar påverka det minsta. Full är man när man är påtagligt berusad, iaf enligt mina kriterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du dra den slutsatsen utifrån artikeln i Dagens Båtliv? Den enda omkomna som uppenbart inte omfamnas av lagen var kajakpaddlaren. Av de 17 som omkom i mindre båtar framgår det inte hur många som hade en såpass kraftig motor att de faller under 0,2 promille kravet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två ensamseglare omkom vid fall överbord från övernattningsbara segelbåtar.

Två omkom vid olyckor med övernattningsbara motorbåtar.

En omkom under kajakpaddling i blåsigt väder nära Vinga.

En person omkom då en privatägd ombyggd lotsbåt sjönk.

Övriga 17 omkom i olyckor med roddbåtar eller mindre motorbåtar.

 

 

Kanske förhastat av mig men jag tolkade direkt roddbåtar eller mindre motorbåtar. som båtar som inte platsar under 0,2 lagen. Men visst mindre motorbåtar kanske även gör över 15 knop. Själv tänkte jag direkt på mindre snurrebåtar med 10 hästare på typ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en faktor till. Det är hur stor andel som faktiskt är påverkade av alkohol på sjön. Det går ju inte att veta, men om man utgår från KBV´s statistik från 2011 och deras stickprov man gör så är 6,4% alkoholpåverkade på sjön i någon grad, se sid 19 http://www.kustbevakningen.se/Documents/Media/Trycksaker/%C3%85rsredovisningar/web%20KBV%20AR%202011.pdf

Utgår man från de siffror som finns angivna i Dagens Båtliv (eller vad den hette) så var av de undersökta omkomna; 9 st alkoholpåverkade i någon grad, 15 st nyktra. Det betyder att c:a 37% av de omkomna var alkoholpåverkade.

Någon som känner för att dra en slutsats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...