Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tobbz

Använda Startbatteri som förbrukning eller ?

Rekommendera Poster

Är ju som så att jag har köpt ny båt och där i sitter det ett blått optima startbatteri och sedan har jag ett nytt varta fritid på 75 Ah.

Problemet är att jag har bara en solcell på 40 watt och dom förbrukare man kommer att köra med är ju en wallas 1300 en Waeco cdf-35 kompressor  box.

Frågan är : räcker det verkligen med ett litet 75 Ah till dessa förbrukare ?

Om inte är det så farligt att suga lite ström ifrån startbatteriet ? Båtfirman rekomendera inte att ta ström ifrån det för det var icke byggt för det.

Och för er som säger skaffa ett till 75 Ah så vill jag inte, för det finns inte någon bra plats.


Lösningar mottages varmhjärtat !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rådet från din båtfirma är alldeles riktigt. Det är ett säkert sätt att få soppa torsk i startbatteriet att koppla ihop start med förbrukning.

Du har väl fler förbrukare än värmaren och kylskåp? Lampor, gps, tv, radio.....finns säkert fler.

Ett gott råd lyder dela på förbrukning och startbatterier som du har det idag. Får du inte plats med ett större förbrukningsbatteri? Är det dessutom ett vanligt blybatteri så blir det snabbt sämmre. Du kan aldrig räkna med att få ut 75 ah ur batteriet. Kanske 50%.

Jag skulle mätta utrymmet där du har förbrukningsbatteriet. Åkt till en batteri affär och köpt ett AGM batteri eller gelbatteri. Dessa finns i olika storlekar mm. Alternativ 2 är att köpa ett större blybatteri. Köp ett batteri av en bra kvalite man får inte mer än man betalar för....

Koppla solcellen endast på förbrukningsbatteriet.

Om du inte har landström köp en bra laddare, en lång sladd och ladda förbrukningsbatteriet när du ligger i hamn. Eller ännu bättre köp ett skiljerelä ev en Skyllermarksats så du får två kretsar  kan koppla på landström och ladda batterierna.   



Senast ändrad av CaptainH | 24 maj 2009 | 19:04



Senast ändrad av CaptainH | 24 maj 2009 | 19:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft motorbåtar i 40 år och det har alltid varit för lite tillgång till ström och färskvatten. För trevnadens och husfridens skull, maxa storlek och kvalitet på förbrukningsbatteriet, låt solcellen ta hand om bara detta batteri, skaffa laddare och sladd för landström och plugga in så fort Du ser en kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara rådet med att frågeställaren skall åka och köpa AGM eller GEL batteri i stället för det batteri han redan har vilket är ett vanligt bly/syra batteri och som i princip fungerar på samma sätt som både AGM och GEL batterierna. Skillnaden är att AGM batteriet är 3 gånner så dyrt och GEL batteriet 5 gånger så dyrt.

Samma fysiska storlek på batterierna ger ungefär samma antal Ah så han vinner inget på att lägga mer pengar. Han bör istället till en mycket billigare peng köpa ett så stort bly/syra batteri som han kan få in i sin batteribox och kanske få 100-140 Ah istället.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas:en drar knappt någon ström när den väl startat (vill minnas att det är 0,4A ~5W).

Kylboxen drar väl typ 3 ggr så mycket  men den drar ju mindre ström ju kallare det är..
så när man behöver köra värmaren ställer man boxen ute i kylan så drar den knappt någonting och vice-versa.

Antar man att ditt 75Ah-batteri inte ska urladdas med mer än hälften för att få lite livslängd, så kan boxen nog köras 30 timmar utan laddning (vid 20-25 grader omgivningstemp) och kanske upp till 70 timmar eller mer vid 10 grader.

Jag skulle inte oroat mig utan att ha testat ett dygn eller två med det batteri du har, kan mycket väl vara så att det räcker om du inte ska ligga ute länge utan motorkörning.

Det värsta som kan hända är ju att kylen stänger av sig för att skydda batteriet, alternativt att du får starta motorn för att ladda lite..och då vet du att du behöver lite mer batteri.

 Sen..finns det verkligen inte någon plats att sätta ett batteri till i en Flipper 510 (enligt http://www.flipperbat.se/0c9afc18-dc50-4d24-87c2-24bbcc644d34-29.html finns det gott om stuvutrymmen och ett vanligt batteri tar väl bara aningen större plats än en 6-pack öl..och behöver ju inte ens sitta på samma plats som det andra batteriet Obestämd



Senast ändrad av Gunnar_ | 25 maj 2009 | 19:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför hur många AH du får ut ur ett AGM batteri jämfört med ett blybatteri och livslängden på batterierna så har du svaret.

 

Frågan är väl som någon skrev ovan om han har plats för ett större batteri. Då ska man självklart skaffa det och en möjlighet till laddning vid förtöjning vid land.

 

Men det är väl självklart att inte koppla ihop start- o förbrukningsbatterierna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt fel i vad du skriver !  Det är i princip ingen skillnad i Ah på ett vanligt blybatteri, AGM eller Gel batteri om vi har ett med samma fysiska storlek. För det första så bygger alla tre alternativen på samma princip men man har i AGM batteriet absorberat syran i en porös fibermatta och i GEL batteriet så har man bundit eletrolyten i GEL form. Naturligtvis får vi lite olika kemiska egenskaper och också olika egenskaper på batterierna men lämna det för stunden. Räknat i Ah så är dom ganska lika om vi jämför samma fysiska batteristorlek.

AGM batteriet får däremot en egenskap som gör det bättre om vi måste ta ut stora effekter på kort tid och är därför bra som startbatteri. GEL batteriet blir underhållsfritt och har egenheten att det kan cyklas många fler gånger än det vanliga blybatteriet men mycket mer Ah får du inte ut innan det skall laddas. Däremot kan ett GEL batteri överleva fler cykler och du kan under ett batteris livslängd få ut mer Ah men det är ju frågan om det uppväger att du kan köpa tre omgångar vanliga blybatterier under dessa år.

Ett AGM batteri måste laddas med högre spänning så ldu måste ha en justerbar eller speciell laddare till dessa vilket då också kostar på om du köper dessa.

Om man söker maximalt pang för pengarna så är nog vanliga blybatteri fortfarande bäst om man inte tex är långseglare och behöver batteriet kontinuerligt år ut och år in. Men då skall man inte titta på dessa batterier utan istället gå på Traction batterier och bygga en bank med celler på 2 volts tractionceller istället.

Påstår Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per! Du har helt rätt förutom att vad du missat är hur många AH får du ut från ett traditionellt blybatteri jft med ett AGM innan du når till 11,8 v. Det är precis som du säger en dyrare lösning men hur länge håller ett AGM batteri jft traditionellt? Spänningskurvan är bättre i ett AGM än i ett vanligt blybatteri.

Håller med dig att Traction batterier är bra. Men inte helt billiga. Man ska absolut undvika billiga batterier utan köpa kvalite. blir billigast i längden och mest bekymmersfritt.

Att skaffa en batteriladdare för landströmsladdning är väl oxå ett gått råd. Detta kan du väl oxå hålla med om Per?



Senast ändrad av CaptainH | 26 maj 2009 | 07:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att ett AGM batteri är fullt urladdat vid 12,2 Volt. Så jag vet inte var dina 11,8 Volt kommer ifrån.

Det andra problemet är att om man sen blandar ett vanligt vått batteri för start och ett AGM för övrig förbrukning så måste man om man har en motor som laddar ha två generatorer med separata regulatorer. Och om man skall ladda med batteriladdare så måste man ha två laddare med olika karaktäristik eller en väldigt bra som man kan ställa om.

Så, ja det är en god ide att ha en batteriladdare för landström men det måste vara en som går att ladda ett AGM batteri med och en för startbatteriet om det är ett vanligt batteri.

Per  Glad



Senast ändrad av oceanis | 26 maj 2009 | 08:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som mig då har ett nytt startbatteri till övers och man får inte lämna tillbaka det till affären. Kan man då använda det till att utöka förbrukningssidan? Eller finns ditt risk att startbatteriet sabbar för mina två befintliga förbrukningsbatterier? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för förbukningsbatterier och hur gamla är dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev soeder90:

Kan man då använda det till att utöka förbrukningssidan?

Visst kan man det. De bör vara av samma typ, AGM, Gel eller våta. Men det finns de som blandat vilt och det har funkat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...