Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

soeder90

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om soeder90

  • Placering
    Kadett
  1. Bestämde mig tillslut för att stå ut med båten denna sommar men nu är den på land, konserverad och klar. Kollade däremot det du föreslog och spjället var fortsatt öppet, är det detta som är problemet? Det jag reagerat på de senaste två gångerna jag startade båten (vid oljebyte och upptagning) var att båten startade direkt utan någon krånglig procedur. De gånger båten varit lättstartad denna säsong har det alltid varit lite kyligare ute... Påverkar detta choken?
  2. Om man som mig då har ett nytt startbatteri till övers och man får inte lämna tillbaka det till affären. Kan man då använda det till att utöka förbrukningssidan? Eller finns ditt risk att startbatteriet sabbar för mina två befintliga förbrukningsbatterier?
  3. Okej, får vänta på att farsgubben kommer hem då det är ett tvåmansjobb och undersöka detta. Eller låta tanten gasa osv nästa gång den krånglar. Det är ju automatchoke på denna som jag förstått. En sån som blir varm och har en fjäder som expanderar. Och den aktiveras genom att vrida på tändningen - men jag vet inte hur länge man måste vänta för att den ska bli "aktiv" och skicka in bränsle. Vet du? Men känns som att det är nån sorts justering som ska göras på förgasaren/chocken eller? Eftersom att den går bra i övrigt? Tusen tack för svar!!
  4. Med tanke på vädret har båten används frekvent denna sommar. Har i och med detta sett nåt sorts mönster i problematiken. Har det gått minst ett par dagar mellan turerna använder jag denna startprocedur och det funkar varje gång. Först köra lite med starten för att fylla förgasaren, sedan två fulla gaspådrag och sen kanske 1/3 gas för att sedan starta den. Den tänder och hoppar igång efter bara nån sekund! Men är jag ute dagen efter en tur och jag använder denna procedur då är den riktigt lynnig och jag kan testa alla möjliga procedurer och inget funkar! Det jag har gjort då är att spruta in pyttelite startgas i luftburken och då går det hur lätt som helst. Är detta dåligt för motorn? Har även haft ett annat problem men inte riktigt sett nåt mönster: motorn har dött när jag lagt i växel och då har jag även tyckt att tomgången varit låg. I övrigt går den väldigt bra både vid acceleration, långkörning och deacceleration. Den startar även direkt utan nå vidare mycket gas när man ska hem på eftermiddag/kväll. Vad f-n kan detta bero på?
  5. Har läst på lite om Rochester-förgasare, stämmer det att man måste dra gasreglaget i bott minst en gång innan man startar för att choken ska aktiveras?
  6. Då tänkte jag rätt! Okej, flamskyddet har jag koll på, då vet jag! Hade bara den här bilden i telefonen för tillfället, ser ni vilken det är? Får åka ner och ta av flamskyddet annars.
  7. Ja gnista har jag kollat, stiften ser torra ut de gånger jag kollat. Har jämfört med någon sida på nätet som hade 25 bilder på tändstift i olika skicka och enligt detta var dom som ska. Osäker på vilken förgasare jag har, föregående ägare har renoverat den 2016 då han felsökte ett problem som visade sig vara en spricka i tändstift 1. Ska nog kontrollera choken här näst märker jag då alla tre nämner det! Nu känner man sig dum men luftfiltret, vart hittar jag det!? Inser nu att jag inte förstått hur choken funkat.. Hur identifierar jag vilken förgasare jag har? Har försökt kolla vart chokespjället sitter på sprängskisser men hittar det inte, är det "främre spjället" som är lite mindre som är chokespjället?
  8. Hej! Som rubriken anger har jag en Nidelv 23 med en Volvo Penta AQ231A med 290DP- drev. Har i år haft en del problem med att starta den, vet dock inte om det är jag som gör fel eller om jag har nåt motorfel som jävlas med mig. Den är som mest svårstartad dagen efter jag varit ute med den. Normalt brukar det räcka med 1/4 gas och några sekunder med automatchoken. Alla säger till mig att jag har för lite gas och att jag ska pumpa 3-4 ggr, men det har aldrig funkat. I helgen, dagen efter jag hade tagit en tur, började jag med normal startprocedur utan resultat. Det lät som att den var på gång precis när jag vred på nyckeln men sedan snurrade bara startmotorn. Väntade en stund och vred sedan igång igen, körde lite på startmotorn och den började hoppa igång, mötte upp med gas, vilket dödade den. Försökte en tredje gång, ingen lycka. Fjärde försöket: använde lite lite startgas, den hoppade igång direkt! Det som gör mig konfunderad är varför den dog när jag mötte upp med gas, då alla säger till mig att det är för lite gas som är problemet. Har testat alla möjliga startkombinationer.. Har kollat tändning, den går ju även klockrent när den väl är igång. Förra ägaren har bytt till brytarlöst system. Har kollat alla filter samt om bränslepumpen trycker fram bränsle - ja det gör det, men ska jag mäta bränsletrycket? Kan det vara luft som är problemet? Men den går ju som sagt klockrent när den väl är igång. Tips & idéer?
  9. Ytterligare en fråga: Minnesström till radion är ej inkopplad och börjat tröttna på att lägga in telefon (bluetooth) varje gång. Funkar det att dra en kabel från förbrukningsbanken med en 2A säkring till detta? Förbrukningen lär väl vara försumbar? Stereon är en Sony M50BT, alltså en "marinstereo". Tycker nästan en sån borde ha inbyggt batteri för minnet..
  10. Tror även jag kommer byta till signalstyrt relä efter att ha läst all input. Känns på nåt sätt tryggare att veta att det bryter direkt.
  11. Jag har vanliga blybatterier.. Är det inte så att laddningen är lägre i början och när batteriet börjar bli fulladdat så stiger spänningen? Kommer inte åt voltmätaren utan att riva innertaket i ruffen. Men mätte däremot vid ett cigguttag i instrumentpanelen och även där har jag samma spänning som vid generator..
  12. Jag har nu mätt laddspänning vid batteri och det är samma spänning som vid generator vid körning. Har antagligen ett spänningsfall fram till voltmätaren i instrumentpanelen då? Tror jag får leva med detta problem, visaren trillar ju över ett par mm in på grönt område och i och med det vet jag allt är i sin ordning. Eller så löser jag det efter jag städat vid batterierna.
  13. Sitter och pillar på nytt elschema efter all input. Ser ut så här i nuläget: Frågor: -Spelar det någon roll om man har signalstyrt eller spänningskänsligt relä? Borde inte signalstyrt vara bättre då det bryter direkt? -På ett av skyllermarks elscheman sitter det en huvudsäkring direkt efter förbrukningsbatterierna och sedan är kyl/värmare inkopplat för att sedan ha en huvudbrytare. Varför ha huvudbrytare efter kyl? -Har två kablar från D+ på generator, en går till tändningslås tror jag. Den andra går bakåt på motorn nånstans, hittar inte till vad då den försvinner in i en slang, nån som vet? -Övriga synpunkter?
  14. Det är ett enkelt äldre biltemarelä. Ja så har jag fått det förklarat för mig. Även att båda brytarna måste vara på för att få laddning vid körning. När enbart startbrytaren är på går det iallafall att starta båten. Kablarna från generatorn går bakåt nånstans på motorn och där in i en grövre samlingsslang. Vet inte riktigt vad som går vart sen, men får nog undersöka det vidare. Det finns en gul kabel och den sitter på B+ på generatorn, menar du att jag förlänger den fram till startbatteriet? Tack för hjälpen!
×
×
  • Skapa nytt...