Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

tobbz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    58
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tobbz

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Båten är en örnvik pilothouse 640 med 90 hk mercury optimax. Kör en Lowrance ep-60r flödesmätare och på tomgång så visar den inget flöde, men så fort jag kör visar den, men visar den rätt ? ca 18 knop 4000 varv så ligger den mellan 13-17 liter/timme vid ca 2-3 m/s. Är verkligen motorn så snål ?
  2. Den har legat på ostkusten nära nyköping, så jag menar det är ju inte ens salt vatten. Det är ju brekt för tusan. Men även om man nu kunde polera bort det så är det väll inte acceptabelt att JAG skall behöva göra det efter 3 månader. Men ni är överens om att jag skall klaga och få allt iordning gjort då ?
  3. Örnvik pilothouse 640 och Mercury optimax 90 hk från 2009. Båten togs i bruk 20 maj till dags dato har rost på följande bilder upptäckts. Vad skall man göra ? Är detta sådan kvalite man skall förvänta sig eller måndags ex ? Ankarspel som rostat ? Wallas skorsten som börjar rosta ? Badstege som börjar rosta ? Topplanterna med rost ? Topplanterna 2 med rost ? Topplanterna med kondens och sprucken gummi tätning ? Tankventilator med torr sprucken gummi tätning ? Babord lanterna med rostiga skruvar ? Observera att båten har inte ens legat 3 månader i vattnet !!!!!
  4. Ok, då vet jag lite mer, alltid roligt att höra från någon med likadan båt Fast jag tycker det är otäckt när man kör 15 knop mot vågorna och maxtiltad motorn när det blåse runt 8-10 m/s Men det är väll ingen fara
  5. Då skall jag prova, har legat på ca 4800 hitills, men det kanske är lite mycket. Vad har du för motorn på din för nyfikenhets skull ? Min varvar ur ca 5600 och då har jag som max toppat 27-28 knop. Går dom inte fortare ?
  6. Har letat förbrilt efter data om Mercury optimax 90 hk 2009. Vill veta vart marschvarvet ligger för att upprätthålla bästa ekonomi körning. Har inte tillgång till flödesgivare så Varvtals rekomendationer mottages gärna. Stigning på proppen är 17 och sitter på en Örnvik pilothouse 640
  7. Har en solcell på taket och köpte biltemas däckskontakt 2 polig för smidig anslutning. Kollade runt på alla marin firmor i staden och biltemas är precis identisk i konstruktionen. Problemet började i helgen att mina 2 st 75 ah verkade mer eller mindrer strömlösa. Regulatorn är av typen phocos 5 amp och solcellen på 40 watt. Regulatorn visar en stapel på 3 punkter som indikerar strömnivån. Den har alltid legat på högsta punkten med våran Waeco kompressorbox under ca 2 dagar utan att gå ner. Nu går den ner till mitten och piper regelbundet under nätterna precis som att strömmen inte räcker till. Då skruvade jag isär kontakten och upptäcker att det är rostigt och ärjat på både han stiften och i honan som sitter fast. Hur i hvete kan denna kontakt vara vattentät ? Kan jag göra i ordning stiften och sedan smörja dom med fett för dom inte skall rosta ? Och kan detta vara anledningen till att den inte laddar som den skall ? Det inringade på bilden är den delen som man skruvar isär för demontage.
  8. Hej på er allihopa ! Har en fråga gällande vattenlinjen, vi har en örnvik 640 som är ny och jag bad firman måla upp vattenlinjen bottenfärg. Men när vi la i båten och det var inga personer i båten och ingen bensin låg den precis vid linjen, räkna då ut hur det blir om du lägger till 150 kilo människa och sedan 130 liter bensin. Är det någon fara för glasfiberna att vara under vatten hela tiden eller är det en skönhets detalj ?
  9. Finns det något sådant ? Vill så gärna tvätta av båten nu medans den ligger i vattnet så man får bort en del skit som redan har satt sig ? Tanken är ju att spola av båten och naturligtvis så kommer ju tvättmedlet att rinna ut i havet. Finns det något medel som är skonsamt mot naturen ??? Är jag den enda personen som tvättar båten medans den ligger i ?
  10. Nae men ditt sätt att tänka BO är ju helt rätt . Blir bara så förbannad när det finns en hel skärgård och varför måste man då lägga sig så att man får hans förtampar i skallen när man försöker bättre på bonnbrännan. Men då får man väll flytta på sig nästa gång, tycker bara det är så tråkigt
  11. Var ute idag jag och min sambo, anlände till en liten liten vik där vi la oss, inte en enda båt i sikte så vi la ut filten och solade och tog det lite lugnt. In kommer en stor snipa och jag tänker att han ska väll fn inte lägga sig här ? Jo varför inte ? Han tar sikte mot oss och sedan swisch så låg han 2 meter ifrån våran båt och började dra sina förtampar över våran solfilt och undrade om han störde ? Fin i kanten så säger man ju självklart att du inte stör ?! Men droppen var när han sa såhär : Du vet om att när man är på sjön och någon kommer in på detta sett så tar man emot förtamp och hjälper till !!! Mycket brysk ton ! Och jag funderade på om jag hade velat haft han precis intill våran båt så hade jag väll tagit förtampen. Men är det bara jag som bli irriterad på detta sett att beté sig eller är det naturligt ? Bör man inte fråga först om det är ok att man lägger sig precis intill och man drar väll inte tamparna över där någon ligger och solar ? Har jag aggerat fel eller är det såhär det skall gå till ?
  12. Införskaffade en såndär där som man kan välja mellan start och förbrukning samt båda 2. Men frågan är, går den slå om under gång tex : inställd på bat 1 (startbatteri) och sedan slår man om den till 1 2 efter man har startat motorn ? Brytaren är av den här typen : http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=650065
  13. Är ju som så att jag har köpt ny båt och där i sitter det ett blått optima startbatteri och sedan har jag ett nytt varta fritid på 75 Ah. Problemet är att jag har bara en solcell på 40 watt och dom förbrukare man kommer att köra med är ju en wallas 1300 en Waeco cdf-35 kompressor box. Frågan är : räcker det verkligen med ett litet 75 Ah till dessa förbrukare ? Om inte är det så farligt att suga lite ström ifrån startbatteriet ? Båtfirman rekomendera inte att ta ström ifrån det för det var icke byggt för det. Och för er som säger skaffa ett till 75 Ah så vill jag inte, för det finns inte någon bra plats. Lösningar mottages varmhjärtat !
  14. Har iofs inte kollat på kedjan än, skall sticka iväg imorgon och kolla på det. Men exakt hur kinkit är det med motorvarven ? tänkte mest på att man måste variera ? Går det åt helvete om man råkar köra kanske 4-5 minuter på samma varvtal för att sedan ändra ?
  15. Nja, jag fyllde ju på fullt med olja innan vi åkte dvs 4 liter mercury orginal olja. Vägen var ca 40 distans på sin höjd. Inte fan kan den ha druckit i sig 4 liter på 40 distans :S ? Inkörning var tydligen inte så petig enligt handlaren, men däremot så gjorde jag som det stog, varierade varvet mellan 3900-4700 med jämna mellanrum och endast 10 sekunders full gas.
×
×
  • Skapa nytt...