Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Klasagasa

Installera länspump

Rekommendera Poster

Jaha då tar vi och bumpar den här tråden då... Glad

 

Har en nyinförskaffad Sundancer där det visat sig att länspumpen inte är riktigt kopplad...den går bara runt...jag antar att det är polerna som är felkopplade.

Jag kryper ner i motorutrymmet och jävlas för att få fram sladdar och pump. Alla vet ju att det alltid finns plats för en lång svensk i ett motorutrymme ihop med en v8. Eller? Nej.

Efter att ha trampat i olja med högerfoten, trampat runt och fläckat ner golvet. Städat rent det jag fläckade ner och vält ut alla extra säkringar i lådan som jag ställt ÖPPEN på en soffkant, satte jag mig så för att koppla om pumpens tre sladdar. Sex tåtar alltså.

Hmmm.

Två röda och en svart från pumpen som ska kopplas till två svarta och en brun. Jag hade strömmen på och testade en gudsförgäten massa olika kombinationer med de sex kablarna men det var lönlöst. Pumpen förblev tyst.

Jag la den uppochner så den skulle gå i gång på auto och jag kollade säkringen men fan inget.

 

Nån som kan eller som har nåt tips på vad jag ska ta mig till. Jag blir blind av ilska om jag ska sitta och prova på måfå. Snart åker den i sjön så blir det manuell cykelpumpsläns för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länspumpens minuspol ansluts till jord (svart kabel)
Länspumpens pluspol ansluts till pluspol från strömbrytaren vid förarplatsen (brun kabel) och till nivåvaktens utgång (brun-röd kabel). Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är någon tröst... Så har jag en länspump med enbart bruna sladdar. Den pumpar bara om man slår på den på instrumentbrädan och flottören är uppe...

Har tänkt ända sedan vi köpte båten att detta behöver fixas. Borde ju gå alltid, så snart flottören är uppe. Även om huvudbrytarna är avstängda...

Men det tar emot att börja leta bland alla dessa bruna sladdar. Även givaren till ekolod och logg har samma bruna sladdar, känns som att något pucko har kopplat in eländet. Det var väl rea på brun sladd... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte på något sätt vara otrevlig men har du läst mitt inlägg överhuvudtaget? Inser du inte över huvudtaget hur handikappad jag är? Tack för ett arrogant inlägg som gav noll. Glad

 

Jonas478: Haha! Jag är inte ensam alltså FlörtGlad El är ett jädra mörker just nu!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrogant....är nog ett starkt ord men du verkar inte ha tagit åt dig, tack! Glad Läste dock ditt inlägg med rött och svart , plus och minus, kablar och skit och tänkte att den här männsikan pratar fackspråk trots att, som jag upplevde det, jag varit tydlig med vilken bebisnivå jag själv är på rent eltekniskt Flört

 

Båtgrannens elmätarverktyg visade sig sakna batteri!!  Kan ni fatta!?Haha...nu kan jag skratta åt det.

Hamnkaptenen fick rycka in så nu har jag koll på alla sex sladdar...visade sig att pumpen är defekt så det blir en ny i veckan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår. Bra att det fixat sig i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att du hittat en lösning. Om du hade kastat pumpen i sjön när du var som argast, så hade du inte vetat --- fast det hade ju gått fortare... ;-)

En fördel med en ny pump är att du förhoppningsvis får en instruktionsbok som förklarar sladdarnas färg och där det står hur inkopplingen ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en automatisk läns från Biltema. Den fungerar klockrent.



Dock för att slippa att den sätter igen sig så har jag ett rostfritt nät runt den.



Satte den även en bit upp för att vattnet ska rinna ner i aktern och tynga ner den lite. Dels får jag lite tvätt av akterstuven plus att löv etc fastnar lite längre upp på nätet runt länsen.

Tycker det fungerar bra än så länge utan att pumpen sugit luft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Biltema länspump gick sönder efter tre dagar.

Har den automatiska 32 liter per minut, artikelnummer 25970.

Impellern i plast har lossat från axeln i metall, infästningen i plasten var helt sönder fräst.

Förvånansvärt dåligt!

 

Kan ha berott på att rensgallret har ett centimeterstort hål på undersidan där grus kan komma upp och fastna i impellern.

Sitter på en Master 500 (liknar Buster) längst bak i kölsvinet.

Läget är skyddat för löv och annat men det kan rinna ner grus dit.

 

Skall lämna tillbaka länspumpen och testa med en dyrare Rule.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Rule 500 precis som tidigare inlägg. Jag satte fast min med sicaflex längst bak i kölsvinet. Kör sporadiskt med båten - batteriet räcker hela säsongen. Har haft den sittande i 8 år utan minsta bekymmer. Kostar obetydligt mer än kopiorna, fanns till bra pris sist jag var på Clas Ohlsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att det har blåsts liv i en gammal tråd? Jag tycker att det ibland är bättre att starta en ny, mycket hinner ändras på 5 år... och ibland är det ju bra att få med gammal kunskap och erfarenheter?

 

Eftersom jag nu skriver nåt så kan jag berätta att den här pumpen har inbyggd nivåautomatk och har funkar i fem år i min båt... Whale supersub, under 700:- inkl automatiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två båtar med automatiska länspumpar, en öppen motoriserad roddbåt och en med ett skyddat motorrum. I den öppna båten där pumpen sitter oskyddat har jag haft stora problem. Jag har provat Sahara, Johnson och Jula. Ingen av dem har hållit mer än två år. Kanske hade det gått bättre om jag läst den här tråden och använt Rule Mate?

 

I båten med skyddat motorrum fungerar det bättre, men jag har haft ett haveri och vågar inte lita på någon pump. Därför har jag satt dubbla system där. Det har aldrig hänt att bägge gått sönder samma säsong där.

 

Liksom andra har funnit i den här tråden, så kan felet antingen vara att pumpen inte går igång eller att pumpen inte stänger av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har uteslutande membranpumpar till länspump, såväl eletriska som manuella.

I förra båten, en Nimbus 2700, fanns det inte plats för nånting under motorn, i skrovets lägsta punkt, utan en slang plastades tid den dan motorn hade lyfts ur för byte. Slangen anslöts till en dyr Whale membranpump som placerades på annat ställe.

Den båten fick aldrig någon länspumpsautomatik.

 

Nuvarande båt har en annan typ av membranpump, som suger i en slang under motorn, det var medskickat en kombinerad sil och backventil att skruva eller plasta fast mot skrovet, och den kanske kommer på plats så småningom. Denna pump är ansluten via en elektronisk avkännare/nivågivare, som startar pumpen då slagvattnets nivå stiger till en viss punkt. Nivågivaren sitter fastskruvad i avlånga hål och kan enkelt justeras i höjdled. Det finns ingen möjlighet att påverka pumpen manuellt, vilket känns märkligt, denna pump är elektriskt ansluten till en säkringspanel som alltid är spänningsatt även om batterifrånskiljaren är bruten. Jag installerade nu färskvattentank, och vid påfyllnad har det läckt litet från manluckan i tanken, lagom mycket för att färskvatten skall rinna ned till nivågivaren vid den tiden gå man skall till kojs och sova, lätt irriterande då länspumpen startar och för oväsen just då.

Det finns även en större manuell membranpump, en stor blå från Plastimo.

 

(Nu har jag med hjälp av en bergskil och plastklubba "skruvat åt" plastlocket på tanken några grader till så nu är det nästan tätt.)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft biltemas med nivåvakt. Dom har funkat hur bra som helst. Däremot, eftersom det läckte in lite bensin som hamnade i kölsvin, tålde plasten inte bensinblandlingen och siken svällde sönder.

Nu mekade jag dit den mindre pumpen och separat vakt.. den förra höll 5år.

Ps. Har backventil som går till självläns-slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt lågprisgrejorna mot en Rulemate 500. Kayoban från Jula som satt i båten när jag köpte den 2013 fungerade faktiskt fortfarande men den var helt deformerad. Undrar om den inte tål olja? Pumpen sitter under motorn. Flottören hade däremot gett upp igen. Biltemaflottören höll två säsonger. Precis som förra gången är det mikrobrytaren inuti som gett upp trots att inget vatten läckt in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda pumpar som håller i längden är membran-(tjoff-tjoff)-pumpar. Titta på båtar i tex Frankrike så sitter det nästan uteslutande mebranpumpar utom i de billigaste båtarna.

Att nivåbrytarna ger upp beror på att de eminenta kvicksilverbrytarna inte får användas längre. Dock finns det flottförbrytare med magnet och Reedbrytare som håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nivåbrytare, flottörer, de med kvicksilver är ju förbjudna sedan massvis med år, torde ju inte finnas nån kvar? De jag sett är de med en rostfri stålkula inuti flottören, som rullar mot två lika rostfria kontaktbleck och då sluter strömmkretsen till pumpen.

 

Sedan de helt elektroniska som känner av vattnets ledningsförmåga via två stift i underkant.

 

Jag bytte pumpen för nån vecka sedan, var inne i Smögen hos Seasea och köpte en ny membranpump, en Viking för 1500kr nödvändigt, men det hade varit trevligare att kunna satsa detta på en ny solpanel, eller köpa något fint skottsk bränt och destilerat hos butiken med den gröna skylten i Kungshamn istället, men väl, hostmedicin finns ombord, Coceliana Etyfin är bra också, innehåller ju morfinderivat, tror jag, finfina grejer, förstoppad blir man ju också, men å andra sidan funkar ju det där med sögtöminingen så himla dålig så det tar ut sig!

 

Nä, som redan skrivits, membranpumpar är det enda som gäller när det gäller länspumpning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranpumpar fallerar enligt min erfarenhet för att det kommer skräp i backventilerna. Det är ju för övrigt nivåbrytarna som är det stora problemet inte själva pumpen. Rulemate 500 måste ha en induktiv givare eftersom den är helt inbyggd i plast. En del på nätet spyr galla över den för att den inte slutar pumpa när det är tomt. Jag vet inte vad jag ska tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...