Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
PeterRiverInn

Toatömning i sjön!!!!!!

Rekommendera Poster

Hörde att det kommer bli förbjudet att tömma tanken i sjön. Och att gästhamnar måste fixa sugutrusting. Båtägarna måste bygga om för att kunna sugtömmas. jag förutsättar att det är av miljöskäl. (självklart tömmar man inte nära land som kan flyta i land)

Har man tänkt på vad avgser mm vi kommer spy ut i sjön på väg till och fån sugställena. Rutter som inte ingår i den normala färden? Hur bra är det för miljön?

Jag har svårt att tro att den mängd som idag töms direkt i sjön skadar speciellt mycket. Inte många båtar har toa. Vi killar kissar ju ialla fall i sjön i nio fall av tio. Och de som inte har toa, utan väljer störtloppsställning ett par meter upp på en ö! Det hamnar väl också i spat efter ett tag?

Vad tycker ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker  är att det är politiskt trams som inte har med miljö att göra utan något helt annat nämligen miljöpolitik. Det är det mest miljöförstörande vi har i detta land.

Jag kan meddela att jag inte kommer följa en sådan befängd lag.

Problemet är att politikerna och vissa fanatiska miljö-tokar har fått för sig att så fort som det pumpats ut ut båten så är det borta. Det kostar energi och utsläpp att rena allt avfall.

Så innan man tar sådana idiot beslut så borde man göra en total kalkyl på hela kedjan.

Sen blir det ju kul på söndag eftermiddag när alla 300 båtarna i hamnen ska in till bryggan med pumpstationen... Fungerar säkert bra...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarlig talat så skiter jag fullständigt i om man måste tömma skiten i hamn eller inte, jag tänker skicka ut mina kottar ute till sjöss som jag alltid gjort.

Och vem faan kan göra något åt det? Bajspolisen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med fjanteri att ens utreda om d finns underlag och tillsynsmöjligheter för att en sådan lag skulle fungera i praktiken.. D är en omöjlighet att få fram en hållbar lagstiftning för skit..  Den enda skit man borde förbjuda är politiker, och dylika myndigheter som sysslar med skiten..

!!!MVH ANTI BYROKRAT REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tillbringade ett par veckor i den finska skärgården den gångna sommaren. Där har man varit kloka nog att sätta tömningsstationer för septiktankar på alla sjömackar. Slangen är lång nog att nå alla båtar som lägger till för att tanka. Och alla båtar måste ju tankas med jämna mellanrum. Det funkade otroligt smidigt måste jag säga. Om svenska politiker vore lika kloka som de finska skulle i alla fall jag tömma min septiktank varje gång jag tankar till sjöss (har sugtömning installerat).

Att ha tömningsstationer i gästhamnarna verkar inte helt genomtänkt. Då måste man köra omvägen till gästhamnen för att tömma tanken. Eller om man ska till en gästhamn så måste man lägga till en gång extra för att tömma septiktanken. Det tror jag många, inklusive jag, drar sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som kan vara bra med lagen är väl att det kommer fram fler tömningsstationer, vilket torde innebära mindre skit i havet. Men inte fan skulle jag gå en extra sträcka för att tömma tanken, vilket innebär att skiten töms när det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att förstå att vi båtägare skall övergöda Östersjön på 4 månader. Det är klart att alla måste dra sitt strå till stacken i miljötänk och som skrivet oven verkar inte hela kedjan genomtänkt med tranport av avföringen. Bunkrar soppa med dunkar som fylls på bensinmacken, har ingen sjömack i närheten. Det blir havet med vårt mänskliga avfall. Hoppas politikerna tänker till flera gånger innan de gör ett riktigt lagförslag.

/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk efter! det är ju självklart att era toatankar är fasansfulla. Vi som lever i skärgårn måste ju tänka på avfallet hela tiden. Våra avlopp kollas hela tiden och de är godkända , med infiltriation etc. fast vi måste antagligen bygga om dessa också.med den nya inställningen. Varför skall båtfarande inte tänka på detta? All skit som förs ut av båtfolket är ingen småskit det ,i sthlms. skärgård är mycket förorenande.Bajsa hellre på land än i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att vara omöjligt att kontrollera vart vi båtägare tömmer våra septiktankar. Då tror jag att alla onödiga omvägar, eller extra tilläggningar, gör att vi väljer att fortsätta som vi alltid gjort. Tömningsstationer på sjömackar har därför, i mitt tycke, en större chans att bli använda än om tömningsstationerna finns i gästhamnarna.

Många sjömackar, men absolut inte alla, ligger ju vid platser där det är nära till det kommunala avloppet. Så där bör det inte vara några problem med bortforslingen av avfallet. Hur det funkar ute på öarna är oklart för mig. Någon annan som vet hur sommarstugornas toalettavfall hanteras? Har de egna reningsverk? Stora septiktankar som töms med slamsug, eller hur funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm är d bättre att bönder släpper ut skit på åkrarna året om än några futtiga fritidsbåtar en enstaka månad.. Många gårdar ligger nära vattendrag med bäckar som har anslutning till havet. Min gård ligger bara ett stenkast från havet. D skulle då vara helt lagligt för mig att dumpa skiten ute på åkern som sedan grundvattnet transporterar ut till havet då kallas d helt plötsligt återvinning.. Vad är skilnaden?? Trams är vad det är. Och klart som fasen hushåll ska ha Godkänd infiltrationsbädd. D har d varigt lag på i evigheter.. Ett hushåll är permanent boende, stor skilnad i mina ögon.. Gillar man inte dom lagarna så finns d mulltoa, enkelt billigt och den behöver inte ses över stup i kvarten av myndigheter heller. hade jag varigt öbo så hade jag aldrig slantat fram pengarna som en komplett avloppsanläggning kostar.

Man behöver inte vara någon smartson för att räkna ut att detta lagförslag är innehållslöst och helt utan anknytning till verkligheten.. Samma myndigheter som kollar avloppsanläggningar i hushållen skulle alltså utrustas med ett antal patrullbåtar och sedna bränna dom sjuhaven runt och haffa storskitarna som flyter runt här odär.. Pissar man i sjön så blir d ju svårt o spåra men d löses väl med en ny lag om att alla måste dricka speicella färgämnen med färgkoder så man pissar rött grönt o lila allt för o få sätta åt någon stackars sate som råkat pinka i öskaret en gång förmycket.. behövs d verkligen mer innehållslösa lagar utan tillsyningsmyndigheter i detta land?? I mina ögon skulle dom stängt o låst den lådan med lagförslag redan på 90 talet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan avslöjades det för allmänheten att en så kallad breddning skett i Mälaren (breddning= avloppsutsläpp direkt ut i vattnet när reningskapaciteten överskrids) med miljontals liter orenat avloppsvatten. Det utfärdades en rekommendation om att inte bada på ett par dagar, ca 1 vecka senare var det rent och badfritt på alla bad.

Motsvarande liknelse; landets alla ca 800 000 fritidsbåtar utrustades med toalett och samtidigt sjösätts dessa i Mälaren under en dag och alla använder toaletten.

Nu är verkligheten att det är ca 100 000 (?) fritidsbåtar som är utrustade med toalett och dessa är spridda över hela landet på en astronomiskt större yta än Mälaren. Bonden med gården träffar mitt i prick med sin beskrivning.

För ett par år sedan bjöds en professor i cancerogena ämnen in till ett radioprogram när diskussionen om farligheten att grilla var på tapeten. Följande hade inte reportrarna/producenterna räknat med... Professorn öppnar med -visst kan det finnas cansorgena ämnen som inte är bra vid grillning men låt oss satta in allting i rätta jämförelser och sammanhang. För Er som är oroliga... låt inte en långtradare passera er, det är då detsamma som om ni grillat varje dag i hela erat liv.

Vidare... hur många fritidsbåtars båtbottnar går det på alla samlade yrkesbåtars blymålade bottnar (inklusive tankers, passagerarbåtar, fiskefartyg etc).

Propellern måste vara suveränt hjälpmedel att tillföra syre till ett allt syrefattigare vatten.

Allting är relativt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det låter så dummt, man kanske inte behöver införa lag på att man måste suga tanken men att möjligheten skall finnas utan att behöva ta en större omväg.

 

Någon skrev att i Finnland finns det sugutrustning på mackarna, det tycker jag låter som en riktigt bra ide. Men att staten och inte mackarna skall finansiera (annars så kommer väll var och varannan sjömack klappa igen, precis som på land)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den eventuella lagen kommer jag att skita i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar båten 2-3 ggr per år (är ute ca 100 dagar/år). Måste ha en enorm septiktank om jag ska klara mej mellan tankställena.

Här är lite kalkyler för att förstå vad vi pratar om för föroreningsmängder.

Först måste vi göra några antaganden.

Antal dygn som båten används (med toa besök) :20 dagar per år

Antal båtar med toa ombord ca 100 000 st.

Varje båt producerar 10 liter spillvatten per dygn (spolvatten/ urin och fekalier)

Detta medför en förorening till havet på ca 55 m3/ dygn fördelat på hela året.

Det motsvarar en föroreningsmängd av tillrinning till ett kommunalt reningsverk på 110 personer.

Detta ska fördelas på hela vår kuststräcka och i hela volymen vatten i östersjön, kattegat, skagerak.

Det är vad jag kallar en piss i Nilen.

Detta är mycket förenklat men visar ändå proportionerna.  Äter vi dessutom lokalt fiskad fisk eller skal djur så blir kväve/fosfor tillskottet ännu mindre. (kretslopp)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl helt enkelt hålla sej!

Om nu olyckan ändå är framme så är det
ju bara att tvätta dom i havet/skärgården, ELLER Flört

//Iggy

Cool



Senast ändrad av iggy | 04 mars 2009 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt mig förtydliga en sak. Jag har aldrig sagt att jag är för ett lagförslag som förbjuder alla former av tömningar av septiktanken i havet. Det enda jag har sagt är att jag tror att det funkar bättre om tömningsstationerna finns vid sjömackarna och inte i gästhamnarna. Då skulle i alla fall jag passa på och tömma septiktanken de gånger jag tankar vid sjömack. Däremellan tömmer jag efter behov.

Jag tycker också att politikers prioriteringar gällande båtlivet är rätt mycket fel rätt ofta. Jag tror inte heller att tömningar av septiktankar är det värsta vi båtägare gör för miljön. Men jag skulle i alla fall hjälpa miljön de gånger jag kan göra det på ett vettigt sätt, dvs. tömma septiktanken när jag ändå är och tankar diesel. Detta funkade otroligt smidigt i Finland och jag tror att det kommer att fungera även här.

Sedan kan jag tycka att ditt räkneexempel är lite missvisande. De utsläpp du talar om görs ju i praktiken under sommarens 3 månader, dvs. ca 222 m3/dygn under sommarens tre månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang missvisande så är det så man räknar när man pratar Reningverk, Årsmedelvärde och det är så naturen påverkas. Det gör ingen skillnad om det kommer ut koncentrerat kortare tid. Sen är 222 m3 som du räknar fortfarande otroligt lite i sammanhanget.

Så kontentan är att för miljön gör det absolut ingen skillnad. Bara östersjöns volym är ca 21 000 km3  =21 000 000 000 000 m3

Kattegatt ca 500 km3 och Skagerak ca 7280 km3

Då får man en liten blick över vad man det är med andra ord inte miljö utan politik som ligger bakom förslaget.

En annan aspekt: Medelflödet till Östersjön i Umeälv är 435 m3/s (Sekund!!!!!!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sveriges yta är 449 964 km²

Så det är med andra ord hel ok att pissa och skita utomhus.

Med tanken att befolkningen är olika fördelade på olika platser i Sverige så skulle det innebära ett 100 tal som skiter på Sergels torg i Stockholm eller ett 10 tal på stora torget i Umeå osv.  

Ni som är förespråkare för fritt utsläpp, hur reglerar man att skiten inte släpps nära platser där folk badar, hamnar mm?

 

Fortfarande äckligt och knappast civiliserat beteende.

/Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte på någotvis förespråkare för fritt utsläpp. Men anser att lagförslaget saknar vettig anknytning till verkligheten.. Om förslaget ska fungera gäller d ju att alla sköter sig, inga förslag som liknar detta har fått någon som hellst positiv inverkan på människors beteende i den forna tiden. Inget kan heller få mig att tro att d skulle vara annorlunda i dagens lågmoralsamhälle där dom flesta väljer att inte bry sig.. Motvalls käring blir d ofta att dom helre gör tvärt emot och svinar ner lite extra. besökte en rastplats här om dagen, och där låg d mer sopor än på tippen, flaskor, burkar påsar ja allt av skräp utspritt på marken. Så var d inte förr...

D finns så mkt andra saker man kan göra för ett bättre fungerande samhälle än detta.. Och då finns d ingen anledning att slösa miljarder av skattebetalarnas pengar på ogenomförbara lagförslag som grundar sig på åsikter, teorier och att alla är guds bästa barn..

Det här med angning av levande bete var något som klubbades igenom för något/några år sedan. Finns d någon tillsyningsmyndighet som övervakar alla fiskare i landet?? Nä just det fritt fram med andra ord. Samma gäller detta, d finns inga myndigheter idag som har tid att övervaka varje medborgare dyngnet runt.. Och då faller förslaget på sin orimlighet. Polisen hinner knappast med den grova brottsligheten som härjar i landet, där skördas d offer varje dag, nästan inga brott klaras upp och respekten för lag och ordning blir mindre för var dag..

Tillsätt inga bajspoliser utan riktiga poliser så vi får ordning på problemet som vi faktiskt har idag och stryp för guds skull till denna fjantiga miljöpolitik vi har som enbart grundar sina lagförslag på åsikter och teorier som passar dom själva.. Det är arbetsmarknade som borde stå i fokus nu och sånt här fjanteri ska då fasen inte ta upp tid från vesäntliga ting som arbetsmarknads frågor.. Mkt viktigt i dessa tider att vi i första hand får ordning på saker som drabbar oss nu. Sen kan man tro vad man vill om vad som kommer hända om 1000 år eller så men d är inte vesäntligt just nu..

Prioritera viktiga problem i första hand, sånt här retar bara upp folk och är inget som lockar några väljare precis. Och detta förslag kommer i den sämsta möjliga tid som går att uppbringa...

Sen kan vi se åt andra sidan, om nu motförmodan alla skulle sköta sig och tömma i hamnen. Sedan kommer jag med min 150hk starka  dieseltraktor stor tank på släp och suger upp skiten, sprider sedan ut detta på gården som ligger i anslutning till havet. Grundvattnet transporterar med engång ut detta till havs och effekten blir lika med 0.. Grannen har gjort detta i åratal, och han är långt ifrån ensam.. Man kan oxå tänka sig att en lastbil forslar skiten till ett reningsverk, där startar en omfattande process som ska rena skiten och restprodukter ska transporteras till tippen. Det blir en sådan omfattande hantering av denna lilla samlig skit att bara en liten länk räcker för att miljön ska svinas ner på annat sätt..

Men då har man flyttat fokus från en sak till en annan helt plötsligt, och d är så man gör i dagens samhälle man löser inga problem man sjuver dom framför sig hela tiden.. Nu är en lockande kampanj på gång för dom som enbart har trekammar brunn, lockar staten med subventionering av infiltrationsbädd.. Så dags nu d skulle dom gjort för 20 år sedan, men bra att dom iaf tänker lite framåt. Rotavdraget gör väl sitt till oxå, så man kanske kan räkna med lite extra knäck frami vårSkrattande...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa!! Och?? Blir man tvungen, så tömmer man i sjön iallafall.

Håller med andra, att vad kostar det för miljön att separat gå in

till en station och tömma, ett stort frågetäcken är vad det är.

Hur ska kontrollverksamheten skötas då?? Blir kustarna någon

form av skitvakt också då?? Skrattande  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör vi med fiskarna för att inte nämna alla sälar. Ganska äckligt att bada där fiskarna har kissat och bajsat och ett sälstim klämt några tjocka korvar.

Skämt åsido, visst kan det bli bättre i hamnar där det nog finns en och annan som släpper ut i smyg när tanken börjar är full. Men när man seglar utan att gå till hamnar blir det nog som förut, rätt ut i havet precis som sälarna, fiskarna, skaldjuren med flera förorenare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som är förespråkare för fritt utsläpp, hur reglerar man att skiten inte släpps nära platser där folk badar, hamnar mm?

  Ja Roland, tror du själv att man reglerar det med en lag? jag tror personligen att många kommer att ytnyttja möjligheten att tömma i hamn, men inte fan kommer folk att åka extra för att tömma, inte jag i alla fall. Hur skall lagens efterföljnad kontrolleras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit ok så hade det nog funnits folk som skitit på gator och torg också.

Eller varför inte rakt utsläpp från husvagnar på campingplatser, najs

En sak kan väll vara de som verkligen tömmer ute till havs, men det finns de som släpper ut där det passar dem själva, i vikar, nära badplatser, i kanaler eller i hamnar.

Plugga skiten.

Fortfarande äckligt.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet att jag har full respekt för dig och dina åsikter, men i det här fallet var du inte i närheten av ett svar på mina frågor.

Jag delar naturligtvis din uppfattning vad det gäller tömning i vikar, nära badplatser o.s.v.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att folk tömmer tanken i strandkanten är nog inte d största bekymmret vi båtägare dras med, för detta har jag då aldrig själv skådat. D jag därimot skådat är folk som skitigt fritt ute på öarna, d är enligt mina mått mätt mera äckligt när man springer barfofta att trampa inågon kletig skitkorv.. D skulle enligt den nya lagen vara bättre om så vore då.. Vad jag har hört så är d fortfarande inte olagligt att gräva sig ett hål och sedan skita i d.. På sin höjd kanske man kan bli anmäld för förarjeseväckande eller liknande.. men knappast något som har med miljö att göra, djur skiter över allt. enligt vetenskaperliga mått mätt är människan ett djur i vissa fall ett intelligent djur men endå ett djur. enligt forskarna så förpestar vi ju planeten mer än djuren så vi kanske inte är så smarta iaf.. men d är ett annat bokslut..

Sedan så kan man dra vilka slutsatser man vill av det. Men jag är inte orolig för att planeten ska begravas i bajs iaf.. Risken är nog större att en komet eller liknande träffar jorden, Armagedon är fortfarande en film och frågan är om vi skulle ha en chans att påverka ett sådant Scenario med tekniken vi har idag..

!!!MVH REXCO!!! Söker chefsposition inom BajspolisenCool

 



Senast ändrad av Rexco | 04 mars 2009 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men bäste hr Ringhede, varför hänvisar politikerna till miljöfrågan när det är en fråga om känslor som att det är äckligt?

Man tömmer inte toan i en badvik om man har lite hyfs/sunt förnuft, då hade man ju inte behövt någon tank ombord eller hur.

Men det finns alltid några men dem kommer man inte åt med lagstiftning.

Lägg pengarna det kostar på något som hjälper miljön istället, tex minska utsläppen från våra grannländer i öster eller på utveckling av jordbruket så att vi kan minska kväve läckaget från konstgödsling av åkrar. Där finns mycket att göra.

Till sist ett litet avsläjande: skiten försvinner inte för att du tar den till en sugstation lika lite som när du spolar toan... (Jag vet, för det är mitt levebröd)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...