Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
JesperPrytz

Årets bästa båtmat?

Rekommendera Poster

Så här när året närmar sig sitt slut, vad sticker ut som bästa matminnet från båtåret 2008? Själv tyckte jag att gulaschsoppan på burk var förvånansvärt god! Förvånad Men inget slår ju grillat, eller??  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på båten april - oktober, så det blir en hel del grillat.  Faktiskt så mycket att jag är rejält trött på det fram på hösten.  Men det är bara att variera sig, en god sallad med ceasardressing till köttbiten istället för varma tillbehör.  En påse frysta grönsaker som läggs i foliepaket på grillen.  Glöm inte fisk, förbaskat gott att grilla men bör grillas i eget halster för att inte söla ner gallret.  Och visst, det finns riktigt fina konserver.  Dillkött, kalops, salta biten, soldatens ärtsoppa och naturligtvis Bullens pilsnerkorv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmmm man börjar längta efter bullens och pulvermos och doften av spritkök.. eller en ljum pastasallad med lite myror i är inte fel det heller.

- Snart är vi där, Vi går mot ljusare tider.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grillat är ju en höjdare. det är väl inget som går upp mot det. Kanongott. Till och med när det regnar. Men......

Tänk er en tidig morgon. Så tidigt att måsarna ger tusan i att vakna.
Solen spejar strax över horrisonten. Vattnet ligger bleke och då..... kaffepannan börjar tjuta. Att få sitta i sittbrunnen och njuta av en nykokt varm kopp kaffe. Det är ju njutningen.

Ha en fin vinter och så hejar vi på varandra när våren kommer

_/)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skriver jag under på!  Eller en stekt, inlagd strömmingsflundra på knäcke, dregel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först ett morgondopp och sen pulverkaffe  i morgonsolen innan man kryper ned i sovsäcken för att sova lite till innan ungarna vaknar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa matminne från 2008 är från Stora Nassau. Jag har ett sånt här biltemakök och satt med tre andra på berget. Första rätten bestod av ärtsoppa och punch. Varmrätt blev pannkakor.

Båda avnjuts med kall öl.

Årets enklaste och bästa lunch.

Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst dreglar man lite när man läser tråden, det mesta blir gott när man är på sjön tycker jag, men favoriten är ändå matjesill med gräslök, färska potäter, gräddfil serverat med en sval öl och en liten knapp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmmm... precis vad jag hade tänkt att svara... inte mycket som slår det, inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig höjdare som också går att prova i stekpannan hemma!

Dela en haoumi-ost i 8 stavar.  Linda dessa med bacon och stek/grilla.  Ni kommer att bli förvånade.  Hela klubben har fått haloumi-noja efter att jag introducerade dessa läckerheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..tack !!!   Jag är en Halomi älskare av högsta rang ! 

 

- Detta ska jag prova ! TACK Terra ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Findus Gulaschsoppa är kanongod.

Fast våra ungar kallar den för Sälensoppa. Det var för krångligt att uttala gulasch och vi var i Sälen första gången den serverades. Killarna var väl i 4-5 års åldern.

Fast bästa matminnet var nog från kräftskivan i augusti när vi låg för ankare i bukten.

Kräftorna hade kokats medan vi låg vid kajen och väl framme på ankringsplatsen fick hinkarna med kräftor hänga från mantåget ner i vattnet för att svalna. Även öl o snaps fick samma kylning.
Kräftskivan inleddes med bad o jolleåkning till gästande barns förtjusning. Sedan blev det kräftor med tillbehör i sittbrunnen.
Vindstilla och ljummen kväll med stor augustimåne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. en annan god lättlunch är , skiva kall kokt färskpotatis ( kanske kvar från kvällen innan ) KallesKaviar ,rödlök i tunna strimlor/ringar  och hårt bröd typ Brungräddat knäckebröd.

 

**  bryt en macka , smöra, lägg på skivad potatis, några strängar Kalles , toppa med rödlöken  ...ÄT ! ..och drick en öl och en Hallands nubbe  :-)  

-Gissa om detta är gott !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller burk köttsoppan!!!Bara ljumna upp....MMMMM!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad slår skaldjur med vitt vin som intas på en klippa samtidigt som man ser solnedgången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gorgonzolaspäckad fläskfile på grillen och lite greksallad till detTungan.

Dryck, öl eller lite rött.

Magnus



Senast ändrad av nyfiken11 | 10 januari 2009 | 16:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gulaschsoppan blev faktiskt 2008 års största överraskning! Håller helt med om att den är jättegod.

Ombord hos oss tittar vi inte sällan mot regnmolnen med längtan och hoppas att de ska bli riktigt ruskväder för då bakar vi scounes som vi äter med olika sorters sylt och grädde och smör och ost medans vi myser under sittbrunnstältet i fotogenlykte-värme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fråga!

Självklart är sill med nubbe klart bäst, gott knäcke med västerbottenost. Funkar året runt, nyttigt billigt o enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rugge har helt rätttt.

 

Nummer två är gubbröra, mörkt bröd (Styckens bageri i skärhamn har en fantastikt gott Danskt rågbröd) nubbe förslag Kallsupen och en sval HOF!!!!!!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något godare än nyfångad abborefile stekt på en ö i mycket smör, och bara ha knäckebröd till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man sitter vid elden på kvällen och grillar sin köttbit, kan man passa på att göra en kolbulle.  Jag köpte en kolbullepanna här för ett par år sedan: http://www.jakt.se/ovrigt/grill-eld/kolbullepanna-50cm.html  Vatten, mjöl, salt, fett fläsk och lite olja är vad som behövs (oljan på grund av att fläsket inte är så fett nu för tiden)  Blanda 3 dl vatten, 3 dl vetemjöl och lite salt i en burk.  Lägg i 300 gram tärnat fläsk i pannan med en svätt olja och stek över elden, det ska riktigt bubbla fett om det.  Häll sedan i smeten och fortsätt att steka men inte så varmt  tills smeten börjar stelna, då är det dags att vända på bullen, inte så lätt när pannan är ny och inte instekt, det fastnar lätt.  Men efter vändning nummer två så går det lättare.  Vänd några gånger tills bullen är ordentligt genomfriterad.  Gott som faen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lätt gott. Det får man testa till sommarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att göra i en liten teflonpanna på gasolköket också.  Fasnar inte lika lätt då men det blir ju inte samma känsla förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...