Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
siteadmin

Har du varit ute med båten tillräckligt mycket i år?

Rekommendera Poster

kollade just loggboken, 41 dagar, 675 M på 60,2 h och ca 1000 liter disel ... och det är ett par helger kvar ... jo jag får vara nöjd, vi hade tur med vädret hela sommaren och jag ligger inom budget (har väl tankat för ca 16.000 SEK) ... nu är det bara att njuta av alla minnen ... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har som vanligt varit ute fredag - söndag varje helg sedan slutet av april och seglat 4 veckor på semestern.

Så är det alla år - ute så mycket det går för jobbet mellan slutet av april till mitten av oktober. Men nu - båten såldes i måndags. Konstigt att inte höstsegla.

Säsongen var fin och vi prickade in govädret bra.

Det har väl gått åt 40 l disel, det är  ju en segelbåt (ja,eller var då)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sannerligen Inte! Det här måste ha varit den blåsigaste sommaren på mannaminne! Varenda dag har i stort sett blåst bort...för mig som älskar spegelblanka hav så har sommaren givit alldeles för få båtdagar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst känns det hyfsat bra. Men säsongen är inte över för våran del. Hade tänkt att köra en tur från Göteborg till Lysekil och retur och samtidigt besöka en del hamnar under resans gång. Totalt blir det ca. 6 veckor plus en vecka till. Så man får väl vara nöjd.  Vädret har varit bra för det mesta med en liten önskan på fler soldagar. Efter att bytt från segelbåt till motorbåt känns det som att vi har förlängt säsongen en aning med tanke på snabbare turer till öarna helgtider. Lite som en sommarstuga.

 

/styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är tillräckligt mkt???  Så fort det varit någorlunda fint har man ju varit ute...Såååå j-a skönt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

neeej, vi har inte alls varit ute så mycket som vi hade velat!!

Huvudorsaken är att den fina lilla båten ligger för långt bort! Vi bor på södermalm, sthlm, och eftersom det är svårt att få plats närmare så ligger den ca två timmars bussresa hemifrån - helt enkelt oöverstigligt stundtals, särskilt med barn som sedan på kvällen dödströtta ska fraktas hem samma sträcka..

Om det dessutom inte är riktigt fint väder så blir det för mycket strapatser med för liten utdelning...men vår största önskan är ju att kanske hitta en närmare plats rätt snart, så vi kan använda båten på det sätt som vi hade tänkt; istället för ett sommarställe...

 

Annars är det helt underbart att ha denna motorbåt!! En dröm som gått i uppfyllelse ända sedan barndomen....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

I år blev det lite mindre troligen knappt 25 turer mot tidigare år med 70-80 turer men istället så hann jag plocka ihop hobby bilen , husbil husvagnsbåt blir väl en rullande 2 rummare.

Får man säga det själv så tycker jag båda fordonen gör sig mycket bra ihop samma container look.

 

 



Senast ändrad av nikitalord | 04 oktober 2008 | 13:26

post-15930-1394235640,389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom 9 månader spenderas drömmande, blir sommaren på något sätt alltid för litet. I år bokstavligen försvann ju oxå augusti och september, riktigt skitväder denna sen-sommar som annars brukar bjuda på några härliga helger. Men i år ingetnting alls! En del åka på sjön blev det i alla fall. Tyvärr gav avgasrörkröken upp precis när vi lastat med kräftor och skulle njuta en sensommarkväll... Men det är fixat nu (blodiga knogar, pust, stön o stånk. På något sätt är ändå dessa duktiga mekaniker värda sitt pris. Hur skulle man veta att det var tum-mått på skruvarna och insex???)

Litet roligt att Sololà kom med i Vi Båtägare senaste numret. För alla som gillar klassiska båtar kan ett besök nästa sommar på den årligen återkommande Sandhamn Classic Boat Day rekommenderas, riktigt roligt! Tok-nördigt!

Nu väntar bara den sorgsamma höstupptagningen och rengöring inför vintern. Resten sköter Nisse Fagermans duktiga killar på Djursholms Båtvarv om. Och så börjar vi om igen nästa vår. Efter ytterligare 9 månaders drömmande alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är fullt nöjda med båtsäsongen. I princip bodde vi under 6 sköna semesterveckor i båten, plus i princip alla helger mellan sjösättning och upptagning. Vi kom inte upp till förra sommarens 1900 M, men det blev så det räcker.

 

Nu är båten uppe för vintervila med allt vad det innebär, service, detaljsjusteringar, lackning av trä samt förberedelse för tv osv. För att åter komma i sjön i slutet av april eller senast i maj. ljuva drömmar/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renoverade vedboden med farsan i somras. Blev därav bara två turer med våran nya h-båt för min del... Men f*n va fint hon gick.

Lite trist bara när vi tog upp henne och det syntes undertill att hon hade legat still för mycket...

post-29884-1394235641,6118_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmm.

Visst hade man en dröm om att campa hela familjen på sjön mer än dom 4 dagar vi var ute i sträck.. inkl 3 dagsturer. Dåligt intresse av min andra hälft och trotsålder på min 4-åring som fick tokspel om han inte fick trycka på alla knappar samtidigt, blev då sur och sprang ner till sitt rum (midcabinen och blev sjösjuk) Skall sätta min andra hälft på utbildning (förarbevis nu till våren) Grabben har redan ett bättre uppförande, hjälper inte det skaffar jag mig ett ankarspel i aktern och låter dom stanna hemma.. klarar mig själv.. Att det skall vara så jäkla svårt att få in sina intressen man brinner för hos andra.. Jag e inte så nöjd , men det blev en billig sommar för alla utom mig. Bättre tur nästa år.. Tog upp henne i helgen och längtar redan till nästa år.. 

post-28196-1394235641,7287_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har jag, 4000nm ren nöjesåkning, ingenet campingliv för mig. Har man båt så ska den användas. Jag Jobbar på varv och de flesta av båtarna vi har där, dyra som billiga har gått ca 30-50h under en säsong, snacka om att riva sönder tusenlappar i en kalldusch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nöjd med sommaren och det båtåkande som blivit. Vill alltid använda båten mer men överlag nöjd med säsongen. Lite synd att sensommaren försvann helt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vi fick inte med våra tonåringar i år heller, så det blev mest hemma i Öresund. Men en hel del dags/nattutflykter till Dragör blev det till trots.

Nu ligger pärlan och väntar in nästa säsong...med hopp om fint väder och lång semester.

post-29644-1394235654,1498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den 16:e aug. hämtade vi våran nyinköpta båt. Samma dag som Tjörn Runt gick av stapeln. Som tur var (för oss) så blåste det inte den da´ n så vi behövde inte vara oroliga för de tävlande.

Vi har varit ute så mycket vi har haft tid till. Som nya båtägare vill man ju utnyttja alla tillfällen som ges.

Tyvärr ligger hon på land idag men innan vi tog upp henne så var vi ute så mycket vi bara kunde. En underbar känsla att hissa segel och fara fram ljudlöst och gratis på böljan den blå.

Så jag tycker att vi har varit ute tillräckligt i år. Och nästa år blir det ännu mer. Ser fram mot en underbar sommar 2009.

Lil-Bossan

post-10004346-1394235658,1556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1300 Distanser loggade med Våran Vega.

400 mindre än förra året. För lite semester....

 

//Kjelle & Maria

La Loba



Senast ändrad av Kjelle69 | 26 oktober 2008 | 01:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan hela semestern i båten(frugan och jag).

Många helger blev det åkså .

Nya sjökläder hjälper till att hålla humöret uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man var ju ute men den nästan varje dag men sommarn gick för fortRynkar



Senast ändrad av linderriver | 08 november 2008 | 16:06

post-10001405-1394235675,9602_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

An ar inte sasongen over :-) Jag har ju inte tagit upp baten an.. Njae jag har inte riktigt heller seglat sa mkt som jag skulle vilja den har sommaren det har nog bara blivit 300M plus dom 800M jag ska lagga bakom mig innan sasongen ar over pa vagen hem till Stockholm.

SEGLA MERA!! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 8 veckor. Men det känns ändå inte tillräckligt på nåt sätt. Eller så kan det inte bli tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en endaste futtig minut har vi varit ute med båten i år =(^

Å andra sidan har det snöat sen vi köpte den i går så...

Nästa år blir jag svårslagen i timmar därute =) Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...