Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

fwilkens

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    65
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om fwilkens

  • Placering
    Löjtnant
  1. Jag har för mig att motorolja är så konstituterad att den ska fånga upp fukt för att denna inte ska skada motorn. Om det är mycket fukt blir oljan brungeggig. Mitt råd är därför att köra den renoverade motorn några timmar med ny motorolja och filter och redan därefter byta både oljan och filtret igen. Då bör det sista ha åkt ut med den nya oljan. Jag antar då att du förstås renoverat motorn/toppen och därmed torkat ut det som du kommit åt att torka ut. Tråget kan du låta rensa med den nya oljan genom att köra motorn varm och därefter som sagt byta igen. /FW
  2. Intressanta svar! Undrar nu om det är någon mer som har erfarenhet av att sätta dit tassar på en hängande motor? Om vibrationer minskat. Tilläggas kan att jag haft hela drevet inne hos Micab för genomgång o koll av vibrationer. De har inte hittat något fel, bytte slitdelar och återmonterade. Inte för att man litar 100% på att de testat igenom drevet, snarare kanske monterat isär, konstaterat inget trasigt och kontrollerat att axlar är raka. Dessutom är motorn helrenoverad med nytt block o fabriksny topp. Elektronisk tändning från 123ignition. Propeller riktad och renoverad hos Propellertrim. Så jag tror varken drev eller motor bidrar till mer vibrationer än brukligt. Men det vibrerar en del i båten och min slutsats är hittills att upphängningen måste bidra till att förstärka naturligt förekommande vibrationer i motorn. Drevet ska ju inte bidra med några vibrationer alls. Därför som sagt intressant att höra om någon har erfarenhet av att byta upphängning alternativt upplevt väsentlig förbättring vad gäller vibrationer vid byte till ny motor som står på tassar.
  3. Precis som Minego tipsat om var det en förhållandevis enkel match att ta loss sjövattenpumphuset och sedan trycka ut de bägge packningarna. I med nya packningar till förhållandevis rimlig kostnad. Vips FIXAT! Killen på Micab tipsade om att om man fortsatt har problem efter packningsbyte kan detta bero på att själva impellerpumpaxeln blivit sliten. Kanske ett tips för Minego om dina problem består. Jag har i alla fall haft helt tätt efter byte.
  4. Tack för svar! Har kollat runt litet och om jag förstår det hela rätt skall det finnas nya vattenpumpar som är kullagrade (inte glidlagrade som de äldre). Huruvida det rekomederas byte mot läckage har jag inte greppat (dvs skall de nya varianterna vara tätare???). Borde vara någon packning som är otät eftersom denna pump varit helt snustorr o tät under alla år tidigare. Såvida inte pumpen är utsliten förstås. O då blir det ju bara att byta till ny, á 2000kr. Som vanligt drar man sig för att ringa till Micab på Lidingö eftersom bemötandet är så tråkigt. Konstigt att det skall kännas tråkigt när man är beredd att betala. Händer nog bara i båtbranschen.
  5. Hej, Jag har en Solö Lyx III med en AQ130 som hänger direkt i akterspegeln, dvs den hänger fritt och har inga fästen undertill någonstans. Jag misstänker att denna typ av montage bidrar med en hel del vibrationer. Någon som har erfarenhet av att plasta motorbäddar och låta motorn stå på dessa? Är det krångligt? Antar att det behöver måttas in väldigt precist? Börjar tröttna på dessa eviga vibrationer. Funderat på ny större motor, men efter renovering för ett par år sedan bara går och går motorn (positivt problem )
  6. Jag har en AQ130 där jag börjat få en del sjövattenläckage vid impelleraxeln. När jag bytte impeller i våras råkade jag dra ut hela axeln. Har jag lyckats skada någon axeltätning? Nån som har koll på hur man åtgärdar detta? Det droppar alltså sjövatten från axelns utgång från pumphuset, där det finns dränagehål just för att inte få in ev läckage i motorn via impelleraxeln. Det droppar rikligt vid gång upskattningsvis 1-2 l/timme, inget läckage med motorn avstängd. Tacksam för svar av någon som vet
  7. Kör själv obehndlat efter omnåtning och slipning. Fantastiskt snyggt silvergrått och sammetslent. Men viktigt att hålla rent. Jag kör själv enklast möjliga, går över för hand med hett vatten och microtrasa. Slipper alla kemikalier och microtrasan suger upp all smuts. Hörde en kollega som varje vår körde med vatten o klorin. Kanske kan vara bra om man har behov av blekande effekt men det är knappast aktuellt i ditt fall. Dessutom måste man vara försiktig med spill på andra ytor.
  8. Om du vill ha en säljbar båt ska du nog inte köpa bensinaren. Ska du behålla båten livet ut (mindre troligt) så är bensinaren ett mycket bättre köp. Men nyare fortfarande dyra bensinare är iskalla på beg marknaden
  9. 1.3 liter/nm vid marschfart 13 knop med AQ130. Solö Lyx III, ca 2 ton
  10. Om du vill ha ro för alla föerslår jag Skilsö 33 Sport (www.skilso.no) En rymlig båt med akterkabin med två enkelkojar, dubbelsäng i förpiken stickkoj. Fantastiskt väl disponerad. I dagens marknadsklimat bör du kunna hitta en begagnad för drygt miljonen.
  11. Som vanligt med Zumpen, höll jag på att säga, undrar man vad som händer? Lägger upp bilder på en båt i princip i nyskick och sedan tokrenoveras det ytterligare. Känns som om ska man köpa beg båt skall man göra det av dig... Senast ändrad av fwilkens | 30 oktober 2008 | 16:36
  12. Jag har själv använt en produkt från LeFant. Bara att dutta ut, kapilläreffekt gör att den letar sig ner i sprickan för att sedan stelna till en gummiliknande massa. De kallar produkten Spricktätare. Se denna länk http://www.lefant.se/marin/grej.asp?ID=129
  13. Intressant bild! Om du ursäktar frågan, vad är det för båt? Jag hade själv en del problem med mindre läckage. Nåtade om däcket men det visade sig att även om det hjälpte en del, så var största tjuven fönster i mahognyöverbyggnad, både fasta fönster och öppningsbara. Kan vara ett tips att börja där. Beroende på däckskonstruktion kan vattnet dyka upp på helt andra ställen än där det faktiskt är läckage.
  14. Det blir tokrea på framför allt större lyxmotorbåtar (dvs med begpris över 1 miljon) de närmaste 2-3 åren. Arbetslösheten, går upp, räntekostnader för konsumtionslån går upp, svårare att få krediter, många båtar som köpts på kredit på senare år - allt samverkar till en begagnatmarknad mer lik den för andra konsumtionsvaror, med skillnaden att båtar håller betydligt längre än t.ex. bilar. Eftersom livslängden är betydligt längre än bilar, blir prisfallet inte lika stort. Däremot kommer dyra stora båtar troligtvis uppvisa betydligt större initiala fall än vad som varit fallet under senaste åren, där priserna t.o.m. gått upp över tiden. Men båt är INTE ett investeringsobjekt, det är en konsumtionsvara.
  15. Jag lät totalrenovera min Wallas-värmare i våras hos Värmardoktorn i Spånga. Kostade ca 2.500, då bytte han i princip allt. Kan rekommendera honom, enda killen jag stött på som entusiastiskt fortsätter att supporta (för att använda en datornörd term) dessa värmare, som gått ur produktion för många år sedan.
×
×
  • Skapa nytt...