Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024

OC35Indigo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om OC35Indigo

  • Placering
    Kadett
  1. Hjälp! Har haft av bränslepumpen (insprutningspumpen), men har inte haft själva pumpen isär. När jag nu satt på pumpen igen verkar axeln för gasreglaget ha hamnat fel. Axeln för gasreglage som går ned i pumpen har ett fyrkantigt huvud där armen för reglaget fästs. Jag har plockat av armen från reglagewiren så att den är lös. Jag trär på den på axeln. Nu funkar det att röra den fram och tillbaka, men max- och minlägena verkar ha förskjutits en centimeter. Skruven som ska stoppa vid minläge är inte rubbad men armen går inte att föra tillbaka dit, det saknas som sagt en hel centimeter. Någon med idéer? /Magnus
  2. Tja! MD21A är ju en konverterad Peugotmotor. Men vilken? Om jag ska leta efter reservdelar till den på t.ex. bilskrot vore det bra att veta exakt vilken motor det handlar om. Någon som vet? /Magnus
  3. Någon som kan ge en bra beskrivning på hur man gör sicksackstygnen i segelduk? Två nålar ska man använda har jag hört. Men hur gör man? /Magnus
  4. Hej, någon här som kanske har en idé.. Har en MD21. När jag vrider och håller in nyckeln för att värma stiften tjuter panelen, som när motorn stannat men tändningen är på. Lampan för värmaren lyser bara svagt. Detta inträffar bara ibland och är det första gången på ett tag man startar så funkar det oftast. Dessutom inträffar det ofta att tjutandet börjar även under gång. Eftersom problemet kommer och går och inträffar oavsett om motor är kall eller varm så är det inte svårt att lista ut att det är dålig kontakt någonstans. Frågan är, kan någon ge en ledtråd om var jag ska börja kolla? Är symptomen sådana att någon direkt kan säga vilken kabel det är som strular? /Magnus
  5. Väldigt fina sprickor i trä, vad tätar man det med? Lim? Nåtmassa? Det måste ju vara något som sjunker in i sprickan eftersom den är så tunn att nåtmassa inte går att få ner. Jag vet inte, vad föreslår ni. Jag har en sittbrunn helt i teak och på ett par ställen har några fina sprickor om mindre än en millimeter uppstått. Jag vill inte ha in fukt eller vatten där eftersom jag ska ha båten i vinter. Tack
  6. Din länk var bra, tack för den. Jo, jag har googlat, men mängden länkar är ofta gigantisk även om man försöker förfina sökningen. Bättre med länktips från folk som testat att handla utomlands redan. Håller med om priserna i Sverige, det är riktigt tråkigt. Kollade lite på vhf och jämförde priset. Med dollarn så låg som den är så blir det ju mindre än halva priset på en del produkter, ex frakt och moms så klart. Senast ändrad av OC35Indigo | 16 april 2008 | 12:00
  7. Hej! Är det någon av er som har bra tips på företag på nätet som säljer reservdelar och tillbehör till båtar? Kanske utomlands med lite lägre priser än i Sverige? Jag tycker vi har ett ganska begränsat utbud av detaljister i här hemma och den dåliga konkurrensen verkar hålla priserna uppe? Inte vet jag, men det hade varit bra att hitta något alternativ till www.hjertmans.se och de andra välkända ställena i Sverige. /Magnus
  8. Hej på er! Har en båt som är svår att torka på grund av sandwichkonstruktion där distansmaterialet är divinylcellplast (osäker på stavningen). Skrovet är renblästrat ned till glasfibern. Jag har läst om följande metoder: 1. Låta stå och torka i sin egen takt. 2. Varmluftsfläktar. 3. Infravärme. 3. Hotvac-systemet 4. Ångtvätt Detta verkar vara vad som finns att tillgå i olika kombinationer med varandra och med vattensköljning med mera. Så slog det mig häromdagen att mikrovågsugnens egenskaper för uppvärmning borde vara idealiska. En mikrovågsugn värmer ju enbart vattnet i det man stoppar in. Det är ju egentligen precis det man vill ha när man försöker driva ut fukten ur ett skrov med hjälp av värme? Byggföretagen använder ju sen några år tillbaka små hanterbara maskiner som man driver ut fukt ur väggar med. Att använda på båt skulle kanske funka. Ser några olika problem direkt. 1. Värma vattnet till lagom temperatur. Kan skrovet ta skada om vattnet når kokpunkten. Hål får kanske borras upp med jämna mellanrum för att släppa ut fukt och tryck. 2. Mikrovågor studsar mot metall. Diesel och vattentank, kablar... Går detta att lösa. Jag har mailat några olika byggföretag för att få deras synpunkter, men vad tror ni? Är idén så självklart korkad att det är därför jag inte läst om den någonstans, eller är det bara det att ingen tänkt på det tidigare? /Magnus 070621 Svar till mig själv. Har varit i kontakt med ett antal sakkunniga och metoden är inte att rekommendera. Anledningen är att uppvärmningen sker alldeles för snabbt. Vattenmolekylerna får sådan fart att friktionen kommer att göra att plasten i distansmaterialet smälter. Fan. Tillbaka till infravärmen då... Senast ändrad av OC35Indigo | 21 juni 2007 | 14:48
  9. Inte hört något om det tyvärr men det verkar intressant. Jag skulle gärna testa det på min båt också. Hör gärna av dig om du hittar en...
  10. Jag vill minnas att jag läst om något liknande i samband med ett annat problem. Det var en tråd som handlade om hurvida man ska ha en växel i eller inte när man seglar. En av dom som svarade där hade kopplat en generator direkt på propelleraxeln och det funkade tydligen bra när man seglade och la i friläge. Det är väl ganska smart? Man har ju redan en propeller! :-) Kräver så klart en inombordare och lite utrymme kring axeln antar jag. Men jag gillade idén.
×
×
  • Skapa nytt...