Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
suzumar

Parsun- skitmotor?

Rekommendera Poster

wanmar syftade inte på ditt inlägg utan det som var innan.  Lite missuppfattning tror jag eftersom ni svarade nästan samtidigt. Cool  Läs wanmars tidigare inlägg så förstår du.

All heder åt wanmar som brukar ha klart för sig när han svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen mellan motorer haltar.

Jämför man en Yamaha med en Parsun så blir det troligen fel.

Yamaha är ett Japanskt företag och har en helt annan kvalitetsnivå än produkter med ursprung från andra platser.

Jämför en bil från Toyota så är det få som slår dessa kvalitetsmässigt.

Och en Toyota bil är inte speciellt billig och skulle man börja jämföra den med billiga varianter från t.ex. Kina så borde de flesta inse att det inte går att jämföra.

Så om nu Kina motorn som tråden handlar om är 25% billigare så vad jämför ni med?

Knappast med en kvalitetsprodukt från Japan.

Billigare än vadå?

Skulle aldrig komma på tanken att jämföra en amerikansk Ford eller fransk Renault eller kinesisk bil med en Toyota.

Jo jag har även varit i Kina, även åkt i kinesiska bilar. Fantastiskt land och underbara människor (de jag träffade) och underbar mat samt fin kultur.

Bifogar en bild på en variant av Wolksvagen Passat, en taxi vi precis klivit ur.

Santana heter denna modell. Något att importera kanske? Billiga.Tungan 

mvh Roland

post-4060-1394236118,3499_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag svära i kyrkan!

Jag har en Parsun 9.9

Har haft den i 4 år, utan några problem efter att propellern blivit bytt till en större.

Jag undrar hur många som tycker här har verklig erfarenhet av motorn ifråga?

Jag skiter i vem det är en kopia på eller om det är en kopia,jag vill att den ska starta,og det gör den.

Det mest positiva med denna diskutionen är att vid ett antal stöldtillfällen i hamnen så har inte min motor blivit rörd, så förmodligen tycker man att den är skit även i dom länderna som tar emot våra stulna motorer.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bli inte besviken.

Din Parsun fungerar säkert bra. Dock tveksamt om man kan jämföra den med en Yamaha t.ex. Men för den skulle behöver den inte vara dålig.

Däremot tråkigt med inställningar om att kopior är skit samma. De som kopierar slipper utvecklingskostnaden och det är utveckling vi behöver för att få bättre och miljövänligare motorer.

OBS behöver inte vara så att Parsun är en kopia utan kan vara så att de också står för alla sina utvecklingskostnader.

Lack på alla som kopierar då det företag jag jobbar på spenderar miljoner på utveckling och får slåss mot kopior med betydligt lägre pris.

Det behöver inte vara så att orginalet säljs till överpris utan det är just utvecklingskostnaden som finns med i priset man betalar.

Det är ditt och mitt samt våra barns jobb det även handlar om.

Hur du gör är upp till dig men jag kommer alltid kämpa för att behålla jobben här.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland, jag förstår din frustration vad gäller stulen kunskap.

Dock har jag svårt att tro att om Parsun snott/kopierat Yamaha:s konstruktion rakt av.
att Yamaha skulle tigit still om saken ??

Cross-patent-agreement/licenses är vad som gäller nu för tiden, de enda som sitter i informationsvacuum är vi slut-konsumenter. Rynkar

 Typ Oljefilter..finns typ 10 RIKTIGA Tillverkare men 30--40--50..plus--varumärken Rynkar



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 oktober 2009 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Precis! jag har oxå en Parsun 9,9 och även jag har bytt till en 4-bladig Yamahapropeller till min båt. Bara den startar och går så spelar det ingen roll vad det står för namn på kåpan. Är man petig så får man väl skriva dit nått populärt snurrenamn så den lättare blir stulen och man sedan får ut en ny på försäkringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. vikten. Om du jämför Parsuns 4-taktare med andra, mer kända märken, så är vikten i stort sett densamma. Tror t.o.m. att t.ex. Suzukis 5-hästars var 1 kilo tyngre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter mest som en idiologisk diskution mer än om en lågpris utombordare.

Bensinsnål lättstartad och absolut inte sämre än andra utombordare jag haft, snarare tvärtom.
Snacket om de elaka kineserna som stjäl motorkonstruktioner och tillverkar skitiga dåliga kopior tycker jag bara visar att det är mycket tyckande och lite vetande.
Min motor uppfyller alla modärna miljökrav och är enligt säljaren en licenstillvärkad kopia av yamaha motor. Om det hade varit en piratkopia så hade den aldrig gått att importera i så stora mängder till europa utan att yamaha hade sparkat bakut. Sido tillverkning på licens är ju inte allt för ovanligt....

Än så länge är jag nöjd med min 5hk parsun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har haft min 5 hästars parsun i 2 år nu och den tuffar o går! Det enda som varit är att kinerserna satt packningarna till drevet, växelhuset fel så det läckt in vatten men de skickade nya packningar! Sen gäller det också att kolla så alla skruvar är åtdragna, för det är de inte alltid , för övrigt är det för tidigt att säga om det är en bra eller dålig motor! Jag återkommer om 10 år då detta är ett nytt märke.

men hitttillts har jag bara gott att säga om dem.'

 

mvh

c

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att dom fungerar tror jag att dom flästa är överens om, men när försäljarna säger att det är samma grejer som yamaha så stärker det bara min känsla av att dom ljuger. om motorn hade varit så bra som man säger så behöver man inte andvända nån annans namn bara för att lyfta sitt eget märke. i min branch där jag jobbar kommer det ständigt nya kina kopior på maskiner vi säljer. säljarna presenterar det som att det är samma grejer fast förbättrade kopior som görs i samma fabrik i kina. Sanningen är den att maskinerna jag säljer inte ens görs i kina. Jag har själv vart i tyskland och sett fabriken där man gör allt från början till slut. Varför andvända vårat märke som en referens om deras nu är så bra.

Jag säger inte att Parsun är skit men att jämföra det med det bästa som finns på marnaden är inte sjust. Grejerna fungerar säkert men det är inte samma grejer och framför allt så har inte Yamaha nått med kopiorna att göra. hade dom haft det hade man sett det. Kolla tex på Selva. Där gör inte Yamaha nån hemlighet av att man har ett samarbete. det står till ock med Yamaha på grejerna under kåpan.

Jag skiter i om kineserna gör billiga grejer och snor våra jobb men jag tycker det är fult av dom som säljer skiten att andvända ett känt varumärke som referens. Dom har ju faktiskt satsat stora pengar på att utväkla det som andra sedan kopierar och då kan man inte säga att det är samma grejer det är förbannat fult.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammamoto,jag har själv varit i tyskland o sett allt från början till slut vilket fab syftar du på?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag trodde Selva var ett plagiat av Parsun!

He he

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte med båtar att göra men det är en fabrik som heter Gym80 Dom tillvärkar styrkemaskiner för Gym.

Detta verkar vara en trend i alla Brancher. nån utväklar en produkt o tar alla utväklingskostnader och gör en produkt som i kvalite kan jämföras med tex BMW sen kommer kineserna och kopierar och det ser likt ut men det är helt andra material och framför allt i våran branch även tunt gods, dåliga lager, billiga plaster, och gummin. Dålig elektronik, dåliga elmotorer mm mm. det man sen gör är att man marknadsför sina billiga grejer med de dyrares namn som referens.

Kina grejer funkar men det är fan inte samma grejer. specielt inte efter ett par år när man skall ha tag i delar och nån som kan laga skiten

Ta tex ett löpband från kina. det kan i samma sändning sitta helt olika komponenter i de olika banden trots att dom på utsidan är identiska.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha är delägare i Selva och därefter är det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Yamaha tillverkar motorcyklar och kan knappast användas till båtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sicken jvl tråd...

De enda svar man kan dra några slutsatser av är ju dom som har egen erfarenhet av Parsunerna. Övrigt teoretiserande kring kopia eller inte kopia är ju egentligen helt ointressant för frågan som ställdes av TS

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 5hk parsun förra året och har bara haft strul med den.
Växlar som inte vill gå i eller få ur.

Lite jobbigt när vi backade ut ur en smal naturhamn och det inte gick att lägga i neutral eller fram. Till råga på det gick det inte att stänga av motorn med dödmansgrepp.

Vi lyckades till slut få stopp på den med med att dra ur bensinslangen.


Jag skulle ej köpa en av det märket igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om at tråden är galen, så citat

Från denna är Yamaha och Parsun i stort sett samma.

Samma kvalitet som trotts att den är en Kina producerad variant av någon modell, kopia eller inte men knappast motsvarande kvalitet som en motor från Japan.

 

 

/Roland



Senast ändrad av Ringhede | 13 oktober 2009 | 05:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns gott om Santana i Sverige när jag var liten. Inget speciellt med den, och att det finns en åttiotals VW i Kina beror mest på att det rostar saktare där och att de är fattiga.

Eller menar du att de licenstillverkar/pirattillverkar den än i dag i Kina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som skruvat med motoriserade kinatillverkade grejer vet att kvaliteten är långt sämre än tex 70 tals japs. Tex jag sedan -02.

Att hela världen tar emot kopierade motorcyklar ( utan licensrätt ) visar att det inte är ngt problem.

Att som Parsunköpare bli hänvisad till service hemma hos någon privatpersons carport känns inte riktigt seriöst, öven om det inte drabbar alla tydligen.

Att hänvisa till vad säljaren säger, säger mig att du inte är en särskilt medveten konsument. Du måste vara en dröm att sälja till. Hemelektronik,  båtmotor osv.

Du har all rätt att vara nöjd, men du tillför ju inget med dina ej underbyggda åsikter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda slutsatser jag drar av tråden är att:

1) Parsun -likt som alla erkända märken- fungerar oftare än dom fallerar.
(Enligt de erfarenheter som kommit fram i tråden)

2) Parsun -olikt alla erkända märken- troligen är svår att få servad/rep:ad
(Åtm i dagsläget,med tanke på ÅF-nätet... )

3) Erkända märken har ett betydligt bättre andrahandsvärde
(Ingen av skeptikerna här verkar kunna tänka sig en ny Parsun, än mindre då beg)

4) Parsun nog kan vara ett väl så bra köp som något annat märke, beroende på hur och till vad motorn ska användas.
(Man får ofta -men inte alltid- vad man betalar för, och som extra-/jollemotor håller nog även Parsun. Ingen (varken skeptiker eller förordare) kan VETA hur dessa motorer håller efter 10 år.

5) De flesta av de som fnyser åt Parsun gör det FÖR ATT det är en kinamotor. Inte pga av egna erfarenheter.

6) Jag själv skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en Parsun av mindre storlek. Med vidöppna ögon absolut, men jag friar hellre än fäller. Å andra sidan åkte jag Toyota Celica när de först kom ut, och de höll otroligt bra maskinellt.. däremot rent ut sagt usla i rosthänseende. Det anade jag innan. Och visste m säkerhet efter den första, vilket inte avhöll mig från att köpa en annan när den första rostat bort :)

7) Det är mer känslor än fakta som kommer fram hos skeptikerna. Til syvende og sidst lär inte den här tråden hjälpa TS att ta ställning till om Parsunen är värd pengarna eller inte. Det vet man inte förrän efter några säsonger. Däremot bör man veta att verkstäderna kan vara något... hmm ska vi kalla det utspridda.... OM motorn skulle behöva Första Hjälpen av någon anledning. Det behöver ju inte vara ett fel i konstruktion/kvalité för att detta ska behövas. Att köra på en sten -till exempel- kan ställa till det rätt bra, alldeles oavsett om man åker Yamaha eller Parsun. Den sistnämnda kanske dock blir svårare att få reparerad (inom rimlig tid) än den förra.

EDIT: Stav- o syftningsfel



Senast ändrad av KillerBoo | 13 oktober 2009 | 09:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De licenstillverkar eller motsvarande, inte kopierar.

Ja den verkar tillverkas fortfarande 2009 men kommer kanske avslutas 2010

En mycket poppulär bil  China enligt lite sökningar på internet.

Fick prisuppgifiter då jag var där och ligger i nivå med vad man får betala för en hyffsad moppe här.

Så om miljötänk, säkerhet, driftsäkerhet, prestanda och komfort passar svenskar så vore de säkert intressanta att importera. Kanske något för Rusta.

 

/Roland 



Senast ändrad av Ringhede | 13 oktober 2009 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns diverse rambyggda nya kinatillverkade pickup/SUV som är direkt baserade på sena åttiotals japs modeller. Som importeras till Sverige trots att de har en usel krocksäkerhet, som sagt i full paritet med sent åttiotal.

En Santana har jag dock svårt att se något intresse för bland Svenska konsumenter.

Den är inte billigare än andra kinesiska skitbilar.

Som jämförelse kostar en ( äkta )Toyota Pickup med turbodiesel och en hel del  lull lull runt 60 i Asien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inse att det var ett bra stycke ironi.Tungan

Har själv åkt med i ett antal olika Santana byggda i Kina (taxibilar)

Skit som är i lägre nivå än 60 talets europeiska bilar

Givetvis ska vi inte importera sådant till Sverige.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då klarnar det.

 

Trodde medelåldern här mer eller mindre uteslöt ironi som fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen skulle köpa en Yamaha, prisskillnaden är en utekväll på krogen. Stod valet mellan Parsun & Tohatsu vart det absolut inte en Tohatsu..! Det satt en Parsun på en IF jag nyss köpte och när min granne köpte en 5hk Yamaha kommer den ur samma formar... Vad gäller kopior finns det knappt på marknaden idag, huvudmärkena har ledsnat på att bara ha några procent av marknaden och gör just så här för att få större del av kakan... Jag drev en bilverkstad i några år för ett par år sedan med Meca & Mekonomen som främsta leverantörer, kom en startmotor eller generator från dem var det en rekondad stomme med nytt innehåll, rekondad i en Boschfabrik på Fillipinerna, när kunder kom med Biltemakartonger var det nya Boschdelar, med tags, detta till ett pris som var lägre än mina inköpspriser exklusive moms... Skulle jag ha något till en Audi fick jag av Bilmetro en del i en Skoda/Seat kartong, exakt samma sak fast till ett väsentligt lägre pris. Har ni vart i Thailand.!? Då vet ni vad allt kostar där men är ni inte lite förundrade hur varje Plywood Speedboat haft råd med dubbla 200-250 hk Yamaha motorer.!? Prylar är inte prissatta utifrån kvaliten eller produktionskostnad utan efter vart märket vill ligga i kvalitetsmedvetenheten..! Just av den anledningen köper du en ny, fullutrustad XC90 med V8 i USA, skickar hem den tillbaks till Svedala där du betalar alla straffavgifter och moms, i slutändan är den billigare än den sniknaste XC90:n hos en Svensk handlare... I mitt nya yrke valde jag att försöka slå mig in på marknaden genom att vara billig, det gick inget vidare så jag testade att vara dyrast... då kom kunderna i en strid ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som de flesta båtägarna kör med Rolls och Bently! Man kan tydligen inte lita på asiatiskt tillverkade båtmotorer eller motorer över huvud taget

? :unsure:  :ph34r:  :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det så här istället, en parsun är billigare i inköp, inget att säga om det men var får du för den när du skall sälja den efter t,ex 5 år???

Hade nog hellre köpt en känd motor(Yamaha ell Honda, kanske Suzuki) sen får var o en väga riskerna/fördelarna själva.

En motor på 2-6 hk däremot kostar inte så mycket så där kanske jag hade tagit risken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den marknaden den marknaden. Köpte på östra sumatra reservdelar, nya, i ett skjul i en by. Delarna var till en yamaha 125cc och skulle i sverige ha kostat minst 1500-2000 kr.. på den tiden 1989!!!

24kr... blev det och jag blev förmodligen lurad.. eftersom jag var i akut läge och alrig trodde att det ens skulle gå att få tag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man enbart tror att prisskillnaden beror på minskade vinster till säljare så är man nog rätt så blåst.

 

Att viss del av prisskillnaden består av att det är kopior av andra produkter som själva får bära utvecklingskostnaderna är man nog mer rätt och tycker man det är skit samma att gynna kopierare så kan man väl köra på.

 

Men om man sedan är så naiv att man tror det är samma kvalitet och prestanda man får är man rent ut sagt dum i huvudet. 

 

Kanske det räcker åt köparen som bara ska ha motorn ibland. Som tycker det är ok att den inte håller så länge och som tycker det är givande att skruva i billig skit som inte håller så bra som riktiga kvalitetsmotorer gör och där det blir svårt att hitta reservdelar till dem.

 

 

Edit:  länk till lite om ämnet  http://www.maringuiden.se/forum/topic/74768-parsun-6hk-4-takt-skitmotor/

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...