Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
szk1147

Tips på motorbåt!

Rekommendera Poster

Hej! Våren närmar sig med allt raskare steg och vi i familjen har med åren blivit lite sugna på att skaffa en motorbåt... Vi har aldrig tidigare ägt en båt och kunskaperna är väl inte på topp. Att det sedan finns en uppsjö olika modeller gör valet inte enklare, men som tur var har vi maringuiden till hjälp!

 

Jag tänkte att jag skulle skriva upp våra behov och vad vi önskar av vår kommande båt:

 

* Inte alltför liten, vi är en familj på fyra, två tonårspojkar som säkert kommer vilja ta med sig kompisar.

 

* Den får inte vara slö men helst ingen jätteförbrukare av soppa.

 

* Helst inom en budget av kanske 100-150 tkr? Kom gärna med invändningar om belopp, som sagt vet jag inte vad man ska behöva betala riktigt.

 

* Vad ska man titta efter när man ev. kollar på en båt?

 

* Uppskattar om båten är i bra skick, då man helst vill slänga i den i sjön och inte behöva mecka med den i åratal.

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höj till 200' .. så blir fler båtar att välja på .

 

PS ..prova på skoj att söka båt på Blocket.se med din ekonomiska ram och se hur det träffar ..DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du kan även se utbud på säljes här på maringuiden, titta i meny raden till vänster,

Där kan du även lägga upp köpes, detta är gratis. Du kan titta på båtmodeller i de 2 meny raderna under annoserna, tester osv. Sedan kan du även söka i vårt Branschregister.

Båtannonser Köp/Sälj


Båtvärlden  

 


 Båttester/BåtGuiden  

 

Lycka till

mvh suzz\Smile\ 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm,

 

En båt som ska vara tillräckligt stor för att rymma 6 personer, inte vara slö och inte förbruka mycket soppa och dessutom rymmas inom ramen av 100-150 tkr....

 

Till och börja med drar en stor båt som inte är slö i princip alltid mycket soppa såvida man inte köper en snipa, men den är ju å andra sidan duktigt slö...

 

En amerikansk daycrusier från 1980-talet uppfyller väl å andra sidan alla kriterier förutom då soppaförbrukningen....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad ska ni ha båten till? Dagsturer? Fiske? Vattenskidor? Eller vill ni kunna bo på båten?

 

/CE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du tjänar på att lägga ribban på pengarna högre!! Annars som föregående talare sa så blir det en äldre Amerikansk törstig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja Amerikanska båtar från 80-talet kommer upp i varje tråd om det sedan handlar om förtöjning eller mat spelar ingen.

 

Eftersom det blir er första båt måste även enkelt handhavande, sjösättning, upptagning och förvaring spela in (tror jag)

4-6 personer som åker bekvämt?? Börja kanske med att titta på en större styrpulpet eller bowrider...

Ryds 568 GTI, Buster XL, Silver 540 eller Bella 512 excel det finns massor av båtar i denna klassen och med några år på nacken passar de in i din prisbild. Du åker också hyfsat bensinsnålt. Det är med en sådan båt som du/ni odlar ert båtintresse.

 

Har man ingen båtplats vevar man snabbt och lätt upp och ned dem med trailer och ramp.

 

Vill man gå upp ett snäpp i storlek men ändå behålla prisbilden kan exempel Flipper 620 vara ett alternativ finns en uppsjö av dessa på blocket.

 

Generellt kan man väl säga att vad man skall titta på och lägga pengar på vid båtköp så är det motorn.

 

Skall även bli intressant att se när tråden får sitt första råd att ni skall köpa segelbåt istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för alla svar. Det troligt att vi kommer använda den för vattenskidor och möjligtvis fiske nångång. Sovplats är ett plus men absolut inget måste!

 

Varför kan man hitta billiga amerikanska båtar som är relativt nya medan svenska äldre båtar är betydligt dyrare?

 

Som vi har förstått drar båtar en hel del bensin så det är väl en sak man får vänja sig vid helt enkelt!

 

Antal annonser är ganska få än sålänge på blocket, men ju närmare våren vi kommer så lär antal annonser öka, så det gäller att hålla utkik. Postar en länk utifall jag hittar något lockande!

 

Senast ändrad av szk1147 | 15 mars 2008 | 00:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Våran första båt var en uttern 520HT, den är ju lite äldre och inte så hipp, men den lämpar sig utmärkt för både fiske och vattenskidor och det är suverän båt att lära sig på. vi var ute två vuxna i den och sov över ibland också. Det finns origo-kök i den också. Den kostade bara 70.000kr. Och var mycket lätt att göra sig av med när vi skulle byta (första som ringde köpte båten).

 

Annars är ju Flipper och Bella bra båtar också och ryms i den prisklassen du letar efter och också är lättsålda.

 

Sedan har du Yamarin som kanske är lite dyrar och modernare.

 

CE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Blev väldigt sugen på 520:an! Hittade en på blocket! http://www.blocket.se/vi/15276884.htm?ca=11_s Står inget om skicket, men ska ringa honom imorgon och förhoppningsvis ta en titt på den!

 

Visst drar en 4-taktare mindre än en 2-taktare?

 

Senast ändrad av szk1147 | 15 mars 2008 | 18:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En liten kabinbåt är rätt universell, man får plats ganska många och kan övernatta om lusten finns. Framförallt kan jag tänka mig att tonåringarna kan ha lust att dra iväg på egen hand. Flipper 620 är en erkänt bra förstabåt och bör finnas inom ditt prisintervall. Den är dessutom likvid så du kan sälja den om du tröttnar.

 

Det vanligaste felet man gör när man köper båt är att man köper för liten båt. Steget upp är Flipper 700, har en och kan rekommendera den till andra.

 

Är bränsleförbrukning viktigt så rekommenderas fyrcylindriga motorer, undvik V8:or. Eller fyrtakts utombordare.

 

Här är några exempel från Blocket:

 

http://www.blocket.se/vi/14988402.htm?ca=11_s

 

http://www.blocket.se/vi/15440182.htm?ca=11_s

 

http://www.blocket.se/vi/15491018.htm?ca=11_s

 

http://www.blocket.se/vi/15503467.htm?ca=11_s

 

http://www.blocket.se/vi/14341016.htm?ca=11_s&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det var inte en sådan 520 som vi hade utan en 520HT, men den där är säkert bra också :)

 

/CE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! För bilden han har i annonsen verkar tillhöra nån uttern 5000...Lite fel! Som rubrik är det 520, men det kanske inte är er modell i alla fall, finns det flera olika varianter av 520?

 

Senast ändrad av szk1147 | 15 mars 2008 | 19:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Sök på uttern 520ht här på maringuiden, det finns lite bilder här och där har jag sett

 

hälsningar

CE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare.

 

Jag bara måste rekommendera Sea Master. Svensk design och till största del tillverkat i sverige. Jag tror att dom på senare år har leasat ut skrovtillverkningen till Polen.

 

Anyway, våran första båt var en sån här http://www.seamaster.se/xNYA-07/Classic175.htm . Då hette den Sea Master 5000 om jag inte minns fel. 32 - 35 knop med 50 hk. Vi hade den i 10 år och den funkar perfekt till vattenskidor eller bara att ta med bekanta ut på holmarna. Något som är utöver det vanliga tycker jag är skrovet undertill. Mycket stabil i sjön och planar lätt. Kan dock uppfattas som något stötig vid snabb framfart men det beror mest på att skrovet är ganska plant.

 

Ca 80 papp för båten och jag skulle tippa på att man kan få en 50 hästars för 50 papp...

 

 

Efter den körde vi vidare med en Sea Master 21 med 150 hk V6. Det är en bra nästa båt om man vill ha lite större... http://www.seamaster.se/xNYA-07/Classic21.htm .

 

 

 

Lycka till och berätta resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Jag tror att du kommer bli nöjd med en båt i det segmentet. Som jag tidigare i tråden sagt styrpulpet eller bowrider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte lägga till 40 tusen o få en ny Uttern S52/75hk Optimax.

 

Eller S52/F60 efi för 160000:- som jag valde till min.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte den är dyrare än någon annan av dom ovan föreslagna båtarna vad gäller förbrukningen. Ser väldigt fin ut på bilden och en fräsig modell. Mercruiser är absolut ingen dålig maskin och alfa dreven är poppis. MEN det är en inombordare så det medför lite mer komplicerad service/vinterjobb än en utombordare. Är man lite händig och med hjälp här från maringuiden så löser man den biten med iofs.

 

Att välja båt är en riktig smaksak och det finns inga direkta rätt o fel vad gäller modell utan sunt förnuft och bra hjälp kommer man långt på. Ser man på blocket i det prisspann du nämnde så finns det väldigt bra med båtar.

 

Som nån tidigare skrev så är ju Flipper en mkt bra nybörjarbåt som går riktigt fint i sjön, bra med plats och tål riktigt tuffa tag samt har ett mkt bra andrahandsvärde. Typ Flipper 570 / 575 alt Flipper 620/700.

 

Ett tips bara, ta det lugnt i letandet och fråga hellre för mkt än för lite. Ta gärna med nån kunnig när du tittar på båt.

 

 

Lycka till och hoppas du finner din drömbalja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, bowrider, styrpulpetare och ht-båtar i 5-5,5 metersklassen åker man väl inte gärna 6 personer i? Är det dessutom 6 fullvuxna personer vi pratar om torde ju det handla om en skaplig överlast, vilket äventyrar sjösäkerheten. Bella 512 (som jag själv tittat en del på) har dessutom väldigt låga fribord. Bättre då att titta på en 530 excel, som har betydligt högre fribord, men den är för liten i alla fall om vi pratar sex personer...

 

En Flipper 620 är väl ok, även om jag tycker den känns väldigt gammal. Dessutom är botten väldigt flat baktill, så räkna med en hoppig färd om man vill åka över planingsfart vid minsta lilla sjögång. Njurbälte borde nästan ingå som standardutrustning! :-)

Mest för pengarna får man vid köp av amerikansk båt. Så är det bara!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag skrev inlägget med tanke på att de var 4 st i familjen. Sedan kanske de ville ha med några kompisar. Alltså om man har en ..stomme.. på 6 pers eller fler bör man komma över 23 fot. 

 

Självklart åker man 6 personer i Ryds 568 eller Silver 540. OK 530 Excel är smartare än 512 men spräcker budgeten.

 

Har ingen som helst erfarenhet av Amerikanskabåtar (förutom att tyget/mönstre i pastell på inredningen på 80 och 90-talare får mig att må illa redan vid bryggan) men det är nog ett bra alternativ, är ju många här på MG som är supernöjda med Yankees.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Vi har en båt till salu.

En askeladden 475 med en 60 hk fyrtakt på akterspegeln.

Den kommer jag att lägga in på www.hyresjakten.se inom kort till försäljning.

Kan du tänka dig att hyra båt eller vill du köpa? Vi kanske kan hyra ut den en sommar?

Vill du ha mer information, så hör gärna av dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du läst ovanstående resonemang???

Och så föreslår du en Askeladden 475......GO´ NATT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...