Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
nmop

Oljebyte i s-drev

Rekommendera Poster

Hej.

- Byter ni olja i s-drevet varje år?

- Vilken olja använder ni? Special eller vanlig motorolja för dieselmotorer?

- När jag fyller på olja i mitt drev (120S) rinner det väldigt sakta. Ska mer än det svarta plastlocket tas bort vid påfyllning?

 

Mvh NP

 

Senast ändrad av nmop | 28 februari 2008 | 10:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, om jag inte missminner mig rekomenderar VP oljebyte var 50:e drifttimme för ett 110S-drev. Borde finnas liknande riktlinjer för ditt drev, kolla instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort sett alla vinliga märken kör med 50h serviceintervaller då man brukar räkna en sessong på ungefär 50 drifttimmar. Då en marinmotor går tungt bör det endå följas trotts att man skulle köra t.ex. 150h (då blir det 3 servicar).
 
Oljan skall vara samma som VP föreskriver för att få optimal verkan samt minst slitage. 
 
Jag har inte jobbat på s-drev men det skall finnas 1 plugg för tappning samt 1 för påfyllning eller (som på nyare) luftning. Om du har båda öppna ska det flöda ok.  
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är 50 timmars bytesintervall - hur katten gör man som långseglare med drev? Då kommer man ju lätt upp i ett par hundra timmar eller mer på ett år. För båten måste väl torrsättas vid oljebyte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att behöva byta olja var 50:e timme är helt orimligt. En olja räcker i stort sett hur länge som helst när den används i en växellåda. I en bil jag haft har samma olja smörjt lager och drev i 6000 timmar.
 
50 timmar har nog mer att göra med att då har det gått en säsong och det kan vara bra att skruva upp oljeavtappningsskruven så den inte ärgar fast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt drygt att fylla drevet. Det rinner långsamt och arbetställningen är vidrig. Har samma drev och folk som jag talat med hävdar att man kan öppna bottenpluggen (med svarta locket stängt) för att kolla att oljan är ren från vatten. Min erfarenhet säger att det känns vansinnigt att tappa ur så fin olja varje år.

Förra året bytte jag olja. När sedan fakturan från varvet kom, visade det sig att även de gjort samma sak (något som jag inte trodde mig beställt). Det är nog överkurs i a f. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP:s tranmissionsolja som säljs på 5 literdunk. Det går dock bara i 4 liter har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hallå

Det är som garygary skriver, det går långsamt så det är bara att ha tålamod.Använd samma olja som du har i motorn och det räcker att ta bort det svarta locket och fylla på genom oljestickans hål.

Tänk bara på att inte fylla på för mycket för det kan skapa problem och det är svårt att tappa av lite grann.(egen erfarenhet).

Jag brukar byta olja vart tredje år för hur många gånger byter man olja på bil. (det finns bilar som också får jobba tungt men man byter inte var 50 gångtimme).

Mvh

J.L.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bisarr arbetsställning säger du? Själv har jag gjort det på några motorer bara i år och tycker inte det är så jäkligt som nån beskrev det, riktigt avkopplande i gämförelse mot mkt annat man får göra som meck!
 
Säga vad man vill om serviceintervallenra, 50 timmar är vad tillverkarna hänvisar till. Men börja inte blanda in bilar i detta nu! Drivlinan och motorn på en bil är inte utsatt för i närheten av samma slitage som en drivlina med motor på ett fartyg, man brukar säga att en båtmotor går som en bil i konstant uppförsbacke. Därav betydligt större slitage.
 
En tidigare chef har berättat för mig att de motorer/drev som de servade regelbundet havererade ytterst sällan för att inte säga aldrig pga mekaniska fel, visst ta det med en nypa salt med det tål att tänkas över...
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt 110S-drev har hållt i 29 år. Men visst har det bytts olja varje höst. En höst var det vit olja och då blev det byte av packningsringar.
 
Det är värt ett oljebyte för att upptäcka såna saker i tid. Men har jag nya tätningar eller nytt drev kan jag vänta några år. Men då oljepluggen behöver gymnastiseras är det bra att släppa ut en slatt därnere och kolla om det är vatten i oljan och om det inte är det hälla i slatten igen däruppe.
 
Att olja slits ut går jag inte på. Även upp för backarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var väldigt noga med att kolla vad det står på drevet vad det ska vara för olja. En del av 120-dreven använde hypoidolja och de andra vanlig SAE 10-40 motorolja. Skulle du använda fel olja får du ta upp båten och byta mer än bara oljan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som det är sak just over, gör försitkig, och kolla vad du ska ha, på kiel kanalen, efter 8 timmar jag kommer med alla andra båtar i hamnen på kvällen och skulle gå in för natten, där konstaterade jag att jag hade ingen back. På morronen jag var tvinga att ta slussen så jag gick till en hamn på andra sida och började där att testa och undersöka felet. Efter flera timmar, och inget fel hittat, fondera på en för tjock olja, byta till rätt olja, miracle det fångera. Dum jag var att använda en olja som jag trodde var bra. Olja var för tjok och back systemet fasnade bra, enkelt, jag vist inte att det vad så skänsligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VIKTIGT!

 

Lyssna inte på tidigare inlägg som säger att du kan använda samma olja som i motorn!Detta kan vara fallet om du har ett backsalg och rak axe. Om du har S-drev så ska du oftast ha en olja som är anpassad för detta och brukar vara en olja med viskositet på ca 80-90. Kolla in instruktionsboken (motorolja har ofta ca 15-40). Det är viktigt att du får i rätt olja i drevet!

 

Ett oljebyte om året (varje höst) är en sund investering därför att:

1. Du på ett tidigt stadium får indikationer på vatten i oljan (grå)

2. Om du har olja i vattnet kan du med god marginal boka in en serrvice av ditt drev eller utföra reperationer på egen hand.

3, Omditt drev har mycket dålig tätnning och du fått in mycket vatten riskerar du ytterliggare problem om vattnet som trängt in i drevet fryser och orskar skador.

 

Summa summarum; byt olja i drevet varje höst.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slits och slits, det är väll mer att man i ett tidigt stadie skall få en bild om drevets kondition, och så som vissa hanterar sinna drev/vxlhus kan det ibland se ut som att det övats med bågfil/fil. Går det runt i drevet för länge koommer det leda till ett onödigt haveri pga 2 oerhört onödiga handlingar, dels fel handhavande samt ren snålhet vilket ibland straffar sig hårt på sikt.
 
Visst man kan tumma lite lätt på tillverkarens skötselråd men man BÖR inte frångå dem allt för långt då dem finns av en anledning! Eller? En del av skötselråden kanske är överflödiga för tillverkarens vinning. Men vet man inte PRECIS vad man håller på med: Chansa INTE, det kan kosta dig en semester och lite där till...
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du fått detta ifrån Stefan, att det oftast ska vara annat än motorolja i drevet? Läs och begrunda. Följande modeller använder samma olja i drevet som i motorn: 100S, 110S, 120S, 120S-B, 120S-C och 120S-D. Det är bara 120S-E som använder syntetisk transmissionsolja 75W-90. I min värld är inte det oftast, men du kanske har annan information. Det skulle i så fall vara intressant och lärorikt att ta del av den. Här pratar jag bara VP-drev. Hur andra fabrikat har det har jag ingen aning om, och ursprungsfrågan gällde 120-drev.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej excel! Jag är ledsen om jag var otydlig. Jag tolkade inte ursprungsfrågan på samma sätt som du, dvs att det rörde sig om exakt 120S drevet. Jag tolkade det som en öppen fråga om typ av olja i S-drev. Jag ville bara lyfta frågan att det inte alltid är samma olja som skall användas i drevet som i motorn samt att rekomendera att oljan byts regelbundet. Inlägget var inte menat som en direkt rekomendation för just 120S drevet. Enkelt sagt: Vad gäller specifika S-drev så finns olika krav på olja, se efter i instruktionsboken och följ rekomendationernaför bytesintervall.

 

\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tittar ni inte i instruktionsboken vilken olja ni skall använda. Jag brukar rekommen-dera mina kunder att inte lyssna på bryggexperterna. De ställer mest till bekymmer,som

till exempel de som säger att man inte kan använda motorolja. De flesta dreven som

Volvo Penta tillverkat själva, 100S,110S och 120S skall ha samma olja som motorn.Vissa

120S drev ska ha transmissionsolja. Men som sagt, titta i boken,eller hör med tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Volvo gör det inte lättare heller. I min instruktionsbok till min MD2030 så står det Vanlig motorolja i drevet, men på drevet sitter en stor gul lapp som säger Only synthetic gear oil. Vad som händer när den gula lappen lossnar vet jag ej, det blir ett äventyr för nästkommande ägare.

Jag har alltså ett 120SE-drev som skall ha specialolja á 170kr litern. Det blir rätt mycket pengar per år att hälla ut då drevet rymmer tre liter. Oljan såg finfin ut när jag tömde ut den i höstas, då hade den gått 3 år.

1. Man ser på stickan om oljan blir grumlig

2. Som säkerhetsåtgärd kan man släppa ut ett par deciliter varje höst för att utröna om oljan tagit upp vatten. Man behöver inte släppa ut allt.

Råd nr 2 kom faktiskt från Volvoverkstaden. De tycker också det är lite magstarkt med 500 spänn för drevoljebyte varje år.

 

Senast ändrad av Consensus | 09 mars 2008 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...