Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

stebano

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om stebano

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, den är bara gjord för blyad lina. Mvh Stefan
  2. Hej igen! Eller sail eftersom du har segelbåt
  3. Kolla i instruktionsboken om att ändra läget till motorbåt (power) i fjärrkontrollen. Se sid 20 i manualen här:http://www.dekkerwatersport.nl/pdf/autopilotwireless.pdf Från fabrik är fjärrkontrollen i fishing mode har jag för mig och då fungerar inte knapparna gira sb/BB på fjärren. Mvh Stefan
  4. Hej, sannolikt sensorkabeln till generatorn. Kolla med multimeter om du har kontakt mellan denna kabel o den som sitter vid sensorutgången på generatorn.
  5. Den där oljan, enligt mig, har ingen märkvärdig mängd vatten i sig. På bilderna ser den ut som den är en klar olja o inte grumlig. Hade det varit en mer "mjölkig" så hade det varit en annan sak. Observera att detta är min åsikt. Kan finnas andra som inte delar den.
  6. Hej! Undrar om det finns någon på detta forum som vet vad en Princess 286 -91 har för färgnummer på gelcoat? Har lite småskador som jag vill ge mig på. Tack på förhand Med vänlig hälsning, Stefan
  7. 380 är längre bredare o därmed rymligare och helt enkelt en större båt. Men kräver sina dubbla maskiner. 350 klarar sig mycket bra på singelmontahet med D6-350. Dubbla maskiner innebär dubbla sevicekostnader. Jag äger en 350 och är mycket nöjd. Verkar även som om 380 har axlar. 350 med D6-350 har drev.
  8. Hej, tack för svar. Det står så här om produkten: Promeister Glykol Premium är en modern kylarglykol som skyddar kylsystemet i alla förbränningsmotorer, bensin eller diesel, mot korrosion och frostsprängning. Promeister Glykol Premium är baserad på etylenglykol med tillsatser som ger produkten ett effektivt korrosionsskydd, även för lättmetallkomponenter, motverkar skumning samt ger ett bra frostskydd. Promeister Glykol Premium innehåller ej amin, fosfat eller nitrit. Men det kanske är bäst att tömma ur och hälla i Penta Coolant typ 90 istället, även om det känns lite som oljediskussionerna kring huruvida man kan ha en annan olja än Volvos original. Problemet här är väl att det inte tydligt framgår från Volvo Penta vilken spec/norm som glykolen ska uppfylla annat än att den ska vara baserat på etylen?! Gör om gör rätt blir det väl i så fall för mig. Hur gör ni andra när ni byter glykol?
  9. Hej! Tänkte att det var dags att byta glykol i färskvattendelen på min motor. VP skriver i instruktionsboken att dem rekommenderar deras glykol och att det ska vara en etylenglykol. Jag har köpt Promeister Premium (grön) på Mekonomen och undrar om någon vet om detta är ok? Blir helt villrådig när jag försöker läsa mig till vad som är ok glykol eller inte i min motor (VP d6-350). Har läst lite om att glykolen i en diesel ska minska risken för kavitation i kylkanalen närmast cylindern och att det är viktigt att glykolen har rätt tillsatser. Är det någon på detta forum som känner till om det är någon fara att inte använda sig av Pentas glykol (typ 90) om den är av etylentyp? //Stefan som varken vet ut eller in i detta snåriga och otydliga område.
  10. Hej! Installerade CTEK Dual S / Smartpass för någon vecka sedan. Tänkte bara förtydliga några saker angående underhållsladdningen av startbatteriet, som kan vara bra att känna till (som inte framgick tydligt av produktblad/instruktionsbok, enligt mig). Någon regelrätt laddfunktion av startbatteriet finns inte i CTEK Dual S / Smartpass. Under tiden generatorn laddar sker alltså laddningen av startbatteriet med hjälp av generatorn och vid den spänning som generatorn lämnar. Om man kopplar in solcell till DUAL S och/eller extern laddare (AC/DC) på förbrukningsbanken så kommer endast startbatteriet underhållsladdas genom pulsladdning. MEN det sker först när spänningen i startbatteriet understiger 12,6V. Det innebär att startbatteriet inte hålls toppladdat. Pulsladdning initieras alltså först när spänningen i startbatteriet understiger 12,6V. Och pulsunderhållsladdningen avbryts så snart spänningen ligger över 12,6 V. Innan jag installerade dessa enheter trodde jag att startbatteriet skulle hållas underhållsladdat genom en typ av float-laddning. Men så är alltså inte fallet. Summasummarum: CTEK Dual S / Smartpass inriktar sig på att ge maximal laddström till förbrukningsbanken under generatordrift och när laddström<20A lämna över till DUAL S att ta hand om intelligent slutladdningen av förbrukningsbanken. Säkert fungerar detta bra och ger en bra laddningskurva till förbrukningsbanken. Dock finns ingen som helst intelligent laddningsfunktion av startbatteri och underhållsladdningen av startbatteriet får ändå anses vara begränsad då CTEK Dual S / Smartpass INTE har funktionen att toppladda startbatteriet EFTERSOM pulsladdningen startar först vid mindre än 12,6 V och avbryts när batteriet uppnår 12,6. Min förhoppning vid installation av dessa produkter var att: 1. Få optimal/intelligent laddning av förbrukningsbanken och 2. Få en FLOAT laddning av startbatteriet. Men det är endast punkt 1 ovan som man får med dessa produkter och startbatteriet hålls vid 12,6 volt vid underhållsladdning/pulsladdning. Alltså toppladdas inte startbatteriet av CTEk DUAL S / Smartpass. Hoppas det förtydligar för några av er, för jag trodde ett tag att det var fel på mina installerade grejer, tills jag fick det förklarat för mig av CTEK. //Stefan
  11. Jag tycker att du be en elektriker om hjälp. Blir det felkopplat så utgör det en risk för dig, dina passagerare och andra runtomkring.
  12. Du ska ha brytare där du väljer vilket intag som ska vara aktivt. Annars är det farligt eftersom kontakten på båten är hane!
  13. Jag tömmer också i nedfällt läge. Det var säkert så att du inte fick ut allt. Men pröva att snurra på axeln och se om det sjunker undan. Om inte så....Är det fullt så är det... :-)
  14. Är du säker på att du fick ut allt? Jag fick i ca 5.2 L när jag fyllde. Och då fyller man hela vägen upp. Tips är att snurra på axeln för att pressa ur luft.
×
×
  • Skapa nytt...