Jump to content
Saturday 31 July 2021
Sign in to follow this  
Johan77

Sikaflex härdning

Recommended Posts

Hej,

 

En fundering kring sikalfex; Om man vill täta exv en genomföring enligt konstens regler, dels att den ska bli tät och dels att den ska hålla så länge som möjligt (tänker på rörelser som kan försämra med tiden). Om man t ex tätar först från utsidan och låter det härda med en viss åtdragning (ej slutspänningen) och sedan tätar på insidan och låter det härda på samma sätt, och sedan slutdrar man förbandet. Hur lång tid ska man låta sikaflexet härda innan man slutdrar? Och hur funkar det vid olika temperaturer, exv nu när det är lite kallt ute?

 

Och en annan fundering; Om man gör om tätningen i/runt ett fönster så är det svårt att få det snyggt, det kladdar ju så förbannat, finns det nåt bra tips på hur man gör detta så smidigt som möjligt? Typ något lösningsmedel som minskar kladdet men som ändå inte påverkar sikaflexet negativt. Hur gör båttillverkarna för att få det så perfekt överallt?

 

Johan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra fråga. Får man ett expertsvar på en sån fråga har väldigt många nytta av det och får en genväg till ett bra resultat.
 
Avvaktar själv ett bra svar.
 
Det med att få snygg yta i geggigt material kanske kan ordnas på det vis jag har gjort nån gång med gelcotespackel. Lagt på en plastfolie och jämnat till på den då okladdiga ytan. Sen när det härdat kan man dra loss folien. Det ger inte helt blank yta men kan ibland ge bättre resultat på vissa smålagningar och man kan få lite högre område för planslipning och polering. 
 
Det kanske skulle ge bra resultat runt en rutkant. Man har iallafall en okladdig yta och i lugn och ro möjlighet att jämna till.
 
Annars kan man skära till pipen på Sikaflextuben så jämnt som möjligt och fylla och dra lagom snabbt så brukar man kunna få till en snygg fog när man tränat lite.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

En Sikaflexfog runt en genomföring eller liknande som är ca 1-2 mm har jag slutdragit efter 24 tim mitt i sommaren men i låga vårvintertemperaturer har jag väntat en vecka.

Men man kan ju påskynda med värme.

Kan du, så vänta hellre för länge, en fog som rubbas när den är nästan härdad måste ju göras om.

 

Jag har lyckats göra snygga (relativt i alla fall) sikaflexkanter med maskeringstape och sedan avskrapning av överskottet och därefter ett tillsnyggande av ytan med fingret doppat i diskmedel. Sedan har jag tagit bort tejpen bums, innan något börjat härda. Men det får inte vara för tjockt med sika just över tejpens kant när den dras loss, det blir inte snyggt

Share this post


Link to post
Share on other sites


Jag instämmer med Eilean. Jag vill dock tilläga att om du gör ett förband först med sika i en genomföring och sedan efterspänner med muttrar el. dyl på ut/in-sidan är det vitalt enligt min erfarenhet att prylen som sitter i genomföringen inte rör sig. Händer detta får du småsläppningar mellan sikan och prylen i genomföringen, och sedan läcker det.

 

Vad det gäller rutor. Jepp, pekfingret brukar funka bra att dra ut med. Om ytan under tål en kniv så brukar jag maskera med målar tejp, lägga på sika, dra med fingern, låta allt härda, och sedan skära försiktigt i skarven mellan tejpen och tätningen innan man tejpen tas bort. Med lite tålamod blir det snyggt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att vara säker på att prylen inte rör sig måste man alltså dra fast stenhårt så man inte riskerar att man ha för mycket Sika mellan t.ex genomföringen och skrovet. 
 
Är det inte bättre att ha en gummipackning på utsidan som tätar. Läcker det så har man möjlighet att efterdra inifrån. Sikan kan då strykas på på båda sidorna om gummipackningen och täta små repor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du tittar på flänsen på en genomföring så ser du att den är försänkt runt om, detta för att skapa en typ oringspackning av exempelvis sika när den har härdat.Också viktigt att inte slutdra direkt utan låta gukkan härda först för att även på detta sätt skapa en typ packning i stället för att pressa ut största delen av tätningsmassan innan den härdat.Jag har för mig att SIKA rekommenderar en lägsta arbetstemp på sika291 till 5 grader

 

/L

Share this post


Link to post
Share on other sites

På sikas hemsida står det såhär; Efterbearbetning av fogen måste ske inom massans öppentid. Vi rekommenderar i första hand

användning av Sika® Tooling Agent N. Andra glättningsprodukter bör

testas utifrån kompabilitet innan användning.

 

Men jag kan inte hitta den i deras produktdatabas...

 

Johan.

 

Senast ändrad av Johan77 | 01 februari 2008 | 22:57

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Johan

 

Den första frågan kan jag inte svara på men den andra kan jag svaret på, Novatech har ett par kanonbra produkter Tec7 istället för Sika samt en produkt som heter Tec7 Cleaner.

Dom har jag använt med mycket bra resultat, man lägger fogen/limningen trycker till och tar bort överskottsmassan med cleanern, helt suverän att släta fogar med oxå, det är som att skära smör med varm kniv, en dutt på fingret sen får du så snygg fog som det går att få.

Den förstör/missfärgar inte heller underlaget.

 

Palma

 

www.novatech.nu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan man även använda den produkten direkt på befintlig sikaflex?

Tänkte bättringstäta en ruta...

 

Mvh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, jag kommer med.

andra fråga kan jag inte.

Firsta fråga kan jag säger att sikaflex är inte gjort för detta. Du få läkage, beroande om du fixa det på cable eller annat plast. En genomföring ska ha en mecanisk tätting, en orin et det besta du kan ha. Om det fongera inte du ska använda en plat gummi med rostfrit stål och skruv, lät att remontera om det behövs.

Mekanisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var förbi Sikas monter på mässan igår.

 

De har ju instruktioner och anvisningar för allt. :-)

 

Vet inte om fasta genomföringar är bäst med Sika men ska du limma/fästa något som tex trä på plastbåt så bör du använda följande steg enligt försäljaren.

- Tvätta rent med Sika Remover-208 - om det är mycket smutsigt.

- Rengör med Sika Cleaner-205.

- Prima med SikaPrimer-290 DC

- sist Sikaflex 291.

Lycka till! \Cool\

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Jag pratade med gubbarna på sikaflex på mässan.

De sa att man ska slutdra direkt inte vänta med härdning o så.

Det härdar enligt dem ändå.

Det viktigaste är att man inte rubbar tätningen, därför ska man inte efterdra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har alltid slutdragit genomföringar direkt utan problem. Det viktiga är att man lägger

Sikan ända in mot gängan. Lägger man den längre ut på flänsen, stängs luft in innanför,

som blåser hål på ringen av Sika när man trycker dit genomföringen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

På fråga ett har jag inte en susning. Men på fråga två har jag gort själv. Stryk på sikan med en tunn plasthandske på dig runt kanterna och gämna till med pekfingret (se till att du har en mindre tygfabrik med trasor bredvid) . När det stelnat klar så tar du ett rakblad och skär efterkanten och tar bort övderflödet in mot fönstret. Ska tilläggass att jag har glas inte plast i mina ventiler. Finns kanske risk att det fungerar sämre med den metoden om man har plast glasfiber eller dylikt med tanke på reprisken.

 

MVH

 

Makke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy