Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

lisa-triss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om lisa-triss

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Letade efter packning till samma lock som du pratar om och kom fram till att enkubikstankarstora fyrkantiga plasttankar med stålrörsram för div. kemikalier ser ut att ha samma lock och gänga som det till vattentanken. Har dock inte testat eftersom jag hittade packning till det gamla locket. /Lisa
  2. Monel nitar är det enda till rigg. /Lisa
  3. Så länge ytorna du ska limma inte är torra, fettfria och allt annat som limtillverkarna rekomenderar så kommer limmet inte att bita oavsett sort.Att plasten är gropig gör inget,slipa med lite sandpapper där fogen ska vara torka av med T-röd, avfetta teaken så gott det går med T-röd och limma sedan.Men gör helst som någon annan sa fäst skiten i en längre list så har du inga problem! /Lisa
  4. Jag var tvungen att lyfta båten idag för att täta genomföringen till loggen som en tidigare ägare Sikat allt för dåligt så att den läckte! Det är en SilvaNexusgivare den sitter i genomföringen med två st O-ringar och hela kalaset var infettat.Vad för slags fett ska man använda vid återmontering för att inte förstöra O-ringar och plast i genomföringen? /Lisa
  5. lisa-triss

    CAV-filter

    Köpte ett vattenavskiljande CAV-filter till min båt i vintras och ska nu montera det. Filtret har två par ut/ingångar, 1 och 2 märkt in och ut och lika med 3 och 4. Filtret ska sitta inline på matarledningen, spelar det någon roll för flödet i filtret om man ansluter till 3och4 och pluggar 1och2 eller kan man göra vilket som. Anledningen är att det passar mig bäst att ta in/ut slangarna på högersidan och det blir då 3och4. Bäst att fråga före jag kapar slangen. /Lisa
  6. Varför lägger du inte dirken på en avlastare/råtta med så slipper du stå och vingla med bommen.Och finns det inte möjlighet att lägga revuthalet på winch för att slippa få en stor med buk som en spinnacker,kan ju inte bli mycket kraft över med bommen på axeln och allt. /Lisa
  7. Mycket bra Gunnar,tack! Relät jag pratar om är ladd/skiljerelät som delar förbrukning från start batteri, det sitter redan där och jag har redan i vinter plockat dit två extra tampar till en brytare så att jag kan brygga relät när motorn inte går.Mitt chema ser ungefär ut som på bilden längst ner i länken.För att ladda samtliga batteri med annat än motorn så krävs en bygling på ena eller andra viset som jag ser det. http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/pdf/Infohafte-2008.pdf För den som undrar så har jag bestämt mig för Trident laddare från SEASEA. /Lisa som snart kan allt om laddare,batterier och elsystem
  8. Inte en aning,vet inte riktigt vad det innebär att bli rapporterad(Stasi?) Kan man läsa en kommentar någonstans? Men man blir ju inte förvånad, det är mycket jönseri här på MG med jämna mellanrum. Synd det för många är seriösa och kan mycket och vill hjälpa andra men tröttnar på påhopp och tråkigheter och lämnar forumet.
  9. Tack funkis och alla andra som kommit med konstruktiva svar. Jag ser ju naturligtvis fördelen med fler batterier och i framtiden kanske jag klämmer in fler. Vad gäller sammankoppling av batterier så säger skyllermark i någon artikel i båtliv att det är en skröna att strömmen rusar hit eller dit i batterier som kopplas samman så länge man har minsta källa som laddar.Vad vet jag. Det är väl det som laddrelät gör så fort motorn startar och generatorn ger ström. Det var mest en tanke att lätt kunna ladda båda batterierna med landströmsuttaget tex. vintertid.Men klart att om det finns nackdelar så får jag väl hoppa det. /L
  10. Vilken del i laddarinlägget är det som någon finner stötande? Om det är f-ordet så rekommenderar jag personen i fråga att inte läsa morgon/kvällstidningar eller se på SVT då risken är stor att stöta på dessa hemska ord. /L
  11. Frågan var lite för att kolla om ett ensamt 75Ah tål att laddas med 10-12A. En Ctec 7Amp. ligger på ca 1200:- lägger man till ca.500:- så får man en laddare på 10-12A som dessutom är betydligt finare tex. Trident som har två utgångar,tempsensor och hundra features till.Bara batterierna pallar högre ström så kör jag på det. /L
  12. Vilken laddare rekommenderar ni? Segelbåt! Jag har 1 plus 1 (fan vet varför inte plustecknet funkar) 75Ah vanligt syra batteri som ska laddas. I systemet finns solcell med reg. samt generatorladdning Batterierna är vanligtvis skilda med ett relä men en extra brytare finns för att bygla relät för att tex. ladda båda batterierna vintertid eller för att solcellen ska ladda båda när båten ligger still ett par veckor.Mao.batteribanken skiftar mellan 75 och 150 Ah beroende på brytaren. Märke på laddare? Ström kapacitet? Klarar jag mig med typ Ctek 7A Eller ska jag satsa på 10-12A laddare. Watski säljer Quickladdare som ser fina ut, om man kör på dom ska man då satsa på den minsta 8A eller gå upp ett steg till 12A tror jag det var. /Lisa Senast ändrad av lisa-triss | 08 mars 2008 | 22:54 Senast ändrad av lisa-triss | 08 mars 2008 | 22:56
  13. lisa-triss

    Batterier

    Jag är på G att köpa 2st nya batteri till min båt. Ett ska starta motorn och ett ska vara förbrukning. Dessa två skiljs åt med ett relä när motorn inte laddar och när motorn är igång laddas de gemensamt.Tänkte även sätta dit en brytare för att bygla relä´ t om jag vill ladda båda med solcell eller landström tex.vintertid som underhållsladdning eller när båten inte används på ett par veckor. Som mitt elsystem är idag laddas bara förbrukningsbatterit av solcell/landström Ska jag välja ett start och ett av fritid/marin typ.Eller två av samma sort? Får jag problem när jag kopplar dem samman om jag valt olika sorter? /Lisa
  14. Om du tittar på flänsen på en genomföring så ser du att den är försänkt runt om, detta för att skapa en typ oringspackning av exempelvis sika när den har härdat.Också viktigt att inte slutdra direkt utan låta gukkan härda först för att även på detta sätt skapa en typ packning i stället för att pressa ut största delen av tätningsmassan innan den härdat.Jag har för mig att SIKA rekommenderar en lägsta arbetstemp på sika291 till 5 grader /L
  15. Ja,jag är nog lika när samma irritation som dig och går i samma tankar! Att byta till något rejält billigt om de nu ändå inte håller mer än två år så kvittar det ju. Jag provar nog Varta batteri först sen får vi se.fast möjligheten att de är gjorda på samma fabrik men med olika etiketter finns ju. Ja,ja man blir nojjig av syra /L
×
×
  • Skapa nytt...