Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Perra

Kustbevakarna

Rekommendera Poster

Se \Laughing\... (har också hört det förut)... 

Men i det här fallet är väl? frågan om att pissa i ... lite att vilja visa ett visst mått av veta bäst?

& ja, jag hugger på saker/inlägg som retar upp mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sett hela programmet..web-tv på kanal5.se (tack för den möjligheten kanal5 \Cool\).

 

Fattar inte vad som är problemet, tyckte nog att KBV gjorde sitt jobb bra, dom som åkte dit visste mycket väl att dom förtjänade det ?

 

Att MAX 5-knops-begränsningen ibland skapar fler svallvågor än behövligt vet vi ju alla..men regel är regel, lag är lag och ska följas eler bötas..eller ?

 

Att min bil går bäst vid 82,6 km/tim är väl inget bra argument för att överskrida 70-hastighetsbegränsningen till lands ?

 

Ingen kan heller tuta i mig man måste hålla just EXAKT 5 knop, tycker man att man drar upp för mycket sjö vid den farten kan man väl dra ner till 4..eller 3..eller vad som nu är den fart man drar upp minimal sjö vid...hur bråttom har man ?

 

Polisen (land) däremot, klart underkänt (dom vet förbannat väl att KBV av nån o-utgrundlig anledning inte har rätt att ta utandningsprov, likväl drar dom ut på tiden så resultatet garanterat kommer att bli negativt trots att dom VET att det brådskar ?? \Surprised\

 

Nä, fytt-i-f*n, får KBV testa för narkotika, så självklart ska dom få testa för den BETYDLIGT mer frekventa incident-orsaken ALOKOHOL.

 

Helt ofattbart att olika instanser av övervakande myndigheter har sådana olika befogenheter att kontrollera efterlevnandet av vår gemensamma  Svea rikes Lag.

 

-Så-tycker-jag-i-vart-fall \Tongue

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 27 oktober 2007 | 21:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den frågan har vi hittills inte varit inne på... Jag tycker inte att ALLA övervakande myndigheter skall ha samma befogenheter/ansvarsområden... Tull/polis/KBV etc De har och ska fortsätta ha diffade ansvar/befogenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa vad ska man säga? Då jag missade mycket av förra serien då d utspelade sig i Stockholsskärgård så fick man ju inte missa denna när dom nu färdas i skärgården där även jag finns.

 

Sedan om kbvs vara eller inte vara låter jag vara osakt, men jag finner d tämligen meningslöst att plocka in folk för fylla och låta dom blåsa flera timmar senare då alkoholen sprungit ur kroppen eller är på låg halt. Nä ska d blåsas så ska d göras på plats och saknas befogenheter så får dom laa få d då.. Måste då säga att dom hade en rätt lång stubin när dom plocka in Norskarna i slutet på programet en annan hade spärrat in hela högen på stubben och beslagtagit båten på momangen. Men dom kanske saknar befogenheter till d med vad vet jag. Konstigt att dom inte saknar befogenheter för att mäta fart oxå när dom verkar sakna allt annant. Men radarpistolen Drar ju in kulor till staten så den får laa förtur när instrumenten ska delas ut...

 

Ingen vidare hög nivå på denna serien hitills iaf om jag får säga min mening, Fulla norrmän, klantiga Norrmän, Otrevliga Norrmän ett gäng kbvare som sitter på däck och käkar.. Men en liten eka och en kompis d lyckades dom ju haffa iaf, ser fram emot nästa avsnitt undrar vad fångsten innehåller då en trimmad gummianka kanske???

 

!!!MVH REXCO!!! Som bara var tvungen att komma med ett inlägg med Humor och gliringar haha...

 

Senast ändrad av Rexco | 28 oktober 2007 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Någon som vet vem som har beställt och pitchat denna serie?

 

Kustbevakningen, för att skapa ett större intresse och få fler sökande.

 

Iaf om man får tro dom jag pratat med på kbv.

 

Förövrigt tycker jag serien är rätt underhållande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta peronangrepp så vet inte jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA dom har det gott där på sjön,kanske skulle byta jobb, åka runt i skärgården och få betalt..inte fel tycker jag!

Undar vad dom tjänar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om dagens avsnitt ?? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittat på kvällens program av kustbevakarna eller våra hjältar som de säger på kanal 5

 

Personligen så tycker jag de gör grymt dålig reklam för Västkusten och i princip trakasserar vanligt båtfolk lite väl bara för att de har en kamera i ryggen.

 

man skall självklart inte blåsa på i 20 knop där det är 5 och man skall självklart inte vara packad på sjön, dock så finns det ngt som kallas smidighet & glimten i ögat och det verkar inte de här killarna ha ett dyft av tyvärr.

 

tyvärr gör detta också programmet sämre än föregående säsong just pga av att ovan nämnt infann sig i vissa situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GoldenRat - måste säga att jag tycker precis tvärtemot, dagens avsnitt visade väl på ett STOOORT hjärta och mycket ödmjukhet. Även till viss del glimten i ögat.

Jag tycker att de gjorde det bra, med tanke på vilket arbete de har - allvarligt, hur mycket uppskattning tror ni de får?! Jag har svårt att förstå varför just sjö- och båtlivet ska vara nå'n form av skyddad verkstad där gemene man tycker att han/hon får bete sig helt efter sina egna regler.... Sunt förnuft tjatas det ofta om - tycker inte att det är ett dugg sunt att sätta sig i någon form av fordon ens efter en öl! Och kom inte med nå't tjat om att jag är för överförmynderi - det är jag inte, men vi svenskar gnäller rätt mycket på alla regler och lagar. Vad jag menar är - vore vi lite bättre utrustade med just sunt förnuft och gott omdöme kanske vi skulle se lite mindre av det andra..... alltså regler och lagar som inskränker på friheten för alla de som vill och kan sköta sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. Nivån på denna serien höjs då inte i mina ögon iaf trots västkustmiljön, Havets Hjältar måste väll vara en ironisk överdrift Va???....

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen tack til kanal5 som publicerar det som webtv så vi andra som inte har kanalen ändå kan se just detta\Cool\

 

Jaja, Havets hjältar kan man väl ignorera, inte är det väl grejen egentligen?

 

Glimten i ögat tyckte jag nog dom hade faktiskt.

 

Sätt dig själv i samma situationer som dom hade att agera i (med samma restriktioner), vad skulle du gjort då ?

 

Typ dom bär skjutvapen (pistol) som standardutrustning så då får dom troligen använda vapnet i utvalda situationer..men samtidigt får dom inte ens ta ett utandningsprov även vid väl grundad misstanke om grovt sjöfylleri \Surprised\

 

Vem av oss hade känt tillfredställelse i vår yrkesroll under liknande premisser ?

 

Snyggt fotograferat, bra redigerat..tyckte det var bra TV!

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 01 november 2007 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det bara jag som tyckte det var lustigt klippt på väg ut till katamaranen, full storm sedan kav lugnt när dom väl är framme.
mvh
calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe... jag reagerade på det också!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan lustig detalj i serien är att dom blandar friskt med klipp från olika kuststräckor.

När man följer ett moment i Kungshamn ser helt plötsligt bilder från Göteborgs hamn under ca 1 sekund, för att sedan konstatera att dom fortfarande befinner sig i Kungshamn.

Om man inte hade varit uppvuxen på västkusten hade man fått intrycket av att det tar 15 minuter att köra båt från Göteborg i Strömstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon mer än jag som tyckte det var kul o se lite utav SSRS med ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att programmet är roligt och titta på. Men det där med sjöfyllan , de borde få befogenheter att ta ett blås test.  Och de sköter sitt jobb.  så det är ju inget att klaga på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte deras uppgiftatt ivarata säkerhet,och att lagar följs?

precis som de visar i programet..

Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

KB:s uppgift borde vara att bevaka svenska kusten mot utifrån kommande problem, ex smuggling, oljeutsläpp, sjöräddning mm. Tyvärr tror jag att deras iver att jaga svennson har accelererat efter EU-inträdet då snart ingen del av svenska kusten finns mot 3:e land. Detta för att de helt enkelt är rädd om sina jobb.

Jag vill jämföra det med att militärpolis skulle stå längs vägarna och kolla hastighet, rattfylla mm. Om så vore skulle det nog bli ett herrans liv och rop på att det är polisens uppgift.

Har följt serien då den filmades i Sthlm och min slutsats blev att: Icke båtägare måste tro att 90 % av alla båtåkare är fulla och kör för fort.

Uppe hos oss, nordligaste delen av Bottenviken försvann sjöpolisen för ett antal år sedan, tyvärr. Sjöpolisen var sociala, kunde komma in till bryggan och prata som vanligt folk och hör sig för om det varit nåt, låta ungar titta på båten och tom ta en bastu om det fanns tid. KB däremot är för fina för att prata med vanligt och folk och har näsan i vädret. Deras största uppgift är att se till att inte nån råkar lägga ett nät innanför 3-meterskurvan, kolla om någon druckit ett par glas vin även om det inte finns någon anledning till koll. Dessutom tar de väldigt lite hänsyn till om det ligger båtar vid en brygga när de passerar i full fart. Det har hänt att master slagit ihop när de passerat vår klubbholme. Och inte har det varit utryckning eftersom man sett dem stå och trassla ut några gamla nät i grannviken en timme senare.

Enligt mitt sätt och se det finns inget berättigande för KB hos oss då vi inte gränsar mot ett icke EU-land.

Dra in KB och se till att vi får tillbaka polisbåten i bottenviken.

 

 

\Lasse

 

Senast ändrad av Amare | 02 november 2007 | 18:46

 

Senast ändrad av Amare | 02 november 2007 | 18:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt \Laughing\ Så Perra förstår Du NU, varför jag tycker att olika myndigheter ska ha diffade ansvar & befogenheter. Lösningen heter INTE att förändra KB´ s ansvarsområde. Utan ta resurser från dem till förnya/återskapa sjöpolisen\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i alla fall att programmet är mycket underhållande, såväl från ost som västkusten. Mera sådant i tv!!!

 

//Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med till 100%, dock får man ha lite distans till vissa inslag, men det gör dom inte mindre underhållande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DET VAR GÖR KUL NÄR DE LETADE LEVERPASTEJ I AFFÄREN\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />.JAG TYCKER DET INTE DERAS JOBB ATT JAGA VANLIGA SVENSSONS.SEN MÅSTE DOM TEXTA AVSNITTEN MAN HÖR JU INTE VAD NORRMÄNNEN SÄGER PLUS KUSTBEVAKARNA.EN SÅ LÄNGE HAR DET VARIT ETT SKITPROGRAM\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-frown.gif\ border=\0\ alt=\Frown\ title=\Frown\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ni skall ta reda på vad KBV verkligen sysslar med innan ni uttakar er. Läs på hemsidan tex. Ni snackar EU land osv, hur mycket koll har ni egentligen? Eu inträdet har snare inneburit mer jobb för KBV, kolla upp hur det funkar med Schengen så förstår ni. Ni tycker de bara ägnar sig åt fylla osv, det är inte så att det är just den delen ni ser när ni är ute i skärgården och på tv serien? Hur ofta är ni ute med båten lägre ut och ser när kbv gör fiskekotroller på alla balt och finn trålare? Hur ofta ser ni när kbv flyget flyger längs med kusten ut över havet och håller koll vad det gäller oljeutsläpp? Hur ofta är du sjäölv i hamnar och ser när de gör lastsäkringskontroller, kontroller av farligt gods, jobbar med tull osv?  Hur mycket ser du av den ganska breda verksamhet de bedriver vad det gäller smuggling till Sverige?

Jag förstår eran åsikt men många surrar i nattmössan efter vad de själva ser under 3 veckor på sommaren i skärgården och några avsnitt på tv. Det finns mer av Kbv än det ni ser de 3 veckorna på sommaren helt enkelt, de jobbar året runt nämligen och fartkontroller / fylla är en liten del, uner en mycket begränsad tid på året av kbvs uppgifter.

Som sagt, kika lite på hemsidan så kanske ni får en lite bättre bild iaf..

Synd om det är som du säger att kbv är för fina där du håller till, men innebär det att hela kbv är så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

& jag tycker du ska läsa det Amare skrev ytterligare en gång innan du uttalar dig\Laughing\

För att undvika fler problem med din läsförståelse... Enda skillnaden är just de polisiära uppgifterna vilket inte är/bör/skall vara kb´ s jobb\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår din tanke Jimmy men när folk ser att dom leker runt med vattenskotrar, kobror och hydrolifts så sticker d i ögonen på många.. D e lite som att den svenska polisen skulle börja åka Porche eller ferrari i tjänsten.. Sedan att dom har båtar på lagning var och varannan vecka inger ju inget stort förtroende precis... Hade dom kört tex Targa eller anytec eller likn så hade d inte sett lika illa ut, som sakt d finns bättre och billigare alternativ till kobragruppen.

 

!!!MVH REXCO!!! Som tycker att förra sesången av Kbv var bättre...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...