Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
lisa-triss

vaacumventil var ansluta?

Rekommendera Poster

Köpte en trio80 med Yanmar YSM8 för ett tag sedan.

I ett äldre besiktningsprotokoll påpekas att vaacumventil saknas till kylvattnet.

Jag tänkte sätta dit en för att inte riskera att få motorn full med vatten och

kollade hjertmans och jajamensan de har flera olika märken att välja på.

kollade bilagan till mitt besiktnings protokoll och där ser det ut som ventilen ska anslutas till avgas sidan på kylvattnet.

googlade lite och hittade förslag på att ventilen ska sitta på slangen för inkommande dvs. före impellern.

Hur ska man ha det?

Och om den ska sitta på avgas sidan var ska den anslutas då?inte på den grova avgasslangen antar jag?

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skall sitta på på kylvattenslangen mellan avgaslimpan och den punkt där kylvattnet blandas med avgaserna. Där drar du upp slangen i en båge, vilket sannolikt redan är gjort och sätter ventilenpå högsta punkten.

För att göra det hela enklare, billigare och driftsäkrare, skippa vacuumventilen, kapa slangen och sätt ett t-stycke i dess plats isället. Det lediga benet på T-et ansluter du till en klen slang 4-6 mm diameter som går till en genomföring på båtsidan.

Då vinner du att man lätt ser att kylvattenflödet är ok genom att du får en skvallerstråle genom genomföringen mär motorn går.

Ett t-stycke är idiotsäkert och kan inte gå sönder som en vacuumventil. De kan börja läcka och släppa in saltvatten i båten eller täppas till. Då märkur du inget fel ända tils du fyllt motorn med saltvatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna till Eilean, min vakuumventil kläggade igen trots årlig rengöring och då hände just det. Märkte det som tur var i stort sett omedelbart och kunde tömma motorn på vatten (lossa förslagsvis glödstiften). Bytte olja fyra gånger tills oljan såg fin ut igen (den blir grå sörja om det är vatten i) och sedan två gånger extra och tackade min lyckliga stjärna för att inget värre hände. Nu har jag ändrat ventilen till fritt blås, synligt och bra.
Borde omfattas av brottsbalken, nånstans mellan landsförräderi och mordbrand, att sälja vakuumventiler där en osynlig, smutskänslig gummiläpp skiljer lycka från totalhaveri! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon bra svar, tack för det!!

Men vattnet vi snackar om varifrån och när fyller det motorn idiotfråga?

Min gissning är att det kommer från tillsidan om man lyckas få hävertverkan där när motorn står still,möjligen för att man seglar och skapar självtryck på kylvattnet som sedan tränger igenom ett otätt impellerhus och sedan fyller motorn bakvägen genom avgasventilen om den står öppen.

Man bryter alltså kylvattenslingan före utblåset för att förhindra detta genom en vaacumventil/backventil.Men hur gör t-röret samma jobb?kan inte vattnet forsa förbi om man har en liten ventilation på toppen av slangen?eller har man t-röret och ventslangen över vattenlinjen för att fixa tricket?Såg på Vetus ventil som hjertmans har att den har en liten nippel på toppen.

Ibland undrar man ju vad man ger sig in på,motorfan har stånkat i 25 år men blotta vetskapen om att något kan gå fel gör ju att man gärna försöker motverka ev bedrövelse.

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt.

Hävertverkan och vattnet kommer från kylvattenintaget. Det fyller avgasröret/slangen och rinner sedan baklänges in i motorn genom en öppen avgasventil.

 

Så fort du stoppar motorn sjunker vattentrycket i kylsystemet och t-röret/vacuumventilen suger in luft och stoppar hävertverkan.

 

T-rörets slang måste mynna ut ovan vattenlinjen. På min båt sitter det på akterspegeln precis under däcksnivå, på förra uppe under däck på sidan. Det finns de som släpper ut vattnet i sittbrunnen, precis ovanför ett självlänsrör.

Jag skulle nog satsa på akterspegeln.

Se bild. Där har man iofs satt ventilen före en värmeväxlare. På toppen ser du en liten pip, är det ett t-rör ansluts slangen som går överbord där. Ventilen/T-röret skall monteras minst 50 cm över vattenlinjen.

post-14806-1394235253,0192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Har precis byggt om min motor till våta avgaser.
Vattnet kommer in till motorn bakvägen genom avgasröret och genom ventilerna.
Om, bara om motorn ligger så långt under vattenytan att vattnet kan pressas upp dit. Om avgasröret mynnar ovanför vattenytan, och slangen går i en båge upp/ner som en svanhals, el motsv, samt man har en stor ljuddämpare/vattensamlarburk nära motorn kan inte vattnet komma in och fylla motorn bakvägen.
Då behövs ingen slinga och vacumventil alls!
 
Vatten genom kylvatteninloppet och vidare förbi pumpen som kallas impeller har väldigt svårt att den vägen fylla upp avgasrörer så det skulle rinna in via ventilerna, det kan du nog glömma. Men det beror alltså på hur djupt de delarna av motorn sitter i förh till vattenytan. 
Kolla hur det är med den saken på din båt först innan du gör något.
I annat fall så är T röret det mest idealiska, funkar och inget som går sönder. 
Hälsningar,
Kalman
PS Min motor går nu märkbart tystare och man kan vistas nere i kajutan med motorn igång tack vara vattenkylda avgaserna och den stora vattenljuddämparen Resonansljudet från de gamla raka plåtrören som var som orgelpipor är borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig varit vän med den här vaccum ventilen från Volvo Penta. Bytte till en Martec nu i våras som verkar 100% bättre. Den läcker inte vatten i tid och otid...

 

Men visst är det vatten från kylvattenintaget man är rädd för? Inte kan det väl, genom hävert, komma in vatten från avgasutsläppet, som oftast sitter ovanför vattenlinjen och har en rejäl böj med slang långt över vattenlinjen.

Det jag inte förstår är bara hur vattnet skall kunna ta sig förbi impellerpumpen? Kan någon förklara detta mysterium?

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är väl under förutsättning att impellern eller pumpen är sliten som vatten kan sippra igenom och med tiden ge tillräckligt för att fylla upp så vatten kan tränga in i motorn.
 
Det förutsätter också att avgaskröken på motorn sitter under vattenlinjen eller att vid fel bog motsvarande händer.
 
En helt tät impellerpump förhindar givetvis detta.
 
De med internt helt täta impellerpumpar!
 
Lossa locket till pumpen nu när ni lägger upp. Vattnet blir ju kvar där och risk är att pumphuset fryser sönder. Råkade ut för det själv. (Det frös men huset höll som tur var. Råkade ta av locket under vintern och det var fullt av is runt impellern).
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa locket till pumpen nu när ni lägger upp. Vattnet blir ju kvar där och risk är att pumphuset fryser sönder. Råkade ut för det själv. (Det frös men huset höll som tur var. Råkade ta av locket under vintern och det var fullt av is runt impellern).

 

 Borde det inte varit glykol där efter vinterkonserveringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt glykol i sjövattenintaget utan bara tappat ur vattnet då båten har glykol i motorn iom sötvattenkylningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar upp den här gamla tråden eftersom jag håller på och byter motor och försöker lista ut ifall jag verkligen behöver en vacumventil (finns ingen sedan tidigare) och i så fall vart den egentligen skall vara placerad.

 

Båten har avgasgenomföringen en bit ovanför vattenytan med 60-graders vinkel och avgasslangen sitter som en svanhals där den efter vattenlås/ljuddämpare först går upp och sedan ner till själva genomföringen.

 

I Yanmar:s instruktionsbok står att man enbart behöver montera vakuumventil i det fall där motorns vattenuttag är under vattenlinjen. Skall undersöka om så är fallet (vilket jag inte tror) men om det är så, skall vakuumventilen enligt Yanmar monteras vid kröken på kylvattenröret enligt bifogad bild.

 

Jag tolkar Eilean:s svar ovan (med bild) som att det är kylvattenintaget man är rädd för medans Kalman anser att där inte finns någon risk för vatteninträngning på den sidan.

 

Så vart skall den egentligen monteras??  :wacko:

 

/Andreas

 

 

post-90200-0-85378200-1397119307_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorns avgasutblås ligger längre ner än avgasublåset genom båtskrovet och hela det avgasutblåset ligger under vattenytan så att ingen lufta kan sippra in samt att hela avgassystemet från motor och ut är fyllt med sjövatten. Då blir det hävertverkan och motorn blir vattenfylld upp till vattenytans nivå.
Det vanliga är väl, i alla fall när båten inte lutar, att avgashålet ligger ovanför vattenytan. (då kommer det ju in luft och hävertverkan upphör.

Samma gäller på insugssidan. Om hela vägen är fyllt med vatten och vattenytan utanför båten ligger högre upp än utloppet för vattnet inne i båten, så kommer det att läcka in vatten upp till samma nivå.

Via inloppet går det givetvis mycket långsammare eftersom det finns en del flödeshinder, impellrar mm. i vägen.

Om Sötvattenlimpan ligger över vattenytan kan det inte "hävas" in via inloppet.
Så länge vi inte får inverterad gravitation.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorns avgasutblås ligger längre ner än avgasublåset genom båtskrovet och hela det avgasutblåset ligger under vattenytan så att ingen lufta kan sippra in samt att hela avgassystemet från motor och ut är fyllt med sjövatten. Då blir det hävertverkan och motorn blir vattenfylld upp till vattenytans nivå.

Det vanliga är väl, i alla fall när båten inte lutar, att avgashålet ligger ovanför vattenytan. (då kommer det ju in luft och hävertverkan upphör.

Samma gäller på insugssidan. Om hela vägen är fyllt med vatten och vattenytan utanför båten ligger högre upp än utloppet för vattnet inne i båten, så kommer det att läcka in vatten upp till samma nivå.

Via inloppet går det givetvis mycket långsammare eftersom det finns en del flödeshinder, impellrar mm. i vägen.

Om Sötvattenlimpan ligger över vattenytan kan det inte "hävas" in via inloppet.

Så länge vi inte får inverterad gravitation.

Ok, så om båda fallen ovan infaller, borde man då inte ha dubbla vakuumventiler, en på utblåssidan och en på insugssidan enligt principen för hävertverkan??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om motorns avgasutblås ligger längre ner än avgasublåset genom båtskrovet och hela det avgasutblåset ligger under vattenytan så att ingen lufta kan sippra in samt att hela avgassystemet från motor och ut är fyllt med sjövatten. Då blir det hävertverkan och motorn blir vattenfylld upp till vattenytans nivå.

Det vanliga är väl, i alla fall när båten inte lutar, att avgashålet ligger ovanför vattenytan. (då kommer det ju in luft och hävertverkan upphör.

Samma gäller på insugssidan. Om hela vägen är fyllt med vatten och vattenytan utanför båten ligger högre upp än utloppet för vattnet inne i båten, så kommer det att läcka in vatten upp till samma nivå.

Via inloppet går det givetvis mycket långsammare eftersom det finns en del flödeshinder, impellrar mm. i vägen.

Om Sötvattenlimpan ligger över vattenytan kan det inte "hävas" in via inloppet.

Så länge vi inte får inverterad gravitation.

Ok, så om båda fallen ovan infaller, borde man då inte ha dubbla vakuumventiler, en på utblåssidan och en på insugssidan enligt principen för hävertverkan??

 

JA.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vacuumventilen är till för att förhindra hävertverkan på kylvattnets intagssida och bara där. Det avgörande är vattenlinjen i förhållande till den punkt där kylvattenledningen ansluter på avgaskröken. Det är klokt att räkna med en säkerhetsmarginal för att slippa montera ventilen.

 

Det finns dessutom en risk för vattenfyllning av motorn bakifrån, via avgasslang och utlopp. Därav svanhals och uppsamlare/ljuddämpare/vattenlås. Men detta har ingenting med hävertverkan att göra och följaktligen gör en vacuumventil ingen nytta där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om "avgasröret" är helt under vatten och utblåset är under vattenytanivå och det av någon anledning lyckas bli fullt med vatten hela vägen ut, så kommer det att hävas vatten in "bakvägen". Jag har aldrig sett eller föreställt mej en sådan konstruktion eller en i praktiken möjlig situation att det ska kunna hända. Kör du motor så får du ju med luften genom motorn mm. men teoretiskt sett är det ingen skillnad. Är det vattenfyllt hela vägen och inloppet till motor ligger under vattenytan, oavsett svanhals eller ej, så har du häverteffekt. Et litet hål högst upp.... skadar inte.

Dom båtar jag hittills sett har avgasutblåset över vattenytan så risken finns ju bara om man kör och stänger av motor vid "fel" bog och fortsätter att segla så....

Om inloppet, avgaskröken, kylvattenlimpan eller annat där det till slut blir vattentomt, luft, på insidan av båten, ligger under sjövatten-nivå, kan du sätta ett vattenlås, böja slangen som ett U. så är hävertrisken borta...övre delen på U:et som går till anslutningspunkten på avgassidan, måste vara högre än vattenytan.

 

 

Om du har en slang som är helt fylld med vatten och slangen är igenkorkad i båda ändarna. Du stoppar ner båda ändarna i vatten. Den ena vattenytan är högre. du håller ändarna under vattenytan och öppnar korkarna.... då kommer vattnet på grund av gravitation och lufttryck att pressas igenom slangen i riktning från den högre nivån till den lägre. 
Om du borrar ett hål som är tillräckligt stort, högre upp än nivån på det vatten som ligger högst upp, på slangen så kommer vattnet från hålet och nedströms att falla ner och inget mer vatten kommer att sugas in i slangen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

" från hålet och nedströms" från hålets nivå... ska det vara...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag är med på att den skall monteras på kylvattenintagssidan.

 

Men har Yanmar fel i sin bild ovan då eller är det jag som fattar fel för dom tycker ju att den skall monteras: "i kröken på kylvattenröret"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilden släpper ju backventilen in luft på insugssidan. du har luftintaget, backventilen, som högsta punkt vilket gör att vatten bara kan rinna nedåt, av egen kraft, i förhållande till den punkten om det kommer in tillräckligt med luft den vägen. Självklart måste backventilen ligga över vattenytans nivå.

Så är det ju i bilden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en dubbel-skiss med förklaring i denna pdf-manual på sid 185 (Obs seg uppladdning).
Själva skissen kan även ses i detta gamla inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men, om man nu har sötvattenskylning, så är ju det ett slutet system. Då kan ju inget vatten i världen tränga in i motorn, så länge båten flyter. Sjövattnet passerar ju bara limpan för att kyla färskvattensidan.

 

Så då behövs ju ingen vakuumventil egentligen. Jag har en Martec, men det är mest för att jag störde mig på den gamla.

 

Eller tänker jag fel?

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn ligger tillräckligt långt under vattetnytans nivå kan du få in vatten via avgasutblåsets avgasventiler.

Och som åxå sagts. via avgasröret är sannolikheten liten eftersom den oftast ligger över vattenytan. Via sjövattenintag går det långsamt eftersom det finns en massa hinder.
Alltså vattnet som kyler kylvattnet. Kylvatten kan du bara få in om det blir läckage inne i motor på något sätt, trasig topplockspackning t.ex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...