wazze 0 Postad 15 Oktober , 2007 Hej! Jag har funderingar på att lägga segelbåten i Ulvsundasjön pga tillgängligheten att ta sig till båten från stan, samt att jag blivit erbjuden båtplats. Min fråga är dock, hur avancerat är det att ta sig ut med båten till Lidingö från Ulvsundasjön? Hur hög mast kan man ha utan att det blir problem? Och ungefär hur lång tid tar det? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Oktober , 2007 Känner inte till Mälaren eller de inre delarna av Stockholms skärgård, och har aldrig gått sträckan som frågas efter - men; från Pampas Marin till Fjäderholmarna är det ca 8 distansminuter. (Ulvsundasjön och Lidingö är ju lite vidare begrepp. Det beror ju på vilken sida på sjön och ön man avser). Mitt sjökort säger; Tranebergsbron Segelfri höjd 26 m Essingebron 16 m Liljeholms bron 14,5 m Åstabron N 21,5 m Sen har du Hammarbyslussen med ett antal broar, Hur du går där vet jag inte, men förutom Skanstulls Svängbro som har en segelfri höjd på 3,1 m så har de övriga broarna som lägst segelfri höjd på 12,8 m Sista bron du passerar innan du kommer ut i saltsjön (besynnerligt namn för en västkustbo) är Danvikstulls klaffbro med seglingsfri höjd på 12,8 m. Om jag tolkar mitt sjökort rätt kan du ha en mast på max 16 m. Hur lång tid det tar vet jag inte, men jag skulle räkna med tre timmar. Det kanske finns nån som vet mer exakt hur lång tid man bör räkna med för slussningen sommartid. tommy Senast ändrad av toaen | 16 oktober 2007 | 09:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 16 Oktober , 2007 Såg efter att ha skrivit inlägget att frågan var löst men jag kanske kan göra det ännu lösare om jag släpper iväg detta: Efter att ha haft båten i Mälaren i ett tiotal år (70-talet) är minnet av detta den eviga transportsträckan på fredagkvällarna när man ville ut på annat vatten än Mälaren som man snart hade sett allt av. Startade vid 6-tiden efter jobbet och kom ut på segelbart vatten vid midnatt. Segling på öppna härliga fjärdar på lördagen och tråkig transport hem till grottekvarnen på söndag. Senaste åren i Stockholm lade vi båten på svajboj på Södertörn för att komma ut på segelbart vatten lite snabbare men det var heller inte bra då det nästan alltid gick sjö och det tar några dagar att få sjöben. Bäst är väl att ha båten vid Bullandö t.ex. Ute i segelbart vatten och snabbt nåbart med bil. Men bryggseglingen som inte är att förakta blir enklare när man har den nära sig. Många gånger vill man också göra nån liten justering på båten eller titta till den och det uppskattar jag när vi har båten nära. Det blir ju lite sommarstuga av det. Bäst är att ha båda möjligheterna. Dvs två bryggor för olika delar av säsongen så man kan välja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wazze 0 Postad 16 Oktober , 2007 Då kommer frågan, att placera båten i Brunnsviken istället? Hur hög är bron vid Frescati/ Roslagsvägen? Tack för svaren! Senast ändrad av wazze | 16 oktober 2007 | 11:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 16 Oktober , 2007 Då blir det fällmast som gäller. 6,5 m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lady_Stardust 0 Postad 16 Oktober , 2007 Jag tvivlar inte på uppgifterna, men vill bara påpeka att enligt mitt sjökort är bron vid Danvikstull 11,7 meter. För mig kvittar det vilket eftersom jag seglar en Maxi77:a! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Oktober , 2007 Danvikstull är öppningsbar. Utom under rusningstrafik. Men t ex Essingeleden är ett permanent hinder. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Oktober , 2007 Här har du allt du behöver veta. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____478.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser