Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
m95jojo

Förstörda batterier! För mkt vatten?

Rekommendera Poster

Jag köpte 2 st nya VARTA-fritid till min förbrukningsbank i Juli. På samma gång köpte jag en ny Victron-laddare. Initialt fungerade allt bra och jag batterierna höll en god kapacitet. Under semestern fyllde jag batteriernas celler med batterivatten eftersom jag tyckte att nivå var ngt låg (dock ej så låg att plattorna låg i luften). Efter denna fyllning blev kapaciteten sämre och nu i helgen tappade batterierna spänning vid belastning och tog ej särskilt mkt laddning. Jag noterar att nivån på batterivattnet är betydligt mer än 1 cm över plattorna, troligen har jag överfyllt cellerna.

 

Jag har i övrigt skött batterierna och ej laddat ur dem djupare än till 12.2 volt, samt ej lämnat dem halvt urladdade under längre tid.

 

Kan batterier av denna typ förstöras av att de överfylls med batterivatten?

Om Ja, kan man suga ur vatten så att de återfår kapaciteten?

 

Jag funderar på att reklamera batterierna då jag tycker att de borde hålla längre?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Kan det inte vara laddaren som det är fel på?
Om du laddar fullt, hur mycket visar en voltmeter på varje batteri?
Bara en tanke.
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte svämmar över när du laddar behöver du inte oroa dig!

Brukar vara en kant/botten i påfyllningshålet som är lagom, har dina så´ n?

Suga ur blir nog svårt, eftersom vattnet blandat sig till syran...

Försök istället ladda så det kokar lite, då sjunker det ju!

Batterierna borde inte ta skada av rätt sorts vatten, inte så det märks så markant iallafall. Prova att ladda med annan laddare, och reklamera om det inte hjälper. OBS! glöm inte kolla alla säkringar/ansutningar också!

Lycka till

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du laddar batterierna fullt och sedan mäter syrans koncentration med syraprovare i samtliga celler.

Om någon cell avviker från de övriga bör du reklamera batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddaren tror jag inte att det är ngt fel på. Den laddar med en maxspänning på upp till ca 14,4 V och går ner till underhållsladdning ca 13,7 V när (antar jag) strömmen har minskat.

 

Frågan är vad batteributiken kommer att säga?! De kan ju hävda 1000 andra anledningar till att mina batterier är kassa än att det är fel på själva baterierna. Några tips i argumentationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HUR mycket vatten har du i? Stoppa ner en (ren) glasspinne edyl och använd som mätpinne mot cellerna. Finns det ngn markering att referera till?

Har du inte gjort ngt annat fel, typ saltvatten i, tappat osv bör du inte vara orolig. Men gör som skrivs, (ta hem), ladda med annan laddare, mät upp spänning och syravikt noga osv. Har du med dig dylika anteckningar vid reklamation verkar du trovärdig också...

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man kan inte förstöra batterier med för mycket batterivatten. Sålänge du verkligen fyllt med destillerat vatten (batterivatten).

 

(Enda man kan ställa till med är att det kan rinna ut vatten och batterisyra ur påfyllningshålet vilket gör fula märken på omgivningen.)

 

Om din batteriladdare övergår till underhållsladdning så tycker den att dina batterier är fulla. Som sagt, testa en gång med en annan laddare, sedan skulle jag nog reklamera batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du pratar om två batterier till förbrukningsbanken. Då utgår jag ifrån att det är två 12-volts batterier som är parallellkopplade. Du menar alltså att du skulle ha knäckt två stycken batterier samtidigt. Knappast. Jag skulle nog söka felet på annat håll. Antingen så har du dålig anslutning mellan laddare och batteri så att laddströmmen blir lägre och laddaren tror att batterierna är fulladdade eller så har du dålig anslutning mot förbrukarna så batterierna är fulladdade men kan inte leverera rätt ström/spänning.

 

Om du skulle komma fram till att batterierna är dåliga så är det laddaren som ska reklameras och inte batterierna. Batterierna bör i så fall Victron ersätta.

 

En del Victron laddare (Phoenix och Skylla inte Blue power) har en feedback kabel från batterierna för att mäta förluster i kablar,dioder m.m. om denna är dåligt ansluten så kan laddaren öka utspänningen och därmed förstöra barrerierna i längden.

 

Lycka till

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft några problem att få batterier utbytta på garantin. Det har alltid bara varit att visa kvittot och åka därifrån med ett nytt.

Oftast har de inte ens kollat på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Laddaren är en årsny Victron 15A Blue power. Som är ansluten till VARTA-batterierna via Skyllermarks polplintar. Alltså torde det vara god kontakt!

 

Ett exempel från i eftermiddags:

Batterierna håller på poöerna 12.3 V. Jag slår på batteriladdaren som efter bara ett par minuter går upp till sin maxspänning, 14.4 V på

batteripolerna. En kvart senare övergår laddaren till underhållsladdning.

När jag slår av laddaren håller batterierna efter ngn timme ca 12,5 v obelastat. När jag lastar batterierna sjunker spänningen tämligen snabbt.

 

Jag tolkar detta som att batterierna ej tar emot laddningen, dvs laddströmmen är låg.

 

När batterierna var nya:

Batterierna håller 12,3 V på polerna. Jag slår på batteriladdaren. Under första timmen/timmarna orkar den inte få upp spänningen över 13,5 V. Efter flera timmar når laddaren 14,4 V och efter ngn timme övergår den då till underhållsladdning 13,8 V. När jag slår av laddaren håller batterierna många timmar/dagar efter ca 12,7-12,9 V obelastat. När jag lastar batterierna minskar späningen mkt sakta.

 

Jag tolkar detta som att batterierna då var friska.

 

Visst är det konstigt att båda batterierna verkar kassa (för annars skulle väl spänningen ej sjunka så snabbt)? Kan ett av batterierna ha varit kass och dödat det andra? Mystiken tätnar... ;)

 

Jag har änu ej mätt syradensiteten, men planerar att göra detta i veckan.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det verkar mycket troligt att en cell är död, det räcker för att kapaciteten skall sjunka i bägge batterierna.
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om laddaren Går snabbt upp till maxspänning och sedan går över till underhållsladdning efter en kort tid så kan jag bara se två anledningar.


1. Batterierna är fulladdade.


2. Minst en cell i varje batteri är kortsluten (borde ge en batterispänning på ca: 10,7 volt)



Du glömmer inte att berätta att du har kopplat in skiljedioder för att ladda både startbatteri och förbrukningsbatteri? Detta ger ett spänningfall på ca: 0,7 volt och resulterar i att batterierna känns slut.


Tag med batterierna till din bensinmack och be dem belastningsprova batterierna så ser du vad de går för



Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inga skiljedioder mellan nätladdaren och batterierna! Laddaren laddar enbart förbrukarbanken.

 

Var just nere vid båten...igår kväll var batterierna fullladdade och höll 12.7 V. Nu höll de bara 12,4 V obelastade...Märkligt!

 

Tyvärr blåste det idag ollonbrall (=storm) så jag kunde ej lyfta ur/av batterierna från båten för att åka och reklamera!

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning tyder på att batterierna har sulfaterat. Sulfatering inträffar när batterierna är urladdade under c:a 12.4 -12.5 volt någon längre tid. Skulle man glömma något på och lämna båten någin vecka så batterierna blir helt urladdae, under 10-11 volt eller ännu lägre så går sulfateringen på neråt en vecka.

 

Sulfateringen innebär att den svavelsulfat som bildas som en del av urladdningen hinner kristallera till stora kristaller som sen inte längr eeltager i upp/urladdning.

 

Det finns inga erkända metoder att återställa sulfterade batterier, Praktiskt Båtägande har publicerat ett enkalre test av laddare som skulle klara detta, men det funkade inte bra.

 

Om man mäter på ett sulfaterat batteri först med voltmeter som visar fulladdat, 12.72 volt, och sen med en syraprovare så visar den senare att batteriet ändå knappt är laddat, för svavelsyrans svavel har då bundits till sulfatkristallerna.

 

För att slippa de värsta fallen av djup urladdning kan man använda ett  batteriskydd som man sätter direkt på batteripolen och som stänger av batteriet när det är c:a 20 % kvar (Battery brain m.fl. klarar startmotorströmmen). Då riskerar man intre att förstöra batterierna på gund av slarv. Och med en sådan lösning behöver man faktiskt inte ett separat startbatteri, man har ju alltid kvar till att starta motorn. I stället kan man få alla batterier ombord att medverka vid ur- och  uppladdning, vilket ger ökad kapacitet åt båda hållen, i kombination med bättre livslängd.

 

Att det laddar bättre beror på att generatorn rätt snart övergår i spänningsstyrd laddning, och då ger den mer ström ju fler batterier som är anslutna.

 

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf:

Javisst verkar det som att batterierna har sulfaterat! Mina gamla batterier var >5 år gamla och uppvisade samma symptom, om än inte lika tydligt.

 

Jag har haft järnkoll (batterilarm och digital visare) på spänningen hela sommaren, den har aldrig varit under 12,2 V. Därför är det så konstigt att de verkar ha sulfaterat.

 

Jag skall reklamera batterierna. Enligt konsumentköplagen gäller ju omvänd bevisbörda inom 6 månader från inköpet. Alltså måste då säljaren bevisa att jag har gjort ngt fel. Vad tror ni om det? Kommer jag att lyckas?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du bor utan tvekan lyckas. Du verkar ju ha god statitisk over driftforhallanden och ladd/vilo spanning.

 

Dessutom, du maste val fa mer an 6 manaders garanti?

 

Koper du ett batteri (bil) i USA sa har du oftast 36 manaders full garanti, med pro-rata upp till normalt ca 100 manader. Dvs, inom 36 manader far du ett helt nytt batteri, fran 36 upp till 100 manader minskar garantin prportionellt ner till noll.

Forbrukarbatterier till bat brukar ge 24 manaders full garanti.

 

Med andra ord, KRAV battre garanti nar ni koper era batterier (och vardar dem)!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så ovanligt att nästan nya batterier blir kass. Har råkat ut för det ett par ggr. Köpte ett på OK i Öregrund, efter nån dag var det kortis eller nåt skit i det. Fick ett nytt direkt, sen fungerade allt bra igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Butiken accepterade reklamationen utan ngt snack alls...!

...och jag som hade förberett argumentationen och jagat upp mig så...

smiley-laughing.gif\!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan värt att tala om vad butiken hette här i forumet? Bra kundrelationer ska belönas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa batterier du köper bör du kontrollera vad gäller spänningen (och helst batterisyran om den är åtkomlig)

 

Batterier som blir stående något halvår under sommaren i butiken och som inte laddas är redan en del sulfaterade. SJälvurladdningen är störst vid värme.

 

Köp bara batterier där spänningen är över 12.6 volt, helst 12.7

 

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...