Jump to content
Sunday 20 October 2019

m95jojo

Medlemmar
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About m95jojo

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag gjorde som så att jag skar loss alt material som var löst på den gamla hållaren och limmade sedan den nya tofthållaren ovanpå den gamla. Blev kanonbra!
  2. Jag har en Selva VIB i PVC som tofthållarna har gått sönder på. Tofthållarna (en på varje sida) består av en bred bit textilrem som sitter fast i en oval på pontonerna påklistrad PVC-lapp. Hur får jag bort de gamla tofthållarna så att jag kan montera på de nya? Någon sade att jag skulle nyttja varmluftpistol, men det känns en smula läskigt... Skall jag, efter det just nu oklara avlägsnandet av de gamla, limma fast de nya tofthållarna med pontonerna uppblåsta eller tömda? Tack på förhand!
  3. På min båt (Jeanneau Sun Odyssey 33i Performance)som jag köpte i våras sitter en ratt (Lewmar) med diameter ca 112cm (ca 44''). Eftersom ratten är ngt skev (axiell led, dvs som ett skevt cykelhjul) så fungerar inte autopiloten (raymarine) monterad på ekrarna optimalt. Skevningen är ca 3 cm förut som mest i övre halvan av ratten. Är det någon som har koll på om en dylik skevhet kan riktas upp på något sätt? Tips på verkstad eller liknande i Göteborgsregionen som kan lösa mitt problem? Tack på förhand! /Jonas
  4. På flera ställen i detta och andra forum på nätet kan man läsa att spänningen hos ett fulladdat 12V bly-syra-batteri är 12.72V. Detta gäller vid 20gr C. 1. Vad händer med spänningen hos ett fulladdat batteri då temperaturen är lägre, låt säga 0gr? 2. Är det ngn som har koll på hur maxspänningen förändras med temperaturen? Diagram? 3. Tar ett batteri skada av att laddas för länge med 14,4V om syranivån hela tiden hålls över plattorna?
  5. Henrik Gbg >> Mäter jag stående våg i kabeländen nere i båten när allt är på plats?...eller måste jag upp i masten och klättra med instrumentet? Senast ändrad av m95jojo | 29 mars 2007 | 09:37
  6. Jag är i färd med att installera en ny VHF-antenn inkl kabel i masttoppen. Jag har har dragit 19 m lågförlustkabel (HFX1336) i mast och under däck. Jag har vidare mätt så att jag ej har kortslutning mellan skärm- och innerledare i kabeln. Dock har jag mätt upp kortslutning mellan ytter- och innerledare i den nyinköpta GLOMEX-antennen. Är det riktigt? Skall det vara kortslutning i antennen? Senast ändrad av m95jojo | 28 mars 2007 | 21:46 Senast ändrad av m95jojo | 28 mars 2007 | 21:48
  7. Peter_k>> Du har het rätt i at det kan bli svårt att efterdra skruvarna! Det får jag fundera på. Gällande att hålen kan bli fula på undersidan av taket så gör det inget eftersom det ju sitter en innerpanel av tunn plywood som döljer hålen! Jag rapporterar efter helgens ystra borr/hålövningar hur resultatet blev! Tack för råden!
  8. Peter_K>> Tack för ditt svar! Jag förstår din föreslagna metod. ...men, borde det inte funka att göra så som jag föreslår ovan, då slipper jag ju slabba med epoxi? Jag borrar ju bort divinycellen underifrån med 20 mm cylinderborr och drar fast panelen i det översta sandwich-lagret (polyester) med genomgående bult bricka. Finns fler idéer bland er övriga?
  9. Jag skall till helgen montera en 44w böjlig solpanel på rufftaket till min Arcona 32. Rufftaket är ett ca 3-4 cm tjockt sandwichlaminat (gelcoat-polyester/glasfiber-divinycell-polyester/glasfiber). Jag är en smula skeptisk till att bara borra hål rakt igenom laminatet, täta med sikaflex runt skruvhålen och sedan dra fast panelen med genomgående bult. Jag är tveksam till att detta blir tätt med följden att vatten tränger in i laminatet och sugs upp av divinycellen som då blir mjuk och ger svajdäck. Har ngn av er idéer hur jag skall göra för att få det hela riktigt tätt? (4st 4 mm bulthål kabelgenomföring. Jag har en idé: Borra rakt igenom laminatet med 4 mm borr, sedan borra ur hålen underifrån (från ruffen) med 20 mm cylinderborr men ej igenom översta glasfiberlagret. Dra fast panelen med bultarna täta med sikaflex ovanifrån. Därefter fylla ut de cylinderborrade hålen underifrån med sikaflex som knådas på plats med tummen för att täta underifrån mot vatten. Denna metod borde förhindra vatteninträngning i laminatet? Eller? Tacksam för smart lösning på mitt problem!
  10. m95jojo

    Mantågsstöttor

    Ställdes inför exakt samma problem i helgen då jag byggde ny däcksställning ståendes på däck. Ställningen förutsätter att stöttorna är väck. Prövade med 5-56, mkt våld och hot, men inget bet. Jag skruvade loss samtliga 6 aluminiumfötterna för vidare bearbetning i vinter! Noterade att man efter demontering troligen kan slå loss stöttorna underifrån eftersom det är hål rakt igenom foten. /Jonas
  11. D ?? Är det inte dit strömmen från tändningslåset skall gå för att generatorn skall börja ladda?
  12. RR: Inga gula kablar som sagt.... ...men en brun kabel på varje sida av regulatorklumpen, ungefär som den bruna som skymtar mellan de gula på bilagd bild (bild från skyllermarks.se) En av dem till och den andra till - på generatorn. Menar du att ngn av dem ändå är en avkänningskabel som kan flyttas till Batt ?
  13. RR: Förbrukningsbanken är 2*75Ah=150Ah. Skruvade isär generator och skiljediod igår kväll och konstaterade att ingen gul kabel fanns mellan regulator och B ...! Endast 2 bruna kablar kom ut ur regulatorklumpen. Kanske är generatorpaketet för gammalt? Generatorn var stämplad -92 och skiljedioden -83. Återstår då att skaffa en ny generator med avkänningskabel att ansluta till förbrukningsbatt... När jag körde generatorpaketet utan skiljediod var spänningen på batterierna ca 14,1-14.2. ....därmed bevisat att spänningsfallet över dioden är i storleksordningen 0,7 v! Hittade följande erbjudande hos Drevia: VP utbytesGenerator VP laddningsfördelare för 2989 kr. Någon som vet om VP:s laddningsfördelare är en ren batteriseparator av relätyp eller är det en skiljediod? ...eller är den rent av en uppföljare till TWC? Mvh Jonas
  14. Tack för era svar! ...men jag förstår ändå inte vad nackdelen är med att ansluta regulatorns gula avkännarkabel på förbrukarbatt och att behålla skiljedioden som sitter originalmonterad!? Istället för att bygga om hela generator-batt-systemet så flyttar jag EN kabel. Finns några nackdelar med detta? Mvh Jonas
  15. RoundRobin: Visst har du rätt i det! Tar jag bort skiljedioden så försvinner spänningsfallet troligen, men då måste jag ju ha ngn annan form av batteriseparering. Känns ju då enklare att bara dra om avkänningskabeln och behålla allt annat som idag. Därför undrar jag om det finns några risker med att dra avkänningskabeln till btteriernas pol? Andra nackdelar med att göra på detta sätt (och spara kostnaden för ett skiljerelä, exvis Skyllermarks)? ..och om den över gula kabeln på bilden ovan är den aktuella avkänningskabeln? /Jonas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy