Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

frhar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om frhar

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack alla råd. Allt monterat och fått plottern att hämta data från nexusnätverket. Fick dock köpa en extrakabel för att få nmea0183 till vhf’en. Har inte kommit ut på sjön än men bara på den korta tid jag provat vid bryggan så är jag glad att jag köpte en plotter med ratt o knappar. Nästa steg är att fundera på ais, transponder eller bara att lyssna. Men det får bli båtens julklapp.
  2. Efter att ha mätt och provat mig fram måste jag välja lite. I dag har jag plotter, kompass, logg (multiinstrument) och vindinstrument. Antingen rycker kompassen eller multiinstrumentet. Kompassen kan ev ersättas med en handhållen kompass om plotter lägger av alt kan logg o annan info speglas till plotter. Vet faktiskt inte vad som är bäst.
  3. Då blir det antagligen en Zeus3 7. Ska bara lista ut hur den ska få plats ovanför luckgaraget. Ev ryker kompassen och så får jag ha en handkompass som reserv om plotter lägger av.
  4. @pseudonym Du kände aldrig att det blev problem med bara touch när det är lite stökig sjö? Det är väl det jag funderar mest över, och priset...
  5. Ok. Det skiljer rätt mycket i pris mellan vulcan o zeus 3. Frågan är om det är värt det och att knapparna underlättar så mycket. Jag tror väl det men behöver bara kunna motivera för sambon (och mig själv) kostnaden. Har även lite intron plats på instrumentpanelen ovanför luckgaraget på rufftaket. Är också lite fundersam hur jag kopplar den till min nx2 server för att få seglingsfunktionaliteten.
  6. "Icke sjömansmässiga färger" har jag inga problem med :) Små storlekar är värre. Det jag tänker mest på, förutom kalla fingrar i regn, är när det rullar ordentligt och man behöver zooma eller göra andra inställningar på plottern i busväder i trånga vatten. Min erfarenhet är att det är då plottern är som bäst, trots att jag alltid har papperskorten i sittbrunnen.
  7. Planerar att köpa ny plotter. Tittar mest på B&G då jag är intresserad av deras funktioner för segling. De flesta plottrarna (MFD) på marknaden i dag verkar ha touchdisplayer, utan knappar. Är ni några som har det och hur fungerar det i lite sämre väder, som regn när det är kallt och vid sjögång? De plottrar som jag är mest intresserad av är Vulcan 7, Zeus3 7 och Raymarin eS75. Det är skiljer rätt så mycket i pris mellan de olika alternativen och jag har också lite ont om plats.
  8. Kolla med tyresö båtklubb. Vi hade vinterplats där tidigare. Var helt ok men lite knepiga regler för arbetsolikt. /fredrik
  9. Kan bara hålla med ang servicen från Lewmar. Jag behövde reservdelar till en av mina gamla genuatravare som gått sönder. Benns hade ändbitarna men inte glidskenorna av plast. Mailade Lewmar och fick svar med kontaktinfo till svenska distributören, Sportmanship. Kontakta Sportmanship och de hade reservdelen hemma. Två dagar senare kunde jag hämta delarna hos Benns. Riktigt trevligt bemötande från både Lewmar samt Sportmanship och imponerande att det finns delar till 20 år gamla travare. /Fredrik
  10. Eftersom isoleringen på en båt inte släpper igenom ngn fukt så får du ingen kondens alls om kondenspunkten är inne i isoleringsmaterialet. Kondenspunkten/daggpunkt är den temperatur som fukten kondenserar och den varierar. Det är därför du inte får olika mycket kondens olika dagar. Genom att ha tjockare eller bättre isolering får du aldrig så låg temperatur inne i båten så att fukten fäller ut. I och med att isoleringen är fukttät så får du heller inte någon fuktvandring i materialet. I ett hus har du väldigt svårt att få helt fukttätt vilket gör att du har varm fuktig luft som stiger upp genom isoleringen tills den träffar något tillräckligt kallt där den kondenserar, oftast är det på insidan av yttertaket. /Fredrik
  11. Jämförelsen med en stålplatta är inte så bra... Anledningen till kondens i en båt är att den varma luften (som kan bära mycket fukt) träffar en tillräckligt kall yta (rufftaket) och kondenserar, vatten faller ut på ytan. Genom att isolera taket bättre flyttas kondenspunkten in i isoleringskiktet (kondenspunkten är den temperatur som luften kondenserar vid vid varje givet tillfälle, kallas även daggpunkt) och är isolering lufttät så kondenserar inte luften och det känns torrare inne i båten. Har du en metallyta, som leder värme/kyla bra, kommer du ha en yta med i princip samma temperatur ute som inne. Är det tillräckligt kallt ute så kommer luften kondensera på ytan. Anledning till att ha en spalt mellan yttertak och isloering i ett hus är att isoleringen inte är helt tät. varm fuktig luft kryper sakta upp och träffar undersidan taket och kondenserar. Finns det ingen spalt ligger fukten kvar och det finns det stor risk för mögel och andra problem. Med en spalt ventilerar fukten ut vid rätt temperatur. I en båt har man oftast material som är mer eller minre lufttäta och det behövs inte någon luftspalt. Med bra tillräckligt bra isolering så minskar problemen med kondens i rufftak och ruffsidorna. Eftersom taket oftast är lite isolerat men skylights inte är det så får man ofta kondens på skylighten under natten. Vill man slippa kondensen så går det bra att skära till en bit frigolit och sätta upp undr natten. /Fredrik PS rättat stavfel
  12. Inga problem att gå igenom ryssundet med segelbåt. Vi gick den vägen senast vid midsommar och vi sticker 1,65 och det var aldrig någon fara, varken i ryssundet eller i rånösundet. En vacker väg. /fredrik
  13. Ljushagens båtsäLlskap på Gålö brukar ofta ha enklast kvar. Www.ljushagen.se /fredrik
  14. Helt ok men vi hade tänkt oss nogot runt 40 fot och helst inte så mycket över. Det finns en finansiell bit i det här med...
  15. Vi är två famljer med varsin båt i dag som funderar på att köpa båt tillsammans. Vi behöver något med åtta kojplatser men inte större. Tanken är att kunna segla en vecka tillsammans och därefter var och en för sig. Är det någon som har ett bra förslag. Omega 36 och Mamba 36 har är intressanta proskekt. /Fredrik
×
×
  • Skapa nytt...