Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Chiefen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    84
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Chiefen

  • Placering
    Kapten
  1. Jag har ett OMC Cobra drev idag men planerar att byta till DP nu i höst. Är det bara äldre SX-drev som passar utan större modifikationer? Hur är det med SX-A och DPS-A drev? Går det att montera dessa på Cobra skölden? /Magnus
  2. Hej Jag har funderingar på att montera en plattvärmeväxlare som kylare till motorn i vinter. Kan någon bekräfta eller dementera mitt resonemang. Motor = Bensin med ca: 200kW axeleffekt Antaganden Verkningsgrad ca: 25% Avgasförluster ca: 15% övriga (värme) förluster ca: 60% Slutsats Halvsystem (enbart kyla motorn och inte avgaser med färskvatten) 200/0.25*0.60 = 480kW värme som skall kylas bort Helsystem (kyla motorn och avgaser med färskvatten) 200/0.25*(0.60 0.15) = 600kW värme som skall kylas bort Verkar dessa siffror rimliga? Det blir i så fall till och skaffa en större växlare än jag tänkt från början. Magnus
  3. Om laddaren Går snabbt upp till maxspänning och sedan går över till underhållsladdning efter en kort tid så kan jag bara se två anledningar. 1. Batterierna är fulladdade. 2. Minst en cell i varje batteri är kortsluten (borde ge en batterispänning på ca: 10,7 volt) Du glömmer inte att berätta att du har kopplat in skiljedioder för att ladda både startbatteri och förbrukningsbatteri? Detta ger ett spänningfall på ca: 0,7 volt och resulterar i att batterierna känns slut. Tag med batterierna till din bensinmack och be dem belastningsprova batterierna så ser du vad de går för Magnus
  4. Jag tror inte att Bosse menade att man ska spruta startgas i ett slutet utrymme. Två anledningar: 1. Gasen kommer att dras in genom förgasaren oavsett var du sprutar och du kommer att skruva dig tokig efter fel som kanske inte finns. 2. Det kan bli bra otäckt om du får för hög koncentration av startgas i utrymmet. Mitt råd är att söka efter fel som borde uppstå i samband med att det rullar. Bränslesystem, dåligt klammrade kablar, glappande leder m.m. Det går säkert att felsöka med startgas men jag ber dig bara att tänka dig för innan du ger dig på det. Lycka till Magnus
  5. Hyr två släp. En båtkärra och en biltrailer. Lasta båten på båtkärran och det oreggade släpet på biltrailern. Kör 80 med bägge bilarna. Magnus
  6. Hmm. Startgas i motorrummet låter spännande. Kanske lite för spännande enligt min mening. Var har du fått det tipset? Magnus
  7. Du pratar om två batterier till förbrukningsbanken. Då utgår jag ifrån att det är två 12-volts batterier som är parallellkopplade. Du menar alltså att du skulle ha knäckt två stycken batterier samtidigt. Knappast. Jag skulle nog söka felet på annat håll. Antingen så har du dålig anslutning mellan laddare och batteri så att laddströmmen blir lägre och laddaren tror att batterierna är fulladdade eller så har du dålig anslutning mot förbrukarna så batterierna är fulladdade men kan inte leverera rätt ström/spänning. Om du skulle komma fram till att batterierna är dåliga så är det laddaren som ska reklameras och inte batterierna. Batterierna bör i så fall Victron ersätta. En del Victron laddare (Phoenix och Skylla inte Blue power) har en feedback kabel från batterierna för att mäta förluster i kablar,dioder m.m. om denna är dåligt ansluten så kan laddaren öka utspänningen och därmed förstöra barrerierna i längden. Lycka till Magnus
  8. Jaha, då hade man fel igen då. Då får vi hoppas på att du har lite tur så du slipper byta värmeväxlarpaketet. Lycka till Magnus
  9. Att det är hål på kylaren låter som en rimlig förklaring till att kylvattnet försvinner. Nu är jag definitivt ingen expert på bensinmotorer men jag utgår ifrån att det är en tubvärmeväxlare som du har och då går det alldeles utmärkt att plugga några tuber utan att det påverkar kylningen av motorn. Ta ut tubpaketet och provtryck. Be sedan din lokala vvs-firma att löda igen den eller de tuber som läcker så är problemet fixat och kostnaden bör vara ca: en winerkrans Magnus
  10. Hej Mats Jag är inte någon expert på Fluxgatekompasser men jag tänkte att jag kan försöka bolla lite tankar eftersom ingen annan svarat. Har du provat att slå av all annan elektronisk utrustning under tiden som du kalibrerar kompassen. Jag kan tänka mig att kompassen kan vara känslig för t.ex. radiosignaler under kalibreringsvarvet. En gammal engelsk fluxgate som jag hade (ej kalibrerbar) var uppbyggd kring ett antal spolar som registrerade sensorns position och fick snurren när jag sände på VHF-en. Jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur din sensor fungerar så jag kan vara helt fel ute. Jag försökte se på din bild var du har sensorn placerad men jag ser den inte. Om du installerat AIS så rekomenderar jag starkt att du slår av den liksom radarn. AIS:erna har ställt till en hel del störfel. Visar den samma fel oavsett om du kommer in på kursen från BB eller SB. Om den visar olika så skulle jag nog börja misstänka att sensorn har börjat kärva. Nu kommer det kanske någon och säger att jag är helt fel ute men då har tråden fått liv åtminstone. Lycka till Magnus
  11. Jag hade kärran stående på Notholmen ett par sommrar. Åk dit och prata med någon som har uppställningsplats där alternativt ring kommunen och hör efter om det går bra att ställa kärran där. Jag tror att det är Västerviks kommun som ansvarar för uppställningsplaterna där (tidigare var Linköpings kommun inblandade men jag vet inte hur det är längre).
  12. Du beskriver det som sega klumpar. Det låter inte som bakterier. De brukar vara mer som slam. Jag skulle nog tippa på någon typ av utfällning. Men om vi utgår ifrån att det är bakterier som du har fått i tanken så är det bara att beklaga. Ju mer komplext bränslesystem du har ju svårare är det att bli av med bakterierna. Det finns kemikalier som tar död på bakterierna men de tar inte bort slammet och lyckas du inte ta död på samtliga bakterier så kommer de tillbaka igen. Min rekommendation är att tömma tankar och bränsleledningar. Spola rent (med diesel eller vatten). Släng de gamla bränslefiltren och låt tankarna stå öppna tills all vätska dunstat. Sedan ska det vara fritt fram att fylla på nytt bränsle. Bakterierna bildas i skiktet mellan diesel och kondensvatten. Det är inte ovanligt att man råkar ut för detta i tankar som står oanvända en lång tid (tankar till villapannor, farmartankar, båtar som stått stilla några år, m.m.) Nu är det ett antal år sedan jag råkade ut för bakterier så det kan mycket väl ha kommit något dundermedel som löser problemen. Lycka till Magnus
  13. Är det någon som vet om Det finns någon anledning att ha med *.bsb-filer i sin sjökortskatalog om man kör SeaClearII eller räcker det med *.kap-filen Jag vet att det går att köra med enbart *.kap-filen så vad jag vill ha svar på är om SeaClear överhuvudtaget använder *.bsb-filen till något. Magnus
  14. Jag råkade hitta ett tryckfel till. Jag hittade denna fina offeranod under rubriken Rostfritt
×
×
  • Skapa nytt...