Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Svamp-bob

Vindroder eller autopilot?

Rekommendera Poster


Ombord på båt som har några veckor till målet kan man slå ihjäl tid med att själv försöka  få styrning. S.k självstyrning.
 
Ta med såg, plywood, rostfria rör, borrmaskin, skruv, mutter, gängkloppa, gängsnitt, snören, trissor och gummisnoddar mm.
 
Efter några dygn med styrning utan mekanisk hjälp tror jag de flesta konstruerar en egen självstyrning som passar det egna  då det är rätt tröttande att alltid stå och styra. Det är egentligen inga stora konster att få båten att gå åt önskat håll då man har all hjälp av vinden som kan verka på en vindflöjel och vattnets kraft som kan verka på en styråra som kan ge återkoppling till rorkult eller ratt med snören.
 
Under segling över Skagerack i bidevind har jag lyckats att få båten att självstyra med hjälp av att spilla vind i storen. Enda hjälpmedlet ett snöre.
 
Visserligen får man något lägre fart då man ofta har lite dåligt spänt storsegel men att kunna gå ner och laga mat, slappna av lite och rota runt lite i kajutan är värt mer än en halv knop extra fart. 
 
Man gör sålunda:
 
På bidevindbog låter man storen spilla något, dvs så det buktar in lite vid masten.
 
I det läget sätts rorkulten fast med t.ex ett snöre virat ett par varv runt rorkulten så det lätt kan justeras i sidled (styra) men sedan släppa rodret så det sitter i samma läge som man lämnat det.
 
Om nu båten går på rak kurs utan att styra upp mot vind så är allt OK. Ta en 15 minuters tupplur eller gå ner och koka en balja lut.
 
Går den upp i vind styr man mer mot lä, alternativt släpper man lite på storskotet. Vill hon falla styr man lite mer upp i vind alt. tar man hem lite på storen. Man kan alltså styra lite med hjälp av storskotet men även med rodret.
 
Det fungerar pga att de flesta segelbåtar är mer eller mindre lovgiriga. Båten har en egen kraft att i bidevind gå upp mot vind då storseglet är fyllt. Hemligheten här är att storseglet inte är helt fyllt vilket gör att båten börjar gå upp i vind men slutar upp med det och faller då storseglet börjar slappa inne vid masten. När den faller spänns storseglet och så upprepas historien och båten lovar. Den slingrar inte mer än med en skaplig autopilot. (kan beropå båttyp, i detta fall Maxi 77).
 
Funkar tyvärr inte på undanvind. Där kommer alla prylarna in. Tid tar det säkert men det har man gott om på sjön. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett vindroder som heter koster.

Utan tvekan det bästa och billigaste som man kan bygga själv. Passar bäst till båtar med utanpåliggande roder som Allegro etc.

Ska själv dra igång projektet till sommaren så om någon är intresserad hör av Er. Har byggt vindroder förr som funkat mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara kommentera att ovanstående påstående inte stämmer. Hydrovane är som nämnts ett mycket populärt vindroder som inte är av pendelservotyp. Det fungerar utmärkt. Jag har seglat över Atlanten med ett sådant 2grr och det var helt suveränt, även på plattläns. Jag skulle välja Hydrovane igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Jag har provat Monitor som är ett vindroder av pendelservotyp och det var suveränt. På den här båten har vi ett Autohelm (inget samband med autopiloten) som är ett hjälproder med trimfena. Samma företag som tillverkar Monitor tillverkar detta.

Det är bra, men inte lika bra som Monitor. Vi valde det eftersom det är det enda vindrodret som fungerar på den här båten. Det har i alla fall styrt båten ca 3000 sjömil, det mesta i öppna vindar och mellan 5-17 m/s. Om vindrodret utvecklar tillräcklig kraft för att styra båten märker man emellertid inte på undanvind utan på en byig halvvind...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant som jag är sugen på att testa är en hybrid med autopiloten kopplad till en pendelåra. Men då vår utopilot fungerar så bra blir det inte av i första taget. I viss sjö akterifrån kan det bli för jobbigt för den och då skulle en uppsnabbning med en pendelåra kopplad till ratten vra bra. Pendelåran kräver nästan ingen kraft så utväxlingen från autopiloten kan ökas så styrningen hinner med att korrigera kursen i sjöarna. Med det lilla momentet kommer strömförbrukningen att bli minimal. Autopilotens motor styr ju bara pendelåran som sen via snören till ratten utför styrarbetet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare som föreslår både vindroder och autopilot i utrustningslistan. Jag har dålig erfarenhet av livslängden på autopilot då den körs längre sträckor i hårt väder, däremot är en autopilot perfekt under motorkörning = det blåser förmodligen svaga vindar eftersom du går för motor och generatorn sörjer för den extra elförbrukningen. Förra sommaren körde vi en ny Raymarine ST2000 som blev totalt utsliten efter en Nordsjöseglats på ca 1500 sjömil. Denna sommaren planerar vi en liknande seglats och har därför införskaffat ett Monitor vindroder för huvudjobbet och en ny Simrad TP32 autopilot att använda vid motorgång.

För den som är intresserad finns mer info att finna på vår hemsida www.sassylady.se.

 

post-10013107-1394236767,9419_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad kul att denna tråd väcktes! Jag funderar mycket på hur jag ska göra nästa säsong. Autopilot eller, ja inte vindroder på min lilla billiga båt i alla fall men varför inte sheet to tiller self steering. Var tills nyligen helt inne på att skaffa en autopilot men efter att ha kollat denna video så verkar det vettigt att testa detta innan jag bestämmer mig.

Någon form av automatisk styrning behöver jag det har jag blivit helt säker på efter 1,5 säsonger som mestadels ensamseglare.

Du som läser detta, har du någon erfarenhet att bidra med. Hur svårt är det att få segel till roder självstyrning att fungera? Är det värt att testa? eller ska man satsa på ett extra batteri solceller och köra en autopilot? Skiljer det mycket mellan olika båttyper (förmodligen) ? Vilken typ av båt passar sämst till de olika alternativen? mm mm

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt att du såg något om det på din blog...

Skriv gärna om det här istället, det är möjligt att du har något intressant att säga. Nu missas det tyvärr säkert av fler än mig pga denna klumpiga reklam som återkommer...

Dessutom anser jag att du har fel! Det finns riktigt bra autopiloter som klarar av att styra bättre än något vindroder klarar. Se tex på de stora båtar som kappseglas solo. De handstyr mycket lite, det är autopiloten som styr till största delen, inte vindroder.

Att man väljer vindroder på en lite cruisingbåt har andra skäl än prestanda.



Senast ändrad av JonasP | 25 november 2011 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sheet-to-tiller tror jag funkar väldigt bra på vissa båtar men inte alls på andra.
Vad som avgör det vet jag dock inte riktigt, jag har aldrig satt mig i det. Men J80 verkar funka bra...

Grabbarna som korsade Atlanten i en J80 för några år sen körde med ett  hemmabyggt sheet-to-tiller.

http://adventure.roxen.se/blog/2007/12/21/inte-riktigt-som-pa-bagge/index.xml

Nästan 20 knop utan att styra själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart sätt men jag skullle nog inte välja bort autopiloten i alla fall då det är så himla trist att styra när man går för motor och då kan man ju inte använda denna typ av självstyrningssystem. Inte heller när det blåser så mycket att man inte vill ha förseglet ute

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft både vindroder och ett antal autopiloter. Även provat olika sätt att koppla skotet till rorkulten. Det sistnämnda fungerade ju skapligt. Hade då en långkölad båt - en Bianca 27. 

Seglade under några år med Biancan och dörjde makrill. Fullt storsegel och skotade back i kryssfocken som kopplades till rorkulten med skotet. Blev lagom dörjefart på kryssen.

Men jag skulle inte vilja va av med min autopilot. 

Vindrodret som jag använde mellan 2001 till 2005 fungerade bra även att kryssa med i trånga leder. Nästan lika bra som autopiloten. Men det var ganska stort och tungt på aktern och styråran ställde ju till lite problem både när man hade den i vattnet tex när man backade med motorn och om man hissade upp den ur vattnet. eller rättar sagt fällde upp den. Då pekade den 45 grader uppåt och sträckte sig ju ytterligare en bit akter om båten. Man fick va försiktig så man inte stötte andra båtar mm när man la sig långsides med kajen. Är ju Bohusläning och att ligga långsides är ju det första alternativet man väljer om det är möjligt.

Plockade av både vindrodret och rodret när jag fick tjangsen att vinterförvara i tempererad hall hösten 2005. Betalade ju för båtens längd i meter och den blev ju nästan en meter kortare utan de bägge rodren. Efter det har jag aldrig monterat vindrodret.

Det finns ett annan typ av vindroder som jag var intresera av till min havsfidra, men det blev aldrig nåt av det intresset. http://www.mrvane.com/

Men som sagt - autopiloten skulle jag inte vilja va utan - vindroder eller ej.

Den som påstår att autopilot är dumt, vet inte vad han talar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen Jonas. Men det finns inga autopiloter i världen som kan styra bättre, effektivare än vinden. Ledsen min vän... Det är konstaterat sen länge. Ett vindroder är mer följsamt, & styr effektivare genom sjön. EN autopilot är Dum & bryr sig inte om vindskiftningar osv. ej snabbaste sättet att segla. Dessutom dricker den ström.

Det är konstaterat av en Amerikan som räknade ut hur många sjömil seglat med de resp. Han använde Monitors vindroder, kan säkert läsas på Selsteer.com

Finns även ett nytt fantastiskt system kolla mer steerman el länken längst ner på mitt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en autopilot eller ett vindroder är dum är väl frågan. Ett vindroder styr efter den vindriktniing man ställt in den på. En autopilot lär sig efterhand hur båten uppförsig.

Nu har nog de flesta som häckar på MG betydligt mer användning för en autopilot än ett vindroder, även om en autopilot dar mer ström. Mest de första minuterna och mindre efterhand som den dumma autopiloten lär sig hur båten uppför sig i sjön. Dessutom kan autopiloten förses med en vindflöjel om man vill att den skall segla efter vindriktningen.

Tommy

som både har autopilot  som används och ett vindroder liggandes i källaren sen hösten 2005

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skojar med oss nu va? Eller har du missat att det är år 2011?

Det enda du har rätt i här är att autopiloten kräver ström.

Så klart att du kan koppla en autopilot till vindistrumenten och be den styra på AWA. Dessutom kan man trycka på knappen på fjärrkontrollen så gippar eller slår autopiloten båten medans du tex skotar.
Att det skulle vara snabbare med vindroder är ju bara skitsnack, var har du fått det ifrån? Vore det sant så skulle man väl använda det på kappsegling? Jag kan upplysa dig om att man inte gör det.

Jag är faktiskt rätt säker på att ett vindroder inte hade fixat det här:

även här gör autopiloten något jag inte tror ett vindroder klarar



Senast ändrad av JonasP | 25 november 2011 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte missat att det är 2011. Men du förnekar fakta. & det är inte bara tragiskt.

Det gjordes ett seriöst test jordenrunt med både vindroder samt Autopilot. Det var snabbare, effektivare med ett vindroder. dessutom betydligt bekvämare segling, mer följsamt! 

 du kan leva i förnekelse hur länge du vill. Men det berättar mer om dej än om mig! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förståndigt skrivet!!! Jag bör kanske förtydliga mig. Jag tänker utomskärs. inte puttra inom. Då Autopiloten säkert kommer bättre till pass.

& tänk fasan i nordsjön i ruskigt ktastrof väder, med en autopilot som havererar, vilket den ant. gör om inte den också kostar en 30 lock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag borde veta bättre än att nappa på det här men ibland kan jag inte låta bli att mata trollen. Det är så skoj när det går till personangrepp också. Vad mer än tragiskt är det?

Ska vi ta det här från början, så att även du ser bristerna i dina argument.

Tyvärr är ju det här forumet från stenåldern, så det är lite bökigt men...

Du skrev: EN autopilot är Dum & bryr sig inte om vindskiftningar

Fel, man kan programera den att styra efter vindvinkel, antagligen välja TWA eller AWA.

Du skrev: EN autopilot /../ ej snabbaste sättet att segla

Skulle i undantagsfall kunna stämma men jag hävdar fortfarande att om det stämmer generellt så skulle all världens short-handed-kappseglare använda vindroder och inte autopilot.

Du skrev: Det är konstaterat av en Amerikan som räknade ut hur många sjömil seglat med de resp. Han använde Monitors vindroder, kan säkert läsas på Selsteer.com

Jo, jag tror säkert att jag någonstans på den sidan kan läsa att de tycker att vindroder är bättre, de tillverkar dom ju! Och hur räknade han ut vad?
Kom igen, jag tror inte du är så korkad som du försöker framstå nu. Har du några oberoende referenser?

Du skrev: ...dessutom betydligt bekvämare segling, mer följsamt!

Det är möjligt att det uppfattas så på en del, kanske de flesta, båtar. Men det är väldigt subjektivt...

Du skrev: du kan leva i förnekelse hur länge du vill. Men det berättar mer om dej än om mig! 

Läs igenom ovan och tänk ett varv till.

Om man sen väljer att använda vindroder av andra skäl än ovan är en annan sak. Skulle jag ut och långsegla i en traditionell, långsam liten båt skulle jag antagligen hellre ha vindroder än en autopilot. Men det är faktiskt en annan diskussion än du försöker föra här.
 



Senast ändrad av JonasP | 26 november 2011 | 00:34



Senast ändrad av JonasP | 26 november 2011 | 00:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni e för härliga i den åldern....Jonas.  Vi släpper detta känner jag, Tyck, anse & tro vad du vill. & jag hoppas att du inte ska ut & långsegla, För din egenskull. Ville väl med mina inlägg, till att börja med....

& det är inte jag som försöker föra ngn. diskussion här. bara svara enl. mitt tyck & kunskap. vissa är.......Just a hopeless case of a kid in denial

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken ålder är det du pratar om nu? Jag tror inte jag har nämnt min ålder någonstans här nämligen och jag är inte medveten om att min nuvarande ålder brukar förknippas med ett särkskilt sätt.

Och varför skulle inte jag kunna ut och långsegla? För att jag inte håller med dig? Utveckla gärna, eller är det för svårt att bemöta i klarspråk och med fakta? Det verkar nästan så...

Jag tvivlar inte alls på att du vill väl, men det här är ett diskussionsforum och som namnet antyder så är det till för att diskutera i. Trodde du att du skulle få skriva dina stolligheter oemotsagd? Äh, masa dig tillbaka till din ljugarbänk på varvet du, där ni gubbar kan vara överrens om att det var bättre förr...
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm..härlig debatt wink

På värnern i sommras hade jag fruktansvärt kort krabb sjö med våghöjd på lite över en meter. Kursen gjorde att jag hade sjön rakt i sidan. Jobbit som f... Men min Autohelm 2000 skötte svingandet av rorkulten alldeles utmärkt. Parerade perfekt. Ändå har jag inte gjort någon finkalibrering. Har dessutom ingen vindflöjel eller gps kopplad.

Personligen tycker jag det är för kul att styra själv för att den ska åka fram. Men skönt när man vill trixa med annat. En kraftigare modell har inga som hellst problem med hårt väder på havet.

Hackbräda funkar bra det med. Men med mycket mer passning.

Hackbräda vart det väl med denna tråden! cool

 

p.s

I vilket fall har ålden ingen betydelse. Det finns tonåringar som har mer erfarenhet av ocean segling än vad deflesta alldrig kommer i närheten av.

 



Senast ändrad av Sator | 28 november 2011 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok. kör en till. (mot bättre vetande) Tro helt säkert att planande,surfande racerseglare förespråkar aouto pilot, självklart t.o.m!

Men för oss vanliga är själva resan målet, & har inte bråttom, kanske man ska ta flyget istället?!

Oavsätt vad du/ ni tror er veta, så är bevisligen  ett snabbare sätt att segla (nej inte i öresund, vänern osv. med ett vindroder. tror säkert att skillnaden kan vara marginell med en 30.000:- aoutopilot, men varför vänner? det är väl suntförnuft som bör råda, ett vinddrivet, pålitligt, behagligare sätt att segla än en batterislukande, dummer, som inte bryr sig om vare sig det ena eller det andra. Men det är klart... det kanske inte låter sunt?

Men jag har rätt att vara jag, & använda mitt huvud efter bästa förmåga, & tro mig vill er väl!

post-10020610-1394236884,6354_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God dag, yxskaft Återigen så byter du helt enkelt ämne och undviker effektivt att svara på frågorna.

Du gick ju ut hårt med att autopiloter är dumma å vindroder smarta, typ. Nu börjar det låta lite mer nyanserat vilket ju var vad jag efterlyste  från allra första början. Om du ens brytt dig om att läsa mina inlägg så hade du sett det.

Vad jag inte fattar är varför ni, som identifierar er som vanliga som inte har bråttom alltid är så jävla snabba på att påpeka skillnaderna mellan kappseglare och er helst ganska nedlåtande också. Du är absolut inte först att göra det.
Själv gillar jag all segling, ibland gillar jag att segla snabbt och dessutom tävla. Ibland vill jag guppa fram i 2 knop och njuta i ett annat tempo. Det ena utesluter inte det andra för mig. Dessutom undrar jag fortfarande om du inte kan svara på varför jag inte skulle få långsegla? För att jag hävdar att autopiloter är SNABBARE?

Det är ju en annan sak än vad som är lämpligasts vid långsegling, vilket jag också har skrivit tidigare. Återigen, läs inläggen du citerar och svara gärna på vad som står där istället för att hitta på massa nytt dravel hela tiden.
 

Jag hävdar fortfarande att det är helt knäppt att tro att det skulle va SNABBARE med vindroder än med autopilot. Att du nu helt plötsligt har satt en övre prisgräns på autopiloten är ju lite lustigt. Du kan ju inte jämföra den enklaste autopiloten med det bästa/dyraste vindrodret. Äpplen och päron, du vet...

Batterislukande är vi ju också överrens om, det är nog tredje gången jag skriver det nu.
Men exakt vad är det som ett vindroder bryr sig om och är smartare än en autopilot? Både det ena och det andra säger du? Jag fattar fortfarande inte vad varken det ena eller andra är?

Och din sista rad... Ja, det är inte jag som kallat dig tragisk och insinuerat om att dina åsikter är mindre värda pga av ålder, det var du som skrev. Och den fjantiga låttiteln du lät avsluta ett inlägg med? Kom igen...
Och att jag inte är din vän, det är väl ganska uppenbart, så det blir bara ännu ett löjligt försök att vara nedlåtande när du skriver så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas.

Har nog alldrig sett dig så uppeldad i en tråd. smiley

Ingen idé att traggla med vissa. Jag vet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ntica började bomba oss med länkar till sin blogg fanns det några intresanta inlägg om båtar.

Han fick en del klagomål från några personer, men jag var ändå possitiv pga det som jag läste. Nu är bloggen i stort sett bara en enda stor reklampelare. Det spelar ku ingen roll vad han skriver för dynga i sina inlägg på MG. Eftersom det finns en länk till bloggen går ju många in och kollar vilket ju gör att ntica tjänar pengar. Det är ju det som är syftet med alla inlägg på MG - eller?

Att saklöst dömma ut en inteligent autopilot till förmån för ett dumt vindroder, är inte speciellt smart om man skall va trovärdig.

Jag har både autopilot, som jag använder och vindroder, som jag moterat ner och har liggandes i källaren. Skulle jag ut och swegla på världshaven skulle jag naturligtvis montera på vindrodret och använda det. jag skulle för den delen inte lämna autopiloten hemma.

Mitt vindroder har för övrigt även en ointeligent autopilot som man kan koppla in i stället för vindflöjeln.Kopplar man in den styr vindrodret båten på kompasskurs. Vindrodret kan troligtvis styra båten även vid motorgång med den enkla autopiloten/kompassgivaren inkopplad. Detta har jag inte provat eftersom jag har en inteligent och därmed ganska strömsnål autopilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var en som klagade på Ntica och tycker att jag fått vatten på min kvarn.

Behandlar honom/henne som ett troll och svarar inte på trådar eller går in på bloggen.

Om alla gör lika så kanske han/hon skärper till sig och gör något bra av bloggen istället.

Eller så är det så här: en person som ska börja sälja denna styranordning funderar hur han ska få ut reklam på billigast sätt. Startar ett nick på sveriges största båtförum och gör lite inlägg. Startar också en blogg med lite inlägg och kopplar ihop dom. Så slår han till och börjar göra oförställd reklam för sin pryl och hoppas/tror att vi går på det.

Så kan det vara



Senast ändrad av ciaraud | 30 november 2011 | 10:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Får naturligvis dementera, Toaen bla. DÅ vi faktiskt var / ärvänner ang. Havsfidran en gång! & -detta är mkt. viktigt i sammanhanget- Jag tjänar inga pengar på min blogg överhuvudtaget!                                                                                                                                                             jag  lägger upp sånt som ev. kan vara till gagn, sånt som jag tycker verka intressant för mindre seglelbåtar, skiter fullständigt i om ngn. ev, försäljare tjänar pengar på detta. Syftet är endast det ovannämda!

& min personliga uppfattning ang. vindroder kontra dum autopilot är min, & ingen annans!

& sist men inte minst! Ang. mina ev. duma kommentare på MG. Vem fan e du att avgöra vad jag tycker är av vikt?  Tillskillnad från många här, så hycklar jag inte med min personlighet.

& min blogg läser man om man vill, eller ger fan i det (även om många som har tragiska synpunkter på denna, läser den likförbannat av ngn. anledning!)

Önskar en del av er stormande hav!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du försöka vara oförskämd, & bete' dej som en dåre,  detta e okej tydligen??? Skön retorik eller bara obegåvad?

tragiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för trollets fruktstund? Jag matar gärna! devil

Kasta sten i glashus är ett uttryck som ligger nära till hands här.
Det var du som började med personangrepp och oförskämdheter i den här tråden.
Du började för ett gäng inlägg sedan med att slänga skit på mig istället för att bemöta argument sakligt och fortsätter nu med övriga som säger emot dig.
Passar det inte så låt inte dörren träffa dig på vägen ut, som man säger på engelska.

 

Edit: Svenska är svårt att skriva ibland.



Senast ändrad av JonasP | 30 november 2011 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...