Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

 

Av era beskrivningar här verkar det vara likadant till sjöss som på land, 08:or och krokodiler kan inte köra med förstånd och visa hänsyn åt andra.

 

 

Själv retar jag mig på alla dessa 5-knops snipor som alltid ska ligga mit i sunden (10-15 meter breda), helt ovetande om att det kan komma snabbare båtar som vill passera. Visst skulle det underlätta både för mötande och omkörande om dessa snipor kunde ligga till höger istället?

 

 

En annan ökande företeelse är dessa fiskecampsbåtar som ankrar upp mitt i sunden, ibland flera stycken, så det blir näst intill omöjligt att passera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det definitivt finns tillräckligt med såna här trådar och kan bara konstatera att det även finns konstigt folk både bland motorbåtsförare och seglare. Hänsyn är väl det ord som borde sammanfatta båtlivet och trafiken på sjön såväl som på land. Kör själv både lakanstork och motorbåt, både snabbt och långsamt och ser inga större problem med att hålla ut eller dra av vid omkörning eller möte, har heller inga problem att möta svall från mötande/omkörande båtar med segelbåten. Däremot har jag svårt att bemöta seglare som utomskärs långt utanför farleder börjar skrika och gapa Hallå vi seglar, flytta er när man ligger med motorbåten och driver med kaffepannan på. Känns som att i ett sånt läge finns det inte 200m på andra sidan att passera utan kilometervis med vatten. Så kom inte och säg att det bara är motorbåtsägare som är konstiga.

Skärpning alla båtägare, visa era kompisar på sjön hänsyn.

 

/Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan du då istället för att bara dumförklara mej förklarar vad det är som gör att man inte överlever ett svall i en segelbåt som går för motor? Förklara istället för att bara spela kunnig, lär ut det som gör att en seglbåt inte kan ta svall så kanske alla motorbåtsägare kan förstå och visa mer hänsyn?!

och om inte du kan förklara det för mej kanske nån annan seglare kan göra det?

Jag är trots allt inte helt dum i huvet.. //Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll avstånd säger du, gärna, men det blir svårt när en hel farled kryllar av segelbåtar, ni skulle underlätta detta genom att hålla er lite me rtill sjövägsreglerna skulle jag vilja påstå. Är det inte trång toch lite tarfik kanman ju vingla hur man vill men ju mer båtar och ju trängre farled ju viktigare är det att hålla sej till reglerna! Sen blir det givetvis en annan sak om man har segel uppe, men är det jättetrångt och mycket båtar kanske man får låta bli att ligga och kryssa där om man hindrar den övriga trafiken för mycket? det kan ju inte vara speciellt kul att segla i en trång tättrafikerad farled heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte för att ajg vill gnälla el nåt men e motorbåts förare som visar lite hänsyn iaf....iaf i de flesta fall.....men varför ligga i mitten ???? du skriver att du har 200meter på bägge sidor om dig ?? hade du legat me 100m på ena sidan å 300 på andra så hade de vart 100m mellan dig å motorbåten.

en liten undran bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 En segelbåt drivs med vind, vind är allt annat än en konstant.

 

Senast igår fick jag sura blickar från ett jon i en motorbåt (inte så farligt, men principen kvarstår) för att jag inte höll till höger i farleden som är någorlunda smal. Min syn på det är:

 

1. Jag följer väjningsreglerna. Dvs jag väjer för yrkestrafik, SB segelbåt, för de i lä på samma bog och havererade båtar. Jag väjer även när det går ändå om det inte kostar mig väg/fart.

 

2. Jag seglar helst inte på grund.

 

3. Jag seglar där jag har bäst vind/närmast väg.

 

Att jag igår höll lite väl vänster i farleden berodde helt enkelt på att det inte gick att segla på högerkanten då det var lä bakom öarna där. Jag höll mig i vindsläppet och gjorde ca 6 knop istället knappt 1,5 knop där ni motorbåtar nu tycker att jag skulle ha varit.

 

Ps. Även jag slänger in en öppen inbjudan till en prova på seglings-dag, men i Sthlm!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla, ni läser ju inte vad jag/vi skriver. Det jag pratar om är segelbåtar som inte seglar utan går för motor! UTAN segel. Jag är inte så dum så jag inte förstår att det inte alltid går att segla på höger sida i farleden. jag har trots allt seglat jag med och även om jag inte skulle ha gjort det hade jag förstått att det inte g år att bestämma vart det ska blåsa. Så återigen, vad är problemet för en segelbåt som går för motor UTAN segel uppe samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2


Det var synd. Kunde ha blivit en trevlig tur om inte annat.

Att gå in och förklara allt gör jag inte för då lär det bli mer en ett

A4-ark jag får skriva. Men för det första så om man skulle möta upp alla vågor som kommer från motorbåtar så skulle jag skratta gott. Tänk dig själv, det skulle se ut som alla segelbåtar befanns sig i en skidbacke och kryssade fram och tillbaks...

Sen om en segelbåt som går för motor så gäller det självklart samma regler för alla som går för motor om man nu inte passerar ett sund En segelbåt sticker lite djupare än en motorbåt. Min sticker endast 1.10 ner men en större kanske går djupare än 2m och då får man hålla ut från klippor och skär, annars så kan det bli dyrt. Därav så kanske vissa motorbåtsägare tycker att segelbåtar inte är där dom skall vara.

 

Dina ord vi gör som vi vill, alla ska väja för oss, vi är rikast, vi är bäst, vi hejar helst inte på någon med motorbåt attityd som gör att dessa problem uppstått Då är det du som har ett problem.. Visst hejar man väldigt sällan på en motorbåt. Tråkigt, men så har det alltid varit och kanske det är svårt att ändra på. 

 

Sen så var det segel och vind... Kanske svårt att förklara kort här..

Men vinden kommer från ett håll och du segar på en bog.. och skall mot ett mål. Kommer det då en motorbåt och du skall helt plötsligt möta upp vågen eller något annat så är det inte bara att vrida på rodret, man får skota hem, göra ett slag osv. Skulle det gå illa så kostar ett segel till min båt 17.000 kr och då är det inte den bästa kvalitén och så får man i sämsta fall vänta i halvår för att få seglet, så var den segelsommaren förstörd. Till en större båt och bättre kvalité 40-50.000 och uppåt.

 

Dom enda som har i mina ögon visat hänsyn är militären när dom kommer i sina stridsbåtar.

Varför skall det då vara så svårt för vissa motorbåtsägare att hålla ut lite. Måste dom passera nära pga. av att det är trångt eller av någon annan orsak, varför inte slå av på farten med några knop. Det krävs så lite för att vi segelbåtsägare skall få ett leende på läpparna och höja handen till ett tack.    21.gif\

 

Hoppas att du får mer förståelse för oss.

/Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det här är annorlunda. På havet finns det som du säger helt klart annan plats.

 

Däremot har jag vid översegling legat på en tight sträckbog och fått möte med en motorbåt som verkade tycka att hans waypoints var viktigare än väjningsreglerna, vi möttes på 10 meters avstånd på ett tomt hav. Hur larvigt är inte det?

 

Ligger en båt still har väl denna företräde hur man än vänder på det eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag skulle tippa på alkoholism alternativt ett lättare drogmissbruk..

 

En segelbåt för motor är en motorbåt, så enkelt är det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och hå V8dc

Jag vill bara påminna dig om att du glömde förbjuda alla Skarvar som skitar ner, luktar illa och har fräckheten att äta fisk!12.gif\

 

Apropå svall, jag tycker att det ser ut som om det gungar betydligt mindre i en segelbåt än i en snipa. De´ ni grabbar, det är grejer det. Jag hälsar alla varmt välkomna till en liten åktur i Adec 700 när det blåser 10-12 m/s och vinden kommer från sidan8.gif\. Det är bättre än åkattraktioner på Gröna Lund! Men visst svallar det av omkörande fordon också men det är inte så farligt, än värre är moder naturs försök att med vindens hjälp få oss att kantra. Det var också någon som klagade på snipor som ligger mitt i farleden, till vederbörande låter jag hälsa: även solen har sina fläckar14.gif\.

Eftersom jag är nybörjare på vattnet så måste jag erkänna att jag är lite nervös när jag delar plats med seglare, bäst som man kör bakom och skall om så flaxar det till och plötsligt så har båten ändrat kurs och för det mesta åt det håll dig jag skall och då gäller det att ha tungan rätt i mun och ha tillräckligt avstånd så att man hinner byta håll. Det värsta är när de kryssar i ganska trånga sund, då kan det bli riktigt besvärligt.

Annars så tycker jag hittills att sämjan är bättre på sjön än vad den är i den här tråden. För det mesta så sköter sig de allra flesta. numer ahr vi också ett nytt kommandorop i snipan: SVALL gastas det när vi märker att vi blir omkörda eller får möte med en fortkörare och så får man (om det är möjligt) styra upp mot svallet och hålla i sig så att man inte åker ner på golvetsmiley-laughing.gif\

Ha det gott på semestern alla båtkörare av alla slag!

Gulan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Återigen...

Men snälla, ni läser ju inte vad jag/vi skriver. Det jag pratar om är segelbåtar som inte seglar utan går för motor! UTAN segel. Jag är inte så dum så jag inte förstår att det inte alltid går att segla på höger sida i farleden. jag har trots allt seglat jag med och även om jag inte skulle ha gjort det hade jag förstått att det inte g år att bestämma vart det ska blåsa. Så återigen, vad är problemet för en segelbåt som går för motor UTAN segel uppe samtidigt?

Det kanske verka rosm jag förespråkar att motorbåtar som kör som ni berättar gör rätt, så är det absolut inte. Folk som kör onödigt nära i onödigt hög fart gör FEL. Men samtidigt så förstår jag vissa motorbåtsägare som har större snabbgående motorbåatr. De har ju inte sin båt för att ligga i 5 knop och puttra fram. de vill kunna åka på lite grann och givetvius funkar det att dra av om det är nån enstalka båt, men det är precis som för yrkestrafiken, det blir både dyrt och svårt att släppa av för varenda båt de möter. Så varför seglar man i trånga tättrafikerade farleder? man cyklar ju inte på motorväg ;) (skojade)

Jag tycker tonerna i den här tråden börjar bli lite bittra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Okej, men är dte så att en segelbåt utan segel är en motorbåt så är ju alla problem lösta. För då gnäller ingen seglare som kör motorbåt på svall?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Går man för motor kan man styra upp mot vågorna som alla andra. En snipa-åkare har betydligt mer rätt att gnälla, men fortfarande är motorbåtsfolk lätt hjärndöda i många fall, för visst fan är det vanligt att de inte håller ut mer än att de inte kör på.

 

 

Att det däremot gnälls på segelbåtar har att göra med att de kryssar/skär genom sund osv. I det läget har vi som seglar väjningsreglerna helt på vår sida...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då är det du som har ett problem.. Visst hejar man väldigt sällan på en motorbåt. Tråkigt, men så har det alltid varit och kanske det är svårt att ändra på.

 

Ni ska kasta batterier på motorbåtar, skjuta på dom och ni kan inte sträcka upp handen och heja när ni möter en motorbåt.

Är det så konstigt att vissa irriterar sej?

så har det alltid varit, kan inte dagens seglare ändra på det då och börja heja på alla de möter? 

Annars kan ju motorbåtsfolket lika gärna säga att det alltiod har varit så att man jävlas med seglare, svårt att ändra på..

Jag tycker dte låter helt stört..

Om alla börjar visa hänsyn för varandra och är trevliga mot varandra på sjön så tror jag det blir trevligare för er som verkar måttligt arga nu. Själv vägrar jag att hålla på störa mej på folk på sjön, bättre att njuta av det. Jag åker som sagt alltid akta och när man har träbåt hejar desto fle rän om man åker plastbåt. Men det finns alltid några tjuriga seglare som vägrar heja trots att jag möter de i 5 knop utan svall och på bra avstånd. Men som sgat, jag orka rinte bli grinig på de för det, det är förmodligen dom som mår mest dåligt av att sitta där och se tjruiga ut. då är det deras val..

Sen finns det givetvis rötägg även på sjön, och dessa kan ingen göra nåt åt, acceptera att ala inte begriper hur man beteer sej och fortsätta vara glad istället för att gnälla hela kvällen om vilka svall den och den drog.

Det tycker iaf jag :)

//Nån som inte tycke rman ska ha för brottom på sjön 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man för motor kan man styra upp mot vågorna som alla andra.

Precis vad jag ville höra :) Tack för det

Självklart har ni väjningsreglerna på er sida, men är det kul att ligga och kryssa när man märker att alla andra får gira och dra av hit och dit? är dte inte roligare att segla där man är lite mer ensam? det skulle jag tycka iaf..

Jag gnälle rinte på segelbåtar som kryssar, jag anser att det är sånt man får ta, likaså som jaga nser att ni seglare får ta lite svall ibland. är det inte ganska jämt så, ni kryssare, motorbåtar drar svall?

Sen finns det såklart gränser vad det gäller svall, och samma sak så kanske man inte behöver slå precis när en motorbåt är på väg om? om det inte är tvunget ur nav synpunkt förståss..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Men snälla du. Du bad mig förklara segel och vind.... Det gjorde jag.

Det finns två personer som är villiga att ta med er morotbåtsägare på en tur i segelbåt men ingen av er nappar. Och det roliga är att: vi (vissa) segelbåtsägare erbjuder, förklarar, ber och söker förstålese hos er. Men det funkar inte. Utan NI skäller, dumförklarar er själva, rätt intressant faktiskt och kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen kan vi konstatera att det finns ytterligheter i båda lägren. Motorbåtsföraren kanske bara ville ha lite sällskap, så han körde lite närmre.

Om vi nu skall hälla lite bensin på elden kanske mycket hade avhjälpts genom att införa obligatorisk förarutbildning så att alla vet vilka väjningsregler mm som gäller. Dessvärre hjälper nog förarbeviset tyvärr föga när det gäller att visa hänsyn om man ser till hur en del med körkort beter sig på vägarna.

Har själv inte förarbevis ännu men jag håller koll på väjningsregler och farleder och framförallt försöker jag visa hänsyn.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Tummen upp för LadyB  21.gif\  Ps. Även jag slänger in en öppen inbjudan till en prova på seglings-dag, men i Sthlm!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vad som är ett slag ur navsynpunkt är nog svårt för er i m-båtarna att avgöra. Jag seglade en dag med ett one off-bygge som stack 2,60, det ändrar vägvalen rätt rejält jämte en normal båt som sticker ca 1,40 - 1,70.

 

Själv slår jag när jag ur grund/vindsynpunkt finner det lämpligt, vilket för en oinvigd kan te sig märkligt. In mot ett sund går man gärna så nära land man kan mellan slagen, ut ur sundet tvärtom tighta slag i mitten mellan land. Det har att göra med vindvriden som uppstår och vad som blir mot- resp. medvrid på kryssen.

 

Däremot håller jag koll bakåt OCH framåt och pekar med hela handen åt det håll motorbåten bör gå om mig när det snart kommer ett slag/gipp. Jag förstår att han förmodligen inte kan räkna ut vart jag kommer att slå, men i 8 fall av 10 ser de inte eller bryr sig och tvingas göra betydligt större (onödiga) manövrar när jag helt plötsligt är i deras väg.

 

 

Vidare är manövrar i hårdvind fysiskt tungt, i lättvind en fartförlust vilket gör att man i båda fallen planerar tidigt. Att ändra det för någon som lät lägger om ratten några sekunder är föga intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja och nejh, från början ville jag veta va dsom var problemet att styra upp mot ett sval med en egelbåt som gick för MOTOR. Svaret blev att jag inte förstod mej på segel och vind. Jag kanske inte var tillräckligt tydlig med att jag emnade segelbåt för motor och inte seglande segelbåt.. i så fall ber jag om utsäkt för det.

Okej, vad hjälper det att du tar med mej ut på segling? Jag kör som sagt alltid sakta och drar alltid av när det blir trångt, jag visar hänsyn.

Anledningen till att jag skriver här är att jag tycker vissa seglare beteer sej väldigt otrevligt på sjön. visst jag förstår er irritation också, men så länge ni inte ens kan sträcka upop handen och heja så tycker jag inte ni ska sitta och gnälla på hur folk beteer sej mot er osv.

Den dag ni är trevliga och hejar när man möts på bryggan eller på sjön så ska jag börja hålla med er i sånna här frågor.

För övrigt så har jag som sagt seglat så jag vet i alla fall vad det handlar om. 

Vi kan väl vända på saken, kom och åk lite båt med mej? Du är välkommen..

Jag skulle gärna komma och segla lite med dej om jag hade haft tid i sommar, men inte för att förstå varöfr man ska hålla avstånd och vis ahänsyn för det förstår jag redan utan för att det vore en trevlig grej i så fall. :) 

Jag vet inte vad du anser vara Skäll på er? Tråden började väl med att en segelbåtsägare skällde på motorbåtar? då får man väl räkna med mothugg..

När dumförklarade jag mej själv?

Missförstånd uppstår och du verkar läsa det du vill läsa..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som jag menade..

Jag skulle bli väldigt glad om någon av de segelbåtar jag kommit ikapp had evisat vart jag skulle ta vägen, för det är som sagt mycket svårt att veta.

Bra att du skrev det här, kanske fler seglare kan ta efter?

Självklart är dte lättare för motorbåtar att gira, därav väjningsreglerna antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag citerar här är nog det enda vettiga inlägget i denna tråd.

 

Intressant att höra mångas syn på andra.

Men vettigt är det då rakt inte8.gif\

 

Ska vi inte starta en tråd om raka rör på motorbåtar också?

Tänk att det är helt lagligt att åka med raka rör på en stor V8 på sjön2.gif\

 

V8dc, som faktiskt försöker hälsa på ALLA båtar på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Varför detta eviga hejande på folk man inte känner. Jag kan förstå till viss del förr i tiden när man inte kunde kommunicera att allt var okey, men idag så har ju i princip varenda levande människa en mobiltelefon som gör att man kan förmedla sig med omvärlden. Skulle man göra samma sak bakom ratten i trafiken att man sträcker upp en hand för att heja eller framförallt för att tacka för att man försöker hålla sig till höger för att underlätta för omkörning så hade man inte haft många händer på ratten. /wille-som har slutat att heja till höger och vänster på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Steve

 

Kul att se att du är i livet och att du inte håller på dina principer. Vill du (som jag sagt tidigare) eller nån annan, prova på att segla så är ni välkommna till Kungshamn i mellersta Bohuslän.

 

ha´ t sö pen´ t

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vilket helt plötsligt ger summan av tre öppna inbjudningar till m-båtsfolk att segla för att testa och få en inblick i vilka faktorer som faktiskt påverkar.

 

På samma gång kanske de fattar varför segling är så galet mkt roligare än bruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.....

 

Muohahhaa..

 

Gbg, Kungshamn och Stockholm.. Vilka är undanflykterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likväl som en del här tycker att motorbåtsåkare borde prova segla så borde nog även seglare testa åka motorbåt.

 

Det är inte helt kul att gå ur plan hela tiden heller.

Bifogar en bild när vi åkte till Åland i somras.

Tittar man till höger så ser man faktist en segelbåt.

(Jo, den går för motor8.gif\)

post-3024-1394234701,6899_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

*S* Ja du Inget napp ännu *LOL* Kanske det är för att dom är rädda för att tänka: OJ det här va skoj!

 

14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...