Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster


Vad säger ni motorbåtsägare, ska vi ta och åka allihopa till Göteborg och segla i sommar. Så får vi se om dessa erbjudanden står kvar.

självklart tycker ni som har segelbåt det är mycket bättre at egla, samtidigt som vi i motorbåt tycker tvärtom. Vissa tycke rom Godis, andra tycker bättre om chips.

respektera varandras intressen.

Seglar gör man för att man är intresserad av segling, motorbåt åker man för att man vill ta sej från punkt a till punkt b, eller i vissa fall för att man tycker om fart och stora motorer.

Och vad är det som säger att det är de som åker motorbåt som har så fel intressen?

 

Sen så är det mycket man får göra, men måste man göra det bara för att man får då? kan man inte göra på ett annat vis för att underlätta för någon?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Kanske för vissa har haft badbalja med bruumm bruum där bak *S*

13.gif\

 

 

Eller så är det så att det inte är lika utmanade att köra brum brum som att segla

smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lpp2, du är ett klockrent exempel på vissa seglares syn på andra människor, du hånar och spelar skit cool!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker sånt här är skoj!

Vågor är kul med motorbåt.

post-3024-1394234701,8093_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

*asg* Ja det är ju dina ord faktiskt!

Satt och just tänkte på det du hade skrivit och så slog det mig undra hur gammal denna grabb är.. klickade på din bild å såg att det var fler grabbar på bilden men inte så gammla.. Kan väl förstå din frustration och att du tar åt dig så. Så var även jag när man var yngre, man har väl åldrats och blivit klokare (låter som jag var 55år nu *S*)

 

Jag hånar ingen! Det tycker jag är förnedrande! Men cool JAPP  *S*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag har inga problem med förståelsen för m-båtsfolk. Jag kollade på Hydrolifts C31 på flytande mässan i höstas och suget var uppenbart. Som gammal crossåkare, adrenalinjunkie och idiot kan man inte mer än le av tanken på att hålla 40-45 knop i 1,5-2 meter vågor.

 

Å andra sidan funderade jag på hur mkt segelbåt jag fått för samma pengar om jag haft de och slog bort tanken med att titta på en Dehler34 istället.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren är för kort Toan för att jag ska komma på tanken att gå ombord på din segelbåt o pina mig under min semester....flinar...men tack för inbjudan!

 

Härliga bilder du la in V8dc !21.gif\

 

Och jag undrar fortfarande över mobiltelefonen kontra artighet/folkvett...kan det vara så att Wille tänkte så här? : Äh nu behöver jag inte hälsa på ngn...nu har jag mobiltelefon och behöver jag hjälp så ringer jag någon annan? Jag vet inte...men det är ofta förekommande nu att vettet går ut när man skaffat mobiltelefon...högt o tydligt ska man snacka...helst i kön i någon butik osv...och helst om ngt helt ovidkommande....inte ens riktigt plågsamt skvaller kan man få höra...som typ: vi kan ses i morgon då jobbar min fru..och sedan ngn riktig läcker kommentar om bröst eller dylikt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så enkelt att hastigheten (oavsett motor eller segel) är nyckeln. Har man en betydligt högre hastighet på sin farkost kräver det mera planering. När motorbåt hinner 30m hinner segelbåten 6m - det är altså VÄLDIGT svårt för en segelbåt att planera utifrån hur motorbåtarna åker.

 

Om man nu dessutom seglar (trådens inlägg verkar handla om det också) så är det som nämnts inte så att man KAN åka hur eller var man vill.

 

Givetvis skall reglerna hållas när det går, men i det fall det kostar lite att bjuda sin omgivning på något, varför snåla...

 

Insatsen för en motorbåt att ändra kurs några grader är otroligt mycket lättare än samma sak för en segelbåt.

 

En liknelse; Om du och en polare bär ett piano uppför en trappa och det kommer en kille springandes upp för trappan, vem har lättast att lämna fri väg?

 

Somsagt, många båtägare agerar med stor hänsyn och på ett klokt sätt, så det är några få som förpestar för oss andra... Och visst måste väl alla - oavsett båttyp - drabbats av att kaffekopparna välter och farfar får hålla i sig så han får vita knogar pga onödiga svall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag kan inte ens hålla med om att de flesta tar dte lugnt och visar hänsyn. Å andra sidan bor båten längs motorvägen till Sandhamn och framförallt på helgerna så visar bratsparaden sin värsta sida i farleden med överlastade DC:s.

 

Någon var in på att seglare älskar havet och vågor men inte tål lite svall. Skillnaden är enorm, med vind i seglen så klarar man det mesta. Det är i lättvind som saker börjar slå och jävlas och då kan man ha sönder saker.

 

Jag har seglat ca 2 timmar med min nya genua. Den tål tryck om kraften kommer på rätt punkter och från rätt håll etc. Förstärkningar ska nu på för att skydda de delar som kan ligga på riggen, som också fått halkskydd i form av snurror seglet kan glida över utan att fastna. Kraftigt svall kan få seglet att fastna i där det annars aldrig skulle vara, och då lätt slitas sönder. Lite synd skulle jag tycka efter att ha lagt över 30 tusen på nya segel..

 

Ert svall blir som att vi skulle kasta hårda saker i vattnet framför era båtar som kan ha sönder/skada proppar och drev.. Hur kul skulle det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har inget emot motorbåtar, men som vissa skriver är det lättare för en upphinnade motorbåt att gira några grader och gå kanske 50m från min båt. Då behöver nästan inte dra av för att det inte ger så stort svall i den hastigheten. Samma sak gäller för mötande motorbåtar. Som t.e.x Hydrolift el Stormway som de heter nu, en sådan båt gör noll svall i 40knop och behöver inte dra av lika så en liten styrpulpetare med 50hk. Det är inte bara svallet som är jobbigt, det är lätt att tappa kontrollen över en snabb motorbåt, vad som helst kan hända. Man kan tappa ett propellerblad vilket kan resultera i att man kör på båten som man höll 10m ifrån, istället för att köra 50m. För när du kör bil vill du ju inte ha någon nosades 50cm bakom bilen ifall du bromsar. detsamma gäller på sjön.

 

Visa hänsyn motor som segel båtar. Men oftast är det dem med en liten snabb båt som okunskapen syns fortast på, det är helt enkelt svårare att köra fort på ett artigt sätt.

 

MVH

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det har jag aldrig tänkt på förr att det som är bakom kameran är samma som framför? Har tanken slagit dej att det kan vara mina barn?

Du säger att jag är frustrerad, jag är glad att jag inte är varken någon som seglar och stör mej på svall eller någon som kör motorbåt som dra mycket svall. enda anledningen till att jag skrivit här är att jag tycker det är kul att diskutera saker och höra vad folk har att säga. Jag är också glad att jag varken hålle rtill i Sthlms skärgård eller i Göteborgs skärgård. Det verka rju vara rena dårskapen på båda ställen.. Jag är visserligen inte förvånad me tanke på hur de beter sej på land. Jag hade planer att fara söderut te stohlms skärgård i sommar men börja rju fundera, tror jag håller mej från fjollträsk. :P 

Men tycke rinte osams med folk och det känns som det är dit det är på väg nu så nu drar jag mej nog ur. jag ha rju trots allt egentligen inget med den här diskussionen att göra.. Att ni seglare inbjuder till att komma och segla är väl kul, men tror ni att någon blir sugen att komma och segla för att ni ska överbevisa att nji har rätt? Jag tror inte det funkar..

Som sagt, visa hänsyn, var trevliga, retar er inte på rötäggen och njut av sommaren istället, den är kort..

//Jimmy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför tror alla seglare att vi motorbåtägare inte kan någonting om segling? En massa tjafs om att njuda oss på en tur osv, Kan ju tänka mig att ganska många här både seglar och åker motorbåt.

 

Jag var med om en segelbåt som försökte segla sig igenom stegösund förra sommaren, självklart så mötte han en vaxholmsbåt. Det enda jag hörde var högtalaren på turbåten som skrek ta ner seglen och kör som folk sen sa det pang och det blev livat. Man kan undra hur det gick till slut och vad väjningsreglerna egentligen säger. Bör kanske nämnas att stegösund inte är så väldigt brett.

 

Jag har dessutom varit nära att krocka med en båt med en kille på vattenskidor efter sig i karlbergskanalen . det är 5knops begränsning. Som sagt idioter finns i alla läger.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er alla!

 

Som relativt ny på sjön så håller jag alltid undan rejält för seglare. Det är inte så lätt att kunna avgöra när de ska slå så ett (säkert överdrivet) avstånd tas och då känner jag mig både trygg och nöjd. Detta gör jag av två orsaker. Dels vill jag inte åsamka seglaren något obehag och dels vill jag av ren självbevarelsedrift vara rädd om min egen båt. smiley-innocent.gif\

 

Jag tillhör även (och kommer att fortsätta med det) den lilla grupp som hälsar på alla på sjön!

post-15740-1394234702,3146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Kanske ändå dax för det där förhatliga körkortet för båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Stiftande av lagar fyller bara sin funktion om de berörda påverkas av straffrädslan. Som det är nu finns ingen kontrollinstans för detta, och det med all rätt. I förlängningen blir det bara en pappersverklighet som säger att han FÅR ju inte köra så.. Vem fan bryr sig, han gör det ändå!

 

Frågan är vidare om okunniga båtägare kan förstå andra båttypers egenskaper genom studier, okunskap föregås alltid av bristande intresse, och den draken dräper ingen lag.

 

Vad som behövs är i sak inte kunskap att hantera alla situationer, utan kunskap att första vad man INTE hanterar. Den bedömningen görs säkert i många fall på helt felaktiga grunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par frågor...

LadyB, du skriver att du följer väjningsreglerna och därmed väjer för brödseglare. Vilka regler syftar du på där?

 

JimmyLars, du beklagar dig över att seglare inte hälsar på dig på sjön. Hälsar du på seglarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla blir saliga på sin tro och man väljer färdsätt efter intresse och behov.

Min undanflykt är att det är så jäkla tråkigt att segla, man far hit och dit på vattenet och det går som en lus på en tjärsticka, man hinner bli både trött och få träsmak i baken innan man är framme vid slutmålet. Jag har haft den stora äran att segla med våra vänner tidigare somrar och det har varit tämligen långtråkigt. Den stora fördelen är tystnaden men den uppväger inte snipans möjlighet att ta oss i land på skär dit en segelbåt aldrig vågar sig och att jag kan beräkna restiden. Vi stannar ofta längre på skäret än våra segelvänner som måste ge sig iväg ett par timmar innan oss för att säkert vara hemma när de tänkt sig. Vi brukar lägga till i hemmahamnen när de packar ur sina båtar och då har vi haft en marschfart på 5,5 knop26.gif\ Segelbåtar har en fördel till!! De gungar inte lika jäkligt när det blåser och kan vara ute i sämre väder(fast då vill jag i alla fall inte vara på sjön).

 

Apropå hälsa på varandra- på sjön uppför man sig likadant som på fjällvandringar- man säger hej till alla man möter och hälsar vi på en segelbåt så hälsar de i 99% tillbaka och ofta hälsar de först. De som är oartigast är förarna av de stora fina motorbåtarna, där är hälsningsprocenten väldigt låg, vad det nu kan bero på11.gif\

Gulan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, f-låt...

En brödseglare är en som seglar för brödfödan, dvs yrkestrafik.

Jag trodde det var ett vedertaget begrepp...

Sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämner tid i hamn vs tid på vattnet här. Jag seglar inte för att ligga och peta mig i naveln i en hamn, jag seglar för att segla!

 

Att du/ni sitter och får träsmak i röva är lättja och eventuellt okunskap. För mig är att åka motorbåt en snabb väg mot tristess och apati om det går under 50 knop. Seglingen är en konstant sysselsättning och en total kontakt med elementen man rör sig i.

 

Om fart så ser jag inte fördelen med din snipa, jag har sällan en marchfart under 5,5 knop om det inte är riktig lättvind eller dikt kryss! Snarare så marchar jag oftast 5,7-6,9 knop om det bara blåser mer än 4-5.. Seglar jag Express eller Smaragd går det ännu fortare (något jag iofs närmast aldrig gör för semestersegling).

 

Hälsa på andra gör man väl så fort man tror att det uppskattas och man inte är för upptagen med vad man gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brödseglare är någon som seglar för sitt bröd, dvs i yrket.

De brukar hävdas att nöjesseglare skall väja för brödseglare.

Någon sådan regel finns naturligtvis inte. Däremot är den kanske en enkel sammanfattning av alla regler om trång farled, fartyg hämmat av sitt djupgående, med begränsad manöverförmåga, etc.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Oj, f´ låt själv...

 

Det ÄR ett vedertaget begrepp, jag tänkte bara inte i de banorna. Jag trodde eventuellt att du syftade på brädseglare (vindsurf).

 

Självklart väjer jag för dem, eller om de kommer ifatt när man ligger på kryss visar tydligt på vilken sida jag vill att de ska gå om. I regel har de mkt bättre koll på hur man beter sig och de läser trafiken på ett annat sätt än gemene man, som alla yrkeschaufförer. Ligger jag i ett sund på vänster sida så är det sannolikt just till vänster de ska gå för att ingen av oss inte ska behöva göra någon nämnvärd manöver. Jag kommer garanterat snart att slå i det fallet och de vet brödseglaren, för tydlighetens skull brukar jag visa tidigt. Är det trångt på riktigt och det kanske kommer ännu en båt mötande så ser jag till att lämna väg och visa vart han bör gå i förhållande till mina stagvändningar!

 

Hur så?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du skrev:

1. Jag följer väjningsreglerna. Dvs jag väjer för yrkestrafik, SB segelbåt, för de i lä på samma bog och havererade båtar.

...så jag trodde att du behandlade yrkestrafik på annat sätt vad gäller väjningsplikt på annat sätt än du behandlar fritidsbåtar. Det är som sagt en vanlig missuppfattning att det finns en regel att den som seglar för nöjes skull alltid väjer för den som seglar för brödfödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att seglare ser på sin hobby på det viset. Visserligen är jag inte särskilt lat, däremot har jag inte blivit tillräckligt segelbiten av de turer jag deltagit i. Jag har blivit kommenderad än hit och än dit och dragit i snören här och duckat där och lika förbaskat så tycker jag det är tråkigt, för sitter det gör man i alla fall mesta tiden.12.gif\

Jag vet att flera av våra vänner som är seglare delar ditt synsätt på segling. Däremot måste våra närmastesegel-kompisar ha en långsammare båt än du (kan inte skylla på skepparn som seglat i 50 år vid det här laget) men nog åker vi ifrån dom med våra 5-6 knop om inte de har rejäl vind och slipper kryssa.Då håller vi samma fart men då tycker jag att det oftast är för blåsigt och för mycket sjö för mig.

Jag tycker inte att det viktigaste är att komma fram fort men däremot att komma dit jag vill på rakaste sättet. Det är inte färden som är målet med resan utan att komma fram, få packa upp utflyktskorgen och äta lite god mat och njuta av den vackra skärgårdsnaturen.

Nej, jag är en riktigt vackertväder seglare som inte alls är sugen på strapatser och tycker att en rar liten snipa som går lagom fort och är bekväm att vistas i är toppen för just mig och min familj.

Så segla på du och trivs med det så puttrar jag på i min takt och möts vi så vinkar jag och önskar dig god vind och bra segling( när jag hunnit ta skydd bakom kobben så får det blåsa hur det vill8.gif\)

Gulan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nä nä, det är en njutning med motorbåt!

 

Min båt under första uppstarten för i år:

 

Film

 

8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, förstår om du tycker jag verkar vara en allmänt störig mopps här. men så är icke fallet, jag hälsar på ALLA på sjön, såväl kustbevakning som segelbåt eller ubåt... Ubåtarna kan vara lite svåra ibland när man inte vet vart de är, men ser jag dom så hejar jag 21.gif\

Och det tycker jag alla borde kunna göra, så mycket trevligare det skulle bli?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du är en störig mops, vad har du fått det ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var inte så jag menade, jag menade att jag förstår Om du skulle tycka att jag var det.. Många andra här har ju påpekat det :P

Hoppas du förstyår hur jag menade nu.. Du då peter, heja rpå alla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nästan alla.

 

Jag hejar inte på de som passerar nära och drar upp stora svall.

Jag hejar inte om jag möter många på en gång - det blir lite löjligt.

Jag hejar inte på de som har lagt till, om jag inte känner dem.

Jag hejar inte på de som inte respekterar väjningsreglerna och därmed tvingar mig till att göra kursändringar.

Jag hejar inte på folk när jag är upptagen med en manöver (segel upp/ner, slag etc)

 

...jag gör ingen åtskillnad mellan motor eller segelbåtar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Det brukar ju kunna bli meningsskiljaktigheter där som många människor finns, d.v.s bl.a.i våra skärgårdar om sommrarna. Att en del trivs bra i segelbåtar och en del i motorbåtar är väl helt naturligt och var och en blir salig i sin tro.

Det där jag tidigare nämnde om körkort på sjön kan man bara inte avfärda med att där är ingen som kontrollerar att folk seglar och kör båt som de har blivit lärda. Hade det varit så enkelt kan vi ju slopa körkorten på vägarna också, så sparar vi en massa poliser som då inte behöver ägna sig åt trafikövervakning utan kan koncentrera sig på de grövre brotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...