Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

Mg-träff IRL på västkusten och MG-träff i Grislehamn.  Hälften segelbåtar och hälften motorbåtar.  Ska ni träffas för att slåss?smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra dina seglingserfarenheter, troligen en dålig dag/tråkig båt/otrevlig skeppare för de erfarenheter du uttrycker speglar mest blekesegling med ilsken skeppare.

Ibland kan det vara en fördel att köpa en segelbåt före en snipa även om du inte seglar pga. att det rullar mindre, men tyvärr så blir det svårare i naturhamnar med.

Du säger att målet är viktigare än resan och det är just det som brukar vara den stora skillnaden mellan seglare och motorbåtsfolk.

Vi seglare kan åka ut och segla i 5timmar bara för att det är så förbaskat skoj att segla, känner dock ingen som åker ut och åker motorbåt på samma sätt just för att det är så skoj...

För mig är motorbåt förutom onödigt väsen ett sätt att snabbt ta sig fram just till målet som är viktigare än resan och att åka Wakeboard/Vattenskidor vilket är mycket skoj.

Visst tycker jag om utflycktskorgen även om jag helst njuter av den till rors på en fin halvvind i 8-9knop.

post-5597-1394234702,3458_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se dig i farten igen! Troligen så kommer alla att ha jättetrevligt eftersom ingen kan gömma sig bakom anonymitet och då sticker man nog inte ut hakan!

Jag kommer ihåg att vi i vintras diskuterade hur man får upp 35 kg hund på båten! Jag kan meddela att den hemmagjorda landgången fungerar utmärkt och hundarna travar på som om dom aldrig gjort annat än bott i båt.

Det är också en av anledningarna till att vi inte har segelbåt, kissnödiga vovvar gillar inte att hålla sig för att husse inte hittar ett skär som passar, snipan drar bara 80 cm och vi kommer iland på många ställen.

Gulan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden börjar med att prata om svall, och slutar med att prata om motor/segelbåtfilosofi. Jag tänkte bidra med mina åsikter om detta.

 

Jag har nu haft segelbåt sedan förra året, och jag har suttit och svurit på idioter som drar upp svall både när man seglar och ligger i hamn. Vilken båtägare har inte gjort det?

Livet är som bäst när man ligger långt från farlederna, slör i svag vind, kanske 3 knop, autopiloten inkopplad och man bara sitter och jäser med en kopp kaffe i handen. Man kan se och höra (javisst) fåglar kvittra, vinden, och vattnet som fräser mot stäven. Underbart.

I Stockholms skärgård, som ju anses vara en av de vackraste skärgårdar i världen, kan man uppleva mycket av naturen. Öar, kobbar, skär, havsörnar, hägrar, ejdrar, skarvar, trutar, måsar och sälar för att nämna nått.. Hur många motorbåtsägare har sakta glidit förbi en sittande havsörn på 50 meters avstånd? Detta är segling för mig, tystnad, respekt för naturen, och njutning av lugnet(när inga motorbåtar är i närheten), god mat, bad och dofter från naturen. Från den stunden jag sätter min fot på däcket är jag redan framme. Min båt är min ö.

 

I mitt fall skulle jag inte drömma om att köpa en motorbåt, då jag vill visa HÄNSYN till naturen och andra människor, genom att inte släppa ut bensin för kanske 30.000 kr per säsong som vissa gör och inte bullra och väsnas, och inte dra upp en djäkla massa svall och skrämma slag på både djurliv och andra människor. Detta är för mig och många andra en självklarhet.

Om jag kanske hade en stuga ute i skärgården, eller bodde där, så visst kanske hade det blivit en motorbåt, men jag hade visat hänsyn.

 

Jag har åkt motorbåt två gånger, och jag säger bara det... bläähh.. jag blev sjösjuk, slog o huvudet i taket flera gånger, det bullrade, luktade och väsnades, samt kostade en jäkla massa pengar i bensin.. Vi kom fram till stället vi skulle till, men jag gick och fasade över hemresan hela tiden vi var där... Motorbåtar är lite rymligare, är grundgående och funkar som ren transport men annars duger dom inte till brasved ens enligt min åsikt... :-)

 

Man kan inte förneka att de som drar upp mest svall är dock kustbevakningen, och vaxholmsbåtarna.. dom är sanslösa. Men eftersom man i vårt land kan göra vad som helst när man har ett företag, eller åtminstone tjänar pengar på det (segla för brödfödan), så är det tydligen helt ok. Dom har åtminstone erfarna skeppare som har lite koll. Jag tycker dock det är patetiskt att se dessa cinderellabåtar flyga omkring i skärgården som dom hade eld i röven. (Är det nån som vet hur fort dom kör?) Allt för att tjäna mer pengar. Där skulle politikerna gå in och styra upp lite tycker jag i all fall.

 

Inte konstigt att seglare inte hälsar på motorbåtsmänniskorna, och föressten hur i helvete skall man hinna med det? Man har ju fullt upp med svall från andra motorbåtar, med bommar som flyger kors och tvärs segel som slår, kastruller som välter, barn som skriker och sambo som går upp i falsett. Mitt i detta skall man hälsa på en motorbåt som tycker vi är snorkiga, och i vägen, och som dessutom inte hälsar tillbaka... och när man väl fått upp näven, ja då har dom redan försvunnit ändå. Nja, det får nog vaa :-) Om ni inte vet vad jag pratar om kan jag rekomendera att ni ankrar upp lite vid sidan av farleden vid Bullandö, en fredag kväll, söndageftermiddag eller varför inte när industrisemestern börjar så skall ni få se på faan.

 

Motorbåtsägare skulle nog må bra av att slappna av lite.. det verkar som dom tar med sig jobb, och semestertrafikstressen ut på sjön. Sedan ligger dom och kryssar och gasar mellan dessa jävla seglare... Detta kallar dom att slappna av i skärgården. Att dom sedan inte kan navigera, utan måste köra där andra kör, är ju bara skrattretande. När dom sedan kommer fram till sitt ställe, slår dom upp sina brassestolar och sin DN och lyssnar på ljudet av ... ja, motorbåtar... samt svallvågor...

 

Låg i midsommar i Finnhamn, i paradisviken... och jag säger aldrig mer... stora motorbåtar som drog upp tsunamivågor, jollar med för stora utombordare som zoomade runt som bin, tom. vattenskidåkare...

För någon brast det fullständigt, och ställde sig att skrika samtliga svordomar som finns då hans båt antagligen hade slagit några gånger mot berget... Jag vet inte om han hörde det, med jag hörde applåder vilket måste tyda på att många med mig tycker det är vansinnigt att folk inte kan fatta vad dom ställer till med. Ren och skär idioti att åka in i en naturhamn i kanske 20 knop... nej, det får bli ytterskärgården nästa år...

 

Slutligen vill jag bara säga -lugna ner er! vad finns det för mening med att stressa iväg till ert ställe ut i skärgården i full fart? Och kom inte med -jamen vad är det för mening med att ha en planande båt då? Inte faan kör man 300 med en Ferrari i stan bara för att det går att köra så fort? Prova istället att går ner i 5 knop en gång under hela resan, sätt på autopilot och ta en kopp kaffe och SLAPPNA AV FÖR HELVETE! Vill ni ha action, köp en snabb segeljolle, börja med bungyjump eller nån annan adrenalinjunkiesport. Eller varför inte prova att segla i 8-12 m/s? Ni kan väl åtminstone köra snabbt med era motorbåtar där ni inte stör nån? eller är det för mycket begärt? Att köra snabbt med en motorbåt i innerskärgården är som att man började köra dragracing i ett villakvarter, eller tractorpulling vid Hornborgarsjön!

Tack för att vi fått körkort på sjön, dock tycker jag nog förarbeviset inte kommer tillföra nått, utan alla motorbåtsägare borde gå en kurs i hantering och skolning i hur man visar hänsyn med sin båt.

 

Seglare, börja nattsegla! Helt underbart. Seglade från bullandö-finnhamn med start 02.00 midsommar, seglade rakt in i soluppgången, och var nog den bästa segling jag någonsin haft. Det funkar hur bra som helst, och man ser nästan lika bra som på dagen. Runt midsommarveckorna i alla fall. Såg inte en enda båt på 4 timmar förutom ett stort fraktskepp på Kanholmsfjärden. Värst är det när man skall lägga till, då man inte ser botten. Men det går ju alltid att ligga på svaj tills gryning. Det är ju iofs inte alltid det blåser på natten..

 

PS. Det här var en blandad kompott av överdrifter, fördomar och sanningar och kommer utav ren ilska och frustration av mig som anser ibland att båtlivet/naturupplevelsen blir spoilerat av motorbåtar. Detta riktar sig inte mot de som visar hänsyn i sina motorbåtar, och jag har i alla fall sett minst 10 sådana förra sommaren och 1 denna. DS.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Många kloka ord  Segla=njuta  21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra inlägg på sätt och vis, men jag tycker inte du verkar respekter att vissa inte njuter av att sitta ocg glida fram i 5 knop. jag gör det också, men vissa tycker det är helt värdelöst. De vill komma från punkt A till punkt B med sina båtar och det tycke rjag men måste förstå också. Säg till exempel att du är helt ointresserad av båtliv men du ha rne fin fin sommarstuga långt ut i skärgården där du gärna vill vara och slappna av. Klart man åker så fort som det bara  går ut dit. 

Alla är vi olika, bara att inse.

Det kommer aldirg finna ett svar eller en lösning på det här.

Hänsyn, respekt, förståelse, artighet.. det tror jag på :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dej ja, men inte för alla.

Åka snabbt i motorbåt = njutning tycker andra..

Inte jag men jag förstår de som gör det.

Respektera deras intressen också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Negativ som vanligt *suck* Ärligt talat min bästa herre. Har du m-båtsägare inte en egen sida där du kan gnälla av dig och försöka hitta empati. För här lär du aldrig få detta, med den tonen du sprider!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon eller några som gnäller så är det du. Jag har inte gnällt på något. Jag respekterar er som tycker om att segla och jag kommer själv troligtvis också segla en del framöver.

Det jag menar är att ni måste förstå att alla inte tycker det är lika underbart som ni tycker?

Förstår du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy_Lars skrev:

 

Ett bra inlägg på sätt och vis, men jag tycker inte du verkar respekter att vissa inte njuter av att sitta ocg glida fram i 5 knop. jag gör det också, men vissa tycker det är helt värdelöst. De vill komma från punkt A till punkt B med sina båtar och det tycke rjag men måste förstå också. Säg till exempel att du är helt ointresserad av båtliv men du ha rne fin fin sommarstuga långt ut i skärgården där du gärna vill vara och slappna av. Klart man åker så fort som det bara  går ut dit. 

Alla är vi olika, bara att inse.

Det kommer aldirg finna ett svar eller en lösning på det här.

Hänsyn, respekt, förståelse, artighet.. det tror jag på :) 

 

 

Lpp2 , kan du säga mej vad som är så negativt i detta inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

 

Nä just det grabben! *LOL* Orkar inte diskutera med en grabbhalva som inte inser vad det är han skrivit. Här får du länken så du hittar dit...

 

 

 

http://www.maringuiden.se/forum/;forum=2

 

Vassego

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycke rjag det är du som verkar vara den lilla grabben som blir frustrerad. Du har nämligen inte svarat på speciellt många av frågorna som jag ställt till dej angående vad du menar.

Du har inget vettigt att säga förutom att du hatar allt som har med motorbåtar att göra.

Svara på mina frågor istället så kanske jag kan få förklara det du inte förstår!

Jag vet inte hur det funkar på din sida av Sverige men skriver man *LOL* så är man inte så våldsamt gammal. Hela sanningen är väl att man blir kallad fjortis om man skriver nåt liknande ..

Såå Jag tror vi skippar det här nu om du inte kan diskutera sake roch ting på ett någerlunda vettigt vis utan istället nedvärdera den man skrive ritll genom att man skrattar åt den.. Ska jag vara ärlig så har jag garvat en hel del jag med.. men jag anser att det inte hör till saken.

Det är som jag sa tidigare sånna som beteer sej som du som gör att motorbåtsägare gärna kör nära era båtar så ni får köpa nya segel.

Du verka rinte heller ha förstått att jag inte står i nått av lägren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D4essutom så var det väl du som inte såg ne rpå folk, men att du påpekar att jag är så dum att jag inte hittar till forumet själv, det är helt normalt eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Oj Glömde en sak Skall köpa en rättstavningsbok till dig eller du kanske bara är upprörd över något?

 

Ha nu en bra sommar å gå nu inte på grund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aldrig provat att segla, jag är livrädd för att bli biten av det 2.gif\

Skämt åsido så tror jag att det är alldeles underbart att vara ett med elementen men just nu så är det motorbåtsåka som gäller!

Här i Vänern har vi för det mesta gott om plats och slipper rallykörning i trånga passager. (Satt för skojs skull och filosoferade utmed Sotenkanalen förra sommaren och såg till min fasa att slalomkörning mellan båtar i dryga 20knop verkade vara mer regel än undantag...)

Här svär jag mest över den krabba sjön och om någon av mina favoritnaturhamnar är fullbelagda för kvällen smiley-cool.gif\

post-15740-1394234702,6491_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Återigenundvikerdualltsomintedukantadejur.

Rättstavning, nej tack mina betyg och svenska kunskaper är alldeles utmärkta. Däremot orkar jag inte sitta och skriva sakta och ordentligt på tangentbordet.

Förresten, jag hoppas det inte är därför du inte kunnat svara på mina inlägg, för du har väl förstått vad jag skrivit?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att du skrev att jag var upprörd, läs alla andra inlägg så förstår du att jag altid skrivit såhär som en kratta. du är inte dne första som tagit till det som ett sista påhopp.

Återigen så säger jag att jag inte står i nått av lägren, jag segla rinte och jag åker inte motorbåt som drar svall som skadar dej elle rnån annan.

Men det är kul att se vad det finns för olika typer av folk och hur svårt de har att acceptera att alla inte är som dom och tycker om samma saker som dom.

 

Jag kanske ska berätta vad jag själv gilla rnu, had ejag gjort det frå n början had ejag ju torskat hela diskussionen.

Jag åker helst där inte alla andra åker, visst me dmotor, men den går väldigt tyst och oftast går det under 6 knop vilket jag tycker är ganska lagom, man hinner se mycket och njuta av skärgården.

Så vi är nog ganska lika i slutändan...

MEN jag respekterar de som vill komma fram snabbt, MEN de ska vis ahänsyn dom också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Dum har jag inte sagt, det andra vet du vad jag tycker om.. Visar dig bara den rätta vägen Så du hittar rätt forum för ditt gnäll. Nu har jag inte tid för något mer barnbidragsgnäll från din sida.

 

Sköt om sig där borta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oh du har fortfarande inte sagt vad jag gnäller på....

åå jäkla motorbåtar de förstör naturen och låter

Det anser jag är gnäll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha jag känner igen stenhögen från tidigare tråd och frågade då vad den fanns för jag behöver lasta i några hundra st. och det är bra att ha ett lager utifall man skulle missa någon.

Ett tretiotal om dagen skulle inte vara svårt att göra av med.

 

Det blir värre och värre på böljan och att detta ämne är en het potatis framgår klart av alla inläggen.

 

Vidhåller att det skulle vara tillåtet att dynga av gatstenar på idioter och att man skulle vara skadefi vid sådana tillfällen som är
Berättigade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt klart på stenkastningstaktiken. Det ni seglare och långsamtåkande inte ha rtänk på att ni komme rinte ha en chans att träffa en storebro Royal Cruiser som far förbi i 4o knop och släpper en hel skopa gatsten på er med kranen de har till gummijollen..

LOSERS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Ovren Min gamle kämpe! Trodde någon hade sänkt dig bland alla vågorna på havet.. eller kanske du hade plockat åt dig för mycket sten å gått till botten. Ja du här finns alla möjliga personer på detta inlägg en del trevliga och sakliga, andra mindra roligare mm mm

 

Kom just på en sak när det gäller bra stenar Utanför fiskebäckskil finns det en hel ö full med handstora stenar i bra format, kommer bara inte ihåg vad ö-jäkeln heter?? Men skall segla uppåt nästa och då kan jag spana. Ska jag posta några kilo till dig ;-)

 

Mvh M

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fytifan vad du tog i.

Man kan väl modifiera något och ge stenen en rejäl skjuts.

Sticker i morgon på en eller två veckors turnering (semester) och jag ska föra dagbok om tid - platts och båttyp å sen e det klart.26.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Glöm inte att karva in ett märke i rodret/ratten *s* Denna rapport vill jag läsa sen. Å glöm inte ta med dig din kompis som är Så GOD SOM GUD med sina påhitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilka aggresioner, nästan så man inte vågar sig ut om man riskerar att bli träffad av gatsten o dyl om nån som färdas på ett annorlunda sätt tar illa upp av ens närvaro ute på sjön.

 

Nej, bättring mina herrar!

 

Det kan ju aldrig vara nyttigt med denna nivå av magsyra under semestern, hur ska ni då klara årets resterande 11 månader.

 

Krama varandra på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Snälla människor bjuds på ankarsnaps å tilltugg medan andra får tugga sten ;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir dyrt att posta, men vi kan dela på kostnaderna, bara dom är knaggliga. Har jobbat med båten för att få den klar. Köpte två nya batterier och den lede med hornen var lös igen för när jag skulle ha i dom i tråget, så var det en halv centimeter som fattades på hålet, eller vise versa. Fick bygga om. Satte ett nytt innetak och kopplade ihop all el från taket och schemala detta. Men förre ägarens synder lever kvar i resten av båten och under hösten så åker hans råttbo ut och troligtvis så blir det en eller två bärkassa med kablar. Och in kommer det några meter kabel (bara) i förhållande till råtteboet. Han hade fanimej satt kulokabel i båten 5.gif\

Är nog i Fiskebäckskil på fredag eller lördag. Måste lämna V75.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad ska man säga, efter att ha läst tråden?

 

Jag förstår att ni har problem att samarbeta i sjötrafiken, med den mentalitet ni visar. Det är ju rena sandlådenivån.

 

Djävla tur att ni inte finns där jag kör båt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inhandla två st spik 6-8 tum (ju större desto bättre)

Tejpa dem tätt ihop och böj isär dom lite upptill. Sätt en kondom emellan eller en cykelslang och du har världens slangbella.

Sen är det bara att gå in i närmaste leksaksaffär och köpa en påse stenkulor. Köp hela lagret (glaskulor går också bra).  Bättre ammunition finns inte 2.gif\ 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

*S* Låter som min förra ägare på min båt. Fick själv koppla om ALLA el efter hans egna dragningar å hemmagjorda kopplingsdosa *hugaliga*

Trodde jag hade rensat ut allt efter han, men inte. Var nere idag för att sätta på det reparerade seglet när jag till min fasa hittade en HEL 125L säck full med stumpar av tamp. INGEN var längre än 1 meter, då kan vi snacka om råttbo. *S*

Prickar ut ön när jag hittar den och skall ta ett kort för dig.

 

Fredag/lördag sa du skall hålla utkik efter dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...