Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Spinspider

Man blir ju förbannad

Rekommendera Poster

Gäst RobertLind

 

jag tänkte naturligtvis så här. kastar man ut ett rep får man det säkert runt sin egen propeller (murphy) och då är man så upptagen med detta att man glömmer busarna och svär åt sin egen dumhet istället.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tycker jag det verkar vara så att segelbåtar vare sig dom går för motor eller seglar håller sig alltid på fel sida i faleden och stora tunga motorbåtar går i halvplan bara för att dra upp svall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här problemet har ju ingenting att göra med om det är en segelbåt eller motorbåt. Jag har i tjugo år åkt snipa i 7 knop. Jag har drabbats mycket mer av svall från närgågna motorbåtar än vad segelbåtar tycks göra. Seglarna har ju både köl och mast/segel som stabiliserar båten.

 

Det handlar om låmgsamtåkande i förhållande till snabbåkande båtar.

 

Själv åker jag numera båt med möjlig fart upp till 33 knop. Och jag håller undan ordentligt eller sänker farten rejält för jag vet hur det känns att bli omkörd på nära håll. Ganska ofta så glider jag fram i min snabbgående båt i 5-8 knop (det går att köra långsamt också!!)och visst blir jag irriterad på snabbkörande som går för nära jag också!

 

Slutsatsen är att det handlar om att ta hänsyn till och bry sig om andra människor! Något som tyvärr blir ovanligare och ovanligare i dagens samhälle. DET måste vi ändra på, var och en av oss!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Generellt sett så kan man väl säga att en planande båt drar mycket mindre svall i just planingsläge jämfört med deplacementfart eller halvt planingsläge som är det sämsta tänkbara, att det sedan inte kan anses lämpligt vid passage i trånga farleder är ju en annan sak.


Att sedan påstå att just segelbåtar ligger på fel sida i en farled anser jag bara är rent dravelsnack. Det har ju med den mentala nivån på båtens rorsman att göra, hur han är funtad, det finns som sagts tidigare syndare i båda lägren när det gäller att trampa i klaveret och bete sig som man inte bör göra på sjön.
 
/Wille sneseglare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tigga sten i h...te heller.

Bara att reta upp dom, så river dom upp hela kvarter. Kolla upploppet i Gbg.

Tråden blev lång som sagt, men kärnan till problemet ligger i att vissa individer inte kan hålla ut en bit, fast det finns (oftast) platts och om alla tillämpade vanligt sunt förnuft, så skulle nog allt vara frid och 26.gif\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring


ett liten undran bara vart går grännsen för trång sund???.

jag själv försöker att visa respekt för andra på sjön ovasett om det är segel eller motorbåt. fick hjälpa en segelbåt förra helgen som var bra berusad när han skulle lägga till vid djurö. och han var ensam i båten. så vi har väll alla våra små brister på sjön. skepparn i segelbåten han sommnade nog gött jag o frugan njöt av natt ljuset men rödvin och blommor o bin 2.gif\

 

MVH laxen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är ju tråkigt att sänka farten med en planande båt när man slantat ut en massa på att få den att plana.
 
Det enda som hjälper är att resan får ta längre tid. Det ger ro åt själen, nöjdare medmänniskor och kräver en mindre plånbok. En snipa är exempel på en lättdriven båt i måttliga farter. Sen finns ju segelbåt också om man vill ha lite kul under färden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm...........alla dessa inlägg om mer fart.

tycker ni inte om att va på sjön?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är bara ha me sej några tegelstenar ganska efektivt.Då vaknar dom upp ur sin kåma!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte sträckan som räknas utan upplevelsen på sjön !!

 

2.gif\

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kasta stenar på andra båtar är nog lösningen.....

 

Undrar om inte jag njuter mer på sjön än de flesta.

Så många som irriterar sig på andra.

Kan inte vara bra för blodtrycket det där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Vill vi inte ALLA få njuta på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

alla har rätt att njuta på sjö o hav. bara man slipper allt gnäll lite får man väl tåla och mer o mer båtar blir det. så i stället för att gnälla så är det ju bättre att försöka hjälpa dom som har svårt att fatta vissa saker på sjön. ha det så gött alla i sommar

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var dit jag ville komma21.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

 

Och hur står det till med finnarna då Arvo? Det folk som inte har så mycket att tillföra världen att det märks nämnvärt.

Det verkar mest som om du har någon typ av mindervärdeskomplex, eller en stor portion humor? Förresten, har du kvar din lilla jolle till båt?

Din gamla Fantasi 37:a fick ju den nya ägaren (Gunnar Bulukin) bygga om hela elsystemet på då någon klant hade gjort en härva av det som fanns där.8.gif\

Jag trodde du kunde lite bättre än så, men det kunde du visst inte. Mycket snack-lite verkstad som det brukar heta. Som vanligt när det gäller dina inlägg här för övrigt.

 

/Wille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taskigt sjömanskap finns tyvärr överallt.

 

En del av tråden handlade om alla dessa gummijollar med aktersnurror som svärmar omkring som ilskna bin i hamnarna. Hur ofta som helst är det seglare, (som ägnar dagen åt att skälla på motorbåtsägare) som släpper ut sina barn för att köra upp några liter bensin till allmänt fridstörande. Jag har också en sådan gummijolle för ungarna att leka i (och jag att rätta till draggen ibland) men inte en chans att jag låter dem leka med motorn, det är bättre för miljön och för dem att ro en stund. Då sover de mycket bättre sedan.

 

(Jävlars vad jag är duktig... :-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta som helst är det seglare, (som ägnar dagen åt att skälla på motorbåtsägare) som släpper ut sina barn för att köra upp några liter bensin till allmänt fridstörande. Jag har också en sådan gummijolle för ungarna att leka i...

 

Personligen har jag svårt att välja om snurrejollarna eller ungarna är det jag avskyr mest?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Kan bara instämma. Finns tyvärr en himla massa söndagsseglare där ute som tycks sakna de mest elementära insikter i sjövägsreglerna (exempelvis på vilken sida man skall mötas i en trång farled). De tycker väl att det blir för jobbigt att fibbla med seglen, då vinden kommer in från fel håll om de tvingas ändra kurs några grader. Men hallå!

 

Ta ned seglen och gå för motor i farleden istället! Kryssa eller vad f_n det heter kan ni göra på öppet vatten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog också att seglare kan visa lite mer hänsyn eller så får de stå ut med motorbåtsvågor. När de ska fram i en trång farled för segel så kan man inte kräva att få motorbåtar att åka så sakta att det inte gungar när man möts eller går förbi. Det ingår väl i gott sjömanskap att ha ett säkert skepp oavsett situation? Och då om man har en båt oavsett om det är en segelbåt eller motorbåt som blir upphunnen eller möte, så ska man ha koll runtomkring och även ha inredning mm fastsatt så man kan möta den uppkomna situationen. Men det är ju inte samma sak som att man på en stor fjärd drar förbi en annan båt så den håller på att välta! Sen så kan man ju fundera på om segelbåtar som nöjesseglar på en fjärd egentligen lider av lite vågor när de kanske kryssar fram i 7-8 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger bara en sak  :ANSVAR OMDÖME HÄNSYN tycker att det räcker så eller hur?

 

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger bara en sak  :ANSVAR OMDÖME HÄNSYN tycker att det räcker så eller hur?

 

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt kan ju inträffa, men varför inte bara ta bort det ena inlägget, i stället för att skriva ett tredje?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det låter som Lotsenn vill komma upp sig i graderna (ju mer inlägg desto finare titel). ;-)


Sen kan man ju fråga sig vad jag vill med detta inlägg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog med dötugg; tillbaka till ämnet.
 
Frågan är väl varför motorbåtar skall köra så fort i trånga sund så att dom river upp mycket sjö?
Klart man alltid skall ha ett säkert skepp, men det är inte det det handlar om. Det är flera gånger man frågar sig om motorbåtsägare någonsin tittar bakåt för att se vad dom ställer till med? Ingen hänsyn där inte. Dra på kan dom väl göra på fjärdarna?
Sen om man vill vara lite elak kan man fråga sig vad det är för idioter som köper stora halvplanande båtar och åker så där en 15-20 knop så att hela havet går åt till vågproduktionen? Man kommer fram lika bra med deplacementfart, om dom nu vet vad det är. *suck*
Har dom bråttom kan dom väl köpa små båtar som är gjorda för att plana (=minimal vågproduktion)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett problem som alltid kommer att finnas.

Det finns dårar överallt.

 

Är det hastighetsbegränsning så  håller jag den.

 

Men kör jag i 7 knop så blir det högsta svallet samt motorn drar mest soppa.

 

I 20 knop så får jag mycket mindre svall

Ju fortare man kör desto mindre svall

Sen måste man självklart hålla avstånd till andra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänk farten till fem-sex knop då... 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...