Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
MaCro

Någon som provkört Ryds 568 GT?

Rekommendera Poster

 

Ja det skall bli gött att komma ut lite...

 

Har redan sjösatt för ett par veckor sedan,men det har kommit mycket ivägen så än har det inte blivit nån bra tursmiley-frown.gif\

 

Imorgon kanske vädrets makter tillåter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Efter några dagar i Stockholms skärgård med Sveriges elitejornalister inom båtbranschen, kan jag konstatera att Båtnytts test av proppar blev rejält sågad av övriga.

Summeringen av diskusionerna kring artikeln blev som Lala sa Bra nu vet vi hur hur det fungerar på den  specifika båten med den specifika motorn,det vattnet,den temperaturen. Den blivande ägaren kommer att bli glad som fick alla fakta för just det tillfället

 Vad jag menar är att man, om man vill optimera,så måste man testa själv vad som fungera,för det som man själv vill ha ut av båten,som standard sitter på våra båtar,den propp som man får mest ut av vid allround körning. 

Mercury har en bok om hur proppar fungerar och vad man kan göra för att optimera,den är i A4 format och ca. 4cm tjock.

Förövrigt kan jag bara gratta Er som har era båtar i Stockholms skärgård,det finns ingen bättre mijö i hela världen för båtåka,det känns tungt för en västkustbo att erkänna det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle,

 

Experterna har säkert rätt --- men det luktar lite vin-snobbar, som diskuterar luktsensationer som ingen annan känner...

 

För vanligt folk är ett test av 12 propellrar rimligen:

-- bättre än inget test alls.

-- bättre än Vi Båtägares test månaden innan som bara jämförde 3 aluminium.

-- bättre än att lyssna på amatörer på Bryggsnack som ofta verkar tro att deras eget märke på stålpropp är bäst för resten av världen ;-)

 

Den där Mercury-boken, innehåller den data för 1000-tals olika båtar?

Finns Ryds 568 GT med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Ryds 568 GTI och igentligen ingen annan båt heller.Den förklarar teoretiskt hur olika proppar arbetar på olika skrov typer.

Det var nog inte direkt vinsnobbar som deltog på pressmötet utan mera den samlade båtkunskapen i Skandinavien.Visserligen fungerar även dessa människor som oss andra,blir lite kaxigare,modigare och starkare vid intag av alkohol,men intaget hade inte börjat när Båtnytts propptest kom på tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds marknadschef

eliten av svenska båtjournalister i Stockholms skärgård

= test av Ryds nya modeller som kommer 2008...

 

Så snart får man kanske läsa om nya 568 GTS ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja,så var det inte riktigt,utan det som pressen testade var nya 20HT och 520GTS och  lite olika motoralternativ i dem.

568GTS får ni vänta ett tag till på,beräknad premiär är på Göteborgsmässan i Januari 2008.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå i värmen.

Jag skulle behöva låna en familj som kör en Ryds568 GTI. Det handlar om att vi vill göra ett inslag i Ryds Magasinet för 2008. Önskemålet är en barnfamilj(2 2)som trivs och använder båten aktivt helst i kustbandet.

Någon som känner sig manad,så maila mej på ibsab@telia.com.

Hälsningar

Pelle Svensson

Marknadschef Ryds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Pelle, 

 

Hoppas att det går bra att hitta en 568-familj... Själv kan jag bara erbjuda en 478 med 3 barn ;-)

 

Men jag kan bjuda på två frågor: Skanstulls Marin har redan med nya 520 GTS i sin tryckta katalog för 2007 (och även nya 20 Family) och där är max motor 100 hk, medan 510 GTI bara har max motor 80 hk, trots att det är samma skrov och ungefär samma vikt. Även 520 GTX tål 100 hk.

 

a) betyder det att även 568 GTS kommer att kunna ha större motor, t ex Verado 135 hk?

 

B) beror skillnaden bara på att GTS och GTX är nyare modeller, som godkänts senare av DNV, eller finns det en fördel i konstruktionen framför GTI-modellerna?

 

 

Senast ändrad av Jonas478 | 11 juni 2007 | 22:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jonas intresset ser ut att vara stort för att vara med i magasinet.Både insjö och kustfolket har anmält sitt intresse.Kanske att man skull göra ett 568 magasin nästa år  :- ?

Svar på dina frågor:

a) Nej den kommer att bli upp till 115hk.Anledningen är att man tar hänsyn både till vikt och styrka på motorn,och Veradon faller på vikten. Inom några år så kommer man att ändra detta så att det blir det som uppnås först av vikt och styrka som blir avgörande.Man kan då få effekten att en båt blir godkänd för t.ex. 135hk Optimax (låg vikt) eller 100hk 4takt (hög vikt) Äldre båtar som typades i slutet av -90 talet gdkändes enbart på fart, det är därför det kan se lite konstigt ut när man jämnför olika modeller.

B) Se a och att det skiljer i konstruktionerna.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm...Synd att vår 568a/Ryds träff i gbg den 16e inte blir av pga få anmälningar

Heder åt Viper som ansträngt sig med att försöka hålla ihop det

 

Thorax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena Pelle,
 
Har ryds 568gti problem med att få rätt fall på durken mot regnlänsen? Min båt som i praktiken är helt tom verkar ha det i alla fall...hjälper inte att ställa sig på badbryggan heller....(merc 90elpto)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet har funnits på de 20 första 568Gt som tillverkades då man använt de gamla 2-taktarna 75 och 90,men dessa skall vara åtgärdade enligt reklammationsmannen hos oss.

Det är första gången jag hör att någon skulle ha det problemet på en GTI.Den har dessutom 4cm högre durk i framkanten än GT så det borde inte kunna hända om du inte lastat väldigt tungt i de främre stuvutrymmena.

Kontakta mej på 070-6046464 så får vi diskutera saken.

H-Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Vi har snackat om fart, propellrar, bottenfärger etc. för att få några knop till. Men här kära vänner så har vi någon som gjort slag i saken och satt på en 200 hk motor på en 568:a. HAHAHA! cooolt!!

 

Är det någon i denna tråd som äger detta monster så skriv gärna hur den går. Pelle sa ju att han åkt med en 568:a med 175 hk som gjorde dryga 60 knop. Detta är ju ännu värre :)))

 

http://www.blocket.se/vi/12355147.htm?ca=15_s

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,visst är det värre!,men man kan ju bara hoppas att den inte säljs till någon oerfaren pilot.

Problemet med sådana här mixers är oftast inte den som gör mixen (man kan hoppas att han vet vad han sysslar med),utan den som köper den efter mixaren.Enligt lagen så är mixaren skyldig att CE märka om paketet (vilket i det här fallet är en omöjlighet) och sedan ta ett produktansvar i 6 år. Det innebär också att skulle en olycka hända har säljaren ansvaret och inga försäkringar gäller (kan bli jävl.. dyrt).

Det händer ibland att vi får frågor från människor,som i andra hand köp liknande Bastarder,av privat säljare, och fått problem genom olyckor eller spruckna laminat,svaret är att Ryds tar inga som helst ansvar för mer än det som är mixat enligt de CE regler som finns på båtarna.

Glad midsommar på er alla

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på det Pelle? För mig låter det väldigt tveksamt att en privatperson är ansvarig att CE märka en båt som sälja i befintligt skick... Vilket då även innebär att alla förändringar som görs på en båt måste CE märkas. Det krävs ju riskanalys och en sådan skall uppdateras med alla förändringar som görs.

Vet att det finns knäppa reglar så du har säkert rätt men var bara nyfiken på om du var säker?

 

Trevligt midsommar på er alla från mig också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att enkelt förklara det hela med CE märkning så är det enligt följande:

CE märkningen kom till för att förhindra handelshinder inom EU. Då det gäller båtar så fick man t.ex enhetliga regler vad det gällde lanternor inom EU.Vissa standarder på matrial,byggnadsätt,utformning av handhavandeböcker och brukarklassifisering (A,B,C,D klassning) och man  tog också in några säkerhetsregler från de nordiska säkerhetsreglerna (tidigare Sjöfartsverkets blåa skylt).Säkerhetsreglerna blev dock en klar försämring av de vi tidigare använde,det är därför vi på Ryds också använder DNV som extra kontrollorgan.Man kan även som producent använda sig av så kallad egencertifikering,och tar då ett eget ansvar för produkten.Detta innebär att allt som importeras till EU skall CE cerfikeras och det är importören (privat eller företag) som har produktansvaret.

Då det gäller båtar och motorer som redan har en egen CE märkning så är dessa klassade var för sig. Detta innebär att vi på Ryds också klassar ett paket av de två produkterna,som till exempel 568 GTI med 115 hk.Hänsyn tas då till köregenskaper,flytbarhet,vikt och kraft på motorn och säkert 100 punkter till.Resultatet av vad då DNV får fram blir då godkänt och CE klassas och vi på Ryd tar då ansvaret för kombinationen. Skulle sedan någon återförsäljare (vilket Gud förbjude)sätta på större motor, så övergår ansvaret på honom. Han skall dessutom klassa om kombinationen (vilket är omöjligt) för att inte göra ett lagbrott. För en privat person är det tillåtet att köpa och använda vilken kombination som helst,men vid försäljning så gäller samma sak som för oss och återförsäljaren.

Nu väntar snabbsen och sillen.

Ha det

Alla fab

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Midsommardagen 2007.

 

Vaknar upp utan huvudvärk, loggar in på Maringuiden. Jisses! Vilket drag i MaCro:s skötebarn. 345st svar. -Inte illa.

 

Jag får lite dåligt samvete för att jag inte lagt ut någon bild, som lovat, på den egenkonstruerade pulpethuvan. Men idag ska det ske. Varför jag dröjt beror på att den fortfarande är halvfärdig.

 

Ang. Pelles inlägg om oansvariga båtmotorförsäljare så är det bara att beklaga att det är katastrof på många håll. Det är framförallt de mindre återförsäljarna som är totalt livsfarliga. Läs följande:

*Jag hade tidigare ägt en Flipper 575HT med en Honda 50hk 4-takt vilket var en bra kombination för familjeutflykter. Rek. motorstyrka är 50-70hk pga relativt plan botten. Jag fick syn på en fin Flipper 575HT utan motor och begav mig till en återförsäljare för Honda på Värmdö för prisuppgift inkl. montering. Återförsäljaren måste i min mening haft hål i huvudet och var/är kriminell som du skrev ovan Pelle. HAN STOD PÅ SIG OCH MENADE ATT JAG ABSOLUT SKULLE HA EN SUZUKI 140Hk. Alltså en totalt livsfarlig kombination. Han skulle alltså sälja på mig 140Hk, dubbelt så mycket som maximalt rekommenderad motor, vilket är 70Hk. Och jodå... Han hade sålt Suzuki 140Hk till Flipper 575 HT!

 

Många sommarboende 08:or i skärgården som inte kan ett dugg om båtar litar på återförsäljaren. Det märkte jag när jag gick ut. Där stod på plan en kundbåt Bella 561HT med en 140Hk Suzuki. Rek. max motorstyrka är 90Hk!

 

Skandal! Han utsätter oerfarna båtförare för livsfara. En erfaren båtmänniska skulle ADRIG köpa den kombinationen. Det måste finnas någon möjlighet att få bort återförsäljaren från marknaden.

 

Mvh Peaky

 

 

 

 

Senast ändrad av Peaky | 23 juni 2007 | 09:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komplettering till ovannämnda.
 
Suzuki(KGK) har enligt många den bästa och snabbast servicen av utombordare. Då är det tråkigt att skuggan faller över märket vid val av seriösa åf.
 
Mvh Peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tog mig i kragen och gick ner till båten för att fota styrpulpetöverdraget. Jag skäms lite för att den ser lite sunkig ut. Men... Den ska fintrimmas/sys in lite samt förlängas med en dubbelvikt fåll i underkant. Även någon typ av logga på framsidan.

 

I den första bilden visar jag hur jag placerar sittdynan och ryggdynan mellan ratt och vindruta.
 
Klicka på bilden för att förstora. 

 

Senast ändrad av Peaky | 23 juni 2007 | 11:37

post-18857-1394235114,9376_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser ni att allt ligger väl skyddat under överdraget. Det är bara att ta fram en högtryckspruta och gasa på. Ytterligare en komplettering ska göras iform av två öljetter som håller kapellet fast i ratten. Kapellet har en tendens att fladdra framför ratten när det blåser hårt.

post-18857-1394235114,9917_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bild framifrån. 
 
Som ni ser bör kapellet förlängas. Det gör jag genom att sy på en dubbelfåll på ca: 10cm. Som det nu är ligger nederkanten snett neråt på bb-sidan. Passar sig inte för publicering, drog därför upp kapellets ena sida (höger i bild) därav skrynkligheten.
 
Själv tycker jag lösningen är enkel, lättanvändlig/snabbhaterlig, billig och gör båten lätt att rengöra och spola av.  Den ser lite trist ut utan teak/teaklaminat men praktiskt är det. Kan någon kan tipsa om en billig tillverkare av teak/teaklaminat, emotser tipsen med tacksamhet. Jag ska ge gumman en säsong utan teak. Men när hösten och vintern kommer är jag rädd för att fåfängan tar överhand och teak... teak... börjar snurra i skallen. Snyggt är det! Men inte praktiskt.

post-18857-1394235115,0475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På tal om kvalité.

 

Handhavande, bra skrov eller både och. Min Uttern 495 har inte en droppe applicerad Plasic padding, gelcoat eller målning. Bara bottenmålad. OBS! Det är vatten ni ser på durken.

 

Ett GTI-skrov håller minst lika länge, tror jagsmiley-embarassed.gif\.

 

GISSA ÅLDER!

 

Senast ändrad av Peaky | 23 juni 2007 | 14:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara rätta till att det är den nya XL:en som väger 590 kg. Den äldre, snabbare och sportigare modellen väger 440 kg... = fler knop! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Då är det bara att sälja båten och motor separat alltså, enkelt. Två skillda kvitton så är det löst.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt.

Det är också så det går till när icke seriösa återförsäljare gör affärer. Kom bara i håg att de skall levereras separat och inte som paket,annars är du Torsk i varje fall. Ingen juridisk eller privat person får heller montera  ett icke CE godkänt paket åt någon annan,det måste brukaren göra själv.

Kom också ihåg att inga garantier eller försäkringar gäller. Det innebär att du kan ställas till ansvar personligen vid en olycka ovavsett om du är vållande eller ej,man kan jämnföra brottet med fyllekörning enligt ett domstolsutslag i Fankrike förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som Pelleparyds säger är någonting som vi alla egentligen bör känna till. Och som vi från och med nästa år måste känna till. Det ingår nämligen redan i Förarintyget!

 

Allt snack om övermotorisering (= motorer som är starkare än vad båten är godkänd för) är därför för mig ganska märkliga resonemang. Resonemanget är i sin grund ofta väldigt förståeligt, men det faller ändå till slut på hur lagen är utformad. Den gör det hela till ett risktagande som kan stå en väldigt dyrt på flera olika sätt. Alla får stå för sina egna handlingar som man får ta ansvar för, men ju mer man blir insatt i dessa lagar, desto mer inser man vad en övermotorisering egentligen innebär i hela sitt persektiv. Lägg ihop t.ex. detta om CU-märkning med lagen om bl.a. redaransvar mm. så blir bilden ganska tydlig och omfattande! 

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så... Det är inget jag rekommenderar att övermotorisera, jag är mest nyfiken på hur idiotiska lagarna är.

Vill man åka fortare får men väl välja en båt som är avsedd för den hastigheten. Vidare ingår det inte alltid i förarintyget. När jag tog mitt, känns som jag börjar bli gammal för jag minns inte ens när jag tog det :). Men kanske 12år sedan så sas det inget om detta, vilket inte är så konstigt iof.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...