Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Sand

Vem är sjöman?

Rekommendera Poster

Jag är trött på att så många olämpliga kallar sig för sjömän. Vem ska egentligen ha rätt att kalla sig för sjöman tycker ni? Den som jobbar på Dynapacs serviceavdelning och är ute på det han kallar långfärder en gång vart tredje år. Eller flottister, är de sjömän?

 

Mvh En äkta sjöman.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är egalt,nu förtiden.men förstår din fråga.Sjöman är väl en yrkesman?Vi bara båtmänniskor.Är inte sjömän.....Klart slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöman-Nyman-Sjökvinna, ähhh nu tappade jag tråden. Vänta nu, Peter K sa något om att han hade blå, näh glöm det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiat lux (latin, sök på google) sade Rövarn och Skotten kom som ett skott, på lyset, och tände lyset. Fan vad upplyst det blev här klagade aposteln, får ta på mig solglasögonsmiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjö-kvinnor , dom finns ju !?

Och råka hon vara oskuld, så kallas hon sjö-jungfru .

 

Sjö-män som inte har fått till det... vad heter dom ? 2.gif\ 

 

 

/JSR

 

post-11345-1394234563,9847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sjorovarn

Sjömän är ju blahablaha, det kan ju vem som helst bli!

 

Nä, tacka vet jag riktiga sjörövare \<ahttp://www.ladymarie.se/rovare.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta kommer väl ihåg Farmen Christina Det var en riktig sjöman.;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För tillfället är jag bara båtägare, men ska bli fritidsseglare till våren. Sjöman det är väl yrkesfolket som är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig sjöman äter inte hjärtmedicin2.gif\

Kapten häktad för sjöfylleri

Befälhavarens utandningstest visade 1,02 promille efter onsdagens grundstötning med lastfartyget Vita vid Kåseberga utanför Ystad.

På lördagseftermiddagen häktades han på sannolika skäl misstänkt för grovt sjöfylleri.

Kaptenen lider sedan grundstötningen av hjärtproblem och vårdas på Ystads lasarett. Mannen nekar till brott och hävdar att promilleutslaget måste bero på hans hjärtmediciner, rapporterar TT.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryktet säjer att sjöman super så fort dom kommer i land, men vissa super för att komma i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sjorovarn

Tvärsäker!!!

 

8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är sjöman..jag har sjöfartsbok och en massa olika certifikat som visar att jag får föra(köra) vilken båt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöman är en vars yrke är att jobba på båt/skepp/fartyg med marina sysslor.

 

Att fritidsbåtsfolk kallar sig sjömän blir ungefär som att en privatbilist skulle kalla sig för chaufför bara för att han kör sin egen bil.

 

Eller att en som sitter vid sin egen dator skulle titulera sig tex programerare.

 

Blir ju kanske inte helt riktig.

 

Ricky.

(som jobbar på båt med icke marina sysslor)

 

www.smuggler.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Somliga är sjömän, och somliga är inte det.

 

Jag skulle nog klassa mig själv som sjöman eftersom jag jobbat på sjön sen jag va 16. Så jag borde ju veta.

Men ärligt talat tycker jag inte att det spelar någon roll om nån som inte är sjöman säger att han är det. Vi sjömän kan ju inte förbjuda folk att titulera sig si och så. Hur skulle världen se ut om ingen fick drömma, skryta eller låtsas?

 

Sen är det ju upp till var och en att komma fram till sin egna defenition för ordet sjöman, för någon som aldrig varit på sjön kanske grannen som brukade segla lite optimist i sin ungdom är sjöman, eller iaf f.d. Men kaptenen på en åländsk fiskeskuta kanske tycker att han o hans besättning är de enda riktiga sjömmen i världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja mina vänner läs ovanstående,, både välformulerat och tänkvärt. Och nog e de så att man lär så länge man lever ,, de gäller bara å leva tillräckligt länge.

 

Stefan,, kanske inte sjöman,, men trivs på sjön

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Jag kan nog hålla med om att en sjöman är någon som jobbar, eller åtminstone har jobbat inom yrkesmässig sjöfart.

 

Jag väljer att skilja på sjöbjörnar och små nallar..

 

Nallar är såna som med bottenrevad stor och A4-fock på en 35f båt blir omseglade av en Express med spinnacker och 10 knop på loggen...

 

Björnar är såna på Expressen..

 

Björnar är också såna som seglar för att segla, och därför inte gråter för att Per i rutan säger att det kommer en kallfront, utan istället blir glada för att det sannolikt faktiskt blåser då.

 

Björnar ligger inte still i 3 dar om de inte råkat ut för sjöslag och är bakfulla (något som ytterst sällan händer riktiga sjöbjörnar)

 

 

(Det var nästan svar på min fråga det där :-) )

 


Mvh

 


//

 


Sjöbjörn..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nallar finns på skansen, björnar och mygg däremot är en djävla plåga. Tur att det finns en del handlingskraftiga personer här uppe i norr

http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=21508&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

 

slutklämmen i artikeln var rätt bra, kanske ligger något i det. Citerar

 

Björnar tar inte så gärna strid. De är rädd för människor, men framför allt för motorljud

 

PS. Det här är Dösnack

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...