Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
forgus31

Enklare luftning av dieselmotorer

Rekommendera Poster

Dieselmotorer har en egenhet som jag har svårt att förlika mig med. Då jag dels kört tom tank och även bytt spridare har jag råkat ut för att det tar en stund att få bort luften ur bränslerören.

Jag har svårt att förstå att motortillverkare lämnar sin konstruktion så ofullbordad. Det kan få svåra konsekvenser kanske även förenade med livsfara att köra tom tank och sedan inte få igång motorn i tid.

USA har sina advokater som älskar att ta in miljoner i skadestånd på oansvariga leverantörer. Även om man skriver i motorhandboken varningar om risk för livsfara att köra slut på diesel så att risken för att behöva betala ut skadestånd blir mindre så kan ju omtanken om kunden vara tillräckligt att förbättra konstruktionen på den här punkten.

Jag kan inte mycket om dieselmotorer men har förstått att en luftblåsa före spridaren gör att spridarens öppningstryck (över 100 bar) inte uppnås och luftblåsan kan då hålla tillbaka diesel från insprutningspumpen så att spridaren aldrig öppnar. Om den öppnade så skulle luften så småningom försvinna av sig själv genom spridaren.

Undrar om någon vet om alla dieselmotorer är så här funtade eller om det finns något manuellt eller automatiskt system som släpper ut luften?

Jag kan själv tänka mig att ett par magnetventiler på rätt ställe automatiskt skulle kunna sköta om både att koppla om till reservtank och att släppa ut luften om det ändå skulle bli luft i bränsletillförseln.

Jag tror att en omtänksam skeppare skulle kunna se det som en fördel om den motor han inhandlar har någon slags avluftningssystem. Eller är jag fel ute. Älskar vi båt/bilägare att skruva på bränslerören när vi kört torrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det lite jobbigt att avlufta bränslesystemet i en diesel, men ansvaret för att undvika att nödsituationer uppstår genom oväntad bränslebrist ligger enligt min uppfattning helt hos ägaren.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med!!! Alla med dieselmotorer har väl upplevt eländet när man som noggrann motormekaniker har bytt bränslefilter och sedan skall göra det slabbjobb som det är att lufta. Hur man än försöker undvika spill kommer hela båten att lukta diesel en längre eller kortare tid.

Finns det kanske någon hemlig metod för att undvika detta? I så fall skulle jag gärna vilja lära mig den metoden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en omtänksam skeppare skulle kunna se det som en fördel om den motor han inhandlar har någon slags avluftningssystem. Eller är jag fel ute. Älskar vi båt/bilägare att skruva på bränslerören när vi kört torrt?

 

Jag är oxå inne på sea maniacs tanke där om att bränslebrist ligger i ägaren/föraren av båten. Om man åker ut med lite bränsle och utan reservdunk får man skylla sej själv, men har man en dunk så inte fan väntar man tills motorn dör bara för att få gnälla på att de e en skitkonstruktion på motorn som behöver luftas.

 

Om man har för uppgift att sköta elden så fyller man ju på med mera ved innan den slocknar eller?

 

Lufta ja...mmm lite dumt och bökigt kanske men inte så svårt, kan man öppna en vattenkran så kan man lufta en dieselmotor oxå.

 

 

PS lek inte med slumpen, kör med full tank DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen stjärna på det här med motorer,men har inte ännu haft ngr.problem med min diesel.Fyller alltid bränslefiltret och vattenfällanmed diesel,efter byte och rengörning.Sedan finns det ju en liten handpump och en luftskruv.funkar hitills fint efter 12 års byten.brukar alltid tanka fullt efter körning.Yanmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan man öppna en vattenkran kan man lufta en diesel Hmm....Jag vet inte vilken sorts vattenkranar du har, men jag behöver bara vrida på kranen så kommer det vatten. Ska jag däremot lufta motorn måste jag öppna luftskruven försiktigt och därefter pumpa för hand med en pump som sitter avigt till, sedan ska jag stänga den luftskruven, torka upp spill, öppna nästa luftskruv, pumpa igen osv.... tills hela systemet är luftat.

Beträffande torrkörning tycker också jag att det ska inte få förekomma i en båt med en förutseende skeppare. Man får därför alltid se till att man har bränsle så det räcker till den tur man ska göra plus en hygglig mängd reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta pumpa!  Alla tankar har en avluftningsslang, förläng den så att du kan blåsa i den samtidigt som du luftar, dvs, skapa ett övertryck i tanken så går luftningen galant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köra den nästan torr utan att lufta, kör du till dess att du hör på maskin att den går orent (och det hör du på en gång, dom tvärdör inte med första luftbubblan) Slå snabbt av och tanka, sedan är det bara åka vidare. Så länge maskinen får diesel och tänder på merparten av cylindrarna så kan den lufta sig själv, så lite luft är inget problem alls. Däremot om systemet har varit helt tömt så är det lite kinkigare, då räcker det inte bara att se till att pumpa fram soppa till filtren utan då måste man även lätta på röret till spridarna och sedan köra maskinen med startmotorn tills diesel tränger fram även ut vid spridarna. Se till att hålla bort fingrar och ögon bara då trycket på dieseln ute vid spridarna är mycket högt.

 

Jag kör sedan många år tillbaka alltid med en reservdunk eller i fallet med min större båt 3 dunkar för att alltid vara säker på att komma hem. Att köra maskinen torr är inget att rekomendera men det går, anledningen till att jag har testat det är just för att jag ville veta hur mycket strul det skulle innebära.

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det kanske någon hemlig metod för att undvika detta? I så fall skulle jag gärna vilja lära mig den metoden!

Det finns ett sätt som ofta fungerar...

Kör på startgas en stund så går den snart för egen maskin!

Det vet jag att vissa gör.

Men så smart är det inte, för då är snart motorn slut, så det bästa är att slabba med dieseln och lufta.

 

Angående självluftande motorer, hur är det med nya dieslar i dag?

Jag jobbar med lastbilar, och moderna sådana behöver man i dom allra flesta fall bara dra en stund på starten så kommer dom igång, dom luftar sig själva. Är det inte så på mindre marindieslar också?

Men dom flesta båtmotorer är väl ganska gamla förstås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem!

Montera en elpump och ett antal magnetventiler på lämpliga ställen, kompletera med kabel mm, så är det bara att trycka-på-knappen så är det luftat...

Frågan är ju hur många som vill lägga X tusenlappar på en funktion som man inte behöver. Tanka fullt!

 

(Det är vårdslöshet i trafik att köra ut på motorvägen med för lite bränsle i tanken på bilen=risk att bli av med körkortet, på sjön handlar det ju bara om liv...)

 

///Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tackar Terrafobica, smartaste metoden hittills! Själv har jag en trevägskran och en handpump av typ gummiblåsa för utombordartankar på den extra tillopsslangen. Vid filterbyte sätter jag slangen i en flaska fylld med diesel och pumpar tills det är fullt. Det funkar bra, men din metod är mycket enklare. Gäller bra att att inte bli för ivrig med trycket och göra om tanken till en Zeppelinare av Rf-plåt.
Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag menade inte att det är exakt lika MYCKE/LITE jobb som att öppna en vattenkran......utan rent kompetensmässigt så är de typ samma sak.

 

 

Ha en bra vinter! MVH HS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sluta pumpa! Alla tankar har en avluftningsslang, förläng den så att du kan blåsa i den samtidigt som du luftar, dvs, skapa ett övertryck i tanken så går luftningen galant.
 
 
Vi har bara fått soppatorsk i hamn i övningssyfte. Vi upptäckte då att det kunde ta sin tid.
Bl.a har vi använt oss av tipset ovan. Första gången blåste vi direkt i tankhålet (en man hängde över relingen). Sedan upptäckte vi avluftningsslangen som gick att blåsa i efter att ha lossat den från påfyllningshålet.

Nu räcker det inte alltid att få fram diesel till matarpumpen. Med fräscha spridare kan det bli nödvändigt att lätta på nipplarna från insprutningsrören. Kan ta sin tid. Att efter tankning från reservdunk ligga nere i motorrummet och lufta dieselsystemet kan bli påfrestande i hårt väder med kust i lä. Där skulle en automatisk luftning vara värdefull. Men det gäller förstås inte den som alltid kör omkring med välfylld tank.
Nu har jag ju lärt mig att lufta dieselsystemet. Det kan dock finnas någon som blir överraskad när det händer första gången.
Jag har läst flera reseskildringar där det blivit problem med bränsletillförseln och har lite funderingar kring det. Nu har jag segelbåt så det är oftast inga problem men i storm händer ibland oförutsedda saker när allt frestas på. Inte minst besättningen kan vara slutkörd och glömmer bort småsaker när det gäller att i första hand klara av navigering.
Det kan i ett sådant läge vara livsviktigt att man kan lita på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er jag jobbar med bilar för mig tar det om det går segt max 20 sec att lufta ur. vid fillter byte fyller ja upp filltret med diesel sen går en kamrat och vrider om starten medan jag pumpar på matarpumpen då hoppar dom igång på ett kick det går lite segare om det varit tomt i tanken men de brukar gå bra det också.

 

OBS: Tänk på att motorn går runt och kommer hoppa igång medans ni pumpar så ni inte skadar er

 

MVH: Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs rätt många gånger att man ska åka iväg med full tank. För självklart för att behöva påpekas - särskilt så många gånger.

Det var ju inte det det gällde utan att önska sig något bättre.

Om vi inte önskar oss något bättre kommer heller inte tillverkaren att göra annat än onödiga finesser som marknadsförarna kommer på att lura oss att vi behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör service på större dieslar ett antal gånger per år, med tillhörande byte av div bränslefilter.

 

Brukar fylla filtrena med bränsle innan de monteras, lätta på luftskruvarna, en i taget o i rätt ordning o sen köra på startmotorn för att få ur luften. Det brukar funka bra, men man får ju inte svarva för länge.

 

En gammal 2,5 litersdunk är perfekt att slakta till ett provisoriskt tråg att lägga under filtret så man slipper slabb i kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips till hur man luftar en dieselmotor.

 

Jag kopplar en vakuumsug (oljesug) till returslangen och pumpar upp ett vakumm, sedan öppnar jag bränslekranen och låter några liter sugas igenom. Färdigt att starta efter att man monterat tillbaka returslangen. Det har aldrig felat för mig med denna metod och inget slabb i båten. 

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skiljer mycket på olika motorer och olika tankinstallationer !

En del motorer är lätta att lufta och klarar en hel del luft utan att stanna och hostar på tills de luftat sig själva särskilt om man bara förfyller filtren. Min är lika enkel som bilarna som nämndes i tråden, har tex aldrig behövt lufta på en spridare.  Man kan ju faktiskt testa om det går istället för att alltid följa manualen som alltid utgår från värsta fallet. Funkar det inte är det ju bara att börja lufta systematiskt.

Men särskilt de utan returer (som VP:s gamla smådieslar) kan vara ett rent H-vete att lufta och klarar tillfällig luftbubbla illa och stannar gärna. Många gånger kan en bränslepump med trasig backventil göra det svårt med. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Enligt sjölagen så är det befälhavarens skyldighet att se till att båten är bunkrad och provianterad för den resa man ska göra. Så problem med att köra tanken tom borde inte uppstå, utom i sällsynta fall då det uppstått någon skada som kan tömma tanken. Reservbränsle tillhör dessutom säkerhetsdetaljerna ombord.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som förfyller era filter, tänk på att fylla i rätt hål på filtret. Själv skulle jag aldrig fylla något typ av filter innan montering på grund av renlighets krav mot motor eller vad det nu är man byter filter på. Men vist en gammal motor med spridarrör är inte så känslig som motorer från mitten av -00 talet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att den gamla tråden inte gått av än. Roligt att läsa hur man fyller filter, öppnar det ena efter det andra mm. Tänker då i mitt stilla sinne mig själv i båten med brott i lä. Båten driver mot grundet med 30 graders lutning skumpande i vågorna. Går ner i båten, skruvar upp motorluckan, fyller upp bränslefiltren osv. Lugn som en filbunke?

 

Problemet är förstås att det funkar bättre i teorin. Tidsbrist även teoretiskt sett kan jag tänka.

 

Jag har nu en av dessa gamla småmotorer och uppskattar just avsaknaden av bränsleretur på MD11C, en gammal Volvo Penta. Funkar nämligen bra med Terrafobikas blåstips, dvs lite övertryck i tanken.

 

I vår båt blev det installerat en slang att blåsa in ett övertryck med. Slangen nås från styrplats i intilliggande stuvfack och övertrycket kan behållas genom att stänga en kran på tankens avluftning.

 

Har haft nytta av den slangstumpen på ett t-stycke på avluftningsslangen till tanken några gånger.

 

Mest på våren men några gånger i skarpt läge. Med skit i tanken hankade vi oss i hamn. Körde motor några timmar med två familjer ombord med ett par barnbarn. Motorn fick bränsle så länge man underhöll övertrycket i tanken. Ett blås i halvtimmen ungefär räckte för full funktion.

 

På motsatt sätt har slangstumpen "automattankat" från reservdunk. Avluftningsslangen från tanken nedstoppad i reservdunken tankar över diesel när det blir undertryck i tanken då bränsle förbrukas. Nyttjats några gånger när vi haft långt kvar och bränlemätaren börjat gå mot tom. Med förlängd slang och dunken lite högt kan dunken tömmas ganska fort om tanklocket öppnas för att släppa ut övertrycket.

 

Ska ta ett foto på slang och två kranar om nån är intresserad att skruva in på samma sätt i sin båt. Om det nu inte framstår som självklart ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På större fartygsdieslar har man elektriska boosterpumpar ("matarpump"). Dessa kör man igång en stund innan man startar, precis som med de elektriska smörjoljepumparna. Någon avluftning behövs inte.

Jag vet en kille som satte in en elektrisk, extra matarpump som kopplades ihop med den ordinarie matarpumpen på trycksidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Enkel lösning finns.

Slängde i en diesel i jeepen för många år sen bytt filter att antal gånger aldrig luftat pump eller spridare.

MEN jag satte dit ett cav filterhållare med manuel luftpump sk PRIMERPUMP HEAD  finns på peugoter  liknade bilar. Efter filtret är bytt öppnar lite på filtrets luftskruv som sitter på utloppet anslutningen pumpar lite så man ser att är filtret är fylls stänger luftskruven och vrider på starten och pumpar något enstaka pumptag så ev kvarvarande luft i ledningarna trycks igenom dieselpumpens retur , har så klart separat dieselretur till tank vissa fordon kör med returen tillbaks vid filtret och då kan luftningen ibland bli lite omständligare.  

 

http://www.stardiesel.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/400x/4c5c027ff371f2afab94f8fcbd617808/4/9/49106.jpg

 

finns även lösa filterhållarhuvuden med pump googla primerpump head

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...