Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Skipper

Degradera inläggen

Rekommendera Poster

Gäst Skipper

Jag kan för mitt liv inte förstå vitsen med grader på Maringuidens debattörer.

Man klassar en upphovsman efter nivån på hans inlägg, sedan hjälper det inte om han så kallas flottiljamiral (för övrigt en grad jag aldrig tidigare hört talas om trots närmare 35 års erfarenhet av Sveriges försvar).

Det där extratjafset som kan läsas under en del inlägg har inte heller någon djupare funktion, enligt mitt sätt att se, men jag har bara ägnat mig åt båtar i 45 år och vet väl inte så mycket. Smileys är en annan barnslighet, som inte tillför något i ett seriöst ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skipper och välkommen hit.

 

Vitsen med grader på medlemmar är bla att den som läser inlägget skall få en uppfattning hur flitig debattören är. Den enda likheten med marinen är att vi följer befodringsgången med ett undantag att man startar som Landkrabba.

 

Vad gäller sidfötter och smilys är detta upp till var och en att använda.

 

Ps. Om du inte är medlem så är du givetvis välkommen att mönstra på. Det är helt gratis.

 

Mvh

maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rutgerson

Det är inte efter nivån av inlägget utan antal inlägg som räknas.

DVS ett inlägg, en träff..Med grader förmodar jag att du menar Gradbeteckning!?

Här kommer en liten resume av korrekta Gradbeteckningarsom täcker upp för minst 35 år bakåt

 

Lägre befäl (tidigare underbefäl)

Korpral

Furir

Överfurir

Högbåtsman

 

Underofficerare*   *finns ej i dags dato!

Sergeant

Fanjunkare

Förvaltare

 

Officerare

Fänrik

Löjtnant 

Kapten 

Örlogskapten 

Kommendörkapten 

Kommendör 

Kommendör av första graden* , numera Flottiljamiral  

Kommendör av första graden, 

Amiraler

Flottiljamiral*

Konteramiral 

 

Viceamiral  

Amiral 

Sådär ser det ut..

och enl.din regler så borde jag vara Amiral vid detta fallet..smiley-cool.gif\

 

Smileys kan kanske uppfattas som barnsliga i vissa fall, men eftersom det alla gånger av alla inte gå att uppfatta ngt tonfall i en skiven text kan dessa hjälpa till att ge lite hintar om detta...

 

- Så upp med humöret och se istället möjligheten vi har här att träffa / diskutera med människor som har olika kunskap osv.

 

Själv tycker jag att det är ett bra system, och Maringuiden är ett kalasforum.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Jag inser att det är fritt att använda extrakrafset, min tanke var att om inte möjligheten finns behöver inte en för övrigt saklig diskussion skräpas ned.

 

För övrigt tack för vänlig inbjudan, som kanske övervägs om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Nej, kommendörkapten Rutger, jag menar grader och inte gradbeteckning. Graden betecknar vederbörandes nivå, medan gradbeteckningen är det vackra blänket på uniformen som visar bärarens grad.

Tack för omtanken om mitt humör, som bortsett från att jag för tillfället är något drabbad av snuva är ganska gott.

 

Blås bort! (Alltså på skepparpipan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skipper låter som en av anledningarna till att jag har lämnat båtklubbslivet (bla som aktiv tränare i en jollesektion) bakom mig.

 

Alla gnälliga gubbar.

 

Gjorde man inget var man en lat jävel och fick en utskällning (ok, viss förståelse)

Gjorde man något gjorde man naturligvis fel och fick en utskällning.

Var man där när de andra som var ungefär lika gamla (jag blev kallad unge när jag precis fyllt 28) inte var där fick man en utskällnig och fick ta skit för att de andra inte var där.

De som var där första gången på arbetsdag fick ofta en utskällning av en  pekamedhelahandegubbe, så de kom aldrig tillbaka igen.

 

Skipper, slappna av. Det här är internet, ett nytt sätt att kommunicera.

Försök att slänga bort dina gamla gnällvärdingar så kanske du också kan känna dig som en del av alla som bidrar med kunnande och åsikter här.

 

/Fredrik

 

ps tycker nog att graderingarna också är lite fåniga, men jag kan inte hetsa upp mig över det.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skipper!

 

I viss mån förstår jag vad du syftar på. Men för mig handlar det här i vanlig ordning om kommunikationsmetodik, vem talar för att säga vad och till vem? MG är ett ypperligt forum för att dela erfarenheter, få tips om lösningar eller smultronställen i okända vatten.

 

I en tråd där sjöfartverkets reglingar ska debatteras köper jag utan eftertanke din åsikt. Men i det att någons brist på sjövett eller en arrogant säljare är ämnet så blir deabatten snarare att jämställa med tjötet på klubbstugan när vintermörkret tvingar in oss i stugorna.

 

Sååå, varje språkskildring fyller sin funktion för användaren och receptenten. I det menar jag att språkbrukets ton (med eller utan smileys) anges av den som skapar tråden.

 

Som ovan sagt är smileys i en diskussion som förs i vardaglig ton ett fantastiskt sätt att substituera tonfall och andra sätt att förstärka sina uttryck i brist på vårt normaltillstånd för kommunikation.

 

Så sänk garden, hitta rätt våg och bara surfa med.. Vatten är en allmän tillgång, alla lika, alla olika!

 

Mvh / Johnnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Ja, Fredrik B, livet är ett helvete med bara krav, man ska arbeta, betala mat och bostad, ädla drycker är dyra, man måste ha körkort, det är fartbegränsningar och skatt.

Även om internet tekniskt sett är ett nytt sätt att kommunicera bygger det ändå på språkanvändning eftersom inläggen skrivs, eller hur?

Tack för antydan till medhåll om grader!

 

Snygg båt, Lady B! Det här med att uttrycka sig i skrift kanske blir en vana, men för min del tycker jag att språkets uttrycksmöjligheter är så stora att jag aldrig känt behov av substitut. Sedan är det egalt om syftet är att tillrättaföra en båtskojare eller en sjödrulle, vilka senare tyvärr tycks bli allt fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ännu en tjafstråd!!! Den här typen av diskussioner har jag läst i andra former av forum och de är precis lika tråkiga varje gång.

 

Iofs har nu chatten varit aktiv en tid varför antalet onödiga svar och/eller kommentarer bör ha minskat i antal.

 

I och med detta så blev det här mitt 46:e inlägg trots att det var ett onödigt sådant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sjorovarn

Jag skriver ett inlägg i denna tråden, bara för att öka på mitt antal...8.gif\

 

 

20.gif\ 

Rövar´ n

 

14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, då har jag bidragit med att upprätthålla debattens grad. Dessutom har jag skrapat ihop en poäng till i min jakt på beteckningens grad.

 

Smile! smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. livet är ett helvete 2.gif\

 

Särskilt när man har 20 minuters gångtid till det här stället. Istället för att ligga och sura vid en båtklubb 12.gif\

(Norrpada i juli)

 

Angående ädla drycker så blir de bara bättre ju dyrare de är.

Om du gillar rött kan jag rekommendera denna

Inte billig, men 1.gif\

 

/Fredrik

post-8232-1394234490,9701_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ja, här satt man på Högbulen och led och hade det svårt.

/Fredrik

Det där var mitt trettioende inlägg, blir jag befodrad nu?


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla Skipper låt oss ha litet kul o lärorikt,allt är inte nattsvart.Prosit......smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skipper & Fredrik (och alla andra med för den delen)!

 

Om språkets möjligheter och dynamik kan jag inte annat än hålla med dig.

 

(Jag vill börja med att be alla parter om ursäkt för det kommande övertrampet)

MEN, alltför många idag hanterar kanske inte det svenska språket fullt ut. Särskrivningarna haglar över oss och interpunktions och syftningsfel tillhör numer vardagen även i sammanhang där man borde kunna kräva en högre språklig nivå än att godkänna missbruket.

 

Men det är vår verklighet.

 

Ska forum som MG leva och reflektera samma diskussioner som i det här fallet kunnat vara hämtat just från bryggan, så måste tolerensnivån och reglerna justeras efter de nya förutsättningarna. Alla (däribland jag) korrar inte inlägg för ett fritidsforum. Man skriver medan man gör något annat (på arbetstid) och är man därtill dyslektisk eller bara har en begränsad språkbegåvning ska man inte känna sig trängd till tystnad HÄR..? MG ska precis som båtlivet i stort vara till för alla.

 

Jag skriver gärna korrekta texter, men är lika mycket förespråkare för ett effektivare språk. Det har i sig självt utvecklats genom sms, msn, mail och en press att i text säga så mkt som möjligt så snabbt som möjligt. Smileys mm. är som ovan nämnt ett perfekt sätt att på ett snabbt, enkelt och tydligt sätt visa ironi, sarkasm eller enklare sinnesstämningar. Att vara ironisk i skrift kräver sin man och blir ändå lätt fel om man inte är bekant med målgruppen. Ta inte det ifrån oss, för det är omöjligt att känna målgruppen i ett öppet forum. Du är ju ett fenomenalt exempel på det!

 

Jag ber lite här, för jag vill inte hålla med ovanstående talare om att du förmodligen är en av gnällgubbarna i klubben där hemma, jag har nog av dem ändå. Båtliv är fantastiskt, men är det en klubb för inbördes beundran?

Ta inte min dröm om ett fritt hav ifrån mig, snälla!

 

Ps. Tack fr komplimangen om Fröken, hon är ny i familjen.

 

 

Om ädla drycker!

 

Jag kan nog inte med ord beskriva hur glad jag blev när jag klickade på länken ovan. MEN, det finns en Amarone (ingen är ju förvisso dålig) som slår en lite bakifrån. Jag minns inte producenten nu, men kan kolla hemma och återkomma. Tror inte att den är mkt dyrare än Masin heller.

 

Och TACK 26.gif\ för att fler än jag älskar Amarone. Valpolicella överhuvudtaget skulle kunna göra mig religiös, något så gudomligt gott måste ha ett syfte!

 

Mvh / Johnnie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara: go å glá, kexchoklad 1.gif\

Skipper, sluta gnäll och njut av ett kanonbra forum istället. En hel del ovidkommande babbel uppstår på alla forum, så fungerar det. Men gå igenom trådarna så ska du se att det finns väldigt många som fått hjälp här på forumet. Såg bla en som fick rådet av yrkesmeckare att skrota sin båtmotor, men fick ordning på maskinen tack vare ett inlägg här på forumet. Så vill man ha hjälp med båtrelaterade problem är det här forumet ett utomordentligt bra ställe att ställa frågor på.

Och om du inte gillar graderna, skit i att kolla på det då. Jag kan inte riktigt förstå hur man kan hänga upp sig på en sån skitsak. Och angående smileys så får du nog vänja dig vid det om du vill vistas på internet. I princip alla forum använder smileys idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vårt jobb fanns en regel som verkade tillämpas av vissa och vi aktivt arbetar för att jobba bort.

 

Den som inte gör något, gör aldrig fel

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis Skipper du har motverkat ditt eget syfte genom att skapa ytterligare en tråd med massa tjafs. Men det kanske var det du egentligen ville.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker väl inte att det blev en tjafs tråd. Däremot så kan man ju se att det är ju inte många som håller med Skipper här så med andra ord tycker vi som är medlemmar att MG:s forum är bra även att vissa trådar går åt häcklefjäll ibland men varje tråd startare har ju möjligheteten att låsa tråden om det så skulle vara fallet. Så många som får hjälp här på MG motverkar snabbt alla skitinlägg OCh skitinläggen ligger oftast under övrigt där de ska vara. Man måste ha lite kul med inte bara allvar och gnäll.

 

Och jag har bara skrivit vettiga inlägg. Skulle aldrig få för mig att skriva bara för att öka i graderna  

 

 

NOT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck säger jag bara.. att det finns folk som orkar bry sig om allt och ingenting... suck :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahahaha!

 

Precis just så är det.  Sitter själv i styrelsen för en av Stockholms båtklubbar och får ständigt ta emot klagomål om precis ALLT. Några sura äldre herrar som minnsan har haft båt i sååååååå många år (fast inte de senaste tio)  går runt och smådjävlas med allt och alla varje dag året runt.  Drar ur laddkablar m.m.  Den för övrigt goda klubbandan naggas rejält i kanten av dessa allvetare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1.gif\ Jag är inte ensam.

Problemet i min klubb var att de  gnälliga allvetarna VAR (är..) styrelsen.
Den gnälliga styrelsen blev äldre och äldre och gnälligare och gnälligare och kunde inte förstå varför intresset att arbeta för klubben var så dåligt 9.gif\

Tyvärr räcker det med ett par idioter för att förstöra en hel klubb.
Man kanske skulle se till att bli ordförande och kasta ut dem 2.gif\

/Fredrik
 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att fråga på www.praktisktbatagande.se

 

Där har de ett forum som handlar om båtel och en expert som svarar.

Kanske någon där vet mer (fast jag såg att det har varit dålig aktivitet på sistånde..).

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem hos oss.

De gamla vägrade dra ut el till platserna. Det fanns ingen anledning tyckte de. (De hade ingen användning för det???)

Så vi var några som drog ut ett uttag med riktig kabel dragen i rör och allt.

Till slut tog avundsjukan och frustrationen överhand på dessa gamla rävar.

En dag vid bryggiläggning fick de spelet och drog bort kabeln som de ansåg inte skulle finnas där och inte var fackmannamässigt inkopplad (fast en av oss var elektriker).

De tyckte att det var bättre att dra lösa förlängnigskablar på bryggan till båten om mn nu var tvungen att ha ström.

 

Kontentan av detta blev ett enda ormbo på bryggan med hemmagjorda sladdar av den sämre sorten.

 

Nu ska man inte säga att de gamla båträvarna är dumma i huvudet. De har oftast en massa erfarenhet som de kan dela med sig av och folk lyssnar på dem. Men lite nytänkande och våga prova på nya saker istället för att vara negativ mår vi alla bättre av gamla som nya båträvar. Så jag uppmanar er att använda ett nytt ordspråk

 

MAN SKA KRAMAS PÅ BRYGGAN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet i de ideella båtklubbarna är väl egentligen att alla tittar bakåt och säger att såhär har JAG gjort i 50 år så därför fungerar det FÖR MIG i några år till. Ingen, eller väldigt få, tittar framåt och funderar på hur KLUBBEN ska se ut om 50 år. Då blir det lätt så att det uppstår två grupperingar: sur gubbe respektive glad yngling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära Riwallen !

 

Jag har provat att krama flera styrelsemedlemmar på bryggor men det har inte funkat bra, vad gör jag för fel??

Det är 4:e båtklubben jag blir utesluten från...

 

Undrande

 

 

(Se där ännu ett meningsfullt inlägg..utan Smiley:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rutgerson
Men så förtjusande och högst glädjande att du är på bra humör.

Får jag fråga..Hur många grader hade du under din tid i Försvaret?

I övrigt kan jag kanske passa på att önska en trevlig afton..

smiley-cry.gif\4.gif\
smiley-cool.gif\ smiley-cry.gif\ smiley-embarassed.gif\ smiley-foot-in-mouth.gif\
smiley-frown.gif\ smiley-innocent.gif\ smiley-kiss.gif\ smiley-laughing.gif\
smiley-money-mouth.gif\ smiley-sealed.gif\ smiley-smile.gif\ smiley-surprised.gif\
smiley-tongue-out.gif\ smiley-undecided.gif\ smiley-wink.gif\ smiley-yell.gif\
1.gif\ 2.gif\ 3.gif\ 4.gif\
21.gif\ 6.gif\ 7.gif\ 8.gif\
9.gif\ 10.gif\ 11.gif\ 12.gif\
13.gif\ 14.gif\ 15.gif\ 17.gif\
19.gif\ 20.gif\ 26.gif\ 5.gif\
smiley-cool.gif\ smiley-cry.gif\ smiley-embarassed.gif\ smiley-foot-in-mouth.gif\
smiley-frown.gif\ smiley-innocent.gif\ smiley-kiss.gif\ smiley-laughing.gif\
smiley-money-mouth.gif\ smiley-sealed.gif\ smiley-smile.gif\ smiley-surprised.gif\
smiley-tongue-out.gif\ smiley-undecided.gif\ smiley-wink.gif\ smiley-yell.gif\
1.gif\ 2.gif\ 3.gif\ 4.gif\
21.gif\ 6.gif\ 7.gif\ 8.gif\
9.gif\ 10.gif\ 11.gif\ 12.gif\
13.gif\ 14.gif\ 15.gif\ 17.gif\
19.gif\ 20.gif\ 26.gif\ 5.gif\

För Jag har i alla fall trevligt och jag tycker om alla på MG..???Jo alla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm ...
Är det verkligen så illa ställt på båtklubbarna!?

Tur är väl då att man har egen strand och brygga, så man slipper tjafs om el, bryggunderhåll, förtöjning mm! Och precis som Ringhede skrev:

Den som ingenting gör, gör inte några fel!

Så under mitt båtägande har det gjorts många fel ... men även vissa bra saker! smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får vara med så kan jag förtälla att jag har ca 37 grader ,just nu!

Hoppas det är OK ?!

 

 

 

21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...