Gå till innehåll
måndag 20 juli 2026

Rekommendera Poster

Hej alla.

Något som slagit mig när jag kollar annonser, är uppdatering av utrustning.

Känns nästan som jag har fel i mina prioriteringar. (Borde vara omöjligt)

Det är installerat nya ljudanläggningar med massvis med högtalare och subwoofers, ismaskiner, lampor med diverse kulörer både uppe och under vatten.

(Mycket åverkan på båten som är svår och dyr att återställa). I mina ögon mycket smink och lullull.

Men inte en krona spenderat på navigationsutrustning, eller andra i mitt tycke viktiga komponenter. Uråldriga radarsystem, om dom ens är i drift, plotters som inte går att uppdatera, autopiloter som är i behov av översyn etc. 

Med lite tur så finns det i bästa fall en sextant. 🙂 

Är jag en grinolle, eller vad anser ni?

Är jag kanske "en man som heter Ove"?

Fin och säker sommar på er.

Anders

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs inte så mycket till navigationsutrustning för att glida mellan sjökrogarna i vackert väder, det är väl oftast där man hittar båtarna med många högtalare och bling-bling i form av lampor överallt.

Jag kanske har fördomar, men det är känslan att många båtar används till den typen av båtliv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev AndersSandgren:

Hej alla.

Något som slagit mig när jag kollar annonser, är uppdatering av utrustning.

Känns nästan som jag har fel i mina prioriteringar. (Borde vara omöjligt)

Det är installerat nya ljudanläggningar med massvis med högtalare och subwoofers, ismaskiner, lampor med diverse kulörer både uppe och under vatten.

(Mycket åverkan på båten som är svår och dyr att återställa). I mina ögon mycket smink och lullull.

Men inte en krona spenderat på navigationsutrustning, eller andra i mitt tycke viktiga komponenter. Uråldriga radarsystem, om dom ens är i drift, plotters som inte går att uppdatera, autopiloter som är i behov av översyn etc. 

Fin och säker sommar på er.

Anders

Det låter som insjöbåtar. Det finns ju ett stort båtliv i många av våra insjöar och med förvånansvärt stora båtar.  Mitt intryck är att det är vanligt där att man kör på med lullull i fom av ljud och ljus. Kanske hänger ihop med att bilkulturen är stor på samma platser och att båtlivet mer liknar bilkulturen (Classic car entusiaster).

Har ingen fakta på detta, mer ett intryck jag fått.  Kolla var båtarna ligger när du ser dem i annonserna.

Självklart är det ju inte enbart där man hittar dessa båtar, men jag tror det är betydligt vanligare i insjöar.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev AndersSandgren:

Nu vet jag inte exakt vilken båttyp du tittat på men gubbgissar att det rör sig om lite större (35 fot>) där nuvarande ägaren inte varken har intresse, kunskap eller behörighet att framföra ekipaget utan anlitar någon om de ska förflytta sig till någon partybrygga på Sandhamn, Gotland, Båstad, Smögen mm. Dessa brukar ju dyka upp då och då i något gammalt avsnitt av Kustbevakarna.

Är ju egentligen bara att hoppa över dessa annonser om inte prislappen är helt rätt och man kan själv uppgradera till önskad utrustning men det är kanske en utopi att hitta med rätt prislapp...

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man kör mellan gästhamnar inomskärs i relativt kända vatten, dagtid på sommaren, behöver man inget särskilt. Så används väldigt många båtar. Inte konstigt då att man fokuserar mer på det som man tycker ger upplevelse än tråkig navigationsutrustning (ur deras perspektiv).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner igen känslan och tycker man ser samma sak på bilar, precis som du associerar till. Hade en tid en idé om att köpa en veteranbil från mitt födelseår men nästan alla dessa bilar var sönderskruvade av "entusiaster" och helt otänkbara för mig då de förvandlats från en bil från det året till en bastard.

Jag tycker också man ofta ser samma sak på mindre båtar och många gånger genom frågor här på MG. Någon som vill sätta i en fet stereo i en styris tex.

Kanske skjuter jag mig själv i foten nu eftersom jag grejar så mycket med båtens el men jag antar att det är ett sätt för oss människor att forma vår omgivning till något personligt och anpassat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppa över sådana båtar! Titta inte ens åt det hållet!

Endast landkrabborna prioriterar feta ljudsystem framför mer nödvändig navigationsutrustning.

Jag ser sådana båtar i Bohusläns kustorter, där det finns såväl systembolag som krogar. Inte sällan är dessa motorbåtar övermotoriserade med feta utombordare i pluralis eller V-åttor med raka rör. Då förstår jag varför stereon skall ha 4x 500 watts uteffekt, bara för att man samtidigt skall kunna lyssna på ”ord vid dagens slut” och ”sjörapporten” samtidigt som man åker omkring utanför skärgårdarna på internationellt vatten.

En navigator, eller rättare sagt ett ”instrument med multiskärm” används för att styra ljudanläggningen. Och alltihopa var så himla dyrt att båtägaren inte hade rår att köpa flytvästar till besättningen, men pengarna räckte till T-tröjor och kepsar med båtens namn på.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roade mig med att bläddra lite på Blocket medan jag åt middag.

Ställde in olika parametrar men hittade inte mycket i de normala prisklasserna där de prioriterat ljud- och ljusanläggningar med discoboll i targabågen framför vanlig utrustning. Det fanns båtar med relativt ny navigationsutrustning...

Ställde ner priset lite och sedan ytterligare lite till och då dök det upp ett och annat med totalt utdaterad navigationsutrustning och någon hade en radar som var från 1980-talet och fungerade säkert men priset på båten var ju därefter d.v.s. mycket lågt...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag känner igen känslan och tycker man ser samma sak på bilar, precis som du associerar till. Hade en tid en idé om att köpa en veteranbil från mitt födelseår men nästan alla dessa bilar var sönderskruvade av "entusiaster" och helt otänkbara för mig då de förvandlats från en bil från det året till en bastard.

Jag tycker också man ofta ser samma sak på mindre båtar och många gånger genom frågor här på MG. Någon som vill sätta i en fet stereo i en styris tex.

Jo det finns olika skolor gällande veteranfordon, en del vill ha allt helt original där minsta lilla skruv måste vara exakt lik den som satt där original, sen finns ju "restomod" där man restaurerar till originalskick men kan byta ut en gammal utsliten motor/växellåda till något mer modernt med t.ex. A/C, motor med insprutning och växellåda med 5–6 växlar istället för en osynkad 4-växlad med OD som kanske fungerar ibland. Jag hade ju inte tackat nej till en P1800 byggd av Leif Thuvesson eller en RIVA Super Aquarama med moderna motorer men då måste jag vinna på Eurojackpot först🤣

Folk som inte vuxit upp med båt eller saknar sjövana brukar inte prioritera navigiations-/säkerhetsutrustning i båten, utan det är ljudanläggning och annat som man helst skall styra med nån app som är prio 1. Navigation är möjligen att man plockar fram mobilen och går in på nån app för att kolla var man är eller går in på Eniros kartor för se om man kan hitta hem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan är en modern plotter relativt överkomlig. Och en plotter är ganska mycket en färskvara. När vi köpte nuvarande båten följde det med en Raymarine A70, redan då mer än 15 år gammal, och outhärdlig långsam och svårstyrd. Redan innan säsongen började bytte vi ut den mot en modern plotter. Som dag och natt. En fungerande gammal radar är bättre än ingen radar. Nya kostar 30 papp, vilket kan vara liknande värde som hela båten...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Jag hade ju inte tackat nej till en P1800 byggd av Leif Thuvesson eller en RIVA Super Aquarama med moderna motorer men då måste jag vinna på Eurojackpot först🤣

Alla alternativ låter ju ruskigt bra. Jackpot, P1800 och ffa Rivan! Men det är ju bara en ”liten” Jackpot som saknas.

Restomod hade jag inte hört talas om men jag måste erkänna att jag inte satt mig så väl in i den världen. Men A/C, motor som inte läcker olja hela tiden och kanske servo på en gammal stor bil är väl inte helt fel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åker man t.ex.  upp och in i  Norrland så börjar det bli väldigt vanligt med bastflottar, badflottar etc i sjöarna. Och även allt vanligare med större båtar, t.ex är det inte ovanligt med några gamla 80- och 90-tals stora 40 fotare etc.  Där "båtlivet" uppenbarligen mer att åka ut på sjön, (ligga på svaj eller bara driva), bada, dricka öl, spela hög musik och bara njuta av livet med lite vardagsparty. Där har man normalt ingen som helst nytta av någon navigationsutrustning (vad ska man med plotter till om det inte finns sjökort)  men har mer "nytta" av ett sjysst ljudsystem....och lite coola färgade lampor under vattnet😎🔥

Gissar detta även gäller insjöar i resten av landet också. Minns jag såg en Bayliner 45 i sjön Sommen utanför Tranås för några år sedan, gissar de inte satsar på dyr avancerad navigationsutrustning där.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...