Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Rekommendera Poster

IMG_1413.thumb.jpeg.aa41b6d0d68f3d18ed9ddcdfbf62e731.jpeg

 

Egentligen är det rätt märkligt, vi är ju ett frihetsälskande folk. Vi trängs på trånga kontor och andra sorters arbetsplatser med mycket folk hela året. Vi kommer i konflikter på stormarknadernas jättestora parkeringsplatser, vi tränger ihop oss på biografer och teatrar, och står i kö för att sitta trångt på lunchrestauranger och finare restauranger om kvällarna.

Och vad gör vi då på våra långhelger eller på vår semestrar…. Jo vi gör som pingviner, havssköldpaddor och tranor gör, vi återvänder varje år till samma ställen, generation efter generation.

Ja vi går in i redan överfulla gästhamnar och trängs där med kanske samma människor vi träffar på jobbet eller på dom jättestora parkeringsplatserna om vardagarna. Här trängs vi med besättningar i ”Panik 29:or”, ”Konkurs 32:or” eller andra flytetyg av syntetiska byggmaterial. Visst är det märkligt?

 

På kvällarna sveps hamnarna in i dimmor som skulle fått siktförhållandena i Lützen den där dagen 1632, att framstå som klar dag med någorlunda god sikt. Snart skall man kremera entrecoter, ryggbiffar och ytterfiléer till oigenkännlighet. Under tiden korkas buteljer upp och baginboxar öppnas och dräneras. Efter detta så dyker det ”båtfullafolket upp” det tjoas och stimmas. Någonstans i hamnen stäms en allsång upp där man misshandlar välkända verk av våra visdiktare. Evert Taube och Lasse Dahlqvist skulle vänt sig om i sina gravar om de hört eländet. Tranorna och pingvinerna är ju inte direkt tysta dom heller, men dom sjunger ju inte lika falskt. Havssköldpaddorna väsnas däremot inte alls.

Under tiden som dom båtfulla interagerar med sina båtgrannar sysselsätts ongjävlarna med en dinge med motor på, nu har det blivit betydligt bättre på den fronten, då man bytt ut en knattrande tvåtaktare mot en elsnurra. Dom äldre tonårshuliganerna sysselsätter sig med någon som försiggår på Internet, och stör inte omgivningen det minsta, annat än att hamnens wifi blir väldigt trögt.

 

Det drar ihop sig till midsommar, dom bokningsbara båtplatserna är sedan december månad redan uppbokade. Andra båtägare seglade ut sina båtar redan förra veckan och förtöjde dessa i gästhamnen, för att sedan ta bilfärjan eller skärgårdsbåten hem. Dom återkommer tillsammans med hela familjen med samma färdmedel på torsdag kväll.

 

Så blir det då midsommar, den skall ju firas traditionellt, man skall äta samma sorts mat som man gör under påsken och julen, fast inte lika mycket ägg och en annan sorts skinka. Ingen har ännu lanserat ”Midsommarmust” men det är väl bara en tidsfråga innan den dyker upp i butikerna.

 Man skall intaga maten utomhus, mellan regnskurarna… Innan dess har ju det iland ordnats med en midsommarstång som skall kläs med blommer och blan, sedan skall den resas, och då kommer dom lokala spelemännen, ibland är det professionella musiker, men oftast är det glada amatörer, som kan traktera diverse olika musikinstrument, men inte alltid i samma tonart, eller i samma takt, men vad gör det?
Det dansas runt stången som det gjorts i många, många år. ”Räven överaskar grisen”, ”Tjära tjära havre” och en slags danslek där det ser ut som om vissa deltagare ber till Mekka, men det är någonting med en varlig björn i texten.

 

Dagen efter, på morgonen som brukar sträcka sig fram till klockan 13 är det väldigt tyst i hamnen, barna har vaknat tidigt och springer på bryggorna utan flytväst. 
Redan klockan 04 vaknade hamnens frivilliga renhållningsarbetare, olika mozarter, havstruten, gråtruten, fiskmåsen, skarven och den frisläppta minken. Dom kivas, skrias och slåss om det uppdukade smörgåsbord som dom båtfulla har lämnat efter sig under kvällen och natten innan.

 

Och så fortsätter det år efter år. Vi svenskar tycks ju gå i samma spår år efter år, vi behöver nya idéer och traditioner, varför blir vi inte mer multikulturella någon gång, ja, kanske för att det känns tryggt och ordnat med en kaotisk omvärld, att följa samma gamla uttjatade traditioner om och om igen.

 

 

 

  • Gilla 2
  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner inte igen mig värst mycket...

 

Ändå ligger jag på sjön 70 - 80 nätter per säsong.

 

Ni kan ju undra vart jag tar natthamn.

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Vilket inlägg. 
Har du fått sand i din vagina, @Georg_Ohm?

 

Känner för övrigt inte igen mig alls, gästhamnar brukar besökas i undantagsfall och då håller jag mig till de mindre utan partyn.
Och på ostkusten är det sol för det mesta 🙂 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så blir det då midsommar, den skall ju firas traditionellt, man skall äta samma sorts mat som man gör under påsken och julen, fast inte lika mycket ägg och en annan sorts skinka. Ingen har ännu lanserat ”Midsommarmust” men det är väl bara en tidsfråga innan den dyker upp i butikerna.

Jo Appeltoftska/Krönleins har gjort ett försök men insåg att de var fel på det.

https://svenskahogtider.com/2018/06/20/varfor-finns-det-inte-midsommarmust/

 

Själv blåvägrar jag äta inlagd sill och speciellt "matjessill" på låtsasmidsommarafton, firar på söndag då det är midsommar-solståndet sen är det ju Sankthans (obs ett ord) den 24:e.

Sill (helst 3:or) intages nystekta på en grovbrödsmad med redigt smör som stått framme och en tallrik varm rabarberkräm med Skånemejeriers 3% Lantmjölk som först hällts upp i en brun glasflaska med patentkork så man kan skaka sönder gräddklumparna. Den där förbannade plastkorken på Tetrapaken som tvunget ska sitta fast i ett plasthängsle håller inte tätt för att skaka förpackningen trots att det står "Skaka mig" på förpackningen. Kan undra hur många som fyllt halva köket med mjölk och gräddklumpar när de skakat Tetrapaken, nä tacka vet jag den hederliga 2 liters plastdunken som försvann för några år sedan men fortfarande i finns i UK för dom är ju inte med i .. längre.

 

Senaste tillskottet på den numera standardiserade helgmaten Svenskarna ska äta på midsommarafton är väl Västerbottenpaj eller vad det var i veckans reklamblad från ICA samt köttfria "köttbullar" och veganprinskorvar och nån annan sojaprodukt.

 

På fredag blir det nog grillad grisbringa  från vildgris, kackelovnspäror (nypäror), de sista sparrisarna om vi hittar några bland tistlarna, grillade gulerötter med kanel på och nån sås till samt ett par glas rött från en flaska att skölja ner maten med. Ingen Matjes på vårt bord iaf.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Oj. Vilket inlägg. 
Har du fått sand i din vagina, @Georg_Ohm?

 

Känner för övrigt inte igen mig alls, gästhamnar brukar besökas i undantagsfall och då håller jag mig till de mindre utan partyn.
Och på ostkusten är det sol för det mesta 🙂 

Vi har iallmänhet flest soltimmar, men det kan ju regna samtidigt som solen skiner.

Sand… nä inte asfalt heller.

Det finns ju olika slags gästhamnar, dom där det finns både systembolag och restauranger undviks x flera. Så finns det dom som är belägna på mindre och mer pittoreska öar dit pensionärerna och barnfamiljerna brukar vistas, där är det ju då mer traditionellt och lugnare.

51 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jo Appeltoftska/Krönleins har gjort ett försök men insåg att de var fel på det.

https://svenskahogtider.com/2018/06/20/varfor-finns-det-inte-midsommarmust/

 

Själv blåvägrar jag äta inlagd sill och speciellt "matjessill" på låtsasmidsommarafton, firar på söndag då det är midsommar-solståndet sen är det ju Sankthans (obs ett ord) den 24:e.

Sill (helst 3:or) intages nystekta på en grovbrödsmad med redigt smör som stått framme och en tallrik varm rabarberkräm med Skånemejeriers 3% Lantmjölk som först hällts upp i en brun glasflaska med patentkork så man kan skaka sönder gräddklumparna. Den där förbannade plastkorken på Tetrapaken som tvunget ska sitta fast i ett plasthängsle håller inte tätt för att skaka förpackningen trots att det står "Skaka mig" på förpackningen. Kan undra hur många som fyllt halva köket med mjölk och gräddklumpar när de skakat Tetrapaken, nä tacka vet jag den hederliga 2 liters plastdunken som försvann för några år sedan men fortfarande i finns i UK för dom är ju inte med i .. längre.

 

Senaste tillskottet på den numera standardiserade helgmaten Svenskarna ska äta på midsommarafton är väl Västerbottenpaj eller vad det var i veckans reklamblad från ICA samt köttfria "köttbullar" och veganprinskorvar och nån annan sojaprodukt.

 

På fredag blir det nog grillad grisbringa  från vildgris, kackelovnspäror (nypäror), de sista sparrisarna om vi hittar några bland tistlarna, grillade gulerötter med kanel på och nån sås till samt ett par glas rött från en flaska att skölja ner maten med. Ingen Matjes på vårt bord iaf.

Tja, då är det ju inte helt monokulturellt då, där söderut, söder om Mölndal.

Men det var ju bra att Karl X Gustav lyckades ta sig över bälten vintern 1658, annars hade det ju varit ett fördärv, med matkulturen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller inte riktigt med dig @Georg_Ohm men kul idé med Midsommarmust!

 

Traditioner skapas genom att man (oftast inom samma familj/grupp) väljer att göra saker man gillar flera gånger och enligt ett bestämt schema. Alla kanske inte fortsätter vara lika förtjusta i att göra just vissa saker efter ett tag men man får ju böja sig för övriga medlemmar i gruppen. Jag skulle tex gärna skippa julen med julklappar, gran och pynt och all speciell julmat - men se det går familjen inte med på. Då får jag böja mig eftersom de andra vill det och vill att jag ska vara med.

 

Nån sa: Den svenska sommaren är fantastisk - bara man uppmärksammar den dagen den inträffar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra helgen i naturhamn med kompis. Även kommande helg så blir det naturhamn med en annan kompis. Vi vill inte ha party, trevligt sällskap och naturen är prio 1.

IMG_20260612_155123870_HDR.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jaså..? Varför tror du det? 😎

https://www.svt.se/datajournalistik/solligan-2025/

 

 

IMG_5784.jpeg

Njaä, tänkte väl mer på Nord Koster, som förr om åren har legat på topp i solligan.

Men den ön har ju halkat efter de senaste åren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

 

Håller inte riktigt med dig @Georg_Ohm men kul idé med Midsommarmust!

 

Traditioner skapas genom att man (oftast inom samma familj/grupp) väljer att göra saker man gillar flera gånger och enligt ett bestämt schema. Alla kanske inte fortsätter vara lika förtjusta i att göra just vissa saker efter ett tag men man får ju böja sig för övriga medlemmar i gruppen. Jag skulle tex gärna skippa julen med julklappar, gran och pynt och all speciell julmat - men se det går familjen inte med på. Då får jag böja mig eftersom de andra vill det och vill att jag ska vara med.

 

Nån sa: Den svenska sommaren är fantastisk - bara man uppmärksammar den dagen den inträffar.

Skrev jag att jag är emot våra traditioner? 
Jag skrev att det kunde vara trevligt med omväxling, men jag firar precis som du, efter den oskrivna regelboken.

Men det blir ju aldrig som förr, ”de gamle” har lämnat, barnen har flyttat ut, så nu har vi förnyat oss i år med en annan snaps, och uteslutit senapssillen, så kan vi kanske förnöja oss med att se när andras barn dansar runt gran..stången, köpa den lokala idrottsföreningens och SSRS nitlotter, det blir nästan precis som förra året fast på en annan ö. Och alltid lika underhållande att se hur andre båtmänniskor beter sig, hur dom klär sig, hur dom hanterar sina båtar i en trång hamn, och alltid lika roligt att försöka lista ut olika besättningars relationer ombord.

 

Men det jag inte gjorde då, var att infoga ironiska smilysar.

😗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jaså..? Varför tror du det? 😎

https://www.svt.se/datajournalistik/solligan-2025/

 

 

IMG_5784.jpeg

Det är dock mycket soligare i kustbandet, som inte märks i en redovisning för tätorten, eller kommunen, Göteborg. Jämför med Nordkoster, som är mer i linje med hur det ser ut precis vid kusten och på öarna. Att sen Luleå och Umeå hamnar i topp beror på att de under sommaren har många fler dagsljustimmar, så en dag med bra väder ger ett par timmar mer sol av bara farten. Ett mer rättvist mått hade kanske varit dygn med sol över en viss andel av dygnet, eller soltimmar normaliserat/omräknad i förhållande till antalet dagsljustimmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Det är dock mycket soligare i kustbandet, som inte märks i en redovisning för tätorten, eller kommunen, Göteborg.

För att jämföra äpplen med äpplen… det är soligare i kustbandet i Stockholm också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...