raol 2 558 Postad 12 Juni Sen mitten av vintern har jag haft en liten pryl i båten som mäter temp och luftfuktighet, sparar mätvärden med några minuters intervall och kan sen enkelt tanka över till mobil via BT. När båten ligger still och är stängd är luftfuktigheten konstant runt 75-85 %, men när jag varit ute med båten och haft nedgångsluckan öppen hela tiden, sjunker luftfuktigheten till samma som utomhus (runt 40 % som lägst just i går). Det tycker jag talar för att ventilationen har förbättringspotential! I båten sitter det två ventiler. En i det lilla toarummet och en ovanför pentryt, förmodligen rätt typiskt för en sån båt. Ventilerna är lika gamla som båten och helt passiva. Jag har en hel drös datorfläktar för 12 V som bara ligger och "skräpar" i en låda. Förbrukningen är minimal. Fläkten drar ca 1.5 watt vid full effekt, så knappt 3 Ah per dygn, vilket den nuvarande lilla solpanelen säkert kan leverera även på en mulen dag. Tror ni det blir nån fart på luftombytet om jag bara fäster en sån på ventilens undersida? Eller behöver det vara en specialanpassad modell av ventil för att funka bra med fläkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 775 Postad 12 Juni Ja det borde funka men det är bara att prova, i vissa fall så kan luftflödet "studsa" mot ventilens inre delar. Men du måste se till att få in luft om du sätter fläkt på båda ventilerna så de blåser utåt. Den på toa är nog bäst att sätta så den blåser utåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 551 Postad 12 Juni Det låter som en bra ide men jag tror att "vanliga" olackade kretskort inte håller alltför länga i så hög luftfuktighet. Badrumsfläktar är kanske ett bättre alternativ. Men den vanligaste metoden att hantera fukten i båten på vintern är att ställa ut ett antal sk torrbollar och hålla rent från matrester och fettfläckar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 558 Postad 12 Juni 19 minuter sedan skrev anuba: Det låter som en bra ide men jag tror att "vanliga" olackade kretskort inte håller alltför länga i så hög luftfuktighet. Badrumsfläktar är kanske ett bättre alternativ. Men den vanligaste metoden att hantera fukten i båten på vintern är att ställa ut ett antal sk torrbollar och hålla rent från matrester och fettfläckar. Jag skrev lite slarvigt och otydligt så jag förstår feltolkningen. Detta gäller alltså nu, under sommarhalvåret. Det enda som hade med vintern att göra var när jag placerade mätaren där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 558 Postad 12 Juni 24 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja det borde funka men det är bara att prova, i vissa fall så kan luftflödet "studsa" mot ventilens inre delar. Men du måste se till att få in luft om du sätter fläkt på båda ventilerna så de blåser utåt. Den på toa är nog bäst att sätta så den blåser utåt Mm, det var det där med att "studsa" jag funderade på. Jag har aldrig sett hur en sån ventil ser ut inuti, och om de eventuellt skiljer sig från ventiler gjorda för och med fläktar. Toadörren är i princip alltid stängd så den ventilen räknar jag lite bort. Väldigt trångt och bökigt att arbeta där också (att konstruktören inte satte toan där stickkojen och "navigationsbordet" är, är rent kriminellt uselt tänkt). Min tanke var att suga ut luft genom ventilen ovanför pentryt och att luften kommer in genom de ventiler (räfflade plastgaller) som sitter i sittbrunnen, som leder till samma inre luftrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 551 Postad 12 Juni 2 minuter sedan skrev raol: Jag skrev lite slarvigt och otydligt så jag förstår feltolkningen. Detta gäller alltså nu, under sommarhalvåret. Det enda som hade med vintern att göra var när jag placerade mätaren där. Då går det nog bättre. Jag håller själv på att öka kylningen i motorrummet . Det är både bra för generatorn och dieselmotorn. Jag funderade jag på en datorfläkt men då den skulle sitta i luftintag till motorutrymmet, var jag rädd för att det skulle komma in vatten i fläkten. Så det blev en vattentålig motorrumsfläkt som jag skall montera i en 150mm slang med hjälp av avloppsrörsadapters. Men detta är ju ett annat problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 775 Postad 12 Juni 11 minuter sedan skrev raol: Mm, det var det där med att "studsa" jag funderade på. Jag har aldrig sett hur en sån ventil ser ut inuti, och om de eventuellt skiljer sig från ventiler gjorda för och med fläktar. Här kan du se hur de flesta ser ut inuti https://www.praktisktbatagande.se/gor-det-sjalv/gor-det-sjalv-sa-byter-du-dacksventilator Det är mot den platta ventilplattan som luftströmmen kan studsa och fläkten får jobba i motvind. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 558 Postad 12 Juni 10 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Här kan du se hur de flesta ser ut inuti https://www.praktisktbatagande.se/gor-det-sjalv/gor-det-sjalv-sa-byter-du-dacksventilator Det är mot den platta ventilplattan som luftströmmen kan studsa och fläkten får jobba i motvind. Toppen! Jag blev där också påmind om att ventilen kan öppnas och stängas. Jag har en känsla av att den aldrig öppnats igen efter vinterförvaringen 2021 när vi försökte få hela insidan helt lufttät (tejpade fast byggplast över alla ställen där luft kunde komma in/ut)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 266 Postad 12 Juni Är du fortfarande inne på att montera en datorfläkt? Jag hade en sådan under en takventil på förra båten. Det fungerade bra, den hjälpte ventilen att evakuera skithusluften. En subminiatyrströmbrytare och ett tillhörande ”galler” monterades också. Fläktarna brukade hålla i tre-dyra säsonger innan lagren var slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 230 Postad 12 Juni (redigerade) Air only ventilator finns i en del Hallberg Rassy. Dessa ventilatorer kan kompletteras med en ett fläktfodral i vilken det troligen sitter en datorfläkt - Breezy. Det går säkert att montera en datorfläkt vid en befintlig ventil, så prova. En datorfläkt drar inte speciellt mycket och kan stå på dygnet runt om batteriet laddas med en solpanel. Koppla fläkten till lastutgången på en regulator med underspänningsskydd så kan inte batteriet ta skada. I vår Airhead mulltoa för ventilation sitter den en liten datorfläkt San ACE 60 Model 109R0612M402 där det anges 20 dB(A) men den surrar lite för mycket så kommer att bytas ut. Kanske blir en Noctua NF-A6x15 PWM 19.8 dB(A) Redigerad 12 Juni av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 229 Postad 12 Juni Jag bytte innehållet i min solellsfläkt till en BeQuiet PureWings datorfläkt förra sommaren. Den bullrar med 18,6 decibel och flyttar 56 kubikmeter luft/timme. Den är avsevärt tystare än den tidigare propellern och dessutom är den kopplad till båtens 12V så jag kommer aldrig mer att behöva pilla med det lilla uppladdningsbara batteriet som tröttnar efter några år. Jag rensade mycket av plasten så fläkten kunde hängas upp inne i luftkanalen i den gamla fläkten. Sedan anslut jag fläkten via en PWM-kontroller så jag kan variera hastigheten på fläkten. Sänkte även spänningen till PWM-kontrollern med ett litet motstånd så spänningen blev 12V (datorer är mer exakta på spänning än båtbatterier. Jag fick även köpa ett knippe PWM-skarvkablar så det räckte för inkopplingen mellan kontroller och fläkt. Kablarna drogs inne i garderoben och mellan däck och innertak så de blev helt dolda. Jag har två reservfläktar (de hade utförsäljning så de var snorbilliga..) så jag kommer att klara mig med reservmtrl några år om fläktarna inte klarar båtmiljön. Kostnader för komponenterna: Fläkt 125:- (Webbhallen), PWM-kontroller 55:- (Ebay), PWM-kabel 10 st x 30cm 85:- (Amazon) och en liten komponentlåda för kontrollern som jag glömt var jag köpte. Så för ca 300:- har jag en utsugsfläkt som går dygnet runt och är tyst så den inte stör nattsömnen. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 558 Postad 12 Juni Mm, men fläkt har jag redan. Köpte sex eller åtta (osäker) för ett projekt som aldrig blev av (byta en hel datorsida mot fläktar) och planen är att bara koppla in direkt, med ett motstånd för att få ner farten. PWM-kontroller är extrem overkill, särskilt som jag inte har behov av att reglera farten när jag väl hittat rätt. Det enda jag behöver är lite kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 57 Postad 12 Juni Snygg lösning @Lintott! Jag kommer nog att ge mig på något liknande. Har provat två solcellsventilatorer från båthandeln av olika modeller men båda fick skurna lager på nolltid och fick reklameras, så tills jag får tummen ur har jag återgått till gammaldags passiv Electrolux. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 845 Postad 12 Juni (redigerade) 58 minuter sedan skrev Lintott: Jag bytte innehållet i min solellsfläkt till en BeQuiet PureWings datorfläkt förra sommaren. Den bullrar med 18,6 decibel och flyttar 56 kubikmeter luft/timme. Den är avsevärt tystare än den tidigare propellern och dessutom är den kopplad till båtens 12V så jag kommer aldrig mer att behöva pilla med det lilla uppladdningsbara batteriet som tröttnar efter några år. Jag rensade mycket av plasten så fläkten kunde hängas upp inne i luftkanalen i den gamla fläkten. Sedan anslut jag fläkten via en PWM-kontroller så jag kan variera hastigheten på fläkten. Sänkte även spänningen till PWM-kontrollern med ett litet motstånd så spänningen blev 12V (datorer är mer exakta på spänning än båtbatterier. Jag fick även köpa ett knippe PWM-skarvkablar så det räckte för inkopplingen mellan kontroller och fläkt. Kablarna drogs inne i garderoben och mellan däck och innertak så de blev helt dolda. Jag har två reservfläktar (de hade utförsäljning så de var snorbilliga..) så jag kommer att klara mig med reservmtrl några år om fläktarna inte klarar båtmiljön. Kostnader för komponenterna: Fläkt 125:- (Webbhallen), PWM-kontroller 55:- (Ebay), PWM-kabel 10 st x 30cm 85:- (Amazon) och en liten komponentlåda för kontrollern som jag glömt var jag köpte. Så för ca 300:- har jag en utsugsfläkt som går dygnet runt och är tyst så den inte stör nattsömnen. Lite OT men efter tips här på MG så satte jag en datorfläkt med regulator på värmarslangen för att få bättre värme i förpiken som ligger längst från värmaren. Hade tillfälle att ”strippa” ett antal gamla uttjänta datorer på jobbet så jag har väl en tre-fyra likadana fläktar liggandes då jag tänkte att de skulle dö ganska snabbt. Det är nu säkert 10 år sedan och den första jag installerade tuffar på forfarande. Och tyst är den. Man hör nästan bara ljudet från luften som trycks igenom slangen. Och använder jag inte fläkten för att höja värmen i förpiken får den ofta gå för att ge svalka i förpiken istället. Rätt häftigt att de håller så bra faktiskt. Redigerad 12 Juni av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser