Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026
Trollet01

Bränsleförbrukning Sea Ray 230 OV 1996

Rekommendera Poster

Hej, Kan någon säga vad bränsle förbrukningen är för denna båt Sea Ray 230 Overnighter. från 1996. Mercrusier 5,7 och har nog förgasare tror jag... 

I marschfart kan det vara cirka 25 knop och Maxfart 42 knop isch...

Tack på förhand

T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Trollet01:

Hej, Kan någon säga vad bränsle förbrukningen är för denna båt Sea Ray 230 Overnighter. från 1996. Mercrusier 5,7 och har nog förgasare tror jag... 

I marschfart kan det vara cirka 25 knop och Maxfart 42 knop isch...

Tack på förhand

T

Hej och välkommen till MG.

Ta en bild på motorns typskylt som sitter (ska sitta) på plastkåpan över flamdämparen ("luftfiltret").

Så kan jag tala om vad det är för motor osv. samt vilken ungefärlig bränsleförbrukning man kan räkna med. Men det är under förutsättning att motorn är fullt frisk, botten på båten är ren och oskadd samt med 2 personer ombord. Det är många faktorer som spelar in gällande bränsleförbrukningen.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur ser en förgasare ut?

Har motorn fler än 3 tändstift?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här som var så lugntofint ?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Runt 2liter distansen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev -PLM-:

Runt 2liter distansen.

Ja det är nog i det häradet på WOT.

Går man ner till marschfart ca 25 knop så hamnar man mellan 2500–3000 r/min och där går motorn betydligt billigare och hamnar runt 1–1,2 L per distans med 230–250 hk versionerna. Men detta gäller en fullt frisk och servad motor utan dåliga tändkablar, ojämn kompression mm.

Kan komma ner strax under 1 L/nm om det är TBI och optimala förhållanden samt motor i toppskick.

350 MAG MPI har lite högre effekt och där hamnar förbrukningen på ca 1,2–1,3 L/nm vid ca 25 knop.

Men som sagt beror det även på propeller, hur ren båtens botten är, hur många man är i båten samt väder och temperatur.

En het och fuktig sommardag i juli/augusti kan motorn tappa 10% effekt jämfört med sval och torr höstdag i september, vilket också påverkar bränsleförbrukningen.

1996 om nu detta stämmer, fanns Mercruiser 5.7 med 2-ports förgasare, 2-ports TBI, 4-ports förgasare samt som 350 MAG med MPI och enda möjlighet att kolla vilken motor det gäller så är det att man tittar efter själv eller kan man kolla via motorns serienummer då man får fram allt man behöver veta (t.ex. effekt, bränslesystem) om just den aktuella motorn.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 24-fots Coronet med 5,7 GXi har en sweetspot på 1,4 L/M runt 3000 rpm (25-27 knop beroende på vind), strax över tomgångsfart drar den något mindre. 

Så mellan 1,2 till 1,5 L/M får man räkna med i marchfart. Mindre än så är knappast realistiskt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev Tristan_301:

Min 24-fots Coronet med 5,7 GXi har en sweetspot på 1,4 L/M runt 3000 rpm (25-27 knop beroende på vind), strax över tomgångsfart drar den något mindre. 

Så mellan 1,2 till 1,5 L/M får man räkna med i marchfart. Mindre än så är knappast realistiskt.

Ja men du kör ju Volvo Penta 🤣

Skämt åsido, VP 5.7 GXi är väl ungefär som en Mercruiser 350 MAG MPI i effekt (300–320 hk) och drar lite mer.

Jag räknade på Mercruiser 5.7 L och 5.7 LX som ger mellan 230–260 hk beroende på tillverkningsår och om det förgasare eller TBI.

Sen har ju Alpha One betydligt bättre hydrodynamiska egenskaper än andra drev, så det bättrar på bränsleekonomin lite.

Dessutom visste inte TS vilken version av motor det gäller men trodde det förgasare.

Men det kan man ju kolla först...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu spelar det inte så jättestor roll vilken version av motor det är, oavsett om det är en 260 hk eller som min 320 hk så använder man samma effekt vid en given hastighet och då bör förbrukningen vara rätt lika. Det som gör skillnaden är de yttre förutsättningarna som vikt på båten och bottenform etc. vilket kan göra att SeaRayen drar mer eller mindre än min Coronet. Jag har dock svårt att tro någon som säger att de kör på under litern per distans med en V8, det måste vara ungefär lika vanligt som solsken på midsommar..

Min bränsleförbrukning kommer från motorns egna data och jag ser den i realtid, så om man vill kan man ägna sig åt att fintrimma för att åka så snålt som möjligt. Jag gjorde på skoj en liten tabell härom året, som visar att man kör som snålast i 4,5 knop. I alla andra farter drar den mer än just vid sweetspoten runt 3000 rpm. Nu kör jag oftare runt 30 knop i marchfart, och då är det 1,7-1,8 L/M som går åt. Tur att bränslet är billigt i år.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 5,7 Mercruiser årsm-00 vortec Bravo 3, Maxum 2400 SCR.

Ligger ganska exakt på 1,8 L/distans i marschfart ca 25 knop.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era svar kring förbrukningen. 

Nästa fråga, vilken styrservo olja använder man på en 5,7 LX från 1996? Servon går lite tungt och det verkar vara lite olja i behållaren...

Hur lätt skall ratten gå? Som en gammal jänkarbil eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Trollet01:

Nästa fråga, vilken styrservo olja använder man på en 5,7 LX från 1996

Quicksilver Power trim and steering fluid art nr: 858075QB1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...