Stinan 3 Postad 18 Maj Vi har i många år tvättat och impregnerat vårt båtkapell med Imprenex och det har fungerat perfekt, inget läckage över huvud taget. Men i år läcker det enormt. Har nån mer råkat ut för detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 974 Postad 18 Maj (redigerade) Hej och välkommen till MG! "Min" kapellmakare är tydlig med att man inte ska tvätta kapell (fast för oss är det en sprayhood) för då blir det otätt onödigt fort. Han rekommenderade att lägga det i blöt i ljummet vatten 24 timmar en gång om året i månadsskiftet juli/augusti för att det ska vara rent inför rötmånaden och därmed slipper man mögel. Inte alls svar på din fråga, men oavsett hur man sköter sitt kapell håller det inte hur länge som helst. Hur gammalt är kapellet? Vad är det för kapellväv? Hur ofta tvättas det? Hur tvättas det? Den informationen är bra att ha för att kunna ge ett bra svar. Mackey Redigerad 18 Maj av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stinan 3 Postad 18 Maj Vet inte exakt hur gammalt det är men typ 15 år men det är inte speciellt slitet. Vi tvättar det i stort sett varje höst med jummet vatten o lite såpa. Sen på våren imregnerar vi det och det har som sagt aldrig läckt något alls tidigare. Vad det är för sorts kapellväv vet jag inte, vanlig kraftig kapellväv . 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 974 Postad 18 Maj 5 minuter sedan skrev Stinan: Vet inte exakt hur gammalt det är men typ 15 år 15 år plus minus några år skulle jag säga är en rätt vanlig livslängd för ett kapell. Väven och även tråden kapellet är sytt med slits av solens UV-strålar. Förra sommaren sprack ett antal sömmar på vår sprayhood plötsligt utan förvarning och den är 14 år gammal. Vi läte en kapellmakare sy om sömmarna och bytte även rutor och håller nu tummarna för att den ska hålla i några år till. 6 minuter sedan skrev Stinan: Vi tvättar det i stort sett varje höst med jummet vatten o lite såpa. Det låter perfekt, då är det välskött och inte söndertvättat. Som sagt, en dag är kapellets livslängd uppnådd och där är ni kanske nu. Jag skulle pröva att impregnera det en gång till för att klara sommaren 2026 hyffsat. Kanske finns det andra bättre impregneringsmedel eller tätningsmetoder, det vet jag inte så mycket om eftersom vår sprayhood inte behöver impregneras (väven har en vattentät insida, polyuretan tror jag det är). Jag skulle beställa ett nytt (tyvärr dyrt) kapell så snart som möjligt (om det gamla inte blir så tätt) med leverans till våren 2027. Det är ofta ganska mycket billigare (20 - 30 %) att beställa i god tid. Hoppas några andra som har mera erfarenhet av läckande kapell kan svara dig också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 18 Maj Min erfarenhet är att ett ljust kapell bara håller cirka 10 år. Mitt senaste (ljusa) kapell rasade fullständigt efter 11 säsonger. Tyget var helt slut och sprack mitt i om man drog i det. Gick inte att montera utan att ha sönder. Enligt min kapellmakare håller ett mörkt kapell 50% längre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 18 Maj (redigerade) 6 timmar sedan skrev Stinan: Vet inte exakt hur gammalt det är men typ 15 år men det är inte speciellt slitet. Vi tvättar det i stort sett varje höst med jummet vatten o lite såpa. Sen på våren imregnerar vi det och det har som sagt aldrig läckt något alls tidigare. Vad det är för sorts kapellväv vet jag inte, vanlig kraftig kapellväv . Jo jag håller med dom andra, ”typ 15 år”, då har det med god marginal passerat ”bäst före datum”. Det kan nog vara svårt att få tag på en ledig kapellmästare nu, dom har bråda dager på våren. Gör en ny impregnering nu, Herdins impregnering för grova textiler är ju en klassiker. Jag har kört med Biltemas impregnering som jag lagt på med en tryckluftsdriven färgspruta. Några extra lager uppepå och där sedan vattnet brukar rinna är ju aldrig fel. Sedan hoppas vi på en torr sommar och så beställer du ett nytt kapell tidigt på hösten, då brukar det också bli mindre dyrt. Redigerad 18 Maj av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stinan 3 Postad 18 Maj Tack för alla svar. Vi har köpt en annan impregnering som jag ska lägga på nu och vi får hoppas att det blir så bra att vi kan använda båten i sommar för som sagt lär vi inte få ett nytt uppsytt i sommar. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 20 Maj Bara ett tips: https://agderkalesje.no/ Kika in på deras sida och fråga om vad ett nytt kapell till din båt kostar. Jag vet att många reagerat på att priserna i Norge i många fall är lägre på kapell än i Sverige...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 543 Postad 20 Maj Jag var lite äventyrlig i år och köpte ett UltramarXL-paket med tvättmedel och impregnering. Jag har alltid kört med Shipshape förut men de kostar en del om man skall täcka mitt kapell. Jag hade tyvärr problem med att lägga på UltramarXL. Även om jag hade tvättat kapellet innan hade impregneringen svårt att suga i väven. Mitt kapell är säkert över 20 år gammalt och det finns inte en gnutta inbyggd tätning kvar. När jag sprayade på vätskan ville den bara rinna av i droppar. Klappade med handen dropparna så kunde jag få lite av vätskan att stanna kvar. Efter några regnskurar läckte kapellet som ett såll. Jag försökte också rolla på det men det var lika svårt. Den mesta vätskan rann ner på teakdäcket. Teaken såg ut att ha fått pricksjukan när den fläckvis inte sög upp något vatten. Igår gav jag upp och lade på några flaskor Shipshape. Den vätskan sög fint upp i väven. Är det någon har testat UltramarXL och lyckats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 543 Postad 21 Maj 21 timmar sedan skrev anuba: Jag var lite äventyrlig i år och köpte ett UltramarXL-paket med tvättmedel och impregnering. Jag har alltid kört med Shipshape förut men de kostar en del om man skall täcka mitt kapell. Jag hade tyvärr problem med att lägga på UltramarXL. Även om jag hade tvättat kapellet innan hade impregneringen svårt att suga i väven. Mitt kapell är säkert över 20 år gammalt och det finns inte en gnutta inbyggd tätning kvar. När jag sprayade på vätskan ville den bara rinna av i droppar. Klappade med handen dropparna så kunde jag få lite av vätskan att stanna kvar. Efter några regnskurar läckte kapellet som ett såll. Jag försökte också rolla på det men det var lika svårt. Den mesta vätskan rann ner på teakdäcket. Teaken såg ut att ha fått pricksjukan när den fläckvis inte sög upp något vatten. Igår gav jag upp och lade på några flaskor Shipshape. Den vätskan sög fint upp i väven. Är det någon har testat UltramarXL och lyckats? Jag tog kontakt med Ultramar och ställde samma fråga. Skickade två videos som visar hur UltramarXL suger in dåligt i kapellväven medans Shipsshape absorberas fint. De hade ingen bra förklaring men skickade tillbaka pengarna. Rätt sjyst ändå. Nu har jag lagt på Shipshape igen så att jag slipper sitta med regnkläder under kapellet. UltramarXL. Vätskan verkar mer vattenavstötande än om jag spolade på vatten. Skip Shape. Suger in fint både första och andra gången. Kan de ha med att det är lösningsmedel i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 317 Postad 22 Maj Det finns nog många bra produkter, jag använder 303 Fabric guard och är mycket nöjd och deras Clear vinyl till rutorna är riktigt bra med uv-skydd. https://303products.se/marine-fabric-guard/ https://303products.se/clear-vinyl-protective-cleaner/ 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 543 Postad 22 Maj 2 minuter sedan skrev Makro: Det finns nog många bra produkter, jag använder 303 Fabric guard och är mycket nöjd och deras Clear vinyl till rutorna är riktigt bra med uv-skydd. https://303products.se/marine-fabric-guard/ https://303products.se/clear-vinyl-protective-cleaner/ Jo, 303 det funkar säkert lika bra som Shipshape. Fast 303 är lite dyrare och Shipshape är redan rätt kostsam. Det går åt tre flaskor för 299kr/st. Jag ville mest testa något billigare och Ultramars bilder var så fina. Jag har också testat 303 vinyl protection. Såg bra ut inbörjan men jag tyckte det blev mest kladdigt efter ett att det hade legat på ett tag. Jag var kanske dålig på att polera bort det överflödiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 805 Postad 22 Maj 6 timmar sedan skrev anuba: Jag har också testat 303 vinyl protection. Såg bra ut inbörjan men jag tyckte det blev mest kladdigt efter ett att det hade legat på ett tag. Jag var kanske dålig på att polera bort det överflödiga. Jag kör med 303 areospace protectan men det kanske är den du menar. Man måste torka torrt direkt efter applicering, annars blir det skit är min erfarenhet. Mina rutor är som nya, mjuka och klara, efter 10 år 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 317 Postad 23 Maj Jo jag gnider in med en mikrofiberduk och efterpolerar med en annan, på både in och utsidan och det blir perfekt. Jag fick beröm av min kapellmakare när vi lämnade in för att bättra på sömmarna efter 8 år, då sa han att - ”vad du än gör med de kapellrutorna så fortsätt med det” 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser