Gå till innehåll
onsdag 03 juni 2026
Karljohansson

renovering vattensystem

Rekommendera Poster

efter första övernattningen för några veckor sedan märkte jag såklart att sötvattentanken läcker, har lokaliserat att läckaget kommer under tanken, man ser att de rinner lite underifrån, satte även papper över själva vattenutflödet och det var torrt, så antar det är att byta ut vattentanken? Oaktat får jag med nått som ser äckligt ut när man pumpar ut vatten se ut som nån slangrest eller nått annat, så använder det mest för tvätta händerna koka vatten.

tänker om jag ska byta ut allt så värdera jag först tryckvatten, fotpumpsystem idag, men låter det vara så

tänker nått upplägg i stil med nedan

• ny tank med en inflödes ventil, och en överflödesventil/luftningsventil sen en som leder ut till systemet
  • sätta in vatten filter + ev kolfilter?
  • slang ut till en förgrening där jag kan stänga av och på vattnet i toalettens handfat, har tänkt och stänga av den då jag inte orkar byta den slangen som är galet lång, men ändå låta möjligheten finnas kvar den andra förgreningen leder till handfat kök som är precis bredvid där tanken sitter idag styrbord sida aktern

byter slangar sträckan tank till kran vid köket

Några funderingar

- hård vs mjuk vattendunk? tar sikta på oaktat cirka 100 liter 

- finns hård tankar, de verkar har 3 ingångar/utgångar enligt ovan logik men finns även mjuka vattentankar med bara två, tankar kring mjuka? känns spontant som det kommer frigöra mycket plats för mig och göra det enklare att installera men samtidigt känns en hård tank bättre, men kommer ha svårt att hitta en perfekt storlek 

- vilka filter är vettiga att gå för? i dagsläget dricker jag inte vatten utan tvättar händer, kokar mat, diskar, men att kunna dricka vattnet och känna sig trygg med det hade ju varit värt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda tips jag har är att köpa en tank med inspektionslucka. Då kan du tvätta ur tanken varje år och du behöver inga filter. 

Min tank är från 1979 och är i plast med stort skruvlock ca 150 mm i diameter (gissning, har inte mätt den) så jag utan problem får ner armen i den. Den är ren och fin och jag tvättar ur den varje år med lite klorinblandning. Fyller vatten i maj och det är drickbart i alla fall in i september.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp bara slangar och kopplingar som är godkända för dricksvatten om ni ska dricka vattnet, diska eller borsta tänderna med vattnet.

Angående filter måste jag veta vad det är för pump för filter brukar bromsa flödet lite, är det för liten pump så blir det lågt flöde så det kanske tar en halv förmiddag att fylla en diskbalja.

Kolfilter ger avsevärt bättre vattenkvalitet, utan bismak och unken lukt.

Finns väl lösa bringare med filter i annars, har för mig de kallas Brita eller något liknande.

Återkom med info om pump så kan jag kolla ev. fast filterlösning.

//Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mitt tips är att fundera på om det inte funkar med PEX-slang eller AluPEX-rör. Det är vad man använder inom rörbranschen idag. Alla delar man behöver finns att köpa på ett byggvaruhus.

Nackdelen är att båda sorterna är styvare än plastslang, men de är lätta att böja. PEX kräver särskilda stöd för att böjarna ska bli kvar medan AluPEX behåller formen.

Sedan ska man inte vara rädd för att dricka vattnet i båtens tankar tycker jag. Din tank och dina nuvarande slangar är säkert minst lika fräscha som vilket komunalt vattenledningsnät som helst. Så länge du fyller behandlat vatten kommer det att vara drickbart hela säsongen. 

Jag förstår att du inte tycker det är så trevligt att det kommer med skräp i vattnet, men om du byter tank och slangar så bör ju det problemet upphöra och då behöver du inget filter om vattnet du fyller är gott att dricka. Smakar det inte gott när det kommer ur kranen du fyler ifrån kan olika filter förbättra smaken.

Om du fyller obehandlat vatten från (privata) brunnar kan det vara idė att ha filter på slangen du fyller med så att du inte får in skräp i tanken och så tycker jag man blr använda något som konserverar vattnet. Vi använder Aqva Clean, men det finns flera andra fabrikat.

Tillägg: Det finns även rätt smidiga vattensystem som ofta används i husvagnar och husbilar och kanske även i moderna båtar. Dessa vet hag ingenting om, merän att de fins och är smidiga at jobba med.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack alla för bra tips, 

Började montera igår blev följande grejer 

Diablo vattentank, 37 L var det som enkelt fick plats och är väldigt tillgängligt, men funderar på byta till nått lite större, å andra sidan är jag sällan utanför gästhamnar 

Köpte pump och kran nedan, för 379 kr, var såklart allt för billigt

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar/pentrypump-med-kran-12v-4437

så behöver byta till en större pump, men funderar om kranen som ingick i kittet ovan kan användas även till nästa pump? är ju bara en kran och en on-off switch med förvisso väldigt tunn kabel, men bör vara vara ok är väl snack om 10 cm

Ovan pump kräver ett fall från där tanken sitter till där pumpen sitter, är visst fall kanske 50 cm, men 5 m slang och grovfilter innan så kom ut lite vatten igår vid testning, men inget rimligt flöde som var användbart, mer hostande flöde 

Några tips vad jag ska tänka på när jag väljer pump? 

Kommer även behöva gräva kablar från komplicerade ställen, vad har ni för bra råd kring att fiska fram kablar? Hur kan jag vettigt peppa för mig själv för framtida dragningar som säkert kommer, satte två pilot linor igår för två jobbiga partier, men lyckades tappa en pilotlina så behöver tips på "fiskemetoder" 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade lagt till bara en liten peng och satsat på en mer traditionell lösning som det du nu just är inne på - en fast monterad självsugande pump med tryckbrytare men också en "vanlig" kran. Då är det också mycket lättare att byta ut någon del om du skulle vilja "uppgradera".

Helt ok tryckvattenpumpar finns mycket billigare än Båtbutikens (som inte alltid har så bra kvalitet som man vill tro), t ex denna från JULA. Det låga flödet räcker inte för att spola däcket direkt, men då du inte har så stor tank är måttligt flöde snarast positivt. 4-5l/min är ändå ok.

Eftersom dessa pumpar är designade att klara inställt tryck med lite marginal så påverkas inte flödet lika mycket av motstånd p.g.a. lyfthöjd och långa ledningar som med din nuvarande (som s.a.s. går på max redan från början).

Som kran kan man naturligtvis köpa en enkel på Båtbutiken, t ex denna. Men då de kostar mer än en riktig hemmablandare/kökskran så är ju frågan varför ?  Visst, nu kommer du kanske inte ha varmvatten just nu, men i alla fall. Vet att vi är flera som under många år haft dessa billiga "hemmakranar" i våra båtar utan några problem, så det funkar.

Sedan vill jag alltid ha ett skräpfilter mellan tank och pump, även på dricksvattnet. Bättre att saker råkar hamna där än att de sätter igen kranen eller fastnar i membranet på tryckvattenpumpen. Typ ett sådant här:
images.jpg.5473544ccc9ef9e1e67d372f751dc5f5.jpg

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Karljohansson:

Köpte pump och kran nedan, för 379 kr, var såklart allt för billigt

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar/pentrypump-med-kran-12v-4437

så behöver byta till en större pump, men funderar om kranen som ingick i kittet ovan kan användas även till nästa pump?

Nja beror på vad du köper för pump för denna kran har väl en strömbrytare "inbyggd" i fästplattan som inte passar andra pumpar med t.ex. tryckströmbrytare på pumpen som startar när man öppnar kranen och trycket faller i systemet.

1 timme sedan skrev Karljohansson:

Några tips vad jag ska tänka på när jag väljer pump? 

Det viktigaste när man köper pump är att kolla flödet. Oftast anges pumpen flöde vid 0 m lyfthöjd som sedan minskar beroende på hur långt pumpen skall transportera vattnet samt hur högt den måste lyfta vattnet innan det kommer ut ur kranen. Den du köpt har ett flöde på 6,3 l/min och en max lyfthöjd på 2 m. Detta kan innebära att man inte alls får ut 6,3 l/min uppe vid kranen utan mer åt 2–3 l/min om ledningarna inte är allt för långa, är det långa och smala ledningar kan flödet hamna nere på nästan 0 l/min.

Vill man ha bästa komfort så väljer man en membranpump med inbyggd tryckströmbrytare, då startar pumpen när man öppnar kranen och det behövs oftast ingen expansionstank/hydropresstank. Kostar lite mer men ger jämnare flöde och monteras utanför vattentanken och kan ofta kombineras med filter utan att förlora för mycket flöde.

Verkligt flöde i förhållande till lyfthöjd mm. brukar anges i manualen som brukar finnas på säljaren hemsida eller finns all information på tillverkarens hemsida.

Membranpumpar:

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/pentrypumpar?sort_by=price&sort_direction=ASCENDING

Annars är det in-line pumpar och dränkbara pumpar:

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar

Även för dessa pumptyper minskar flödet i förhållande till lyfthöjd, ledningsdimensioner mm.

In-line pumpar kan nog användas med den kran som följde med din andra pump men bara den klarar högre flöde.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller flock och konstiga saker i vattentanken så är det rätt vanligt med att det samlas något brunaktigt i tanken, om vattnet får stå ett tag. Det tas lämpligen bort det med hjälp ett skräpfilter, enligt @IngemarE.

Det jag upptäckte för något års sedan, efter att jag hade bytt från en plasttank till en rostfri tank, vara att den bruna tillväxten minskade radikalt.
Med plasttanken så samlade det på flock i skräpfiltret flera gånger om året.
Nu med ståltanken blir det betydligt mindre tillväxt. Min gissning är att ljusinsläppen i tanken kan ha en viss betydelse.

Flocket är kanske ingen livsfara men den kan vara bra att känna till om man skall välja mellan plåt och plast.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
38 minutes ago, Mercury_44XS said:

Nja beror på vad du köper för pump för denna kran har väl en strömbrytare "inbyggd" i fästplattan som inte passar andra pumpar med t.ex. tryckströmbrytare på pumpen som startar när man öppnar kranen och trycket faller i systemet.

Det viktigaste när man köper pump är att kolla flödet. Oftast anges pumpen flöde vid 0 m lyfthöjd som sedan minskar beroende på hur långt pumpen skall transportera vattnet samt hur högt den måste lyfta vattnet innan det kommer ut ur kranen. Den du köpt har ett flöde på 6,3 l/min och en max lyfthöjd på 2 m. Detta kan innebära att man inte alls får ut 6,3 l/min uppe vid kranen utan mer åt 2–3 l/min om ledningarna inte är allt för långa, är det långa och smala ledningar kan flödet hamna nere på nästan 0 l/min.

Vill man ha bästa komfort så väljer man en membranpump med inbyggd tryckströmbrytare, då startar pumpen när man öppnar kranen och det behövs oftast ingen expansionstank/hydropresstank. Kostar lite mer men ger jämnare flöde och monteras utanför vattentanken och kan ofta kombineras med filter utan att förlora för mycket flöde.

Verkligt flöde i förhållande till lyfthöjd mm. brukar anges i manualen som brukar finnas på säljaren hemsida eller finns all information på tillverkarens hemsida.

Membranpumpar:

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/pentrypumpar?sort_by=price&sort_direction=ASCENDING

Annars är det in-line pumpar och dränkbara pumpar:

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar

Även för dessa pumptyper minskar flödet i förhållande till lyfthöjd, ledningsdimensioner mm.

In-line pumpar kan nog användas med den kran som följde med din andra pump men bara den klarar högre flöde.

//Pär

tackar!

Nån av dessa skulle kanske fungera då? har redan dragit 13 mm slang hade varit gött och kunna behålla den

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar/pump-in-line-12-6l-12v-4193

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar/pump-in-line-17l-12v-4189

de verkar ha båda anslutning på mellan 12 och 12.5 mm så antar 13mm slang passar då? behöver dessa ha ett "fall" d.v.s. vattetanken högre än pummpen för att fungera?

den som jag har nu idag är ju den nedan, kan denna funka för att gå från denna pump till 13 mm slang på andra sidan som är det som kommer från vattentanken?
image.thumb.png.bd83268fcf6776fcf7e15815cd070e26.png

image.thumb.png.dc56f335dae3272e308d56fbc0cd0209.png

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan skrev anuba:

Flocket är kanske ingen livsfara men den kan vara bra att känna till om man skall välja mellan plåt och plast.

Bra synpunkt. Generellt växer "saker" bättre på plast än på metall.

Vi har en rostfri tank från 1981, eller när nu båten är byggd, och vi har ytterst lite skräp i vattnet efter första tankningen och resten av sommaren ingenting alls. Inga filter.

Vi brukar fylla bara några tiotals liter första gången för året så att "vad det nu är" får skvalpa loss.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Karljohansson:

Nån av dessa skulle kanske fungera då? har redan dragit 13 mm slang hade varit gött och kunna behålla den

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar/pump-in-line-12-6l-12v-4193

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/pentry/in-line-drankbara-pentrypumpar/pump-in-line-17l-12v-4189

de verkar ha båda anslutning på mellan 12 och 12.5 mm så antar 13mm slang passar då? behöver dessa ha ett "fall" d.v.s. vattetanken högre än pummpen för att fungera?

De båda pumparna du länkat till är s.k. "in–line" pumpar och skall sitta lägre än tanken, tror inte de är självsugande som de visar på bilden men isf är det inte någon större höjd de klarar..

De går även att montera som "dränkpump" i tanken men det vet i f.n om det är så bra.

Jag vet inte om de är bra eller dåliga, finns varken recensioner eller manual online.

Jag hade nog hellre lagt till några kronor och satt in en membranpump med tryckbrytare.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minutes ago, Mercury_44XS said:

De båda pumparna du länkat till är s.k. "in–line" pumpar och skall sitta lägre än tanken, tror inte de är självsugande som de visar på bilden men isf är det inte någon större höjd de klarar..

De går även att montera som "dränkpump" i tanken men det vet i f.n om det är så bra.

Jag vet inte om de är bra eller dåliga, finns varken recensioner eller manual online.

Jag hade nog hellre lagt till några kronor och satt in en membranpump med tryckbrytare.

//Pär

Några tips hur man lossar fotpumpar? Såklart trångt som bara den

image.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tankar om tankar.

Vad bra!

Jag menar att jag skulle föreslagt Diablos tank, själv har jag två sådana på 108 liter, men bara en av dem är till fäskkvatten, den andra är apterad som sepiktank…

Till färskvattensystemet ombord har jag använt Bilteams blåa och röda slangar som är livsmedelsgodkända. Filter med aktivt kol eller något annat kanske är bra om man tankar tvivelaktigt vatten, i gästhamnarna och i olika hemmahamnar brukar det ju vara kommunalt dricksvatten, så då är det inga problem. Jag har bara en rätt grovmaskig sil mellan tank och pump, och den silen kan ju egentligen kvitta, bara en källa till läckage och tjuvluft.

Jag har ju en krafig elektrisk pentrypump.

Köksblandaren och den på handfatet kommer från Jula, kostar en bråkdel av vad dom kostar i båttillbehörsbutiken.

Om du senre skall installera en vv-beredare:

Slangar… den slangen jag har tål inte vv-beredarens varmvatten, så första biten från vv-beredarens utlopp till första förgreningen har jag en tåligare gummislang.

Någon som är viktigt är avluftningen av tanken, snåla inte med slangdimensionerna och bordsgenomföringen till avluftningen. Lika mycket vatten som du fyller eller förbrukar, lika mycket luft skall ut eller in i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 hours ago, Georg_Ohm said:

Tankar om tankar.

Vad bra!

Jag menar att jag skulle föreslagt Diablos tank, själv har jag två sådana på 108 liter, men bara en av dem är till fäskkvatten, den andra är apterad som sepiktank…

Till färskvattensystemet ombord har jag använt Bilteams blåa och röda slangar som är livsmedelsgodkända. Filter med aktivt kol eller något annat kanske är bra om man tankar tvivelaktigt vatten, i gästhamnarna och i olika hemmahamnar brukar det ju vara kommunalt dricksvatten, så då är det inga problem. Jag har bara en rätt grovmaskig sil mellan tank och pump, och den silen kan ju egentligen kvitta, bara en källa till läckage och tjuvluft.

Jag har ju en krafig elektrisk pentrypump.

Köksblandaren och den på handfatet kommer från Jula, kostar en bråkdel av vad dom kostar i båttillbehörsbutiken.

Om du senre skall installera en vv-beredare:

Slangar… den slangen jag har tål inte vv-beredarens varmvatten, så första biten från vv-beredarens utlopp till första förgreningen har jag en tåligare gummislang.

Någon som är viktigt är avluftningen av tanken, snåla inte med slangdimensionerna och bordsgenomföringen till avluftningen. Lika mycket vatten som du fyller eller förbrukar, lika mycket luft skall ut eller in i tanken.

Ska fästa upp tanken nu, ligger löst nu, tänker bygga upp en plan yta på träavsatsen i bilden nedan sen sätta kanske stålspänmband runt om, eller hur hade ni gjort?

gav upp på tryckvatten så får bli fotpump

IMG_0942.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Karljohansson:

Varför, för att den befintliga fotpumpen var svår att ta loss ?

Ser också att du använt armerad PVC-slang till dricksvattentanken. Som tillopp/påfyllning är det helt ok, men om det är en utloppsslang som det står vatten i en tid är det inte det mest optimala. Inte skadlig så sett, men kan ge lite plastig bismak till vattnet.

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fast vatten ger enormt mycket högre tryckfall än luft, gissningsvis runt 300 ggr så stort med samma längd, diameter (runt 10 mm) och flöde, så samma diameter på slangarna är mer  än fullt tillräckligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade definitivt inte satt färskvattentank i samma utrymme som bränsletanken och de ska inte över varandra heller. Det måste väl finnas något bättre utrymme än detta?

Hylla? Tänk på att 35 liter vatten väger 35 kg + tankens vikt, måste vara en kraftig konstruktion isf.

Vattentanken skall helst sitta så nära tappstället som möjligt för att minska längd på ledningar och på så sätt minska tryckfall och minskat flöde.

Kan du rita upp en enkel skiss hur det ser ut i din båt.

behöver inte vara så avancerat eller om du har någon broschyr att titta i medan du skissar.

Behöver bara vara skrovformen samt markera där det finns ledigt utrymme att installera vattentanken.

Har tyvärr glömt bort vad det var för båt du har...

Fotpumpen skall väl inte vara så svårt att demontera...

Ta bilder (närbild) på hur den sitter så ser vi hur du ska göra.

Rätt verktyg är A och O, det räcker oftast inte med en skiftnyckel och skruvmejsel.

//Pär

PS. Kryssarmerad PVC-slang hade jag inte använt.

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Karljohansson:

Ska fästa upp tanken nu, ligger löst nu, tänker bygga upp en plan yta på träavsatsen i bilden nedan sen sätta kanske stålspänmband runt om, eller hur hade ni gjort?

IMG_0942.jpeg

Har du inget bättre utrymme till vattentanken? Kanske inte helt optimalt att ha den i samma utrymme som en bränsletank, men vad kan egentligen gå fel (?)

Drag åt locket på diablotanken så hårt du kan och litet till… sätt i det där stiftet som skall sitta i lockets öra och sedan i en fördjupning i tanken. En akilleshäl, om man inte får skruvat på locket ordentligt, så tro det eller ej, då läcker det där. Jag fick ta en träbit och en plasthammare och försiktigt bankat fast locket den sista centimetern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, IngemarE said:

Varför, för att den befintliga fotpumpen var svår att ta loss ?

Ser också att du använt armerad PVC-slang till dricksvattentanken. Som tillopp/påfyllning är det helt ok, men om det är en utloppsslang som det står vatten i en tid är det inte det mest optimala. Inte skadlig så sett, men kan ge lite plastig bismak till vattnet.

är denna slang jag köpt, var det sea sea rekommenderade

https://www.seasea.se/produkter/vatten-vvs/slang-slangklammor/vattenslang/slang-pvc-armerad-13mm-5m-51105

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Mercury_44XS said:

Jag hade definitivt inte satt färskvattentank i samma utrymme som bränsletanken och de ska inte över varandra heller. Det måste väl finnas något bättre utrymme än detta?

Hylla? Tänk på att 35 liter vatten väger 35 kg + tankens vikt, måste vara en kraftig konstruktion isf.

Vattentanken skall helst sitta så nära tappstället som möjligt för att minska längd på ledningar och på så sätt minska tryckfall och minskat flöde.

Kan du rita upp en enkel skiss hur det ser ut i din båt.

behöver inte vara så avancerat eller om du har någon broschyr att titta i medan du skissar.

Behöver bara vara skrovformen samt markera där det finns ledigt utrymme att installera vattentanken.

Har tyvärr glömt bort vad det var för båt du har...

Fotpumpen skall väl inte vara så svårt att demontera...

Ta bilder (närbild) på hur den sitter så ser vi hur du ska göra.

Rätt verktyg är A och O, det räcker oftast inte med en skiftnyckel och skruvmejsel.

//Pär

PS. Kryssarmerad PVC-slang hade jag inte använt.

är en albin scampi, vill gärna sätta vattentanken på nått ställe som är enkelt att nå, det är ju en helt enorm båt yoga idag att nå befintlig tank som sitter i ett helt sjuk skrymsle bakom kylskåpet och vägg i vägg med dieseltanken, kräver nedmontering av hela båten 

är en albin scampi årsmodell 1982, finns ritningar nedan av olika slag

http://nya.scampiforbundet.se/scampi-mark-4/

Vad är anledningen att vattentanken inte ska sitta nära dieseltanken? förstår om det läcker disel och in i vattentanken, men läcker det lite sötvatten ovanpå dieseltanken om det det skulle börja läcka så rinner väl det bara ned i kölsvinnet? 

ska kolla på hyllan, den ser väldigt rejäl ut, lite osäker vad som är under den, ska undersökas idag!

ett alternativ är om jag sätter vattentanken i fören det skulle kanske kunna få plats, men då sitter vattentanken framför dieselmotorn, vet inte om det är bra / dåligt? 

Bra input alla som vanligt! oerhört uppskattat! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag kan inte mycket om själva segelbåten eller segelbåtar öht. men det klarnar lite när man får se det på bild.

Ligger bränsletanken i stuvfacket i sittbrunnen på SB-sida?

Lutar bränsletanken eller är det bara en synvilla?

Sitter den fast, för den ligger väl inte lös?

Måste vara en rent h.....e att bunkra bränsle när däckspåfyllningen sitter direkt på tanken.

Nu till din vattentank.

Den är egentligen avsedd för fast installation och skall förankras ordentligt.

Det finns som tillbehör (om det inte följde med) en slangstos så man ska kunna ansluta den till en däckspåfyllning och det skall även anslutas en av luftningsslang som ska upp på däck men helst skyddat läge.

Tanken som du köpt har inga skvalpskott så står den inte fast förankrad och vatten i tanken börja röra på sig sätts stora krafter i rörelse även om de bara rör sig om 37 L.

På manluckan finns även ett uttag för vattenmätare om man vill ha detta.

Sen om du vill ha tanken i samma utrymme som bränsletanken finns väl ingen lag som förbjuder detta mer än sunt förnuft.

Men hur som helst var du än väljer att placera din vattentank måste den sitta fast ordentligt så den inte kommer ur fläcken,

Samma sak gäller din bränsletank, skall vara ordentligt förankrad och flytta upp däckspåfyllningen till skyddad plats på däck så även avluftning.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

är en albin scampi, vill gärna sätta vattentanken på nått ställe som är enkelt att nå, det är ju en helt enorm båt yoga idag att nå befintlig tank som sitter i ett helt sjuk skrymsle bakom kylskåpet och vägg i vägg med dieseltanken, kräver nedmontering av hela båten 

är en albin scampi årsmodell 1982, finns ritningar nedan av olika slag

http://nya.scampiforbundet.se/scampi-mark-4/

Vad är anledningen att vattentanken inte ska sitta nära dieseltanken? förstår om det läcker disel och in i vattentanken, men läcker det lite sötvatten ovanpå dieseltanken om det det skulle börja läcka så rinner väl det bara ned i kölsvinnet? 

ska kolla på hyllan, den ser väldigt rejäl ut, lite osäker vad som är under den, ska undersökas idag!

ett alternativ är om jag sätter vattentanken i fören det skulle kanske kunna få plats, men då sitter vattentanken framför dieselmotorn, vet inte om det är bra / dåligt? 

Bra input alla som vanligt! oerhört uppskattat! 

Jag tänker på viktfördelningen, och min kompis som kan avgöra hur mycket vatten och diesel han har i tankarna med hjälp av en cliniometer, ett sådant där instrument som visar hur mycket båten lutar… men din båt kanske inte är speciellt känslig för ojämn belastning?

Väldigt många segelbåtar (och även motorbåtar) har vattentanken långt fram i förpiken, det är därför det finns ”trekantiga” tankar. 
Jag har försökt att sprida ut vikten av olika tankar och batterier jämnt i min båt, men inte lyckats riktigt jag heller.

Att det skall läcka mellan bränsle- och vattentank är ju väldigt osannolikt, men man kan ju tanka fel, och vad som är värst är ju frågan om, att få motorstopp eller att få vattnet odrickbart och sannolikt också en tank som smakar diesel för all framtid. Så placera påfyllningarna så att dom inte kan förväxlas, rött lock för bränsle, blått lock för vatten.

3 timmar sedan skrev Karljohansson:

Nja… kan funka, men min erfarenhet säger att den smakar PVC, iallafall första säsongen, ja det är inget fel på slangen isig, en utmärkt slang till olika ändamål ombord, men iallafall inte mitt förstaval till dricksvatten, men jag har sett att den finns i dricksvattensystemet på många båtar. Jag köpte Biltemas blåa och röda slangar dom lämnar ingen smak och tål det måttliga trycket som pumpen bygger upp.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick tips om att ha en mjuk tank i ett utrymme barbord sida under kartborder ska få plats 70 L men måste flytta autopilot då samt skydda kablarna på vettigt sätt eller flytta demimage.thumb.jpg.56f8d47974f4af0766fe178a2a616096.jpg

image.jpg

image.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just now, Karljohansson said:

Fick tips om att ha en mjuk tank i ett utrymme barbord sida under kartborder ska få plats 70 L men måste flytta autopilot då samt skydda kablarna på vettigt sätt eller flytta demimage.thumb.jpg.56f8d47974f4af0766fe178a2a616096.jpg

image.jpg

image.jpg

Tänker då påfyllnad direkt här inne i båten då ingen slang för det ut utanför båten, eller finns det nån stor nackdel med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är lite bilder på gamla tanken den sitter in bakom kylskåpet / styrbord stuv vid bränsle tanken extremt bra men helt galet svårt att nå säkert 200L

kände på bränsle tanken den sitter fast men flexar lite lite mot 200L tanken, så kan inte ta bort den stora tanken utan att initiera ett ännu större projekt 

så mjuk tank enligt ovan eller där tanken sitter idag är mina rimliga options 

fören går fint med massa plats men det blir stort jobb och dra slangar genom båten till aktern där köket är 

Tar gärna visdomsord kring ovan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Karljohansson:

Tänker då påfyllnad direkt här inne i båten då ingen slang för det ut utanför båten, eller finns det nån stor nackdel med det?

Jag föredrar påfyllning av såväl vatten som bränsle utanför hytten, helst ute på däck/skarndäck.

Varför? Jo, de flesta slangar för vatten som jag sett i gästhamnar har bara en på/av-kran på bryggan. Då får man knipa slangen och det blir aldrig riktigt tätt och, i ditt fall, gå med en lite läckande slang genom båten till tanken. Samma på tillbakavägen. Blir en hel del söl. Iofs bara vatten men jag tycker att vattnet ska hålla sig på utsidan av båten eller i vattentankarna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, ChristerN said:

Jag föredrar påfyllning av såväl vatten som bränsle utanför hytten, helst ute på däck/skarndäck.

Varför? Jo, de flesta slangar för vatten som jag sett i gästhamnar har bara en på/av-kran på bryggan. Då får man knipa slangen och det blir aldrig riktigt tätt och, i ditt fall, gå med en lite läckande slang genom båten till tanken. Samma på tillbakavägen. Blir en hel del söl. Iofs bara vatten men jag tycker att vattnet ska hålla sig på utsidan av båten eller i vattentankarna.

såklart det är så, blir säkert en del söl, får fundera ett varv till, hade nästan bestämt mig för denna lösning, ska se om man på något rimligt sätt kan dra en sån tjock slang som ska vara för inflödet till säcken, eller kan man köra 13 mm även för inflödet?  Med då enda konsekvensen att det tar lite mer tid att fylla upp mina 37 L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Karljohansson:

ska se om man på något rimligt sätt kan dra en sån tjock slang som ska vara för inflödet till säcken

Vad för säck?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...