JonasFolkesson 0 Postad 2 Maj Hej, planerar lite inför en eventuell uppgradering av båt och det finns några potentiella kandidater. Vi tänker oss en segelbåt runt 36 fot och har läst på om Sun Odyssey 37, Hanse 371 och Dufour Classic 36 och 38. Alla modellerna har sina plus och minus men just nu är nog Dufour 38 den som klickar i flest boxar, men det kan ändras snabbt ju mer man läser. En sak där Dufour skiljer sig från de andra är layouten på köket. Den har ett längsgående kök. Ni som har erfarenhet från ett längsgående och ett L/U kök, vilket rekommenderar ni? Vad finns det för för och nackdelar med respektive layout? Om någon har erfarenhet av just någon av de tre modellerna jag nu kikar på får gärna dela med er av era erfarenheter. //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nils_D 31 Postad 9 Maj Det standardsvar jag sett på frågan om längsgående pentry/kök eller traditionellt är att ett längsgående fungerar bra när man ligger still, i alla fall om båten är tillräckligt bred, medan sådana bör undvikas om man tänker laga mat under gång eftersom kocken har svårt att få stöd och hjälp i att hålla blansen i ett längsgående pentry när vågorna börjar växa till. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 538 Postad 9 Maj Vi har segelkamrater som har ett längsgående kök och som älskar det. Men det skulle inte passa oss för vi vill gärna ha två soffor att kunna vila på och läsa och titta på TV på kvällen. Men med längsgående köket finns bara en soffa och en längre sittpall eller vad man nu ska kalla den för. Smaken är olika alltså så det beror på vad man prioriterar, närhet till matlagningen eller soffor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 989 Postad 9 Maj Som Nils_D skriver är längsgående kök inget vidare för matlagning under gång, det behöver inte vara vågor för att det ska bli svårt för kocken, det räcker med sådär 8 m/s i skärgården med upprepade stagvändningar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 105 Postad 28 Maj hej om det är en dealbreaker eller ej vet jag inte, men seglat båtar både med längsgående och l modell, under gång i lite vågor är L pentry klart bättre, sen kan det ha sina fördelar med längsgående, blir ofta mer bänkyta. En typ av kök jag skulle vilja prova är det i Benetau oceanis från 40 nånting, där vasken ligger mitt i båten bredvid nedgångstrappen och man går in i en liten pentry del mvh Johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 472 Postad 28 Maj På 43 fotare har jag sett att det på längsgående kök kan kocken ta stöd mot soffrygg typ i centrumlinjen. När vi letade pensionärsbåt var toa och pentry vid nedgången ett önskemål…sedan 2017 seglar vi en tung båt (12,5 ton) med dessa båda vid masten. Vi har seglat över Nordsjön och sedan 2021 3-6 månader per år långs europas kust, admiralen ombord har inga anlag för sjösjuka så hon kan laga mat trots att besättningens matintresse har varierat. Varma hälsningar från soligt spanien. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 54 Postad 29 Maj Är ni lite längre så är en relevant aspekt att ståhöjden är mycket bättre vid nedgången än längre fram i salongen. I vännens 42-fotare med längsgående layout på pentryt står jag fritt vid spisen, gnuggar hjässan i taket när jag hackar löken och får kröka nacken när jag donar med disken. Personligen hade jag då föredragit att stå raklång hela tiden vid nedgången vid en L eller U layout. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser