Gå till innehåll
måndag 08 juni 2026
Karljohansson

Trimma in rigg - tips?

Rekommendera Poster

Har fått upp riggen för några veckor sedan med en vän som gjort det tidigare, den sitter där den ska, man är lite osäker hur hårt vanten ska spännas

Läst lite i seldens guide med tumstocksmetoden, verkade lite meckigt (https://support.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf)

funderar om det inte är bättre att köpa en vantmätare för att enklare kunna trimma in. vad tror ni om detta? 

https://support.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

Här var några jag hitta, priser från 800 kr till 3-4000 kr. vad funkar rimligt?

https://www.seasea.se/produkter/segling/vant-vantskruvar/vajert-4-6mm-matare-3346

https://erlandsonsbrygga.se/wirematare-p1823/

tänker målet är att få det ungefär så rätt som jag kanske kunde få med tumstocksmetoden 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en Vajert 6 - 8 mm.

Nog tycker jag att den funkar bra att göra de första inställningarna av vanten med.

Kollar och ev justerar efter några  inledande seglatser.

Noga med att ständigt kontrollera att vanten i lä inte slackar för mycket vid segling. Lär man sig snart känna.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minutes ago, Hybro said:

Har en Vajert 6 - 8 mm.

Nog tycker jag att den funkar bra att göra de första inställningarna av vanten med.

Ibland justerar jag även efter några  inledande seglatser.

Jag är noga med att ständigt kontrollera att inte vanten i lä slackar för mycket.

I selden guiden prata de om % av brottgränsen i spänning via räkna med tumstocksmetoden, hur brukar du göra motsvarande mer verktyget? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Enligt bruksanvisningen. Jämfört med tumstocksmetoden visade de i det närmaste lika. Duger åt mig.

- Spänner upp riggen till ca 15 % av brottgränsen för 7 mm 19-trådig wire.

Detta indikeras av just hel synlig röd prick vid "8", inte mer, på mätaren.

Allt eftersom jag justerar kollar jag med schacket på storfallet mot relingslisterna mitt för masten att denna s a s står i lod.

D v s t ex minska på anspänningen på ena toppvantet och dra lika mycket på andra.

Undervanten spänns på samma sätt. Och då kollar jag utefter likrännan på storen att masten inte är krum.

Spänner lika hårt som vid toppvanten.

- Ja, så gör jag. Glöm inte att smörja vantens gängor med t ex vantolja, annars kan gängorna skära.

Ladda ner Vajert Manual :

Screenshot_2026-04-27-07-13-37-783_com.mi.globalbrowser.jpg

Bytte toppvanten när jag köpte båten från 79, 2007. Kunde ju inte veta hur den seglats på havet.

Är ju 20 år sedan. Lugnt seglad. Och ordentligt revat vid hårda vindar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

behöver också fundera kring masten så den står rätt, är det typ nedan man gör

1) häng nått i storfallet, se så den faller lite bakom bomfästet, men i bilden nedan (laddar upp snart) ser man att masten kröker bakåt så kanske är fine så som det är nu, givet att spänningen är rimlig, det verkar den, men ska mäta senare idag med verktyg 

2) ställa mig på badplattformen och kolla så masten inte drar åt något håll (vänster höger, eller s format), vdi behov justera toppvant

3) när jag seglar då jag ska kolla läsidans toppvant och undervant så de inte slackar för mycket, har nån något rimligt riktmärke här? skruvar man på läsidan då under seglingen att väntar man tills man är i land igen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

1. Bestäms av förstagets längd. Brukar inte gå att justera.

2. Se ovan hur du mäter med storfallet mot relingslisterna, för att få masten rakt upp i sidled. Säkrare än en typ optisk bedömning.

Krum, böj i sidled på masten, justeras med undervanten. Inte med toppvanten!

Släpp på ena sidan, skruva åt på andra.

Mät vantspänningen igen.

Kolla utefter likrännan på masten.

3. Att toppvanten, redan spända till 20 % av brottgränsen, skulle töja sig, tror jag inte på. Då måste det vara infästningen mot skrov och däck, via de s k röstjärnen som ger med sig. Oavsett värt att kolla, för det är stora krafter de ska ta hand om vid segling.

- Sen är är det hur båtarna är riggade. Så det blir inga enkla generella svar.

(Jag har t ex svepta spridare, som s a s trycker mastens mitt frammåt.)

Här på maringuide finns att läsa om detta:

"Svepta eller raka vantspridare"

- Säkrast är att ta hjälp av någon som har erfarenhet av just din masttyp. 

Ser nu att du har "raka" spridare!

Till skillnad mot mina.

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Angående punkt 2 - istället för ögonmått tar du storfallet och mäter mot någon referenspunkt som finns på båda sidor av båten. Jag brukar använda toppvantens röstjärn. 

Hybro hann före 🙂

Redigerad av Virvelvind

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Hybro said:

1. Bestäms av förstagets längd. Brukar inte gå att justera.

Lite osäker hur du menar, har en akterstagssträckare som jag kan justera som sitter ihop med förstaget och akterstaget, så den kan justeras, i bilden ovan ser man väl att masten kröker sig bakåt vilket borde vara rätt? 

3 hours ago, Hybro said:

2. Se ovan hur du mäter med storfallet mot relingslisterna, för att få masten rakt upp i sidled. Säkrare än en typ optisk bedömning.

Krum, böj i sidled på masten, justeras med undervanten. Inte med toppvanten!

Släpp på ena sidan, skruva åt på andra.

Mät vantspänningen igen.

Kolla utefter likrännan på masten.

Så stå över bommen titta uppåt och se om likrännan ser rak ut? 

3 hours ago, Hybro said:

3. Att toppvanten, redan spända till 20 % av brottgränsen, skulle töja sig, tror jag inte på. Då måste det vara infästningen mot skrov och däck, via de s k röstjärnen som ger med sig. Oavsett värt att kolla, för det är stora krafter de ska ta hand om vid segling.

- Sen är är det hur båtarna är riggade. Så det blir inga enkla generella svar.

(Jag har t ex svepta spridare, som s a s trycker mastens mitt frammåt.)

Här på maringuide finns att läsa om detta:

"Svepta eller raka vantspridare"

- Säkrast är att ta hjälp av någon som har erfarenhet av just din masttyp. 

Ser nu att du har "raka" spridare!

Till skillnad mot mina.

tror mina är rak eller ev. lite bakåt 

3 hours ago, Hybro said:

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Virvelvind said:

Angående punkt 2 - istället för ögonmått tar du storfallet och mäter mot någon referenspunkt som finns på båda sidor av båten. Jag brukar använda toppvantens röstjärn. 

Hybro hann före 🙂

kan du förklara denna lite mer, försöker även hitta nån YouTube som kan visa lite mer visuellt 

tack alla för bra inputs! Otroligt uppskattat! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

utifrån selden guiden bedömer jag att det är nedan jag har, håller ni med där? kan skicka bild/film ska förbi båten snart nämligen

har förstag, akterstag 

bakom förstaget ett till stag, antar babystag

sen två vant på sidan, topvant och undervant som går ned till samma punkt

image.thumb.png.096f3ca9198b2d24f7fca1e2c0dd2219.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag och TS har olika masttyper inser jag nu.

Men rätt säker på att över- och undervant spänns på samma sätt. Vilket var första frågan.

Hur TS ska spänna aktervant vet jag ej. Har  raka spridare, vilket jag ser som en risk att masten kan falla framåt om inte minst ett akterstag alltid är kopplat och spänt.

Min mast har spridare svepta bakåt, vilket innebär att masten spänns bakåt via dessa och kan inte falla framåt.

Vantskruvarna monteras i däcksfästen 40 - 50 cm bakom masten ute vid relingen på båda sidor.

Normalt spänner jag även det enkla akterstaget, beroende på vind.

Hoppas nån klargör för TS (och mig) hur de ska vara.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 hours ago, Hybro said:

Enligt bruksanvisningen. Jämfört med tumstocksmetoden visade de i det närmaste lika. Duger åt mig.

- Spänner upp riggen till ca 15 % av brottgränsen för 7 mm 19-trådig wire.

Detta indikeras av just hel synlig röd prick vid "8", inte mer, på mätaren.

Allt eftersom jag justerar kollar jag med schacket på storfallet mot relingslisterna mitt för masten att denna s a s står i lod.

D v s t ex minska på anspänningen på ena toppvantet och dra lika mycket på andra.

Undervanten spänns på samma sätt. Och då kollar jag utefter likrännan på storen att masten inte är krum.

Spänner lika hårt som vid toppvanten.

- Ja, så gör jag. Glöm inte att smörja vantens gängor med t ex vantolja, annars kan gängorna skära.

Ladda ner Vajert Manual :

Screenshot_2026-04-27-07-13-37-783_com.mi.globalbrowser.jpg

Bytte toppvanten när jag köpte båten från 79, 2007. Kunde ju inte veta hur den seglats på havet.

Är ju 20 år sedan. Lugnt seglad. Och ordentligt revat vid hårda vindar.

Var där nu och testa med vajert, mycket bra verktyg

var väldigt löst spänt nu

fäster vajert överst först hålller lätt över toppen

drar öglan så den fäster nedtill, 

klämmer till lätt i mitten

läser av

är det hela röda man ska kolla efter sett vinkelrätt bakifrån? Så man står rakt bakom skalan och läser ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, Karljohansson said:

kan du förklara denna lite mer, försöker även hitta nån YouTube som kan visa lite mer visuellt 

Om masten står rakt i sidled så är det lika långt från masttoppen till t ex babords toppvants röstjärn som till det på styrbords sida. Så du kan mäta med storfallet.

Ta det i handen och spänn det för hand mot den punkt du mäter mot.

Lås fallet till en sådan längd att fallet precis når din referenspunkt på ena sidan.

Gå över till motsvarande punkt på andra sidan av båten och kolla så att fallet når lika långt. Om inte står masten inte rakt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken diameter har du på topp- och undervant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Virvelvind said:

Om masten står rakt i sidled så är det lika långt från masttoppen till t ex babords toppvants röstjärn som till det på styrbords sida. Så du kan mäta med storfallet.

Ta det i handen och spänn det för hand mot den punkt du mäter mot.

Lås fallet till en sådan längd att fallet precis når din referenspunkt på ena sidan.

Gå över till motsvarande punkt på andra sidan av båten och kolla så att fallet når lika långt. Om inte står masten inte rakt.

aaah fattar grymt! tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minutes ago, Hybro said:

Vilken diameter har du på topp- och undervant?

6 mm mätte jag upp till idag

spänade upp akterstag till 10% drygt vilket gav lutningen i nästa bild som kommer snart, ser mycket ut rent visuellt i bild? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ser man vinkel på mast med vika 10% på akterstag (6 på vajert verktyget för 6 mm)

IMG_0501.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, excel319 said:

Här finns mycket matnyttigt, men du kanske redan sett det? Scampiförbundet

Bra sida men inget om hur man spänner riggen tyvärr, dock lite info om hur man serverar den akterstagsträckare jag har tror jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man ska mäta masrvinkeln enligt selden är det max 2% enligt nedan, känns som rätt komplicerad formel, är det inte egentligen bara och veta höjden på masten sen mäta storfallet med nån tyngd, se hur långt från mastfoten den kommer sen köra pytagaros sats och då få vinkeln?

https://support.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ganska vanligt att mastlutet beskrivs som hur långt akter om masten fallet hamnar, i höjd med bommen, om man hänger en tyngd i det. Så du är helt rätt ute, man kan räkna så. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trimmningen gick fint, jag fick dock problem här vid första seglingen

jag gjorde ju misstaget att jag satte segel först och spännande upp alla fall ordentligt, speciellt genua fallet med vinsch, blev allt för hårt

när jag trimmade riggen sen så släppte jag inte alla fall, vilket jag antar man bör göra? 

För stålvajern som man hissar genuan med gick rätt av när jag skulla rulla ut genuan igår.

Min gissning är att den efter hissning redan var riktigt spänd, när jag sen trimmade förstag och akterstag så blev den ytterligare spänd och gick av, låter det rimligt? 

Funderar om jag kan använda spinnakerfallet istället för att hissa genuan, båda går till masttoppen, ser ni någon nackdel med detta? Funderar om jag kanska ska byta skotlinorna / falllinorna när jag ändå är igång så jag har en ny stark fräsch för och hissa genua i spinnaker fallet 

tror inte jag kan dra igenom en ny genom gamla genua fallet utan att gå upp i masten då jag började dra i denna för att få upp seglet innan jag märkte att den inte satt fast i genuan längre 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om man kollar kardelerna, alltså de individuellt hoptvinnande delarna i wiren, så har samtliga gått rakt av, på ett och samma ställe.

Så blir det inte om man överbelastar en wire. Jag tror däremot att wiren blivit skavd av något på ett och samma ställe, under längre tid.

Dvs inuti masten, nära toppen, eller precis där wiren går in i masten i övre änden.

Knappast troligt att justering av vant orsakat detta.

Men visst jag kan ha fel.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minutes ago, Hybro said:

Om man kollar kardelerna, alltså de individuellt hoptvinnande delarna i wiren, så har samtliga gått rakt av.

Så blir det inte om man överbelastar en wire. Jag tror däremot att wiren blivit skavt av något på ett och samma ställe, under längre tid.

Dvs inuti masten, nära toppen, eller precis där wiren går in i masten.

Knappast troligt att justering av vant orsakat detta.

Men visst jag kan ha fel.

Vad tror du om att använda spinnakerfallet som alternativ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tror inte att du kan dra av en stålwirefall på det sättet utan att seglet ger sig först. Mer troligt är att du fått wiren att följa med i rullningen så att den lindade upp sig runt förstagsprofilen när du drog ut genuan. 

Du har en väldigt liten vinkel mellan fallet och förstagsprofilen, se bilden. Med lite friktion i svirveln eller ett för löst spänt fall så kan den följa med runt. Det ser ut som att du har en styrbygel för fallet en bit upp, bättre hade nog varit att den satt lite längre ner så att vinkeln blir större och hindrar medrullning. Eller om du har kvar det som det är nu, att du är mer uppmärksam på att om det går det minsta trögt vid utrullning så avbryter du och kollar uppe i masten på vad som händer.

sshot-3.png.b3dd4b7ceefbda4e31b6ff6ae16da811.png

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man kollar på den trasiga wiren och jämför med senaste bilden visande masttoppen, så verkar det vara en skadad genomsliten wirestyrning, just där wiren går i masten, som skavt på wiren.

Avståndet stämmer med längden.

Så är frågan vad du bör göra med resterna av wiren... Är nog bara att dra ur helt o hållet.

Byt wirestyrningen, sitter troligen med Mollypoppnit. Släpp ned en liten tyngd i en tunn lina, t ex flätlina för fiske. Skarva i en starkare lina som håller för nytt fall o s v.

På min mast sitter det linhjul i toppen av masten, som fall går över och leds ned inuti bakkanten på masten. Där ett nytt hjul, innanför där fallet ska komma ut och bakåt över däck.

Mastgenomföring som jag antar har blivit skavd, trasig efter flera års användning, är troligen mer sönderslitet än det som används till spinnakerfallet.

Ja, detta mina tankar om slitage, orsak mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har Du måttet på wiresnutten du håller i.

IMG_20260503_112802.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...