Karljohansson 24 Postad 6 Maj Hittade inre förstaget och spännaren nu, den tidigare jag hade var såklart fallet för den storm fockeln som ni sa vad ska man sätta för spänning på inre förstag tro då? Tänker förstaget längst fram är det väl som tar största lasten? Har sånt verktyg för spänna till brottgränsen i % spinnakerfallet den gröna sitter lite rörigt i toppen om inre förstaget och fallet till stormfockeln, verkar inte gå att lösa nedifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 7 Maj 2026-05-06 vid 14:50 skrev Hybro: Hoppas att du får hjälp av den som har drönaren snart. En mastkran eller en lagom hög bro kan vara alternativ till att använda drönare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 7 Maj 22 timmar sedan skrev Karljohansson: vad ska man sätta för spänning på inre förstag tro då? Min bedömning är att du inte alls behöver sätta an det inre förstaget rent hållfasthetsmässigt. Sedan vill man ju inte att staget saggar (buktar) så mycket när det används i hård vind eftersom mycket sagg oftast ger stor buk vilket man oftast inte vill ha i hård vind, men kan ju funka på en stormfock. Hur ser det ut under däck där det inre förstaget är fäst? Klarar konstruktionen någon vidare kraft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 7 Maj 4 hours ago, Mackey said: Min bedömning är att du inte alls behöver sätta an det inre förstaget rent hållfasthetsmässigt. Sedan vill man ju inte att staget saggar (buktar) så mycket när det används i hård vind eftersom mycket sagg oftast ger stor buk vilket man oftast inte vill ha i hård vind, men kan ju funka på en stormfock. Hur ser det ut under däck där det inre förstaget är fäst? Klarar konstruktionen någon vidare kraft? Se bild nedan ser rätt kraftigt ut, obs bild nedan tagen tidigare innan jag hitta förstaget eller kutterstaget som jag läst mig till att det nog är mer korrekt benämning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 7 Maj hitta även film som jag gjorde till bilder hur kutterstaget fäster i masten, kommer två inlägg med dessa också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 7 Maj infästning kutterstag i masten bild 2 från andra hållet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 9 Maj 2026-05-07 vid 21:21 skrev Karljohansson: Se bild nedan ser rätt kraftigt ut, obs bild nedan tagen tidigare innan jag hitta förstaget eller kutterstaget som jag läst mig till att det nog är mer korrekt benämning Det ser ju absolut ut som att du kan lägga på rätt mycket kraft på den infästningen. Jag är tämligen säker på att staget är eftermonterat, så jag skulle tänka så här. När jag seglar "som vanligt" skulle jag ha det staget rätt löst, bara så att det inte hänger och skramlar. Då kan du sträcka förstaget ordentligt mha. akterstagsträckaren (utan att behöva sträcka två stag). När jag sätter segel på det innre förstaget skulle jag sträcka upp det. För övrigt skulle jag överväga att demontera detta extrastag eftersom det krånglar till stagvändningarna rejält och högst troligt är eftermonterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 9 Maj (redigerade) Vad är kutterstaget egentligen till för? Större segelytan vid svaga vindar? Jag som vill segla enkelt, och slå mellan öar, och i trånga farleder. Tror att ett sådant bara blir till besvär för mig. Det ska ju till två skot till att hålla reda på. Förutom ett fall att hissa seglet med. Har nog med stor och rullgenua 3, som ensamseglare, allt som oftast. Alltså seglen ska ju ned på ett vettigt också, helst inte i ren panik, vilket det lär kunna bli om man seglar ensam. Redigerad 9 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 9 Maj (redigerade) Fick på seglen i går... Tog mig lugnt runt i hemmavatten med genuan för att kolla att allt ser ok ut så långt. Efterspände riggen ordentligt till typ dryga 12% av vantens hållfasthet. Måste säga att jag har stor nytta av autopiloten och Plotter med framåtseende ekolod. I vart fall när jag smyger mellan öar och skär. Redigerad 9 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 24 Postad 9 Maj 2 hours ago, Mackey said: Det ser ju absolut ut som att du kan lägga på rätt mycket kraft på den infästningen. Jag är tämligen säker på att staget är eftermonterat, så jag skulle tänka så här. När jag seglar "som vanligt" skulle jag ha det staget rätt löst, bara så att det inte hänger och skramlar. Då kan du sträcka förstaget ordentligt mha. akterstagsträckaren (utan att behöva sträcka två stag). När jag sätter segel på det innre förstaget skulle jag sträcka upp det. För övrigt skulle jag överväga att demontera detta extrastag eftersom det krånglar till stagvändningarna rejält och högst troligt är eftermonterat. Låter rimligt ! Testades igår, blev en trevlig eftermiddagstur! Menar du att jag bör köra akterstag ev lite tightare när jag kör med segel på kutterstaget? Vad är anledningen till detta? eller mer att om jag nu ska tighta upp den, då ska jag göra det via akterstagssträckaren? Kör bara detta kutterstag framme när jag använder det mindre seglet, vilket då blir tills jag får fixat nytt fall till genua, eller dagar sen när det blåser mycket, så monterar av det varje gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 11 Maj 2026-05-09 vid 19:58 skrev Hybro: Efterspände riggen ordentligt till typ dryga 12% av vantens hållfasthet. Det är väl inte ordentligt? Då kommer lävanten att slacka vid lite hårdare kryss. Jo, jag vet att du haft båten länge så det funkar säkert för dig, men jag vill "varna" andra som läser inlägget. Ta en titt i RÅD OCH TIPS för riggning och intrimning av din Seldénmast och gör som beskrivs där oavsett vilket fabrikat du har på masten om du inte har några andra "föreskrifter" att hålla dig till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 976 Postad 11 Maj 2026-05-09 vid 21:16 skrev Karljohansson: Låter rimligt ! Testades igår, blev en trevlig eftermiddagstur! Menar du att jag bör köra akterstag ev lite tightare när jag kör med segel på kutterstaget? Vad är anledningen till detta? eller mer att om jag nu ska tighta upp den, då ska jag göra det via akterstagssträckaren? Kör bara detta kutterstag framme när jag använder det mindre seglet, vilket då blir tills jag får fixat nytt fall till genua, eller dagar sen när det blåser mycket, så monterar av det varje gång Om du monterar det bara när du ska använda det så är det bara att segla på som vanligt när du använder förstaget. När du monterar kutterstaget så måste du tajta upp det ordentligt med stagsträckaren till kutterstaget. Hur man bäst gör det vet jag inte. Jag skulle nog göra så här: Sträck akterstaget som för normal segling. Montera kutterstaget och tajta upp det lite mera än för normal segling. Då kan du slacka på akterstaget lite om vindstyrkan minskar och få lite mera buk i förseglet och även sträcka kutterstaget lite extra om det behövs. Om du inte sätter an kutterstaget ordentligt så blir det svårt att sträcka det med akterstagssträckaren eftersom du då måste sträcka både förstaget och kutterstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser