Berra2 0 Postad 16 April När jag spänner riggen i min båt riktigt hårt så höjs durken. Troligen böjs väl skrovsidorna upp litet. Jag vill motverka det och har tänkt att förlänga bottenstockarna. MEN, en bit upp från kölen övergår ju skrovet från att vara enkellaminat till att bli sandwishlaminat. hur hanterar jag det? ska jag ta bort delar av divinycellen och fylla med homogen plast eller hur bör jag göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 16 April Utan att kunna svara på din fråga minns jag en av min salige fars bryggrannar. När denne bryggranne spände åt häckstaget rätt så hårt så nöp propelleraxeln i hylsan. Jag minns nu inte vad det var för båt, men kan ha varit en tidig Albin Ballad. Som sagt inget svar på frågan, men ytterligare en ingångsvinkel när skroven blir alltför ”flexibla”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 16 April Varför spänna riggen till bristningsgränsen? Är båten gjord för det? Verkar inte så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 16 April Vad är det för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 18 April Ingen som har svar på själva frågan? Jag spänner som selden rekommenderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 18 April Hade ju underlättat om du talar om vad det är för båt. Vad menar du med bottenstockar? Det är väl ingen träbåt. Riva upp ett sandwichlaminat och ta bort distansmaterial och ersätta med homogent laminat kan göra det styvare om du använder biaxial eller triaxial väv alternatvit firétmatta men är ju ingen optimal lösning. Att göra stringers eller lådbalkar är båttre men är det möjligt, det vet man först om man vet hur det ser ut idag. Vad menar du med att durken höjs och att skrovsidorna böjs upp? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 126 Postad 18 April Om inte TS bytt båt så år det väl en Conqubin 38 .Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 18 April 10 hours ago, Berra2 said: Ingen som har svar på själva frågan? Du ska inte skära ut divinycellen och lägga i tjockt enkellaminat i hålrummet. Det blir för stor kontrast i styvhet jämfört med intilliggande sandwich och du får en stor lastkoncentration i gränsytan mellan nytt och gammalt. Något kommer snart att brista i vidhäftningen och den dagen kommer sandwichen runt förstärkningen successivt att delaminera. Då har du ett större problem än du hade från början. Du kommer nog att vilja förlänga bottenstocken genom att plasta dit en balk mot insidan av nuvarande laminat. Och för att förhindra ovan nämnda problem med abrubta skillnader i styvhet och styrka så gör man väl taperade avslut överallt. Både i överlappet av lagren av matta/väv i plastarbetet (se bild från nätet med exempel nedan) och i bästa fall gör man även ändarna där den nya balken möter nuvarande material taperade. Hårda punkter i kraftöverföringen sliter hårt på nuvarande laminat och bör undvikas, vilken lösning du än väljer. Nedan ett exempel på hur bottenstocken kan förlängas och bindas samman med vantinfästningen, om det nu är ungefär så det ser ut i båten. Jag drog den blå linjen för att illustrera hur den nedre anslutningen mot nuvarande bottenstockar då blir taperad. Är det någon lite dyrare och finare båt tycker jag du ska rådfråga ett proffs. Det finns rätt och fel i dimensionering och materialval kring sånt här och det borde gå att få tag på någon som kan beräkningarna och kan bidra med en materialskiss, även om man gör jobbet själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 179 Postad 19 April Varför inte plasta in rejäla fästen i enkellaminatet, eventuellt med connection ner till botten där laminatet är kraftigare och sedan sätta dit tierods? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 19 April 2026-04-18 vid 12:08 skrev Mercury_44XS: Hade ju underlättat om du talar om vad det är för båt. Vad menar du med bottenstockar? Det är väl ingen träbåt. ….. 😀Det är ju väldigt vanlig, ja rent av regelmässigt, att uttryck från tiden då vi hade träbåtar återanvänds i nyare och moderna plastbåtar. Inom terminologin ”nautiskt nonsens” finns det ju många exempel på det. Ordet ”brädgång” är exempelvis ett sådant ord, då det förekommer en sådan på ffa motorseglare är den utförd i ett oorganiskt material som inte har någonting med brädor av trä att göra. Sedan vet jag (iallafall när plastbåtarna började bli vanliga) att man plastade in trädetaljer som stärkte upp konstruktionen litet varstans, bland annat i botten, ovanpå och runt kölen. På motorbåtar avsedda för utombordare plastade man ju in kryssfaner av marin kvalitet i akterspegeln, men sådana dumheter gör man väl inte i dagens nyproduktioner…? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 20 April 2026-04-16 vid 20:59 skrev Hybro: Varför spänna riggen till bristningsgränsen? Är båten gjord för det? Verkar inte så. Tack så mycket. Mycket intressant svar. Förstår jag det rätt att utspridningen av lasten via flera lager brett ut gör att det fungerar att lasta med av även ovanpå sandwichen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 53 Postad 20 April 1 hour ago, Berra2 said: Tack så mycket. Mycket intressant svar. Förstår jag det rätt att utspridningen av lasten via flera lager brett ut gör att det fungerar att lasta med av även ovanpå sandwichen? Ja det är så det görs även vid nytillverkning. Man har inga "avbrott" i sandwich-skrovet utan dylika förstärkningar lamineras mot skrovets insida i efterhand. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser