plover 9 Postad 18 Mars Hej forumet, tittat på en 2010 års Nimbus 30 i fint skick, VP D4-300 från samma år, ca 500 timmar som har legat 3 år på land - tyvärr visade det sig att kompressionen på ena cylindern vara var typ 25% av normalt (övriga tre OK), så jag bad om en inspektion av penta-verkstad. Killen återkom och sa att det är rost och repor i cylindern men kan inte avgöra varifrån vattnet kommit - lite varningsflagg. Säljaren menar att det beror på att den stått still och "rostat fast" och att det bara är att ta loss, byta packningar och slipa / rengöra cylindern, kolv och köra. Nerkstaden rekommederar en helrenovering av motorn, typ plocka isär, borra / cylinderhålet, nya kolvringar mm - detta är en stor operation på 200 tkr - och jag är nog mer på verkstadens sida. Å andra sidan, om jag ändå gör den "stora" operationen så är det kanske lika bra att byta helo blocket för ca 300 tkr. Vad hade ni gjort och är det någon som haft liknande problem ? Jag hade känt mig lite säkrare om jag identifierat varifrån vatten i denna cylinder kommit från, men det kan de inte avgöra. Vad hade i gkort ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 18 Mars (redigerade) Jag är absolut ingen expert på motorer men i detta fall så hade jag bara gått iväg. Vad jag förstått så finns det väldigt små möjligheter att renovera D4/D6 motorer med skadade/slitna cylindrar. Bara att byta motorn, sägs det. Den enda anledningen att jag öht skulle överväga ett köp är om jag fick båten en mille under markndspris. Redigerad 18 Mars av ChristerN 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plover 9 Postad 18 Mars Hej, tack för svar - jag är av samma åsikt efter att ha talat med min förra motorexpert, D4-serien är optimerad och går inte att borra större cylindrar efter en skärning t.ex som mina tidigare AD41 eller HAD44. Han rekommenderade att köpa ett nytt long-block och så flyttar man över alla delar dit - då är kostnaden ca 300 tkr inkl arbete, och motorn blir som ny (dock kvarstår ev problem med transmission, drev osv). Skall kolla med säljaren vad de kan erbjuda såklart men annars blir det ingen affär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 19 Mars Hej Jag har inte själv skruvat med Volvo Penta D4 eller D6 motorerna men kollat lite runt på andra forum och det verkar som de vanligaste felen är att motorerna är att de helt plötsligt inte varvar ur och någon form av detonationsskador på kolvarna som gör att kolvringarna fastnar och orsaken till kolvhaverier skall vara spridarna enligt det jag läst. Tydligen måste man serva spridarna ofta på dessa motorer men som sagt det är bara från inlägg i forum som jag läst. Hittade en bild men har inte själv Facebook så jag kan inte läsa inlägget i Volvo Penta D4 Group, gick tydligen inte att länka heller om man inte har FB. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 19 Mars Av ren nyfikenhet. Hur djupa skador i ett cylinderlopp krävs för att det inte ska gå att borra, eller hona? Bara tänker som så att det kanske är ringbrott eller fastbeckad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 19 Mars Kunde inte riktigt släppa problemen med Volvo Penta D4 motorerna, hittade en annan väg till bilden med skadad kolv. https://www.facebook.com/groups/8029525603738691/posts/9081222828568958/ Kopiera länken och klistra in i sökfältet samt tryck på Enter så öppnas sidan. Händer tydligen med dålig spridarbild och hög belastning samt att motorn inte når max varvtal på WOT, d.v.s. för stora propellrar. Läste någonstans att motorn måste nå 3500 r/min (helst 3600 r/min) på WOT med last i båten. På bilden ser man sprickan kl. 16 som går ända från mitten ut till manteln, syns även att det varit varmt så att kolvtoppen smält ute i kanterna på kronan, ungefär som detonationsskador på Otto-motorer som belastas hårt med överbelastning, mager blandning och fel tändningsinställning. Har någon varit inne med fiberoptikkamera eller lyftes toppen på motorn? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 90 Postad 19 Mars 7 timmar sedan skrev Mercury_44XS: ....orsaken till kolvhaverier skall vara spridarna enligt det jag läst. Tydligen måste man serva spridarna ofta på dessa motorer men som sagt det är bara från inlägg i forum som jag läst... Vad jag förstår så servar man inte spridarna, utan de skall bytas efter ett visst antal driftstimmar. Det är dyrt och jag gissar att man helt enkelt struntar i det. När en spridare ger upp brukar det resultera i att den står fullt öppen och då fyller man snabbt förbränningsrummet med diesel vilket resulterar i ett stort hål i kolven och en skadad cylinder. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 19 Mars 1 timme sedan skrev Tristan_301: Vad jag förstår så servar man inte spridarna, utan de skall bytas efter ett visst antal driftstimmar. Det är dyrt och jag gissar att man helt enkelt struntar i det Jag har också hört det men min mek, på auktoriserad och välrenommerad verkstad, påstår att det inte finns någon tim-gräns. Min D4/260 är nu uppe i 1500 timmar/16 år och funkar, iaf i höstas, fint. 🫢 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 90 Postad 19 Mars 4 timmar sedan skrev ChristerN: Jag har också hört det men min mek, på auktoriserad och välrenommerad verkstad, påstår att det inte finns någon tim-gräns. Min D4/260 är nu uppe i 1500 timmar/16 år och funkar, iaf i höstas, fint. 🫢 Då är det kanske en myt då, att de skall bytas. Funkade den i höstas så tror vi väl att den ska gå lika bra i vår. Snart dags att testa 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 19 Mars Man kan absolut lämna in spridarna för provning/renovering. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 20 Mars 17 timmar sedan skrev Tristan_301: Vad jag förstår så servar man inte spridarna, utan de skall bytas efter ett visst antal driftstimmar. Det är dyrt och jag gissar att man helt enkelt struntar i det. När en spridare ger upp brukar det resultera i att den står fullt öppen och då fyller man snabbt förbränningsrummet med diesel vilket resulterar i ett stort hål i kolven och en skadad cylinder. Spridare/insprutare för Common Rail motorer är inget som vanliga mekaniker får pilla på och det finns speciella testriggar för kontroll av enhetsinjektorer men det nog inte alla VP-verkstäder har detta verktyg. Volvo Penta verkstäder kan ju kontrollera om det finns felkoder i ECU och kontrollera systemtryck vid service men tyvärr är det nog många kunder som hoppar över detta eftersom det kostar extra. 16 timmar sedan skrev ChristerN: Jag har också hört det men min mek, på auktoriserad och välrenommerad verkstad, påstår att det inte finns någon tim-gräns. Min D4/260 är nu uppe i 1500 timmar/16 år och funkar, iaf i höstas, fint. 🫢 Har letat men inte hittat någon tidsintervall mer än vad "vanligt folk" inte AI skrivit i olika forum och de flesta har angett 600–800 h. Men har inte hittat något rekommenderat bytesintervall hos Volvo Penta. På tal om AI: Söker man via Google så brukar det komma upp ett AI resultat överst bland sökresultaten, detta brukar jag alltid hoppa över eftersom AI är minimalt trovärdig men kollade för skojs skull och fick vatten på min kvarn. AI hade blandat friskt och t.o.m. blandat ihop Volvo Penta D4 med bilmotorn D4 som är en helt annan motor. I ett "Service Protocol" från Volvo Penta nämns förebyggande reparationer där bl.a. högtryckspump och enhetsinjektor finns med och bytas ut i förebyggande syfte men inget tidsintervall. Det är väl bara VP-verkstäder som har koll på detta och isf. lär det ju finnas ett servicemeddelande angående detta. Ni som har Volvo Penta D4 eller D6 motorer i era båtar kan ju kolla om det finns någon "Recall", Quality Campaign" eller "Service Campaign" på er/era motorer genom att skriva in aktuellt serienummer i rutan i länken nedan och klicka på "Search". https://www.volvopenta.com/your-engine/recall-information/ Har kollat i Volvo Pentas online reservdelskatalog och spridarna till D4 och D6 motorerna är nummerändrade (ersatta) i flera steg vilket kan innebära att det varit något problem med de som versioner ersatts. Det kan ju finnas andra orsaker till "spridarhaveri" som bristande underhåll, att man struntat i att byta bränslefilter eller använt dåligt/olämpligt bränsle mm. Orsakerna kan vara många... Jag har översatt ett antal servicemeddelanden gällande BOSCH Common Rail system (dock inte åt Volvo Penta) men hittar inget där heller att enhetsinjektorer skall bytas ut efter ett visst antal timmar, bara allmän information om garantiprocedurer, felsökning mm. Nedan länk till Volvo Penta reservdelskatalog och Common Rail systemet: https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54166011?hintPhrase=&hintType=None Här finns priser på reman (utbytes) resp. nya insprutare. Finns flera trådar här på MG som gäller haveri med Volvo Penta D4, skriv in D4 i sökfältet och klicka på sök som kommer dessa fram. Dessutom finns ett antal trådar på utländska forum... Men oftast inget om hur problemet lösts eller vad som åtgärdats, efterlyses här på MG. Återkoppla gärna när ett problem är löst och vad som åtgärdats så slipper vi djupdykningar i antika trådar som någon helt plötsligt väcker till liv och frågar hur det gick. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad 20 Mars (redigerade) 19 timmar sedan skrev micke_102: Man kan absolut lämna in spridarna för provning/renovering. Jag gjorde ett ambitiöst försök att få mina spridare inspekterade för några år sedan, efter jag hört rykten att det var ett måste. Jag kontaktade tre största VP-auktoriserade verkstäderna på västkusten. Ingen av dem rekommenderade att ta loss spridarna om motorn fungerade bra. Precis som det står i FB-tråden skall man med jämna mellanrum prova att köra båten med full gas. Om inte når 3500 - 3600 rpm skall man uppsöka verkstad. En av verkstäderna jag hade kontakt, hade till och med hjälpt en kund med en trasig D4, med hål i kolven. Deras teori var att under en period Forbida satta på för stora propellrar på sina D4, , som kunde orsaka överbelastning. Det är självklart knäppt att inte en motor skall tåla detta. Men D4 är trots allt en rätt "liten" motor i förhållande till sitt effektuttag. Lite som en sportbil. Jag är trots allt öppen för tips på verkstäder som kan tänka utföra en spridarinspektion. Redigerad 20 Mars av anuba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 20 Mars 29 minuter sedan skrev anuba: Jag gjorde ett ambitiöst försök att få mina spridare inspekterade för några år sedan, efter jag hört rykten att det var ett måste. Jag kontaktade tre största VP-auktoriserade verkstäderna på västkusten. Ingen av dem rekommenderade att ta loss spridarna om motorn fungerade bra. Precis som det står i FB-tråden skall man med jämna mellanrum prova att köra båten med full gas. Om inte når 3500 - 3600 rpm skall man uppsöka verkstad. En av verkstäderna jag hade kontakt, hade till och med hjälpt en kund med en trasig D4, med hål i kolven. Deras teori var att under en period Forbida satta på för stora propellrar på sina D4, , som kunde orsaka överbelastning. Det är självklart knäppt att inte en motor skall tåla detta. Men D4 är trots allt en rätt "liten" motor i förhållande till sitt effektuttag. Lite som en sportbil. Jag trots allt öppen för tips på verkstäder som kan tänka utföra en spridarinspektion. https://www.boschaftermarket.com/se/sv/tjaenster/verkstadskoncept/bosch-diesel-service-naetverk/ Klicka på "Workshop List — Sweden" så hittar du de BDS (Bosch Diesel Service) eller BDC (Bosch Diesel Center) som finns i Sverige, kontakta din närmsta och hör med dom. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 544 Postad 20 Mars 57 minuter sedan skrev Mercury_44XS: https://www.boschaftermarket.com/se/sv/tjaenster/verkstadskoncept/bosch-diesel-service-naetverk/ Klicka på "Workshop List — Sweden" så hittar du de BDS (Bosch Diesel Service) eller BDC (Bosch Diesel Center) som finns i Sverige, kontakta din närmsta och hör med dom. //Pär Tack för tipset. Jag skickar ett mail till BJÖRLANDA BIL & MASKIN SERVICE AB. Lite förvirring kring mailadressen dock. Den på verkstadens hemsida fungerade bättre än den som Bosch visade upp. Jag är troligen lite sent ut på säsongen. Det nog bättre att göra sådana här grejor under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 82 Postad 20 Mars (redigerade) 6 timmar sedan skrev anuba: Jag gjorde ett ambitiöst försök att få mina spridare inspekterade för några år sedan, efter jag hört rykten att det var ett måste. Jag kontaktade tre största VP-auktoriserade verkstäderna på västkusten. Ingen av dem rekommenderade att ta loss spridarna om motorn fungerade bra. Precis som det står i FB-tråden skall man med jämna mellanrum prova att köra båten med full gas. Om inte når 3500 - 3600 rpm skall man uppsöka verkstad. En av verkstäderna jag hade kontakt, hade till och med hjälpt en kund med en trasig D4, med hål i kolven. Deras teori var att under en period Forbida satta på för stora propellrar på sina D4, , som kunde orsaka överbelastning. Det är självklart knäppt att inte en motor skall tåla detta. Men D4 är trots allt en rätt "liten" motor i förhållande till sitt effektuttag. Lite som en sportbil. Jag är trots allt öppen för tips på verkstäder som kan tänka utföra en spridarinspektion. El och Diesel i Högdalen söder om Stockholm. Redigerad 20 Mars av micke_102 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plover 9 Postad 25 Mars Tack för alla tips, det blev trots alla inlägg affär, men med ett reducerat pris - har redan lämnat in motorn på helrenovering inkl byte av spridare, turbo mm skall bli intressat att höra var vatten kommit ifrån, inte den billigaste båten jag köpt men den var i fint skick i övrigt och jag skall ha den många år så better safe that sorry. HÅller er uppdaterade - räknar med att det blir klart i slutet av maj lagom till säsongen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plover 9 Postad 25 Mars Spridarna dömdes för övrigt ut direkt, ingen ide att försöka renovera eller göra rent - kanske skall bli aktieägare i Volvo igen 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plover 9 Postad 28 Mars EN till fråga, min kompis hade samma motor och fick haveri (den var trimmad, hål i kolven osv) - bytte longblocket och sedan var den fin-fin - när motorn var urplockad så tipsade meken om att det var någon slitdel mellan motorn och drevet som de tyckte var värd att byta efter 600 timmar men han kommer inte ihåg vad den delen heter, kostnade typ 5,000 kr så jag undrar om någon har en susning om vad det kan vara ? GIck endast att byta när motorn var urplockad 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 28 Mars (redigerade) 1 timme sedan skrev plover: EN till fråga, min kompis hade samma motor och fick haveri (den var trimmad, hål i kolven osv) - bytte longblocket och sedan var den fin-fin - när motorn var urplockad så tipsade meken om att det var någon slitdel mellan motorn och drevet som de tyckte var värd att byta efter 600 timmar men han kommer inte ihåg vad den delen heter, kostnade typ 5,000 kr så jag undrar om någon har en susning om vad det kan vara ? GIck endast att byta när motorn var urplockad 🙂 Kan det vara drivskiva/flexikoppling? Men räcker det med 5000 kr... Redigerad 28 Mars av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plover 9 Postad 28 Mars skall kolla med honom men han hittade inte kvittot, det var nog 10,000 inte 5 --- är det en vanlig slitagedel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 28 Mars 2 minuter sedan skrev plover: skall kolla med honom men han hittade inte kvittot, det var nog 10,000 inte 5 --- är det en vanlig slitagedel ? Ja, det är en slitdel men 600 h verkar tidigt om det är normala förhållanden men i förebyggande syfte kan man ju passa på när motorn ändå är ute. Ofta kollar man statusen på denna del om motorn är utlyft ur maskinrummet. Finns olika typer och utföranden och den vanliga ser ut som en kopplingslamell utan belägg som skruvas fast i svänghjulet. Oftast är det fjädrarna som börjar skramla eller rostskador på inner och ytternav på ovanstående utförande. https://www.dam-marine.com/fr/accueil/43824-volvo-penta-d4-225a-d4-260a-d4-300a-flywheel-housing-primary-shaft-extended-618a360b.html Nr 3 på bilden. Sedan finns det utförande med vulkansierat gumminav (Mercruiser). https://www.mercruiserparts.com/engine-couplers-flywheel-mount Jag tror inte Volvo Penta har något liknande utförande. Finns ytterligare utföranden som denna: https://www.shipoutletstore.com/en/damper-plate-flexible-coupling-volvo-penta-2188231.html Kan vara detta utförande som ersatt tidigare "kopplingslamell" men lite osäker, verkar kosta ca 17 000–18 000 kr. Ser nästan ut som det är BW splines i navet och den är tillverkad av Centa... Volvo Pentas egna reservdels katalog är inte optimal om man inte är inloggad som ÅF, man ser vakren priser eller om artikeln är aktiv eller ersatt av någon annan del. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 28 Mars 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja, det är en slitdel men 600 h verkar tidigt om det är normala förhållanden men i förebyggande syfte kan man ju passa på när motorn ändå är ute. Ofta kollar man statusen på denna del om motorn är utlyft ur maskinrummet. Finns olika typer och utföranden och den vanliga ser ut som en kopplingslamell utan belägg som skruvas fast i svänghjulet. Oftast är det fjädrarna som börjar skramla eller rostskador på inner och ytternav på ovanstående utförande. https://www.dam-marine.com/fr/accueil/43824-volvo-penta-d4-225a-d4-260a-d4-300a-flywheel-housing-primary-shaft-extended-618a360b.html Nr 3 på bilden. Sedan finns det utförande med vulkansierat gumminav (Mercruiser). https://www.mercruiserparts.com/engine-couplers-flywheel-mount Jag tror inte Volvo Penta har något liknande utförande. Finns ytterligare utföranden som denna: https://www.shipoutletstore.com/en/damper-plate-flexible-coupling-volvo-penta-2188231.html Kan vara detta utförande som ersatt tidigare "kopplingslamell" men lite osäker, verkar kosta ca 17 000–18 000 kr. Ser nästan ut som det är BW splines i navet och den är tillverkad av Centa... Volvo Pentas egna reservdels katalog är inte optimal om man inte är inloggad som ÅF, man ser vakren priser eller om artikeln är aktiv eller ersatt av någon annan del. //Pär Är det denna (nr. 1 på bilden) Du menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 28 Mars Ja det är den men hittade även någon äldre version som såg ut som en vanlig kopplingslamell utan belägg i första länken och kostade 1892€... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 28 Mars 3 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja det är den men hittade även någon äldre version som såg ut som en vanlig kopplingslamell utan belägg i första länken och kostade 1892€... Den artikel som Din första och även tredje länk refererar till har, enligt länkarna, art. nr. VP 23549677 och är den artikel som jag klippte in i mitt förra inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plover 9 Postad 16 Maj Efter en dividerande med säljaren om pris så köpte jag båten och lämnade in motorn till volvo penta, blev en totalrenovering med allt utom blocket bytt, ,nya iknsprutare, turbo mm - påkörde båten i veckan och den går kanon men billigt blev det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olag 28 Postad 16 Maj Kul att det blev bra, får man fråga vad ett sånt kalas går på? Är lite intresserad av några moduler med just D4:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser