Wergis 162 Postad 12 Mars Nyligen släppte ju Sjöfartsverket nya båtsportkort bl.a över Sthlm skärgård. För några år sedan var det ju rabalder om de nya korten och bl.a Svenska båtunionen avrådde fr köp. Har för mig att Sjöfartsverket senare pudlade och sade att justeringar skulle göras löpande om uppdrag och pengar kom? Någon som har koll på hur dessa nya står sig? Är det fortsättning på "gammalt skräp" eller skall man ta tag i saken och köpa? Någon som köpt de nya och jämfört med de äldre versionerna? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 974 Postad 13 Mars Jag har ingen aning, men rent navigationsmässigt borde det väl inte vara någon skillnad mot vanliga sjökort och då blir ju frågan istället om det sk. Sjökortssänket som genomfördes har åtgärdats på något vis. Här kan man se aktuella sjökort. https://www.sjofartsverket.se/sv/tjanster/sjokortsprodukter/kartvisare/ Jag har precis nu kollat några vikar och passager där vi kan komma in i vita eller ljusbĺå "strimmor" med de gamla sjökorten, men där är det bara mörkblått. Det är väldigt tråkigt att man inte kan (läs vill) byta sjökort i plottern och det är ju inte heller särskilt bra för sjösäkerheten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 991 Postad 14 Mars Denna bild är från nån artikel om sjökortslyftet 2021. Mitt båtsportkort från 2024 har i alla fall samma detaljer som den vänstra bilden. Om du skall köpa i butik titta hur det ser ut i årets version. Sthlm mellersta, blad 25, längst upp till höger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 974 Postad 14 Mars 1 timme sedan skrev Kane: Mitt båtsportkort från 2024 har i alla fall samma detaljer som den vänstra bilden. Samma elände fortfarande enligt de sjökort man kan se på Sjöfartsverkets kartvisare. Brändö och Storö ligger bland öarna SO om Möja. Förresten, är det ett elände eller är det korrekt? Man borde ta en solig dag och loda lite i området och se vad som finns och inte finns och sedan rapportera in felen till Sjöfartsverket. Jag har lyckats få bort ett litet skär i viken på norra Öja (Landsort) en gång och några vänner har fått med ett grund utanför Blidö, så det gör skillnad om man för en dialog med Sjöfartsverket om felaktigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 974 Postad 14 Mars (redigerade) Lådnafladen verkar man inte heller komma in i från öster längre, men det gör man och om jag minns rätt är det inte särskilt grunt om man träffar rätt. Tillägg: Även sundet mellan Norra Ljusterö och Siarö är "Blockerat". Redigerad 14 Mars av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 162 Postad 16 Mars Verkar som man kör på med de gamla korten då? Tar nog tid innan det blir ordning på dessa kort? Jag kör ändå med Hydrographicas nya kort så långt det går. De är tämligen överlägsna. // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 27 Postad 19 Mars (redigerade) Verkar vara bara på Östkusten? Har inte hittat ngt på västkusten som har "försvunnit". Redigerad 19 Mars av ottow Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 311 Postad 19 Mars Hej Sjöfartsverket har börjat med samma på västkusten, detta är utanför Onsala. Vektor kortet är från i år och rasterkortet är det senaste som finns från 2019, ändringarna är markerade med röd ring och jag vet att de i rasterkorten stämmer. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 726 Postad 19 Mars Inbillar mig att västkusten är lite djupare helt inpå land, dvs inte lika mycket 3m kurvor som t.ex i Sthlm. Så effekten av typ 2-3 dm landhöjning på djup kring 3m får väl inte samma ödestigra konsekvens i korten som i Bottenviken och Ostkusten där mycket +3 (ljusblått) blev -3 (mörkblått). Allra värst blev det väl i Bottenviken med deras grunda skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 974 Postad 20 Mars 21 timmar sedan skrev Boanjohan: Så effekten av typ 2-3 dm landhöjning på djup kring 3m får väl inte samma ödestigra konsekvens i korten som i Bottenviken och Ostkusten där mycket +3 (ljusblått) blev -3 (mörkblått). Allra värst blev det väl i Bottenviken med deras grunda skärgård. Det är inte bara dessa 3 dm och övergång från ljusblått till mörkblått som är problemet. Det finns passager och vikar som tidigare haft en strimma vitt som efter sjökortssänket blivit mörkblåa. Generellt tycker jag många farbara vatten för fritidsbåtar har "försvunnit". Det verkar som att man för säkerhets skull har markerat med mörkblått när det är lite trångt eller när det finns grynnor omkring. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser