Ruskpricken 240 Postad tisdag kl 21:15 Hej därute! Börjar klia i seglartarmen å tittat på min ankarlanterna som skall sitta i masttoppen men som av olika anledningar varit borta ett tag. Nu ligger masten bekvämt å lätt att jobba med den å återmontera lampan. Men så kom tanken. När man är ute å seglar å det är mörkt som i en kolsäck å så dyker det upp en ankrad båt, man ser inte lanternan för man tittar ju bara rakt fram i ögonhöjd så att säga Är det inte smartare med å säkrare å bättre med en runtlysande liten diodlampa halvvägs upp till spridarna. Den lyser liksom mera mitt i nyllet? Klart att på långt håll ser man ju lanternan på toppen men gör ingen nytta om man ligger i en vik eller runt ett "hörn" så att säga. Vad tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 294 Postad tisdag kl 21:35 Jag har samma fundering och tänkte köra på en lanterna som jag fäster med ett kardborrband så långt upp som möjligt. Har inga lanternor alls som det ser ut nu då min båt är en kappseglingsbåt. Tidigare har jag haft en runtlysande lykta jag hängt i akterstaget över bommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 187 Postad tisdag kl 23:44 42 minuter sedan skrev Ruskpricken: Hej därute! Börjar klia i seglartarmen å tittat på min ankarlanterna som skall sitta i masttoppen men som av olika anledningar varit borta ett tag. Nu ligger masten bekvämt å lätt att jobba med den å återmontera lampan. Men så kom tanken. När man är ute å seglar å det är mörkt som i en kolsäck å så dyker det upp en ankrad båt, man ser inte lanternan för man tittar ju bara rakt fram i ögonhöjd så att säga Är det inte smartare med å säkrare å bättre med en runtlysande liten diodlampa halvvägs upp till spridarna. Den lyser liksom mera mitt i nyllet? Klart att på långt håll ser man ju lanternan på toppen men gör ingen nytta om man ligger i en vik eller runt ett "hörn" så att säga. Vad tycker ni? Både och, d.v.s. en lanterna i masttoppen och en lågt hängande. Jag hade för många år sedan anledning att fundera över förande av ankarljus efter att ha varit inblandad i en rättsprocess efter att ha blivit påkörd. Jag fick t.o.m. föreläggande från åklagaren om att jag var misstänkt för brott mot Sjötrafikförordningen bl.a. avseende förande av ankarljus. Jag hävdade att jag legat på sådan plats att jag var undantagen kravet på ankarlanterna och blev inte dömd. Efter den händelsen, som jag inte vill uppleva igen, så använder jag alltid ankarlanterna, antingen jag ligger på skyddad plats eller inte. Ibland har det känts löjligt men av självbevarelsedrift vill jag inte vara med om att bli påkörd igen eller att bli inblandad i en sådan Kafkaliknande rättsprocess. Alkoholpåverkad fortkörande motorbåtsförare som följde ett spår i plottern och inte hade utkik överhuvudtaget, det var en av passagerarna som hojtade till så föraren tittade upp och väjde undan, det hindrade inte kollisionen men räddade troligen livet på oss. Utfallet för denne förare blev 800 kr i fortkörningsböter... Samtidigt försökte åklagaren hitta allt som kunde läggas mig till last. Jag misstänkte att åklagaren inte var helt ojävig. Jag har seglat i skärgården med seglarlanterna i masttoppen och konstaterat att den är väldigt svår att upptäcka från båtar som kommer med lite fart runt öarna. Så att ankra med masttoppslanterna inne i vikar eller bakom uddar anser jag inte vara tillfyllest med mina krav på självbevarelsedrift (att inte bli påkörd även om jag har rätten på min sida). Fartygsljus ska dessutom vara runtomlysande och ha rätt lysvidd mm och sådant ljus har jag endast i masttoppen där det riskerar att inte synas... För att hantera denna situation så har jag sedan påkörningsolyckan alltid en lågt hängande ankarlanterna i akterstaget. Denna lanterna lyser även upp sittbrunn och däck så båten syns bra om det är riktigt kolmörkt. Men den är inte godkänd och har med största sannolikhet inget juridiskt värde vid en olycka där jag enligt sjötrafikförordningen har krav på mig att använda ankarljus. Så min användning av ankarljus är att alltid använda den lågt hängande (synliga) ankarlanternan och när/om jag ligger på en plats där reglerna kräver ankarljus så tänder jag även den godkända ankarlanternan i masttoppen, främst av juridiska skäl. När jag började författa detta inlägg så gick jag tillbaka till Sjötrafikförordningen för att läsa på om reglerna och upptäckte att den var ändrad 2009! Numera gäller det svenska undantaget "att inte använda ankarlanterna på skyddade platser" endast fartyg under sju meter. Hur många kände till att den regeln ändrats? Inte så många verkar det med tanke på hur många mörklagda ankarliggare man ser runt om i vikarna nattetid. Så framgent kommer jag alltid att använda båda mina ankarlanternor för att synas och klara de juridiska kraven vid ett rättsfall. Så mitt råd till TS är att montera en godkänd ankarlanterna, uppe i masttoppen där den kan lysa horisonten runt samt skaffa en enkel runtomlysande lanterna att använda lågt hängande. Genom att ha en godkänd lanterna i masttoppen så kan du ha vilken ljuskälla som helst för den lågt placerade. Dagens LED-lampor är så strömsnåla att det inte bör vara något problem att strömförsörja två lanternor vid ankarliggande. "Better safe than sorry." 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 517 Postad 23 timmar sedan Läser man reglerna ser man också att det står att man ska visa runtlysande vitt ljus placerat där det syns bäst. Alltså inget som helst krav på placering i masttoppen. Jag skulle själv säga att man, om batteribudgeten medger, brassar på med massa lampor som lyser upp själva båten, utöver ett formellt regeluppfyllande vitt, runtlysande ljus, som bör vara lågt placerat (anser jag). Enda problemet med ljus på låg höjd är väl om man ligger så det finns bebyggelse i samma riktning, så båtens lampor kan misstas för gatubelysning och lampor i bostadsfönster på land. Jag vet själv hur det har varit svårt att se båtar som har ankrat precis utanför min gamla hemort och hemmahamn Hunnebostrand, när samhällets ljus är i bakgrunden och det är en mörk kväll (inga moln och inget månljus). Sist, i regel e, står också regeln om att det bara gäller fartyg under sju meter. Citat Regel 30 – Fartyg till ankars och fartyg på grund a. Ett fartyg till ankars ska visa, placerade där de syns bäst, 1) i den främre delen av fartyget: ett vitt, runtlysande ljus eller ett klot, 2) i eller nära aktern: ett vitt, runtlysande ljus lägre än det fartygsljus som föreskrivs i 1. b. Ett fartyg med en längd under 50 meter får visa ett vitt, runtlysande ljus, placerat där det syns bäst, i stället för de fartygsljus som föreskrivs i a. c. Ett fartyg till ankars får även använda tillgängliga arbetsljus eller motsvarande för att belysa däcken. Ett fartyg med en längd av 100 meter eller mer ska även använda tillgängliga arbetsljus eller motsvarande för att belysa däcken. d. Ett fartyg på grund ska visa de fartygsljus som föreskrivs i a eller b och dessutom, placerade där de syns bäst, 1) två röda, runtlysande ljus placerade lodrätt ovanför varandra, 2) tre klot placerade lodrätt ovanför varandra. e. Ett fartyg med en längd under 7 meter som ligger till ankars på en plats som inte ligger i eller nära trånga farleder, farvatten eller ankarplatser eller på en plats där fartyg normalt inte framförs är inte skyldigt att visa de fartygsljus eller den signalfigur som föreskrivs i a och b. Sen undrar jag om det inte också vore en idé att fästa reflextejp på olika delar av skrov och eventuell överbyggnad, för att även synas extra bra för båtar som faktiskt kör med strålkastare när det är mörkt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 130 Postad 19 timmar sedan (redigerade) Jag ser härikring på stora fartyg som ligger till ankars en bit ut, dom har även däcksbelysningen tänd. Dom syns ju minst 10 nm. Så i en fritidsbåt kan man ju då som redan föreslagits även ha någon form av belysning som lyser upp själva båten, det finns ju numera högintensiva LED med reflektioner. På den gamla radarn som jag nu håller på att byta ut, hade jag en stripp med vit reflextape hela vägen runt. Jag har sett båtar som har båtens namn utförd i reflekterande material, kanske inte jättesnyggt, men det kanske hade en anledning. Själv ligger jag aldrig förtöjd utan kontakt med land, opraktiskt om man har hund ombord… Men jag har iallafall en väldigt starkt lysande LED-ankarlanterna, Biltemas, den har hängt med flera år nu och lyser lika starkt. Redigerad 19 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 17 timmar sedan (redigerade) https://www.sjoraddning.se/artiklar/regler-lanternor-pa-fritidsbat-det-har-galler Sånt här får man väl lära sig när man går navigationskurser, skepparexamen eller vad det nu heter idag, vi fick iaf lära oss det. Hittade en artikel till: https://www.praktisktbatagande.se/sa-funkar-det/glom-inte-ankarsignalen //Pär Redigerad 16 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 187 Postad 12 timmar sedan 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: https://www.sjoraddning.se/artiklar/regler-lanternor-pa-fritidsbat-det-har-galler Sånt här får man väl lära sig när man går navigationskurser, skepparexamen eller vad det nu heter idag, vi fick iaf lära oss det. Hittade en artikel till: https://www.praktisktbatagande.se/sa-funkar-det/glom-inte-ankarsignalen //Pär Jag misstänker att de flesta på forumet har någon form av utbildning för att framföra sina båtar. Dilemmat är när lagarna ändras i allt snabbare takt och inte alltid presenteras annat än i lagtexterna. Detta är nog ännu mer påtagligt i trafiken där lagarna ständigt uppdateras men vi fortsätter att köra runt med samma körkortsbehörighet som vi skaffade när vi var arton år. Jag vill minnas att reglerna för att inte behöva använda ankarlanterna på skyddade ställen gällde fartyg under 12 meter tidigare men har någon gång ändrats till 7 meter. Nu har det inte spelat någon större roll för mig för jag alltid använt ankarlanterna de senaste 25 åren (även om lanternan ibland varit av "icke godkänd modell"). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 12 timmar sedan (redigerade) Ja jag letade efter regler tidigare idag men hittade inget. Letade upp min gamla bok för skeppare B men den vågar man ju inte citera, den är sedan 1983🤣 Ligger man på svaj i farvatten med trafik bör man ha ankarlanterna tänd men inte om man är förtöjd med stäven (eller akter) mot land och ankrad i andra änden. Redigerad 12 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 240 Postad 7 timmar sedan Tack för långa beskrivningen Linott. Det var la inte du som blev påkörd vid Möja för några år sedan? Det blir en diodlampa istf glödtråd i masttoppen då å så en ankarlanterna typ Biltemas hänga på låg höjd. Visste inte om regeländringen 2009 men 7 meter gäller annars fortfarande vad jag vet med bara ett horisonten runt lysande lampa samt 7 knop som maxfart har jag för mig. Men vad hjälper det om båten är 7 ell 9 meter om en idiot kör på en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 514 Postad 6 timmar sedan 34 minuter sedan skrev Ruskpricken: Men vad hjälper det om båten är 7 ell 9 meter om en idiot kör på en? Nej det är just detta som är problemet, folk som varken har sjövett, kan sjöregler eller kan navigera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 390 Postad 5 timmar sedan Jag resonerar så här: - Om jag ankrar i öppna vatten i anslutning till farleder där det passerar stora fartyg, ankarlampa i toppen i ögonhöjd för fartygsskeppare. - Om jag vill synas lite bättre i viken där jag ligger på svaj, ankarlampa hängandes i t ex förstag, bomnock eller akterstag 2-3 meter över vattenytan i ögonhöjd för fritidsbåtsskeppare. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 187 Postad 2 timmar sedan 4 timmar sedan skrev Ruskpricken: Tack för långa beskrivningen Linott. Det var la inte du som blev påkörd vid Möja för några år sedan? Det blir en diodlampa istf glödtråd i masttoppen då å så en ankarlanterna typ Biltemas hänga på låg höjd. Visste inte om regeländringen 2009 men 7 meter gäller annars fortfarande vad jag vet med bara ett horisonten runt lysande lampa samt 7 knop som maxfart har jag för mig. Men vad hjälper det om båten är 7 ell 9 meter om en idiot kör på en? Nej, det var i Blekinge. Dessbättre inga allvarliga personskador varken hos mig eller i den påkörande båten. Jag hörde senare ett rykte att någon av passagerarna (de var fyra pers i båten) hade slagit i sidan av båten och fått någon mindre skada men som inte krävde sjukhusvård när de sladdade in i vår båt. Jag hade ingen kontakt med dem, efter en stund kom det en snurrebåt som tog dem på släp och drog iväg dem med släckta lanternor utan att de försökte ta kontakt med mig. Åklagaren betraktade det inte som smitning från olycksplats... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 752 Postad 2 timmar sedan 13 minuter sedan skrev Lintott: Jag hade ingen kontakt med dem, efter en stund kom det en snurrebåt som tog dem på släp och drog iväg dem med släckta lanternor utan att de försökte ta kontakt med mig. Åklagaren betraktade det inte som smitning från olycksplats... Fy f_n! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser