Gå till innehåll
torsdag 05 februari 2026
Georg_Ohm

Elementärt, en ny plotter…

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag byter ut min ena plotter och radarn dessa är ju bara cirka 23 år gamla…

Jag tappade ju på sensommaren bort en kombinationsgivare till ekolod, hastighet och temp. och kunde inte hitta en ny. Plottern är långsam och har börjat att delaminera i displayen, det går inte längre att ställa in tid och datum, då plotterns kalender har lagt av av någon anledning. 

Fick tag på ett ”radarpaket” utgående modeller, till ett fördelaktigt pris. Det blev en Element 12 S och trådlös Quantum. Jag hade väl helst velat ha en Garmin, men nu blev det som det blev.

Och ”som vanligt” får jag sällan olika apparater att funka tillsammans.

IMG_1336.thumb.jpeg.5ecf9992076ce91eaee1a920a06e25e1.jpeg

Supporten är kontaktad, jag väntar på svar.

Lösenordet och SSID är kollade x flera, samma på förpackningen, på radarns undersida och på medskickade etiketter.

Jo, den har funnit båtens Wi-Fi, jag har laddat ned senaste programvaran. Radarn lämnar en nätverkssignal som syns i min Ipad.

Någon som kan ha någon idé vad som är fel?

Så återstår det då att ansluta AIS, ekolodsgivare och eventuellt VHF:en… eller jag bryr mig inte om att försöka med VHF:en, den har bara NMEA 0182 eller någon dialekt av det protokollet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket möda och visst besvär är problemet löst.

Flera telefonkontakter och emailkontakter med butiken och supporten har förevarits.

Jag kopplade nu upp plotter och radar hemma på arbetsbänken med tillgång till båtens wifi.

Det var väl det som var felet, båtens och hemmets wifi störde ut signalerna mellan radar och plotter, sedan räckte det inte med att mata med bara 12,0 volt… Så när diverse wifi stängts ned och spänningen höjts till 13,9 volt hittade äntligen plottern radarn.

Jag vet inte om jag vågar lita på att grejerna funkar trådlöst tillsammans i båten, om jag kanske skulle köpa till en kabel och koppla mellan radarantennen och plottern…?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du bör veta är att Quantumradarns WiFi är bland det sämsta man kan hitta. En WiFi-modul som fungerar finns ju i snart sagt varenda leksak, men Raymarine har inte lyckats i sin Q24 för tiotusentals kronor. Väldigt känslig för annan WiFi och en radiomodul som går sönder och tappar uteffekt/räckvidd.

Efter mindre än 50 drifttimmar var jag redan inne på min tredje (!) Quantumradar, just för att WiFi-modulen i radarn tappade uteffekt/räckvidd ner till under en meter. Först hävdade Raymarine att det inte var något fel på radarns WiFi, men då jag har utrustning för att kunna mäta WiFi-fältstyrkan gav de med sig. Och det var inte att den bara var "sådär", uteffekten hade rasat till en hundradel (!).
Efter att ha bytt till den tredje på garantin meddelade mig Raymarine att de inte kommer acceptera fler garantiärenden då räckvidden på WiFi inte är något som de garanterar och inte heller betraktar som fel om den skulle tyckas vara låg. På ett av deras supportforum fanns dessutom ett svar till en annan med samma problem att räckvidden kan vara så låg som några meter utan att det anses vara fel på radarn. Vem skulle acceptera en WiFi-räckvidd på sin telefon (eller något annat för den delen) som bara var några meter.....?

Förra semestern passade jag på att prata med andra båtägare som jag såg hade just en Q24 på taket. Samtliga hade den trådansluten. Någon hade dessutom av installatören blivit kraftigt avrådd från att köra den på WiFi, så tydligen är detta problem känt även i de kretsarna.

Min tredje fungerade en halv säsong, sedan började även den tappa kontakten med displayenheten (jag har 4m "fågelvägen" emellan och bara ett glastak). Lite fältstyrkemätningar (finns bra telefonappar) visade att även denna tredje hade tappat nästan 90% av sin uteffekt, så nu gav jag upp och drog en nätverkskabel upp till taket.

Men precis som du hade även jag köpt en "Element"-display/plotter, och den har ju bara WiFi och ingen möjlighet att koppla in trådat nätverk (om de inte ändrat senaste året). Så den fick också bytas (till en Axiom somhar båda) för en hel del pengar.

F.ö. är jag förvånad över Raymarines träiga och långsamma/ointuitiva användarinterface på både Element-serien och Axiom - jämfört med andra fabrikat. Nu sitter man med de grejor man har, fast skulle jag köpa nytt idag skulle jag ta en extra funderare. Raymarine är inte vad det har varit, inte mer än till priset.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okäj…

Jag får väl se hur det kommer att fungera.

Man kan alltså ladda ned en fältstyrkemeter till telefonen?

Jag tycker redan nu att wifi-signalen från radarn, som jag kan se i min telefon är svag, jämfört med andra sådana signaler.

Jo det går att koppla ihop Element med radarn via kabel, men enligt uppgift, är det till samma ingång som till ekolodsgivaren, och man vill ju inte välja ekolod eller radar… kanske finns det en annan lösning, vad vet jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Jo det går att koppla ihop Element med radarn via kabel, men enligt uppgift, är det till samma ingång som till ekolodsgivaren, och man vill ju inte välja ekolod eller radar… kanske finns det en annan lösning, vad vet jag.

Om du bara har en RayNet-ingång till plottern så heter lösningen RNS-5 och kostar ca 4.500 - 5.000 kr. Sedan har du utkik både över och under ytan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Lintott:

Om du bara har en RayNet-ingång till plottern så heter lösningen RNS-5 och kostar ca 4.500 - 5.000 kr. Sedan har du utkik både över och under ytan.

Om ekolodet är kompatibelt med både Axiom och Element känns det väl i så fall smartare att sälja Element och lägga de 4-5 tusen på mellanskillnaden till en Axiom.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om det inte fungerar med en standard ethnet switch med tillräcklig hastighet. 

Dom har ju RJ45 anslutningar så du får göra om anslutningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan alltså ladda ned en fältstyrkemeter till telefonen?

Finns en app som heter Wifi Analyzer.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Är du helt säker på det ?

För mig veterligen är inte kommunikationen till ekolodsgivaren baserad på Ethernet-standarden, och Quantumradarn har ju bara just nätverksanslutning (trådat eller WiFi, förutom matningsspänningen förstås).

Under kapitlet för ihopkoppling/pairing med Quantum-radarn står dessutom specifikt "You can connect a Quantum-Series Radar scanner to your display using the Wi-Fi connection."

bild.png.30ef3d663a25d91d8121b4130a7f6a17.png

Jag letade själv alla möjliga lösningar, men landade till sist i att jag var tvungen att byta skärm/plotter för att kunna ansluta radarn trådat. Men hoppas för din skull att jag har fel....

(Dessutom hade jag valt HV-modellen, alltså med mer fotolik upplösning/bild på ekolodet. Och man kunde ju tro att Raymarines givare är kompatibla om man byter plotter till en annan inom Raymarine - nej, denna passade inte Axiom. Fick lägga nästan lika mycket bara på givaren - igen - som hela plottern).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev IngemarE:

(Dessutom hade jag valt HV-modellen, alltså med mer fotolik upplösning/bild på ekolodet. Och man kunde ju tro att Raymarines givare är kompatibla om man byter plotter till en annan inom Raymarine - nej, denna passade inte Axiom. Fick lägga nästan lika mycket bara på givaren - igen - som hela plottern).

Köpte en Axiom till senaste båten med tanken att skaffa en sån 3D-givare för ekolod, men givaren kostade lika mycket som en Element HV med givare, så då blev det det också. Så tokigt, men smidigt att kunna ha en plotter helt till ekolodet och också som backup om Axiomen bråkar. Och inte behöva dela Axiomens skärm mellan sjökort och ekolod.

Element HV har för övrigt bättre upplösning på givaren (1.2 GHz mot 350 kHz), men saknar gyrosensor så den kan inte ge aggregerade 3D-bilder (flera pass över samma punkt räknas samman), bara "linjära".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev IngemarE:

Är du helt säker på det ?

För mig veterligen är inte kommunikationen till ekolodsgivaren baserad på Ethernet-standarden, och Quantumradarn har ju bara just nätverksanslutning (trådat eller WiFi, förutom matningsspänningen förstås).

Under kapitlet för ihopkoppling/pairing med Quantum-radarn står dessutom specifikt "You can connect a Quantum-Series Radar scanner to your display using the Wi-Fi connection."

bild.png.30ef3d663a25d91d8121b4130a7f6a17.png

Jag letade själv alla möjliga lösningar, men landade till sist i att jag var tvungen att byta skärm/plotter för att kunna ansluta radarn trådat. Men hoppas för din skull att jag har fel....

Nej inte helt säker, men radarn har en en kabelanslutning för nätverk, den användes när teknikern fick uppdatera och uppdatera radarns programvara. Och vi kopplade upp radarn till först en Axiom, sedan till butikens demoex av Element… men den sistnämnda hade ingen ekolodsgivare…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nej inte helt säker, men radarn har en en kabelanslutning för nätverk, den användes när teknikern fick uppdatera och uppdatera radarns programvara. Och vi kopplade upp radarn till först en Axiom, sedan till butikens demoex av Element… men den sistnämnda hade ingen ekolodsgivare…

Element (liksom Axiom) utan ekolodskontakt har en annan kontakt där i stället, och den kanske medger radaranslutning?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev raol:

Element (liksom Axiom) utan ekolodskontakt har en annan kontakt där i stället, och den kanske medger radaranslutning?

Jag skall undersöka det mer noggrant.

Det finns två anslutningar, en till matningsspänning och nätverk, och den andra till ekolod och om jag nu inte missförstod det, även till radar, men jag kan ha fel. Manualen ger inte så mycket information.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-02-01 vid 17:28 skrev touchwood:

Finns en app som heter Wifi Analyzer.

Ja det fanns många olika appar där namnet börjar med ”Wifi Analyzer”.

Jag laddade hem en av dessa i min Android-telefon.

Element ger -75dBm

Hemmanätverket ger -80dBm

Båtens Wifi -96dBm

Quantum -100dBm

Det varierar en del, men Quantum har alltid röda siffror.

Servicekillen, supporten, sade att det inte är rättvist att möta på detta sättet då Quantum och Element kommunicerar på en annan frekvens än vad andra nätverk gör… hm, och hur kan då dessa ”andra” närverk störa ut Quantum?

Å andra sidan i den den alternativt pedagogiska manualen kan man läsa att trådlösa ”baby watchers” kan störa ut. Sådana sänder väl på frekvenser någonstans runt 49.300-49.800 MHz? (liksom en massa andra trådlösa apparater). Enligt AI skall Raymarines prylar kommunicera med varandra på 916- 968 MHz, sedan babblar AI om 2,4 GHz, men det måste ju vara radarns frekvens.

Sedan mäter den en massa andra nätverk som jag inte vet vilka det är, kanske grannarnas.

Nej jag är inte så bra på sådan här radiolära, eller vad det kan tänkas heta.

Jag har ännu inte frågat om, eller hur man skall, eller kan ansluta både ekolod och radar till samma uttag, men i manualen ser det ut som om det finns en Y-kabel, men det framgår inte helt självklart om den kan användas.

Det är spännande iallfall.

Nu testar jag hela systemet uppkopplat hemma. Ekloodsgivaren i en spann med vatten, och den indikerar ett djup på okring 50 cm.

Radarn går, hittar ju inga ekon inomhus, men ställer jag den som väderradar ser den en himla massa ekon.

AIS är nu inkopplad också, men antennerna sitter kvar på båten, så jag kan inte direkt utvärdera den funktionen, men det kommer iallafall upp ”knappar” i menyerna så att man kan välja AIS-information överlagrad i kortet.

Sedan är väl frågan om hur livsfarligt det är att utsätta sig för 2,4 GHz inomhus… det ör väl en lågeffektradar men ändå?

Undrar om denna radarn aktiverar raconerna på fyrarna? Min förra gjorde inte det.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar om denna radarn aktiverar raconerna på fyrarna? Min förra gjorde inte det.

Det krävs S- eller X-band för att trigga radarfyrar. Båda är högre än 2.4 GHz-bandet. Men vad sänder radarn det gäller på?

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Servicekillen, supporten, sade att det inte är rättvist att möta på detta sättet då Quantum och Element kommunicerar på en annan frekvens än vad andra nätverk gör… hm, och hur kan då dessa ”andra” närverk störa ut Quantum?

Sk*tsnack.
Quantum och Element följer givetvis vanlig WiFi-standard både vad gäller kommunikationsprotokoll och frekvenser. Annars skulle du ju inte se dem och få dem uppkodade i en app på telefonen, och annars skulle de få problem med godkännande världen över.

Sedan innehåller WiFi-bandet (2400-2483,5MHz) drygt tio olika "kanaler", som dock är lite överlappande så faktiskt endast tre helt oberoende får plats. Möjligen menar servicekillen att enheterna går på en annan av dessa kanaler/frekvenser inom WiFi-bandet än de andra du har - vilket han knappast kan veta säkert. Och det spelar f.ö. ingen roll för appens mätning, den mäter dessa WiFi-noder som vilka andra som helst. Just för att det är just vad de är - vanliga standard WiFi-noder....

Eftersom datat skickas i korta paket är en normal WiFi-implementation f.ö. ganska störtålig, även om det finns andra WiFi-nät på samma kanal/frekvens.

Jag har ännu inte frågat om, eller hur man skall, eller kan ansluta både ekolod och radar till samma uttag, men i manualen ser det ut som om det finns en Y-kabel, men det framgår inte helt självklart om den kan användas.

Intressant, har du en länk till manualen och den sidan ?

Säker på att det inte är Y-kabel för att köra t ex dubbla transducers, en BB och en SB ?

Sedan är väl frågan om hur livsfarligt det är att utsätta sig för 2,4 GHz inomhus… det ör väl en lågeffektradar men ändå?

WiFi går på 2,4GHz, och det är synnerligen låg uteffekt (0,1W).

Men radarn går inte där, den sveper i frekvens högre upp (7GHz eller så om jag minns rätt). Uteffekten på dessa "bredbandsradar" är f.ö. tämligen måttlig (några tiotals W ?) jämfört med gamla tiders (2-4kW pulseffekt), men jag sticker personligen ogärna upp huvudet i radarns sändarlob i alla fall när den är på.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev raol:

Det krävs S- eller X-band för att trigga radarfyrar. Båda är högre än 2.4 GHz-bandet. Men vad sänder radarn det gäller på?

Ok, jag frågade sedan AI igen, vilken frekvens Quantum sänder på, och den svarar att den sänder på X-bandet 9354- 9446 MHz… men AI kan ju svara nästan vad som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Sk*tsnack.
Quantum och Element följer givetvis vanlig WiFi-standard både vad gäller kommunikationsprotokoll och frekvenser. Annars skulle du ju inte se dem och få dem uppkodade i en app på telefonen, och annars skulle de få problem med godkännande världen över.

Sedan innehåller WiFi-bandet (2400-2483,5MHz) drygt tio olika "kanaler", som dock är lite överlappande så faktiskt endast tre helt oberoende får plats. Möjligen menar servicekillen att enheterna går på en annan av dessa kanaler/frekvenser inom WiFi-bandet än de andra du har - vilket han knappast kan veta säkert. Och det spelar f.ö. ingen roll för appens mätning, den mäter dessa WiFi-noder som vilka andra som helst. Just för att det är just vad de är.

Eftersom datat skickas i korta paket är en normal WiFi-implementation f.ö. ganska störtålig, även om det finns andra WiFi-nät på samma kanal/frekvens.

Intressant, har du en länk till manualen och den sidan ?

WiFi går på 2,4GHz, och det är synnerligen låg uteffekt (0,1W).

Men radarn går inte där, den sveper i frekvens lite högre upp (7GHz eller så om jag minns rätt). Uteffekten på dessa "bredbandsradar" är f.ö. tämligen måttlig (några tiotals W ?), men jag sticker personligen ogärna upp huvudet i radarns sändarlob i alla fall när den är på.

Tack för svar!

Det framgick väl inte men jag var ju skeptisk till svaret från servicekillen.

Länk till element.

Länk till  Quantum.

Det finns ju en Y-kabel i bild i diagrammet, men den är en kombinerad datakabel och strömförsörjningskabel. Den jag (kanske missuppfatade) var av en annan typ och fanns inte med på bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju en Y-kabel i bild i diagrammet, men den är en kombinerad datakabel och strömförsörjningskabel. Den jag (kanske missuppfatade) var av en annan typ och fanns inte med på bild.

Om du menar i Quantummanualen så är det nog bilden som ljuger. Det är två separata kablar, vilket syns bra nedan. Det som är en Ethernetkabel kallar Raymarine på sina apparater för "RayNet":

bild.png.a2174047f94d57d47a089da215630f36.png

"RayNet" finns inte omnämnt i Element-manualen, då den (mig veterligen) inte har trådat Ethernet/RayNet.

En annan sak - du har väl en RayNetkontakt förutom strömkontakten på radarns undersida ?  Även Quantum finns ju i en snarlik modell med enbart WiFi, utan anslutning/kontakt för trådat Ethernet (RayNet).... 😞

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Om du menar i Quantummanualen så är det nog bilden som ljuger. Det är två separata kablar, vilket syns bra nedan. Det som är en Ethernetkabel kallar Raymarine på sina apparater för "RayNet":

bild.png.a2174047f94d57d47a089da215630f36.png

"RayNet" finns inte omnämnt i Element-manualen, då den (mig veterligen) inte har trådat Ethernet/RayNet.

En annan sak - du har väl en RayNetkontakt förutom strömkontakten på radarns undersida ?  Även Quantum finns ju i en snarlik modell med enbart WiFi, utan anslutning/kontakt för trådat Ethernet (RayNet).... 😞

Radarn har två anslutningar, Raynet och strömförsörjning.

Men bara en anslutning till Raynet (eller vad det är) på plottern, Element.

Men jag kom iallfall på att roligare sätt att testa ekolodsgivaren.

Svärdbärarna och kardinaltetrorna ger små knappt synbara ekon, inga bra ekon…😀

IMG_1345.jpeg

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Radarn har två anslutningar, Raynet och strömförsörjning

Bra, då har du inte fått WiFi-only-modellen 🙂

11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men bara en anslutning till Raynet (eller vad det är) på plottern, Element

Den ena anslutningen är ju en power/NMEA2000-kombo. Och den andra är en specifik för ekolodsgivaren.Varför tror det du skulle vara trådat Ethernet/"RayNet" i den ?

bild.png.9079449ab5d057d471a8a6a2e18b19ab.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Bra, då har du inte fått WiFi-only-modellen 🙂

Den ena anslutningen är ju en power/NMEA2000-kombo. Och den andra är en specifik för ekolodsgivaren.Varför tror det du skulle vara trådat Ethernet/"RayNet" i den ?

bild.png.9079449ab5d057d471a8a6a2e18b19ab.png

Det var vad försäljaren sade… och han kopplade quantumradarn till en Element (?) som dom hade som demo i butiken, men exakt hur det kopplades där vet jag inte. Sedan fick han koppla den till en Axiom för att kunna föra över en uppdaterad progamvara från ett minneskort.

Jag kollade nu, det står ”connector to sonar” över den anslutningen som inte är power och NMEA 2000. Så du har rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...