Gå till innehåll
söndag 15 februari 2026

Rekommendera Poster

Tjena!

Har lite gammal inredning i båten som antingen behöver bytas ut i teak eller göras om i plast. Funderar på om någon använt polywood här på forumet och tycker det kan vara bra att använda? Alternativt tänkte jag köpa en hel skiva teakplywood och olja och lacka men det blir ju fult igen efter ett tag så tänkte det kanske är bättre att ha det bara i plast iom att det skvätter vatten titt som tätt i utrymmet då det är en HT båt.

Kom gärna med synpunkter om det är bättre att göra på något annat sätt. Tack så mycket för all hjälp på förhand!

IMG_7754[1].HEIC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att se på bilden men för mig verkar de flest delarna vara möjliga att rädda då det ser ut som om teakfanéren är ganska tjock. Jag skulle slipa försiktigt med sandpapper och sedan torka med förtunning. Det man då ser innan förtunningen (thinner no 1) torkar är hur det skulle bli med en fernissad eller oljad yta. Ser det ok ut då så skulle jag fernissa om du brukar täcka båten med kapell eller liknande, vilket oavsett är att rekommendera.

Att olja brukar jag inte rekommendera om man inte använder härdande olja, tex Benarolja, men den tar lång tid på sig att härda. Annan, icke härdande, olja drar bara till sig mögel enligt min erfarenhet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ornvik540:

Kom gärna med synpunkter om det är bättre att göra på något annat sätt. Tack så mycket för all hjälp på förhand!

IMG_7754[1].HEIC 1 MB · 5 downloads

Lägg gärna in bilden i ett tillverkaroberoende standardformat (t ex .jpg) så kan alla se den, så blir det lättare att svara.
Fabrikatspecifika format (äppletelefoner ?) som detta kan jag t ex inte se i webbläsaren på PC:n...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev ornvik540:

Tjena!

Har lite gammal inredning i båten som antingen behöver bytas ut i teak eller göras om i plast. Funderar på om någon använt polywood här på forumet och tycker det kan vara bra att använda? Alternativt tänkte jag köpa en hel skiva teakplywood och olja och lacka men det blir ju fult igen efter ett tag så tänkte det kanske är bättre att ha det bara i plast iom att det skvätter vatten titt som tätt i utrymmet då det är en HT båt.

inredning.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev ChristerN:

Lite svårt att se på bilden men för mig verkar de flest delarna vara möjliga att rädda då det ser ut som om teakfanéren är ganska tjock. Jag skulle slipa försiktigt med sandpapper och sedan torka med förtunning. Det man då ser innan förtunningen (thinner no 1) torkar är hur det skulle bli med en fernissad eller oljad yta. Ser det ok ut då så skulle jag fernissa om du brukar täcka båten med kapell eller liknande, vilket oavsett är att rekommendera.

Att olja brukar jag inte rekommendera om man inte använder härdande olja, tex Benarolja, men den tar lång tid på sig att härda. Annan, icke härdande, olja drar bara till sig mögel enligt min erfarenhet.

Tjena Christer!

Problemet är att nederdelen på inredningen överallt är så pass dålig att den släpper dessvärre i yttersta faneret. 12mm plyfa och det går liksom inte att rädda. Synes kanske inte jättetydligt på bilden då det är något utzoomat. Tyvärr när man byggde båten så förstod man inte att man kan inte ställa trä på golvet utan det måste vara en distans mellan så inredningen suger fukt konstant från golvet när det kommer vatten vilket det gör då det är en båt :D Tänkte därför att det är bättre att jag får köra polywood istället så man sover bättre om natten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev IngemarE:

Lägg gärna in bilden i ett tillverkaroberoende standardformat (t ex .jpg) så kan alla se den, så blir det lättare att svara.
Fabrikatspecifika format (äppletelefoner ?) som detta kan jag t ex inte se i webbläsaren på PC:n...

Hade lite otur när jag tänkte men nu borde det blivit rätt för alla andra utan iphones :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte byggt några större grejer, men till sånt jag gjort har jag använt mahogneyplywood (inte teak) och fernissat med halvmatt fernissa, t.ex. International Goldspar Satin. Har även kört med Biltemas som är betydligt billigare, men Internationals (och säkert alla andra "märkes"fernissor) är tyvärr mycket härligare att jobba med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Boanjohan:

Har inte byggt några större grejer, men till sånt jag gjort har jag använt mahogneyplywood (inte teak) och fernissat med halvmatt fernissa, t.ex. International Goldspar Satin. Har även kört med Biltemas som är betydligt billigare, men Internationals (och säkert alla andra "märkes"fernissor) är tyvärr mycket härligare att jobba med.

Jojo men problemet är att en helskiva trä kostar lika mycket som en helskiva polywood men då ska man ju hålla på och slipa igen och blästra ned fernissa och hålla på.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv aldrig använt Polywood eller ens sett dett i verkligheten.

Hur får man ihop bitarna om man bygger av detta material?

Skruva, limma eller ..?

Blev lite konfunderad när jag såg bilden på inredningen i din båt, oftast satt det en "standard-styrpulpet" som tillverkaren använder på flera modeller och modifierats lite mellan modellerna. Original styrpulpet verkar vara utbytt på din båt med ett hemmabygge för att matcha passagerarplatsen på BB-sidan.

Inte för att det spelar någon roll men vad är det för båt?

Googla på t.ex. Örnvik 550 HT, Uttern 560 HT mfl. i den storleksklassen så ser man att där sitter en vanlig styrpulpet.

Här ett exempel på en Uttern 560 HT, bläddra bland bilderna.

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1431190-bat-uttern-560/

Ratten sitter väldigt lågt ser det ut som och det är inte mycket benutrymme under men det kan ju vara en synvilla.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Har själv aldrig använt Polywood eller ens sett dett i verkligheten.

Hur får man ihop bitarna om man bygger av detta material?

Skruva, limma eller ..?

Blev lite konfunderad när jag såg bilden på inredningen i din båt, oftast satt det en "standard-styrpulpet" som tillverkaren använder på flera modeller och modifierats lite mellan modellerna. Original styrpulpet verkar vara utbytt på din båt med ett hemmabygge för att matcha passagerarplatsen på BB-sidan.

Inte för att det spelar någon roll men vad är det för båt?

Googla på t.ex. Örnvik 550 HT, Uttern 560 HT mfl. i den storleksklassen så ser man att där sitter en vanlig styrpulpet.

Här ett exempel på en Uttern 560 HT, bläddra bland bilderna.

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1431190-bat-uttern-560/

Ratten sitter väldigt lågt ser det ut som och det är inte mycket benutrymme under men det kan ju vara en synvilla.

//Pär

Tjena Pär!

Mejlade tillverkaren och inväntar svar. Den mesta inredningen idag utomhus är ju i plast så hade varit skönt med polywood eller liknande plastskiva man kan bearbeta med mina snickerimaskiner.

Tyvärr är mitt namn missvisande, båten det gäller är en lohi 585ht och verkar vara i detta utförande på samtliga modeller jag sett.

Skivan där ratten satt var i princip helt rutten så fick ta en skiva som satt inuti ett av skåpen men han ej klyva den då jag hade väldigt bråttom att få en provisorisk lösning och hade ej sänksågen till hands där och då. Orginalskivan var kanske endast 20cm bred och denna är nog 50cm bred vilket ska justeras till en permanent lösning. Bra uppmärksammat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag fick det inte till att stämma med ditt alias men nu när du säger LOHI 585 HT trillade 25-öringen ner. 

Hittade en bra bild via Google på Nettivene men öppnar man sidan så visas inget, annonsen är nog borttagen men bilden visas på Google eller DuckDuckGo och "Bilder". Där kan man se hur den såg ut i original, sen kan man ju anpassa efter egna önskemål så man får en bekväm körställning mm.

Hittade en till här:

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1371674-bat/

Bläddra framåt bland bilderna...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Nej jag fick det inte till att stämma med ditt alias men nu när du säger LOHI 585 HT trillade 25-öringen ner. 

Hittade en bra bild via Google på Nettivene men öppnar man sidan så visas inget, annonsen är nog borttagen men bilden visas på Google eller DuckDuckGo och "Bilder". Där kan man se hur den såg ut i original, sen kan man ju anpassa efter egna önskemål så man får en bekväm körställning mm.

Hittade en till här:

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1371674-bat/

Bläddra framåt bland bilderna...

//Pär

Jag gör en ny tråd om polywood eller andra byggskivor. Du ser samma problemställning på denna båt där brandsläkaren sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Finns en gammal tråd:

Har inte läst ännu...

Tack för länken men det var i princip bara 1.5 sidor om hur folk använde diskhoar och inget riktigt om polywood

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Finns fler trådar om polywood såg jag nu, skriv in "Polywwod" i sökfältet och klicka på förstoringsglaset så kommer allt fram.

Tydligen svårt att bygga med då det varken går att limma eller skruva ihop enligt vissa inlägg.

Har inte läst mer än ögnat igenom sökresultaten men verkar inte lovande.

Nu har du två nästan identiska rubriker på två trådar, be @stavhammar eller vem som nu gör detta ta bort den senaste tråden eller byta rubrik.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...