Mambo 83 Postad söndag kl 11:31 Vi står i begrepp att skriva köpekontrakt på en begagnad båt. Det rör sig om en privat affär, alltså ingen mäklare eller firma inblandad. Vi ska först betala en handpenning, 10% = ca 100 000:-, och sedan vid sjösättning om 4 månader göra en funktionskontroll av all utrustning och betala resterande köpeskilling. Då blir båten vår egendom. Men OM något oförutsett, t.ex allvarligt sjukdomstillstånd, skulle inträffa i mellantiden då handpenningen är betald men vi inte ännu inte betalt resterande belopp som gör att vi inte kan fullfölja köpet, hur gör vi då med handpenningen? Anses handpenningen förverkad i och med att vi hoppar av eller kan vi få tillbaka rimlig del av handpenningen? Vi förstår att säljaren får ett problem med att starta en ny försäljningsprocess, vilket medför kostnader. Men samtidigt blir nog inte dessa kostnader lika höga som handpenningens belopp. Kan vi nu i förväg på kontraktet definiera hur stort belopp/procent av handpenningen som återbetalas om vi av nämnda skäl skulle tvingas avbryta affären? Och vad kan ett sådant belopp ungefär vara som då ska täcka de extrautgifter säljaren får? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 721 Postad söndag kl 12:59 Intressant frågeställning. Jag har ingen aning om vad man rent juridiskt kan göra men tycker att man borde kunna skriva att under speciellt angivna förutsättningar så kan köpet hävas. Att kalla det handpenning sades mig en gång var fel väg väg att gå, då jag för länge sen var på väg att köpa begagnad båt privat, utan man skulle kalla det för delbetalning. En delbetalning binder säljaren till affären vilket inte en handpenning gör, sades det. Oavsett så bör man, tycker jag, kunna skriva ett köpekontrakt med vissa villkor. Dessa måste så klart vara tydligt skrivna och tex "allvarlig sjukdom" kan vara svårt att definiera. Att sen kombinera dessa villkor med att säljaren får en viss ersättning om villkoren uppfylls bör som sagt vara möjligt. Tänker lite fritt nu. Kanske behöver man olika skrivningar och villkor om båten inte uppfyller säljarens löften/utfästelser, tex att motorn inte varvar som den ska eller att någon tank läcker, kanske bör ha en sorts skrivning där köparen kan få tillbaka hela eller delar av delbetalningen alternativt att köpesumman reduceras. Om det sedan inträffar saker med köparen där säljaren inte kan påverka saken så är det rimligt att säljaren får behålla en del av delbetalningen. Typ så här: 1. Om båten inte motsvarar vad säljaren utlovat så utgår ett prisavdrag som motsvarar x% (80?) av kostnaden för att reparera bristen. Om kostnaden för att åtgärda bristen övergår x% (50?) av köpesumman så har köparen rätt att häva köpet med full återbetalning av delbetalningen. 2. Om köparen får förhinder (enligt vissa villkor) så har köparen rätt att häva köpet där säljaren garanteras x% (30?) av delbetalningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 307 Postad söndag kl 14:06 Sålt två objekt via blocket. I båda fallen gjorde vi upp om handpenning, som köparna Swichade. Utan fullgjord betalning och hämtning inom angiven tid så skulle jag behålla handpenningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 136 Postad söndag kl 18:29 Handpenning är ju en trygghet i båda riktningar. Köparen har gjort en delbetalning så säljaren inte kan ingå avtal med en annan köpare och "blåsa dig". Säljaren har ett avtal om att du vill köpa båten och kan avbryta vidare försäljningsarbete. Att bryta ett ingånget avtal kräver nog att "varan" inte motsvarar det som beskrivits genom att inte fungera när det ges möjlighet att prova båten i sjön. Om säljaren inom rimlig tid åtgärdar felen så gäller fortfarande avtalet (felet är ju då omhändertaget och båten har blivit i skick som beskrivits). Att köparen blir sjuk eller motsvarande har ju säljaren inget ansvar för och om jag var säljare så hade jag nog behållit handpenningen om köparen hoppade av utan att det var några fel på båten när den provkördes. Om köparen hittar några fel som uppenbarligen fanns och som inte anmärktes på vid landbesiktningen så är det nog inte heller skäl att avbryta och få tillbaka handpenningen. Jag har själv hamnat i avtalsdiskussion med en åklagare (som rimligen var juridiskt kunnig) i samband med en båtförsäljning till denne för många år sedan. Båten stod på land och besiktigades av köparen. För att kolla så riggen var ok så skrevs en passus om slutbetalning på vårkanten någon månad efter normal sjösättningstid. Jag levererade båten samma höst (kördes dit på kärra och lyftes av hos köparen) och fick betalningen minus det vi kommit överens om att innehålla för ev. fel på riggen. När tiden närmade sig så fick jag ett brev från köparen om ett par tillbehör som saknades samt att denne hittat en skråma på fribordet och ville sätta ner köpesumman. Tillbehören var en miss av mig och skickades omedelbart men "avdrag för skråman" nekade jag att gå med på då köparen haft all möjlighet att besiktiga båten innan avtalet skrevs under och handpenning betalades. Slutlikviden kom någon vecka senare.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 866 Postad söndag kl 19:13 5 timmar sedan skrev ChristerN: Att kalla det handpenning sades mig en gång var fel väg väg att gå, då jag för länge sen var på väg att köpa begagnad båt privat, utan man skulle kalla det för delbetalning. En delbetalning binder säljaren till affären vilket inte en handpenning gör, sades det. Jag har också uppfattat det som att handpenning egentligen inte binder köparen till affären. Handpenningen är till för att säljaren ska få ersättning för ev. kostnader vid en avbruten affär, men då inte hela handpenningen utan bar så mycket som säljaren förlorat på den avbrutna affären. Säljaren går alltså skadeslös även om köparen avbryter affären. Det är väl iofs. en rimlig lösning vid ett båtköp mitt i vintern när det är svårt att se och besiktiga båten på ett lämpligt vis. Köparen förbinder sig att göra säljaren skadeslös om hen tröttnar på att fullfölja affären. Nu kan ju marknaden för begagnade båtar plötsligt braka samman och då kanske inte 10 % räcker, så lite mera till fördel för köparen kan man tycka. Samtidigt kan ju säljaren plötsligt få ut betydligt mera för sin båt när solen skiner och fåglarna kvittrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 866 Postad söndag kl 19:17 5 timmar sedan skrev Hybro: Sålt två objekt via blocket. I båda fallen gjorde vi upp om handpenning, som köparna Swichade. Utan fullgjord betalning och hämtning inom angiven tid så skulle jag behålla handpenningen. Det är så de flesta uppfattar och använder begreppet handpenning, fast jag tror inte det är så rent juridiskt om någon väljer att dra det till sin spets. Om man säljer något för 1 000:- kronor så är det ju inte helt orimligt att säljaren får behålla hela handpenningen. som kanske är 100:- kronor. Om man däremot säljer en båt för 1 000 000:- kronor är det inte lika självklart att säljaren ska få behålla mera än vad det kostar extra att sälja båten en gång till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 866 Postad söndag kl 19:26 6 timmar sedan skrev ChristerN: Tänker lite fritt nu. Kanske behöver man olika skrivningar och villkor om båten inte uppfyller säljarens löften/utfästelser, tex att motorn inte varvar som den ska eller att någon tank läcker, kanske bör ha en sorts skrivning där köparen kan få tillbaka hela eller delar av delbetalningen alternativt att köpesumman reduceras. Det låter klokt. Som köpare kanske man inte vill dra sig ur affären bar för att det är något som inte fungerar som utlovat på våren när priserna ökar och det kanske inte heller finns någon likvärdig båt att köpa. När vi köpte vår båt hade vi ett kontrakt som sa något i stil med att om vi skulle upptäcka något när båten var på land så skulle 1) Säljaren åtgärda felet. 2) Säljaren betala oss för att vi skulle kunna åtgärda felet. 3) Om vi inte kom överens skulle affären avbrytas (vilket ju var bra när det gällde en båt som säljaren ville bli av med på hösten). Pkt 3 kanske inte är lika bra om köparen upptäcker ett fel på våren samtidigt som säljaren uppmärksammat att hen kan få mycket mera betalt för sin båt när solen skiner och sjösättningen närmar sig. Jag tror att i 999 fall av 1000 så går båtaffärer förhållandevis bra. Båten är nästan som en familjemedlem för många och man vill att den ska komma i goda händer utan en massa krångel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 307 Postad tisdag kl 16:33 I mitt fall med handpenning så handlade det uteslutande om att köparna ville säkerställa sig om affärsuppgörelsen var klar. Och att jag inte skulle sälja till någon annan. Detta var vi överens om. All betalning både av handpenning och köpesumma minus handpenning via Swish. Skrivet kvitto då det gällde skotern. Anmälan om ägarbyte via nätet till Transportstyrelsen. I ena fallet betalade köparen på eget bevåg 1/4 av slutpriset. I det andra 1/10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 274 Postad tisdag kl 18:27 Vi har avtalsfrihet i Sverige. Det innebär att man kan avtala om nästan vad som helst inom lagens ramar. Så om säljaren och du är överens så kan ni absolut avtala om det. Personligen skulle jag nog tänka som att jag vill köpa båten. Lägger den handpenning vi kommit överens om och gilla läget. Jag förstår att det är mycket pengar och det finns en risk. Men hur stor är risken egentligen? Men det är hur jag skulle tänka och jag har haft fel fler än två gånger ... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 379 Postad tisdag kl 21:54 Varför inte vända på det; betala full betalning minus vad ni anser att det kan vara värt att få båten riggad etc så är den ju din och du tar den i besittning, och så betalar du resten när du fått hjälp med rigg eller vad det nu är som skall tillkomma? För båten är ju säljarens annars… ni har bara påbörjat en affär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 91 Postad igår kl 05:31 (redigerade) Jag hade sett till att ha formulerat handpenningen/förskottsbetalningen att den tillfaller mig om köparen inte erlägger full likvid innan ett visst datum. Ganska ruttet att vilja ha tillbaka handpenningen då säljaren kunde sålt till annan person istället, massa tid, besvär och risk att inte få sålt vid nästa utannonsering. Handpenningen speglar ju totalpriset så 100.000 är inte så mycket, 10-20% är normal prutsumma även för båtar i den prisklassen. Vänd på det, hade du kunnat provköra hade du erlagt full likvid direkt och då hade du ägt hela båten direkt. Enda skillnaden nu är att du inte kan provköra och därför håller inne med medel. Händelser i livet kan alltid uppstå men risken med bedömning om det är värt det ligger på dig. Redigerad igår kl 05:38 av -PLM- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 451 Postad igår kl 07:59 2026-01-04 vid 12:31 skrev Mambo: Vi ska först betala en handpenning, 10% = ca 100 000:-, och sedan vid sjösättning om 4 månader göra en funktionskontroll av all utrustning och betala resterande köpeskilling. Jag förutsätter att ni sett båten, provkört samt att den är besiktigad/genomgången och ni som köpare godkänt objektet, då kan man erlägga handpenning. Köpa båt i "blindo" och erlägga handpenning är inget jag skulle rekommendera. Be en affärsjurist titta på köpekontraktet om det nu finns ett sådant och ge sitt utlåtande om detta samt om en s.k. "Force Majeure" situation kan ge er som köpare rätt till återbetalning (helt eller delvist) av erlagd handpenning. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 83 Postad igår kl 09:49 2026-01-04 vid 20:26 skrev Mackey: När vi köpte vår båt hade vi ett kontrakt som sa något i stil med att om vi skulle upptäcka något när båten var på land så skulle 1) Säljaren åtgärda felet. 2) Säljaren betala oss för att vi skulle kunna åtgärda felet. 3) Om vi inte kom överens skulle affären avbrytas (vilket ju var bra när det gällde en båt som säljaren ville bli av med på hösten). Pkt 3 kanske inte är lika bra om köparen upptäcker ett fel på våren samtidigt som säljaren uppmärksammat att hen kan få mycket mera betalt för sin båt när solen skiner och sjösättningen närmar sig. Jag tror att i 999 fall av 1000 så går båtaffärer förhållandevis bra. Båten är nästan som en familjemedlem för många och man vill att den ska komma i goda händer utan en massa krångel. Nu har säljare och jag gjort upp affären och betalt 10% i handpenning. Den slutgiltiga betalningen görs först då båten sjösatts och vi kunnat funktionstesta allting, ungefär som Mackey beskrivit där säljaren ska åtgärda de eventuella felen. Det är ifall dieselmotorn har allvarliga fel som vi kan behöva ta en diskussion ifall det kan medföra en betydande utgift att få ordning på problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 665 Postad 15 timmar sedan Och om det skulle visa sig att det finns ett alvarligt fel som medför betydande utgift, hur har ni då reglerat det med handpenningen, kommer den återbetalas? Eller är ni fast med båten och måste invänta att säljaren åtgärdar, eller att ni måste acceptera prisavdrag och fixa själva. Nyfiken barapå hur ni avtalat, för det är just "behöva ta en diskussion" man vill undvika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser