Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Mackey

Billigt och bra abonnemang till båten i julklapp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Det är ju rätt vanligt att det haglar in en massa frågor om abonnemang till båtens router framåt vårkanten.

Ge båten och dig själv ett bra och billigt abonnemang i julklapp istället för att vänta.

Just nu har Fello (Telias nät) dubbel surf på sina redan ganska prisvärda abonnemang.

Dubbel surf har man kvar till dess man säger upp abonnemanget.

https://www.fello.se/mobilabonnemang/

10 GB, 120:- kr/månad

20 GB, 180:- kr/månad

40/230

80/290

200/370

Priser för barn, studerande och 55+ är lägre.

55+ kostar

8 GB, 110:- kr/månad

20/150

40/200

60/240

100/280

och nästan samma för barn under 18.

Studerande (eftergynasialt gissar jag) är lite billigare.

Den största fördelen är att man kan pausa abonnemanget så man kan ha det aktivt när båten ligger i sjön och sedan pausa till nästa år.

God Jul!

Mackey

PS

Jag har ingen koppling till Fello eller Telia.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte båt men Värmepump i stugan.

Knycker tråden lite- förlåt.

Jag ringer säg högst 3-4 ggr  per år för att sätta på värmen, dvs styra värmepumpen via ett WiFi modem, å det går åt några kB bara varje gång. 

Har inte lyckats hitta ett abbonemang el motsv eller andra möjligheter än för runt ca 100:- /mån. Det är billigare att be grannen gå över å trycka på en knapp på fjärrren inne i stugan.

Så ev tips å lösningar emottages tacksamt. Om det finns nått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Jag ringer säg högst 3-4 ggr  per år för att sätta på värmen, dvs styra värmepumpen via ett WiFi modem, å det går åt några kB bara varje gång. 

Har inte lyckats hitta ett abbonemang el motsv eller andra möjligheter än för runt ca 100:- /mån. Det är billigare att be grannen gå över å trycka på en knapp på fjärrren inne i stugan.

Via WiFi? Är det inte ett SIM-kort du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag skickar sambon med vedkorgar vid stugan. Det är billigast.

Hon är duktig på att tända brasorna.

Livslångt abbonemang.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev Hybro:

Jag skickar sambon med vedkorgar vid stugan. Det är billigast.

Hon är duktig på att tända brasorna.

Livslångt abbonemang.

Har du räknat på det?

image.png.f3b8ff97ad5966f31429aeb9c7a815e9.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Har inte lyckats hitta ett abbonemang el motsv eller andra möjligheter än för runt ca 100:- /mån. 

Jag laddar ett kontantkort med Telia surf halvår,  299:- för 3GB/mån i 6 mån, och har detta bl.a. i bilen men även båten. Inte ens med telefonen kopplad till bilens WiFi tar de 3GB slut på en månad. Kanske för att jag kör mest själv (numera) och inte surfar samtidigt som jag kör 😉.

Blir 50:-/mån, och det är ungefär vad jag tycker det får kosta....

EDIT:

1 timme sedan skrev Kane:

Ringer du till ett "WiFi-modem" ?!?

Eller är det en app du har som du styr värmepumpen med, och den i sin tur behöver Internet - som du kanske löser via WiFi med en 4G-router....?

(P.S: @Ruskpricken, har försökt maila dig för ett tag sedan, men du har fortfarande något strul med mailen tror jag. Även lagt ett PM här som du kanske inte sett).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fri surf och ingen bindningstid på mitt kort i båten. Är på året runt.

Har 5 abonnemang hos Telenor, ringde och frågade vad ett rent surfkort kostar, fick detta till min router i båten (Telikonika 4G).

Screenshot_20251219-213128.Mitt Telenor.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Det finns ett par kontantkortslösningar som bar behöver laddas en gång per år vet jag, men jag minns inte vem som har dessa.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mackey:

Hej!

Det är ju rätt vanligt att det haglar in en massa frågor om abonnemang till båtens router framåt vårkanten.

Ge båten och dig själv ett bra och billigt abonnemang i julklapp istället för att vänta.

Just nu har Fello (Telias nät) dubbel surf på sina redan ganska prisvärda abonnemang.

Dubbel surf har man kvar till dess man säger upp abonnemanget.

https://www.fello.se/mobilabonnemang/

10 GB, 120:- kr/månad

20 GB, 180:- kr/månad

40/230

80/290

200/370

Priser för barn, studerande och 55+ är lägre.

55+ kostar

8 GB, 110:- kr/månad

20/150

40/200

60/240

100/280

och nästan samma för barn under 18.

Studerande (eftergynasialt gissar jag) är lite billigare.

Den största fördelen är att man kan pausa abonnemanget så man kan ha det aktivt när båten ligger i sjön och sedan pausa till nästa år.

God Jul!

Mackey

PS

Jag har ingen koppling till Fello eller Telia.

Lite mer "Fello-reklam" från en nöjd abonnent (som skaffade Felloabonnemang redan när de var ett fristående företag). Jag valde Fello främst för att de använder Telias nät som har bra täckning i de områden jag behöver det samt för att de har ett attraktivt pris.

Ingen bindningstid, tycker du inte om abonnemanget så stängs det vid kommande månadsskifte. Jag har t.o.m. fyra abonnemang numera. Ett till mig, ett till skepparhustrun, ett till skeppet och ett som ersättare för gammalt fast Teliaabonnemang i en föreningslokal där vi vill ha tillgång till ett "fast abonnemang" så man alltid kan ringa till lokalen.

Överbliven surf sparas upp till 100GB (jag som har ett äldre billigare abonnemang får "bara" spara 25GB men det har alltid räckt åt mig som inte tittar på TV eller film via båtabonnemanget).

Vid pausning av abonnemanget så ligger den sparade surfen kvar i upp till 12mån. Vid pausning betalar man bara för de dagar abonnemanget varit aktivt och det går att starta/stänga när som helst i månaden. @Ruskpricken skulle kunna ha ett sådant här abonnemang och bara öppna det - slå på värmen - stänga abonnemanget för enstaka kronor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har simkort i en fjärrbrytare från kjellocompany som jag styr värme med och om jag vill ha tillbehör som larm mm finnns det att köpa billigt.

den larmar vid strömavbrott  mm

kör kontantkort från telia

för övrigt har jag fri surf på mitt mobilabbonemang så mobilen är mitt wifi.

kostnad över vintern beror mest på hur många ggr jag kollar status.

kostnad runt 100 kronor per vinter utöver inköp fjärrbrytare runt 1500

haft det så i 7 år

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man frågar datan om det billigaste M2M abonnemanget får man upp detta,

IMG_0357.thumb.jpeg.5dca8dc141bf454735c11ce8c4095234.jpeg

Det går kanske inte att surfa och titta på film på men det räcket att styra värmepumpar och läsa av batterierna i båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev anuba:

Om man frågar datan om det billigaste M2M abonnemanget får man upp detta,

IMG_0357.thumb.jpeg.5dca8dc141bf454735c11ce8c4095234.jpeg

Det går kanske inte att surfa och titta på film på men det räcket att styra värmepumpar och läsa av batterierna i båten. 

Kan man köpa sådana abonnemang som privatperson?

Det kan ju vara värt att kolla upp detta om man behöver ett billigt abonnemang för enkel kommunikation med båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Zaphir:

har simkort i en fjärrbrytare från kjellocompany som jag styr värme med och om jag vill ha tillbehör som larm mm finnns det att köpa billigt.

den larmar vid strömavbrott  mm

kör kontantkort från telia

Jag tror att det är lätt att luras att tro att nästan alla kontantkort måste laddas var 30:e dag för det är så det ofta ser ut. Ibland verkar det vara så att kortet bara går över till en dyr prisplan efter 30 dagar och det kan man ju leva med om man inte ska göra annat än att slå på och av en sak då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag uttryckt mig olḱlart igen,

Alltså ett USB "mackapär" som har SIM kortet. USB stoppas in i WiFi "mackapären", burken med antenn på.. Sen pratar WiFi med värmepumpen som har en  WiFi sändare-mottagare.

Från telefonen surfar jag till en plats å därifrån skickas det "order" till USB-SIM kortet.

Things mobile som Anuba skrev om verkar intressant. Priset gör det värt att kolla upp.

Go Jul på er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mackey:

Kan man köpa sådana abonnemang som privatperson?

Det kan ju vara värt att kolla upp detta om man behöver ett billigt abonnemang för enkel kommunikation med båten.

Jag vet faktiskt inte. Kollade bara bara med Google Gemini. Vi har sådana abonnemang ”gratis” i de laddboxar som jag har köpt till vår samfällighet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev anuba:

Jag vet faktiskt inte. Kollade bara bara med Google Gemini. Vi har sådana abonnemang ”gratis” i de laddboxar som jag har köpt till vår samfällighet. 

Det finns inga "gratisluncher".. 

Ni betalar för abonnemanget genom att ha ett driftavtal mot debiteringsfirman. Det är så IoT-uppkopplingarna fungerar. Billiga dataabonemang med små överföringskrav som företagen kan köpa och stoppa in i de uppkopplade prylarna. Det sitter nog inte ens ett sim-kort i boxarna utan det är ett hårdkodat IMEI-nummer i en GSM-krets på ett styrkort.

• Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns inga "gratisluncher".. 

Ni betalar för abonnemanget genom att ha ett driftavtal mot debiteringsfirman. Det är så IoT-uppkopplingarna fungerar. Billiga dataabonemang med små överföringskrav som företagen kan köpa och stoppa in i de uppkopplade prylarna. Det sitter nog inte ens ett sim-kort i boxarna utan det är ett hårdkodat IMEI-nummer i en GSM-krets på ett styrkort.

Det stämmer inte. Laddboxfirman och debiteringsföretaget är helt olika saker. Det vet jag för att jag har konfigurerat allt helt själv. Zaptec har policyn att bjuda på M2M anslutningen under hela laddboxens livstiden. Jag har dock ingen aning vad de betalar för det. 
Debiteringsföretaget läser data ut Zaptecs portal och tjänar pengar på en fast avgift varje månad. 
Där fick du lära dig något nytt. 🙂

Redigerad av anuba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...